NYHET Publicerad

Handlarparet som räddar landsbygdsbutiker

ENTREPRENÖRER Tawfik Ghosheh från Israel och hustrun Hanaa från Palestina gör något som nästan inga andra vågar. De räddar livsmedelsaffärer på den svenska landsbygden. I orter som Sölvesborg, Timmernabben, Kungsäter, Fågelfors, Mariannelund och Silverdalen har de slagit upp portarna sedan de stora dagligvarujättarna gett upp.

Hanaa och Tawfik Ghosheh plockar upp varor

Hanaa lämnade Palestina för Sverige när hon blev kär i Tawfik, som är israel. Han kom dock snart efter och nu driver de flera livsmedelsbutiker i södra Sverige.

Tawfik Ghosheh

Tawfik var handlare redan innan han flyttade till Sverige. I Israel drev han flera olika företag.

Hanaa Ghosheh

När Hanaa kom till Sverige lärde hon sig snabbt svenska genom att låna lättlästa böcker på biblioteket. Idag sköter hon butikskedjans administration.

Tawfik Ghosheh är född till entreprenör. Redan på 1970-talet, som 12-åring hemma i Israel, började han arbeta på ett glasmästeri och vid 17 hade han startat eget företag och drev en bensinmack.

En vårdag år 2000 reste Tawik Ghosheh över gränsen in på palestinskt område för att göra matinköp till sina affärer. Vi den tidpunkten ägde han sju livsmedelsbutiker utanför Jerusalem.

På Västbanken stannade han och frågade en kvinna om vägen. Kvinnan var Hanaa och de blev förälskade. Men eftersom han var israel och hon palestinska var deras kärlek förbjuden. Situationen mellan deras hemländer var mer spänd än någonsin. Hanaa tilläts inte bo i Israel med Tawfik och så kom det sig att hon flydde till Sverige och att Tawfik följde efter.

I Blekinge fick de flera barn och bildade familj.

Snart började de tillsammans bygga upp en egen liten kedja av mataffärer även i Sverige.

På Doktor Sternsgatan i Sölvesborg låg den första affären som Hanaa och Tawfik tog över.

– Märkvärdigt nog gick det bra direkt för oss, säger Hanaa.

– Vi lyckades fördubbla omsättningen på en månad, fyller Tawfik i.

Hanaa hade inga erfarenheter av att driva mataffärer. Men hon lärde sig svenska snabbt tack vare bokserien Lättläst, som hon lånade på biblioteket. Tawfik hade det lite värre med språket.

– Första tiden när vi drev affären i Sölvesborg kunde jag bara säga ”hej”, ”hur mår du?” och ”hejdå”. Jag vet inte vad kunderna tänkte, skrattar Tawfik.

Men med sin fingertoppskänsla för affärer, sin enorma arbetskapacitet och sitt svårslagna sifferminne kompenserade Tawfik för sina språkliga brister.

Snart bestämde sig Hanaa och Tawfik för att ta över Tempobutiker även i Kristianstad och Tving utanför Karlskrona. Sedan blev de ägare även till ortsbutikerna i Holmsjö, Broakulla, Halltorp,Timmernabben, Kungsäter och Avesta. Och därefter i Fågelfors, Mariannelund och Silverdalen.

På många av dessa platser har livsmedelsjättar som Coop och ICA sedan länge ansett det omöjligt att driva livsmedelsaffärer.

Men inte Hanaa och Tawfik.

– Varje affär är en utmaning. Det gäller att se till att den i alla fall inte går med förlust, säger Tawfik.

– Men det är en härlig känsla att få fart på en butik, att se när kunderna strömmar till, fyller Hanaa i.

Samtidigt vet båda två vid det här laget, kanske mer än några andra, att det sannerligen inte är lätt att få lönsamhet i småbutiker i svenska glesbygden. Ibland har det varit omöjligt även för dem.

Tawfik anser att det största hindret är det svenska systemet med grossister.  

– I Israel och USA och de länder jag har erfarenhet ifrån måste grossisten komma och kyssa handlarens hand och be om att få leverera varor till handlaren. Men i Sverige är det precis tvärtom. Här måste handlaren kyssa grossistens hand och be om att få handla av grossisten, säger Tawfik.

Och grossisterna ställer en mängd krav för att över huvud taget leverera varor, enligt Tawfik.

– Livsmedelsgrossisterna i Sverige säger att handlaren måste ha en omsättning på exempelvis tio miljoner kronor för att få handla av dem. Dessutom måste man handla för minst fem miljoner kronor varje år. Varför då?, ifrågasätter Tawfik.

– Om du är liten handlare i Sverige betyder du ingenting, då vill inte grossisterna handla med dig. Det har tvingat många mindre butiker på svenska småorter att stänga. Det är så synd, fortsätter han.

Tawfiks stora dröm sedan flera år tillbaka är att starta ett eget grossistföretag.

– Jag skulle vara lätt att ha att göra med. Alla butiker skulle få handla från mig oavsett om de hade en miljon eller 50 miljoner i omsättning. Jag skulle inte försätta handlarna i svårigheter bara för att jag vill ta ut upp emot 30 procent i vinst, utan jag skulle nöja mig med 15 procent.

Tawfik älskar att arbeta.

– En del tycker om att resa världen runt, att bada eller äta och dricka gott. Jag tycker om att jobba och att se när affärerna utvecklas. Jag har ju anställda i alla affärer men ibland sätter jag mig i kassan och jag tycker om känslan att plocka varor, säger han.

Vanligtvis har matbutikerna cirka 2 500 produkter. Alla butikernas priser, både in- och utpriser, har Tawfik i huvudet. Han funderar varje dag på hur man kan forma hyllorna, frys- och kyldiskarna och varorna på smartaste sätt. Mycket resande blir det också mellan butikerna och handlarparets hem.

– I början när jag har startat en butik så arbetar jag där minst två dagar i veckan och beställer alla varorna själv. Det är viktigt att beställa rätt för annars kan det gå med minus direkt.

Numera går Tawfiks resor även exempelvis till Rävlanda, Bottnaryd och till Järpås utanför Lidköping, där Hanaa och Tawfik förutom en livsmedelsaffär även tagit över en bensinmack. Flera av sina tidigare affärer har de sålt vidare. Vid flera tillfällen har deras tidigare anställda tagit över.

– Vi har alltid sett till att butikerna lever kvar i samhällena även efter att vi har sålt dem, berättar Tawfik.

Han tycker att alla samhällen borde ha en livsmedelsaffär.

– Jag känner starkt med de äldre som bor på orter utan någon mataffär. De ska kunna ha en affär att gå och handla i och inte behöva resa långt för att köpa sin mat, säger Tawfik.

– Det måste finnas affärer även på små orter i Sverige. Det är viktigt för att samhällena ska överleva, säger Hanaa.

Hon ansvarar ifrån deras hem i småländska Silverdalen och numera även för pappersarbete, räkenskaper och administration, i familjens butikskedja.

Hon och Tawfik har under de senaste tio åren räddat så många nedläggningshotade butiker att de själva tappat räkningen.

– Jag tror att vi har haft 16 butiker i Sverige och de allra flesta är på mindre orter. Vi äger fortfarande fastigheterna eller inventarierna till ungefär 12-13 av dem, säger Tawfik.

Så vad är då hemligheten?

– Vi kollar alltid på omsättning innan vi köper en butik, och hur många som bor på orten så att vi vet hur många artiklar vi måste ha. Man kan inte beställa likadant varje vecka för folks köpvanor ser till exempel olika ut beroende på om de nyss fått lön eller inte, säger Tawfik.

Fredrik Loberg

Rättelse: Tidigare uppgavs felaktigt att handlarparet Ghosheh driver lanthandel i Nävragöl. Det är fel. De som driver Handlarn Nävraboden i Nävragöl är Susanne, Anders och Nils-Erik Karlsson och det har de gjort det i snart 25 år.

Landsbygdsräddarna

Namn: Tawfik och Hanaa Ghosheh
Gör: Butiksentreprenörer i glesbygden.
Ålder: 49 respektive 40 år.
Bor: I Silverdalen i Småland
Antal butiker de startat i Sverige: 16 (sedan år 2004).

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Inget handelsavtal med Obama

FRIHANDEL EU:s handelsministrar ger klartecken till frihandelsavtal med Kanada men motståndet mot TTIP växer. Och nu ger man officiellt upp hoppet om ett avtal under Obamas tid som president.
NYHET Publicerad:

Succéinnovation för hundar ledde till patenttvist

SNILLEBLIXTARNA, DEL 2 Nina Ottossons innovationer för hundar blev en global succé, men ledde också till att många kopierade hennes produkter. Som innovativ småföretagare är noggrannhet i patentprocesserna och en rejäl dos tålamod avgörande. ”Det märkliga är att det är upp till mig att bevisa att andra har kopierat mig, inte tvärtom”, säger hon. I den andra delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur man skyddar sin idé.
NYHET Publicerad:

Liten klättring uppåt för Eda

FÖRETAGSKLIMAT Tidningen Entreprenör har följt värmländska Edas arbete med att ta sig från botten av Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner. Resultatet blev en liten uppryckning.
NYHET Publicerad:

Rekordlyft för Vännäs

FÖRETAGSKLIMAT Vännäs är den kommun som klättrar snabbast i Svenskt Näringslivs rankning över företagsklimatet i landets kommuner. Kommunföreträdare och företagare ser en ökad dialog som främsta framgångsfaktorn. "Viljan att lyssna och att försöka vara en bra kommun har verkligen ökat", säger åkeriägaren Stefan Johansson.
NYHET Publicerad:

Kärleken till kakao driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Den lilla chokladfabriken i Umeå drivs med hjälp av äkta råvaror och en aldrig sinande kärlek till kakao. Trots ökande efterfrågan håller Jenny Berg igen på produktionstakten. Tillverkningen av chokladkakor är bara en del i ambitionen på att göra världen lite bättre.
NYHET Publicerad:

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.
NYHET Publicerad:

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.
NYHET Publicerad:

Douglas Roos: "Jag kommer aldrig sluta jobba. Det gör man inte som entreprenör."

TIO FRÅGOR Efter att ha sålt av sin del av Ladbrokes Norden, hade Douglas Roos kunnat leva ett tillbakalutat liv i bekvämlighet. Men det lockas han inte av överhuvudtaget. För honom är företagandet ett livselixir.
NYHET Publicerad:

Andreas Vurals färgglada lurar lockar världsartister

ENTREPRENÖR Justin Bieber har flashat sina på Instagram, Kendall Jenner har inspirerat 55 miljoner följare att bära dem och Zara Larsson har bloggat om sina exemplar. Happy Plugs färgglada lurar säljs idag både hos Colette i Paris och Harrods i London. Men företagets resa började så långt från glamouren det går att komma, i härjedalska Sveg.
NYHET Publicerad:

”Granska din idé med andras ögon”

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 En idé, hur mycket du än brinner för den, kan bara utvecklas till en innovation om någon faktiskt är villig att betala för den eller använda den. Det säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser. Hon uppmanar därför alla idésprutor att noggrant analysera sin egen idé.
NYHET Publicerad:

Petra Wadströms strålande idé

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 ”Jag kan inte se ett problem utan att försöka lösa det. Jag vill skapa lösningar som är till nytta för människor”. Det säger Petra Wadström, uppfinnare av Solvatten och en av Sveriges mest prisade innovatörer. Hon är först ut i Entreprenörs nya artikelserie ”Snilleblixtarna”, där vi genom olika uppfinnares historier får följa innovationsprocessen från idé till färdig produkt. I del ett fokuserar vi på idén.
NYHET Publicerad:

"Våga tacka nej till uppdrag"

GÄSTKRÖNIKA Som nyföretagare får man ofta förfrågningar från uppdragsgivare som inte tillhör den kundkrets man tänkt sig. Det är svårt att veta hur man ska agera när man behöver få in pengar, men samtidigt måste bygga sitt varumärke. Men det är viktigt att våga tacka nej, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Unga sociala medier-proffs vann stort i EM

UNG FÖRETAGSAMHET EM i ung Företagsamhet avgjordes nyligen i Luzern, Schweiz. Där tog fem elever från Leksands gymnasium, med sitt företag Update UF, hem det prestigefulla priset Client focus award. Tävlingen har gett blodad tand. ”Jag vill absolut fortsätta med företagande, det är jättekul”, säger Stephanie Schwabe, produktutvecklare.
NYHET Publicerad:

En låda kommer lastad

DIGITAL HANDEL Tvål, hundleksaker, japanskt godis, parfym eller nyttigheter för ungkarlar. Idag kan du köpa nästan allt du kan tänka dig via prenumerationstjänster på nätet. Och trenden ökar. Nu köper även företag prenumerationstjänster på internet för att öka trivseln på arbetsplatsen.
NYHET Publicerad:

Lalle Johnson: ”Jag vill inte vara som alla andra”

TIO FRÅGOR Efter 32 år som stylist bestämde Lalle Johnson sig för att skapa en kollektion med handsydda kläder han själv ville bära. ”Jag har använt mina kunskaper för att skapa något unikt”.
NYHET Publicerad:

Obemannad matbutik landsbygdens räddning

NYKLÄCKT När Robert Ilijason tappade den sista burken barnmat sent på kvällen kom han på sin affärsidé: en mataffär som är öppen dygnet runt, och som dessutom är obemannad. Nu ser han sitt koncept som en räddning på landsbygdens avfolkning och serviceproblem.
NYHET Publicerad:

Hej, jag heter Furhat. Vad heter du?

ENTREPRENÖR 33-åringe Samer Al Moubayed tackade nej till ett välbetalt jobb på Disney för att bygga sociala robotar. Tillsammans med kollegor från Kungliga tekniska högskolan, KTH, har han startat företaget Furhat Robotics, som bygger på revolutionerande tal- och animationsteknik. Redan från start har intresset från marknaden varit stort.
NYHET Publicerad:

Icahandlarens kamp mot utanförskapet

ENTREPRENÖR På Ica Maxi i Södertälje driver Jonas Berg ett storskaligt integrationsprojekt. Hundratals lärlingar och praktikanter har kommit till hans butik, många med utländsk bakgrund, för att senare få anställning eller slussas vidare i samhället.
NYHET Publicerad:

Trotjänare stoppas av handläggningstider

ARBETSKRAFTSINVANDRING Migrationsverket rekommenderade lantbrukaren Leif Zetterberg att ansöka om säsongstillstånd för trotjänaren Oleg Bondarenko. Han skulle få besked efter ett par månader. Ett halvår senare har myndigheten fortfarande inte hört av sig. "Oleg gör en stor insats för oss på sommaren", säger han.
NYHET Publicerad:

Uppåt för svenskt entreprenörskap - tack vare kvinnorna

RAPPORT Förra året minskade entreprenörskapet i Sverige dramatiskt. Men nu vänder den negativa utvecklingen. Entreprenörskapet ökar och det är kvinnors företagande som står för hela ökningen. Det visar undersökningen Global Entrepreneurship Monitor, GEM.