NYHET Publicerad

Forskaren som uppfann havredrycken

ENTREPRENÖR Kemiprofessorn Rickard Öste är bra på att göra business av sina innovationer. På 90-talet tog han fram en havredryck för människor som inte tål mjölk. I dag utmanar hans företag Oatly stora delar av mjölkindustrin. Men vägen dit har varit krokig.

Kemiprofessorn Rickard Öste har uppfunnit havredrycken och grundat företaget Oatly.
Foto: OLA TORKELSSON

Idag arbetar Rickard Öste främst med att planera och leda forskningsprojekt. Han har inte jobbat i labbet på 20 år.

Kemiprofessorn Rickard Öste har uppfunnit havredrycken och grundat företaget Oatly.

Kemiprofessorn Rickard Öste har uppfunnit havredrycken och grundat företaget Oatly.

Foto: OLA TORKELSSON

Radion stod på och forskaren Rickard Öste lyssnade med ena örat. Det var ett program om andra världskriget och bombningarna av de tyska städerna Dresden och Hamburg. För att inte bli upptäckta och beskjutna flög de brittiska och amerikanska bombplanen på nätterna. Motgreppet från tyskarna var att skjuta lysgranater som gjorde att de kunde se och skjuta mot bombplanen. Granaterna, som resulterade i kraftiga magnesiumsmällar, gjorde att piloterna tappade mörkerseendet i tio minuter. Men de allierade piloterna hade upptäckt att om de drack blåbärssoppa innan flygningen så återfick de sitt mörkerseende mycket snabbare.

Här någonstans började Rickard Öste lyssna med båda öronen. Han hade fått en affärsidé.

– Det var en lustig detalj, men den väckte min uppfinnarhjärna. Jag tänkte att det borde gå att ta fram en ”truckdriverdrink” som minskar risken för bil- och lastbilsförare, som ofta kör på natten, att bli bländade av mötande trafik.

Rickard Öste tog kontakt med ögonläkare och specialistforskare inom området och gjorde upp en affärsplan för hur de skulle genomföra tester och söka kapital. Men hur projektgruppen än sökte efter pengar fick de aldrig tag på någon finansiär.

– Vi fick inte ens startpengar så vi tvingades lägga ned. Det var synd för jag tror fortfarande på idén, säger han.

Men Rickard Öste lät sig inte nedslås. Han hade varit med om bakslag förut. Det här var bara en i raden av lovande uppfinningar som inte lett till något genombrott; ibland på grund av bristande intresse från konsumenter, ibland på grund av ovilliga och otåliga investerare.

– Allting tar längre tid än man tror. Det vet alla även om vissa investerare och riskkapitalister ibland låtsas som att det inte är sant. Men jag har alltid varit envis, på gränsen till naiv, så jag har alltid haft attityden att jag förr eller senare kommer att knäcka något sensationellt, säger han.

På 60-talet var Rickard Öste doktorand på Kemicentrum vid Lunds universitet. Han var elev till professor Arne Dahlqvist, mannen som 1963 upptäckte varför en del människor inte tål mjölk. Följden blev att även Rickard Öste intresserade sig för upptäckter kring laktosintolerans, som var ett okänt tillstånd för de allra flesta på den tiden. Tillsammans kartlade de människors attityder till komjölk.

– Vissa kan inte dricka mjölk eftersom de inte kan bryta ned mjölksockret. Men det finns också många människor som inte kan dricka mjölk på grund av religiösa omständigheter eller avoga attityder till mjölkdrickande. Min gamle professor brukade säga att det står till och med i bibeln att man inte blir vuxen förrän man har slutat dricka mjölk.

Rickard Öste insåg att marknaden var enorm för den som lyckades ta fram ett fullgott alternativ till komjölk, men just då hade han ingen lösning på problemet.

Tanken om en laktosfri mjölk låg dock latent i bakhuvudet under decennier och idén väcktes åter till liv under ett samtal med en spannmålshandlare i slutet av 80-talet. Spannmålshandlaren hade ett problem. Han hade ett stort överskott av havre som han inte visste vad han skulle göra av.

”Tänk om det går att göra mjölk av havren”, var det första som slog Rickard Öste. Han satte genast igång med researchen. Efter otaliga labbexperiment visade det sig att havren var överlägsen andra råvaror för att tillverka mjölk.

– Än i dag minns jag vad jag tänkte när jag smakade den ljusgrå drycken som vi fick fram i labbet på Kemicentrum. Jag blev fullkomligt överraskad, aldrig hade jag trott att drycken skulle smaka så bra. Det var ett Eureka-moment, säger han.

Havremjölken uppfyllde alla kriterier som krävs av en produkt som ska utmana komjölken. Den hade en låg smakprofil, till skillnad från till exempel sojamjölken där det är svårt att bli av med den karaktäristiska bönsmaken. Dessutom hade den en intressant sammansättning av protein, fett och kolhydrater, framhåller Rickard Öste.

– Ser man till människors näringsbehov var den till och med bättre än komjölken, som innehåller relativt höga proteinhalter. Mejeribranschen pratar ständigt om hur överlägsen komjölken är ur näringssynpunkt, men det är en överdrift som inte har stöd i forskningen. För några ören kan man berika havremjölken till samma nivå av näringsämnen som komjölken har om man nu skulle vilja göra det, säger han.

Upprymd av sin upptäckt kontaktade Rickard Öste Arla för att försöka sälja in sin nypatenterade havredryck. Han lyckades få marknadschefen för Arla att flyga ned till Skåne för att smaka på havredrycken. Men där tog det stopp. Marknadschefen ratade drycken och sade att den aldrig skulle gå att sälja.

– Jag blev ordentligt nedstämd, men kunde inte riktigt släppa taget om produkten. Jag bestämde mig för att försöka lite till och kontaktade en mängd olika företag.

Det gav resultat. Till slut nappade hälsokostföretaget Friggs. De ville göra en bantningssoppa med havremjölken som bas. Rickard Öste och hans forskarkollegor på Kemicentrum vid Lunds universitet gjorde en forskningsstudie åt företaget och enligt konstens alla regler publicerade de också resultaten i en vetenskaplig tidskrift. Sedan tyckte Friggs att universitetet skulle anordna en pressträff där forskarna skulle få berätta lite om resultaten. Sagt och gjort. Lunds universitet kallade till en presskonferens.

– Soppan fick fullständigt häpnadsväckande publicitet. Vi hade ingen aning om att det skulle bli sådan uppmärksamhet. Flera tidningar hade hela löpsedlar och våra försökspersoner fick vittna sida upp och sida ned om hur bra bantningssoppan hade varit för dem, säger han.

Bantningssoppan, som knappt hade kommit upp på butikshyllorna, sålde slut i ett nafs. Problemet var bara att det inte fanns fler soppor att fylla på med, produktionen hängde inte med. Rickard Öste försökte förgäves att skynda på processen, men det dröjde fem veckor innan de nya produkterna nådde butikerna. Då var det försent, mirakelsoppan var borta ur folks medvetande.

– Men jag lärde mig två saker. Dels hur viktigt det är att ha produkterna ute i tid. Dels vilket kraftigt verktyg PR är, framför allt när ett universitet står som avsändare, säger han.

Även om soppan blev en ekonomisk flopp gick Rickard Öste och hans forskarkollegor stärkta och upplysta ur erfarenheten. De hade fått nytt hopp om havredrycken och bildade företaget Ceba Foods (senare Oatly) som en avknoppning till Lunds universitet.

Inte långt senare fick den brittiska hälsokostbranschen upp ögonen för havremjölken och Oatly bestämde sig för att lansera drycken i England under namnet ”Oat Milk”. Det gav ringar på vattnet och Ica blev intresserade av det laktosfria alternativet, som var det enda på marknaden. Butiksjätten tog in havremjölken och sålde den under sitt eget varumärke, Solhavre.

– I vanliga fall vill man inte att sin produkt säljs under någon annans varumärke, men framställningen av vår produkt var patenterad så Ica kunde inte shoppa runt och pressa priser som de annars brukar göra, säger han.

Intäktsströmmarna från Ica gjorde att forskarna fick pengar till att utveckla fler havremjölksprodukter och kunde tänka större. Under 2001 tog de fram produkter som glass, pannkaksmet och matlagningsgrädde som lanserades i Oatlys eget namn på dagligvarumarknader i Sverige, Finland och England och på hälsokostmarknader i andra länder. Framgångarna lockade flera investerare och under 2006 kunde Oatly slå upp portarna till sin första egna fabrik i Landskrona. Nu gick det fort och företaget ökade kraftigt i omsättning varje år.

– Alla bakslag hade lärt oss vad som var viktigt för att få produkter och innovationer att lyfta. Alla led i processen måste fungera, från finansiering till PR till distribution. Annars spelar det ingen roll hur fantastisk produkten är, säger Rickard Öste.

Idag omsätter Oatly, som ägs av Rickard Öste, hans bror och en forskarkollega, 200 miljoner kronor om året och sysselsätter omkring 50 personer. Dessutom har företaget en rad lojala och solida investerare.

Enligt Rickard Öste är hans främsta styrka att han står med ena benet i den akademiska världen och med det andra i verkligheten. Han kan umgås med forskarna på deras villkor samtidigt som han kan göra business av sina innovationer. Men det händer att vissa i forskarvärlden blir provocerade av hans kommersiella tänk. Det förstår han inte.

– Vad är meningen med att vara forskare om ens upptäckter aldrig kommer någon till gagn? Fler forskare borde fundera över hur deras forskning skulle kunna tillämpas i näringslivet, säger han.

Framtiden för Rickard Öste och Oatly ser ljus ut. Oatly har ett flertal intressanta projekt på gång, bland annat i Kina där Rickard Öste tillsammans med svenska och kinesiska forskare har gjort studier på kinesiska skolbarn som visar att havremjölk berikad på mineraler och vitaminer är minst lika nyttig som komjölk. I skrivande stund ligger företaget på de kinesiska hälsomyndigheterna för att få tillstånd att leverera havredrycken till kinesiska skolor.

– Det finns många barn i Kina. Ett tillstånd skulle vara värt miljarder, säger Rickard Öste.

Affärsinriktad uppfinnare

Namn: Rickard Öste
Bakgrund: Professor i kemi vid Lunds universitet. Jobbar fortfarande någon dag i veckan på universitetet.
Gör: Arbetar främst med att planera och leda forskningsprojekt. Han har inte jobbat i labbet på 20 år.
Motto: ”100 knack, 10 snack, 1 tjack”
Innovationer/forskningsprojekt: laktosfria mjölkprodukter gjorda på havre, bantningssoppa, kolesterolsänkande öl, dryck för att inte bli bländad av mötande trafik, brödvolymmätare, instrument för att avgöra kvalitet på havre och så vidare.

Min första affär:
”Jag sålde en brödvolymmätare som jag hade uppfunnit. Den gav inga pengar men kom ut på marknaden.”

Min bästa affär:
”Oatly. Företaget växer hela tiden och har enorm internationell potential.”

Min sämsta affär:
”Bantningssoppa med vår havremjölk som bas. Det var dyrt att komma igång och produkten blev en ekonomisk flopp.”

Stark utmanare till mejeribranschen

Företag: Oatly, grundades 2001 av Rickard Öste och några forskarkollegor. Men bolaget startades egentligen redan 1994 och hette då bolaget CEBA. Idag äger Rickard Öste, hans bror och ytterligare en till företaget.
Bransch: Livsmedel.
Produkter: Tillverkar och säljer flytande laktosfria havreprodukter som substitut till komjölk. Måltidsdryck, pannkaksmet, matlagningsgrädde, glass är några av företagets produkter
Omsättning: 200 miljoner kronor
Anställda: Ett 50-tal
Oatly-koncernen: Oatly (huvudverksamhet), Aventure (forskning och kvalificerad produktutveckling), CEBA, Lundagrion, Crop Tailor, GlucaNova, DoubleGood, Aventure Holding, Lument. Flera av dotterbolagen har skapats för att slippa byråkrati och höga kostnader för patent.

Rickard Öste bästa tips för till andra entreprenörer:
  • Se problem som möjligheter
  • Innovationen/produkten måste motsvaras av ett verkligt behov
  • Ordna med finansiering innan expansion
  • Var beredd att kämpa länge innan ett genombrott
  • Ta in kompetens utifrån
  • Rådfråga de som är allra bäst inom sina områden
  • Se till att ha patent på dina innovationer
  • Utnyttja PR som ett verktyg, det är viktigt vem som är avsändare
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Svensk doftdoldis med potential

JAG VAR DÄR... Polygiene i Malmö tänker bli nästan lika känt som sina kunder Adidas, Patagonia och Converse. Målet för vd Christian von Uthmann är att ” utvecklas till ännu en ny svensk världssuccé”. Vad de gör? De eliminerar otrevliga dofter i textilier, plast och skum, med silversalt.
NYHET Publicerad:

Exportföretag ska byta länder med varandra

HALLÅ DÄR... Björn Tielman, vd för formtillverkaren Tielman, som har startat ett exportnätverk, Exporum i Östergötland. Företag i regionen ska påbörja ett samarbete för att ta del av varandras kunskaper och idéer.
NYHET Publicerad:

Rekordstort intresse för life science

INNOVATION Intresset för svenska bolag inom medicin- och biotekniksektorn, ofta kallat life science, ökar kraftigt. Det märks inte minst på antalet marknadsnoteringar och börsintroduktioner, som förra året var rekordmånga. Investerarna lockas av chanserna till hög avkastning och entreprenörerna av möjligheterna att se sin idé utvecklas till en bärkraftig produkt.
NYHET Publicerad:

Tekniksnille med blick för affärer

ENTREPRENÖR När John Elvesjö av en slump upptäckte att han kunde styra datorn med sina ögon förstod han direkt potentialen. Tillsammans med två vänner drog han igång framgångssagan Tobii. I dag, 15 år senare, är bolaget börsnoterat och värderas till miljardbelopp.
NYHET Publicerad:

Viktigaste nyheterna i vårbudgeten

POLITIK I vårbudgeten ingick ett antal förslag som på olika sätt påverkar företagare. Vi listar de viktigaste förslagen som ingick eller presenterades i samband med vårbudgeten.
NYHET Publicerad:

Företagsrekonstruktioner säkrar upp 6 000 jobb

KONKURS I princip hälften av alla bolag överlever en företagsrekonstruktion. Det visar siffror från kreditupplysningsföretaget Creditsafe.
NYHET Publicerad:

Hon bygger en butikskedja för grön shopping

ENTREPRENÖR I Västervik ligger secondhandbutiken Busfrö nytt och bytt, som på kort tid blivit en succé. Nu är grundaren Stina Qubti redo att frälsa fler städer med sitt gröna shoppingkoncept. Hon är i full färd med att bygga upp Sveriges första privata franchisekedja av secondhandbutiker.
NYHET Publicerad:

Äventyrsman lyfter vvs till nya höjder

NYKLÄCKT Han kom till Sverige av en slump och stannade när det blev inbördeskrig i Elfenbenskusten. Tio år senare är Penikandjomon Kone en uppskattad arbetsgivare och vvs-företagare i Avesta med siktet inställt på att höja vvs-standarden i sitt gamla hemland.
NYHET Publicerad:

Deras drönare ska rädda liv

NYKLÄCKT Inkonova började med att bygga supersnabba racingdrönare för hobbyentusiaster. Nu är siktet inställt på att använda drönarna för att rädda liv inom gruvindustrin.
NYHET Publicerad:

“Inte alldeles enkelt att återta en verksamhet”

VÄLFÄRD Den våg av återkommunaliseringar som slog in över landet efter valet 2014 mattas nu av. ”En del av förklaringen ligger i att det är rätt krångligt att ta tillbaka privata verksamheter samtidigt som det finns ett stort stöd ute i kommunerna för privata aktörer”, säger Sabina Joyau näringspolitiskexpert på Vårdföretagarna.
NYHET Publicerad:

Fredrik Paulún: "Jag har gjort en massa tokigheter"

10 FRÅGOR Näringslära var alltid det självklara valet för Fredrik Paulún och idag ser vi hans produkter på var och varannan hylla i mataffärerna. Trots den starka passionen för företaget, finns hans sanna lycka hos familjen. ”Min familj betyder allt”, säger han.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar i välfärden vänder uppåt

VÄLFÄRD En hård politisk debatt ledde till rekordfå upphandlingar inom välfärden under många år. Men nu har det vänt och utbudet ökar stort igen. ”Kommunerna vet att de privata alternativen behövs. Äntligen är marknaden igång, det är bättre nu än på flera år”, säger Sara Wilhelmsson, anbudschef på Ambea.
NYHET Publicerad:

Smarriga småkryp med skådespelartalang

BILDEN Det började med en ödla som ville ha insekter till middag. Nu föder Hans och Elisabet Visser upp småkryp som är eftertraktade av såväl djurägare och forskare som filmindustrin.
NYHET Publicerad:

Får entreprenörer ha dålig självkänsla?

KRÖNIKA Entreprenörer ses ofta som förebilder i samhället eftersom de vågar tro på och göra verklighet av sina idéer. Baksidan är att få vill visa sin osäkerhet. Jag tränar varje dag på att mota bort mina hjärnspöken och jag är inte ensam, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Ny kraft i styrelserummet ger luft under vingarna

I PRAKTIKEN Att ta in en extern styrelseordförande var ingen självklarhet för grundarna av TriaTech. Men det visade sig vara helt rätt beslut. Resultatet kom snabbt i form av mer ordning och reda i verksamheten. ”Det har definitivt bidragit till att vår omsättning har ökat”, säger Mika Toivanen, vd på TriaTech.
NYHET Publicerad:

Ung vd vill behålla familjekänslan

LEDARSKAP Förra året tog hon över som vd i familjeföretaget och på bara ett år hon hunnit slå ihop två bolag i koncernen, öka lönsamheten med 400 procent och blivit utsedd till Årets Unga vd. Inte illa för en entreprenör som precis har fyllt 30 år. Möt Evelina Lindgren, vd på emballage- och logistikföretaget Apak.
NYHET Publicerad:

E-handelns Zlatan

ENTREPRENÖR I den lilla orten Morgongåva utanför Uppsala med 1 400 invånare finns ett av landets största e-handelscentrum. Tiotusentals paket med böcker och mediciner lämnar ortens företagspark varje dag för leverans till kunder runt om i landet. Pär Svärdson är entreprenören bakom succéföretagen Adlibris och Apotea, som växer med rekordfart.
NYHET Publicerad:

Med rent syrsmjöl i påsen

NYKLÄCKT Hon var en ”dålig” vegetarian som fick näringsbrist. Lösningen, ett mjöl gjort på syrsor, har nu blivit ett företag som ska få svenskarna att acceptera insekter som föda.
NYHET Publicerad:

Clara Lidström: ”Jag umgås nästan bara med företagare”

10 FRÅGOR När bloggen Underbara Clara växte sig större och större startade Clara Lidström motvilligt sitt företag. Men oviljan har växt till kärlek och nu kan hon inte tänka sig ett annat liv. Från sin gård på Västerbottens landsbygd rattar hon företaget och får samtidigt tid över till familjen.
NYHET Publicerad:

Krångligt att införa nya antikorruptionsregler

REGLER Från och med nästa år kommer omkring 2 000 svenska företag att behöva redovisa sina korruptionsrisker. Det nya EU- direktivet som implementeras i svensk lag i sommar innebär stora omställningar för många företag, något få vet om, enligt Linn Gustavsson, biträdande jurist på Advokatfirman Vinge.