NYHET Publicerad

Mai-Li är din nya hjälte!

ENTREPRENÖR Entreprenör fortsätter jakten på de nya hjältarna som Sverige så väl behöver. Vi vill hylla de nya entreprenörerna, de kreativa banbrytande företagare som kan inspirera andra att också våga satsa. I vår jakt tar vi hjälp av organisationer som Ung Företagsamhet, Connect och Venture Cup, som tipsar om spännande företagare i sina nätverk. Möt nu Mai-Li Hammargren med företaget Mutewatch.

Mai-Li Hammargren driver företaget Mutewatch, som marknadsför en ny sorts klocka.

Foto: Daniel Roos

Ok, försöka att hänga med nu, för här går det undan. Mai-Li Hammargren, 23-årig vd och grundare till Mutewatch, skickar en lägesrapport i väntan på vår intervjuträff:

”Det händer suupermycket kul i Mutewatch just nu… Skrev på första distributionsavtalet i Italien i tisdags på 1200 produkter och får förfrågningar från hela världen. Vi har hittat en produktionslösning och vi har andra mötet i Asien om det på måndag. I morgon har jag ett möte i Paris och på söndag tar jag tåget över till London gällande distribution i Indien. Superspännande! Med en resebudget på hela året som inte ens uppkommer till en hel månadslön! Det funkar tack vare Ryan Air och ett nätverk som hjälper till!”

Som sagt, öka takten för att hänga med nu!

Mai-Li Hammargren har startat Mutewatch samtidigt som hon pluggat heltid på Handelshögskolan i Stockholm – och samtidigt som hon läst in en mastersutbildning på det internationella managementprogrammet CEMS.

Dessutom har hon extraknäckt som tolk. Och som fotomodell.

Men nu ska vi snacka företagande.

– Egentligen är det perfekt att starta företag under studietiden. Då är man ju van vid att leva billigt, så omställningen blir inte så stor, säger hon.

Idén till Mutewatch, som är en ganska speciell klocka, kom för tre år sedan då Mai-Li Hammargren och hennes dåvarande pojkvän hade olika dygnsrytmer. Han jobbade ofta sent, som filmfotograf, och blev väckt på morgnarna, och det var så idén om ett tyst vibrerande armband uppstod. Hon tävlade i Handels affärsidétävling Guldräven och knep en andraplats 2008, och sedan var det bara att köra. Det kändes naturligt. Ända sedan hon började arrangera skidresor till Alperna som 16-åring hade hon drivit olika projekt vid sidan av studierna.

– Jag tänkte, att om jag gör projektet så får jag en grym erfarenhet inom det område där jag vill jobba.

Att hon kunde sälja visste hon sedan hon jobbade på Sony som 18-åring…

Målet var att utveckla och lansera produkten.

– Men också att utveckla mig själv!

Mai-Li Hammargren behövde nu folk som kunde komplettera henne själv.

– Många startar företag tillsammans med kompisar från samma utbildning. Men jag kan ju redan allt vi lär oss på Handels, så varför skulle jag göra så?

I stället ringde hon en som föreläste om entreprenörskap på både Handels och Kungliga Tekniska Högskolan.

– Vet du någon som är bra på produkter?

Läraren svarade:

– Oskar Ritzén Praglowski. Han var ensam om att göra en fysisk produkt under min senaste kurs. Han gjorde en barnvagn!

Steget från barnvagn till ball klocka är stort, men redan vid första telefonsamtalet mellan Mai-Li och Oskar kändes det rätt. Mutewatch hade fått sin produktutvecklare. I Mai-Lis yngre bror, juridikstudenten Gustav Hammargen, hittade man sin ekonomichef, och nu fattades bara en funktion.

– Vi behövde en mekatroniker. Någon som sitter och skruvar och laborerar. Vi utlyste en tävling på KTH och hittade då Johan Thelander, som snart satte igång att utveckla tekniken och bygga prototyper.

Mai-Li Hammargren måttar mellan händerna och visar hur stor och klumpig den första prototypen var. En 30–40 centimeter bred klump. I dag ryms all den tekniken och lite till i den eleganta, superdesignade armbandsklockan som i tre färgvarianter – röd, vit och grafitgrå – ligger nedstoppad i Mai-Li Hammargrens svarta etui som hon stup i kvarten flänger över halva jordklotet med.

Efter två års slit släpptes till slut bilderna på den nya klockan i augusti 2010, och tempot trappades upp ytterligare. Nu gäller det att ta fram en bra provserie i samarbete med fabriken i Asien, för lanseringen är inte alltför långt borta.

Lanseringen, ja. Produkten finns inte än, det finns inga officiella leveransdatum meddelade, men ändå händer det saker i Mutewatch som få andra nystartade företag ens kan drömma om.

Vi får ännu en lägesrapport från Mai-Li Hammargren, på väg från en resa till en annan:

”Här är företaget kort i siffror just nu: Vi utvecklar en klocka med en told touch screen. Vi har lyckats sälja in den i Colette i Paris, Frozen Fountain i Amsterdam, Storm i Paris, NK i Stockholm, No 30 i Milano och Milk i London som några exempel. I tisdags skrev jag på ett kontrakt till hela Italien på 1200 produkter och ligger för närvarande i diskussioner som handlar om tusentals produkter. När vi släppte bilden på produkten 5 augusti så skrev de största bloggarna om oss och googlehitsen uppsteg till 426 000 inom åtta dagar. Första dygnet efter öppningen av webshopen sålde vi i över 30 olika länder. Vi har rest investering från 17 privatpersoner från Sveriges näringslivselit och fått en innovationsutnämnelse från Vinnova på 300 000 kronor.”

Till saken hör att Mai-Li Hammargren längre pratade om Mutewatch som en ”time management tool” och att knappt en kotte begrep sig på produkten.

Nu är Mutewatch en klocka, punkt slut. En speciell klocka med speciell design, men ändå en klocka. Den har pekskärm, usb-port, och diverse smarta larmfunktioner. Den är både en modern designklocka för den modeintresserade och en cool teknikpryl för prylnörden.

Äntligen fattar folk.

En av de investerare som gått in för att stötta Mutewatch sa nyligen:

– Nu förstår jag vad ni säljer. Och nu tror jag på företaget också! Jag gick in i det här för att jag trodde på dig, men nu tror jag på produkten också!

Mai-Li Hammargren ler åt minnet.

Hon ler mycket, och pratar intensivt och snabbt. Men fortfarande ger hon ett ödmjukt intryck. Hon startade ju bara företaget för att ha kul och utveckla sig själv.

En av hennes mentorer bara skakade på huvudet när han förstod hur långt Mutewatch har kommit på sina första två år. ”Det skulle tagit mig fem år och 15 miljoner för att fixa vad ni gjort gratis på två år.”

Mai-Li Hammargren och hennes kolleger på Mutewatch har sålt in produkten för ett antal miljoner kronor – innan produkten finns, innan ett leveransdatum finns.

Det är bra jobbat.

Hennes bedrifter börjar nu uppmärksammas alltmer. Hon håller en hel del föredrag, och räkna med att hon kommer att bli flitigt omskriven framöver.

I våras hade Minimax, Handels studenttidning, en artikel om henne:

– Först när folk hade sett den, slutade de fråga vad jag skulle göra på sommarlovet. Skönt, för jag har alltid sett Mutewatch som ett riktigt jobb även om det inte har gett betalt.

Inställningen gentemot att starta eget företag håller på att förbättras bland studenterna på Handels, menar Mai-Li Hammargren.

– På 70- och 80-talet fanns det inte på kartan. Då var det stora företag, helst banker, som gällde. Men nu finns det en del förebilder som lyckats. De som startat Klarna, GI Viktkoll och Tasteline har alla gått på Handels. Och Kristian Luuk! De är på skolan och gästföreläser ibland, och sånt inspirerar.

Nu finns det en ny förebild.

Mai-Li Hammargren var namnet.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Svensk doftdoldis med potential

JAG VAR DÄR... Polygiene i Malmö tänker bli nästan lika känt som sina kunder Adidas, Patagonia och Converse. Målet för vd Christian von Uthmann är att ” utvecklas till ännu en ny svensk världssuccé”. Vad de gör? De eliminerar otrevliga dofter i textilier, plast och skum, med silversalt.
NYHET Publicerad:

Exportföretag ska byta länder med varandra

HALLÅ DÄR... Björn Tielman, vd för formtillverkaren Tielman, som har startat ett exportnätverk, Exporum i Östergötland. Företag i regionen ska påbörja ett samarbete för att ta del av varandras kunskaper och idéer.
NYHET Publicerad:

Rekordstort intresse för life science

INNOVATION Intresset för svenska bolag inom medicin- och biotekniksektorn, ofta kallat life science, ökar kraftigt. Det märks inte minst på antalet marknadsnoteringar och börsintroduktioner, som förra året var rekordmånga. Investerarna lockas av chanserna till hög avkastning och entreprenörerna av möjligheterna att se sin idé utvecklas till en bärkraftig produkt.
NYHET Publicerad:

Tekniksnille med blick för affärer

ENTREPRENÖR När John Elvesjö av en slump upptäckte att han kunde styra datorn med sina ögon förstod han direkt potentialen. Tillsammans med två vänner drog han igång framgångssagan Tobii. I dag, 15 år senare, är bolaget börsnoterat och värderas till miljardbelopp.
NYHET Publicerad:

Viktigaste nyheterna i vårbudgeten

POLITIK I vårbudgeten ingick ett antal förslag som på olika sätt påverkar företagare. Vi listar de viktigaste förslagen som ingick eller presenterades i samband med vårbudgeten.
NYHET Publicerad:

Företagsrekonstruktioner säkrar upp 6 000 jobb

KONKURS I princip hälften av alla bolag överlever en företagsrekonstruktion. Det visar siffror från kreditupplysningsföretaget Creditsafe.
NYHET Publicerad:

Hon bygger en butikskedja för grön shopping

ENTREPRENÖR I Västervik ligger secondhandbutiken Busfrö nytt och bytt, som på kort tid blivit en succé. Nu är grundaren Stina Qubti redo att frälsa fler städer med sitt gröna shoppingkoncept. Hon är i full färd med att bygga upp Sveriges första privata franchisekedja av secondhandbutiker.
NYHET Publicerad:

Äventyrsman lyfter vvs till nya höjder

NYKLÄCKT Han kom till Sverige av en slump och stannade när det blev inbördeskrig i Elfenbenskusten. Tio år senare är Penikandjomon Kone en uppskattad arbetsgivare och vvs-företagare i Avesta med siktet inställt på att höja vvs-standarden i sitt gamla hemland.
NYHET Publicerad:

“Inte alldeles enkelt att återta en verksamhet”

VÄLFÄRD Den våg av återkommunaliseringar som slog in över landet efter valet 2014 mattas nu av. ”En del av förklaringen ligger i att det är rätt krångligt att ta tillbaka privata verksamheter samtidigt som det finns ett stort stöd ute i kommunerna för privata aktörer”, säger Sabina Joyau näringspolitiskexpert på Vårdföretagarna.
NYHET Publicerad:

Fredrik Paulún: "Jag har gjort en massa tokigheter"

10 FRÅGOR Näringslära var alltid det självklara valet för Fredrik Paulún och idag ser vi hans produkter på var och varannan hylla i mataffärerna. Trots den starka passionen för företaget, finns hans sanna lycka hos familjen. ”Min familj betyder allt”, säger han.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar i välfärden vänder uppåt

VÄLFÄRD En hård politisk debatt ledde till rekordfå upphandlingar inom välfärden under många år. Men nu har det vänt och utbudet ökar stort igen. ”Kommunerna vet att de privata alternativen behövs. Äntligen är marknaden igång, det är bättre nu än på flera år”, säger Sara Wilhelmsson, anbudschef på Ambea.
NYHET Publicerad:

Smarriga småkryp med skådespelartalang

BILDEN Det började med en ödla som ville ha insekter till middag. Nu föder Hans och Elisabet Visser upp småkryp som är eftertraktade av såväl djurägare och forskare som filmindustrin.
NYHET Publicerad:

Får entreprenörer ha dålig självkänsla?

KRÖNIKA Entreprenörer ses ofta som förebilder i samhället eftersom de vågar tro på och göra verklighet av sina idéer. Baksidan är att få vill visa sin osäkerhet. Jag tränar varje dag på att mota bort mina hjärnspöken och jag är inte ensam, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Ny kraft i styrelserummet ger luft under vingarna

I PRAKTIKEN Att ta in en extern styrelseordförande var ingen självklarhet för grundarna av TriaTech. Men det visade sig vara helt rätt beslut. Resultatet kom snabbt i form av mer ordning och reda i verksamheten. ”Det har definitivt bidragit till att vår omsättning har ökat”, säger Mika Toivanen, vd på TriaTech.
NYHET Publicerad:

Ung vd vill behålla familjekänslan

LEDARSKAP Förra året tog hon över som vd i familjeföretaget och på bara ett år hon hunnit slå ihop två bolag i koncernen, öka lönsamheten med 400 procent och blivit utsedd till Årets Unga vd. Inte illa för en entreprenör som precis har fyllt 30 år. Möt Evelina Lindgren, vd på emballage- och logistikföretaget Apak.
NYHET Publicerad:

E-handelns Zlatan

ENTREPRENÖR I den lilla orten Morgongåva utanför Uppsala med 1 400 invånare finns ett av landets största e-handelscentrum. Tiotusentals paket med böcker och mediciner lämnar ortens företagspark varje dag för leverans till kunder runt om i landet. Pär Svärdson är entreprenören bakom succéföretagen Adlibris och Apotea, som växer med rekordfart.
NYHET Publicerad:

Med rent syrsmjöl i påsen

NYKLÄCKT Hon var en ”dålig” vegetarian som fick näringsbrist. Lösningen, ett mjöl gjort på syrsor, har nu blivit ett företag som ska få svenskarna att acceptera insekter som föda.
NYHET Publicerad:

Clara Lidström: ”Jag umgås nästan bara med företagare”

10 FRÅGOR När bloggen Underbara Clara växte sig större och större startade Clara Lidström motvilligt sitt företag. Men oviljan har växt till kärlek och nu kan hon inte tänka sig ett annat liv. Från sin gård på Västerbottens landsbygd rattar hon företaget och får samtidigt tid över till familjen.
NYHET Publicerad:

Krångligt att införa nya antikorruptionsregler

REGLER Från och med nästa år kommer omkring 2 000 svenska företag att behöva redovisa sina korruptionsrisker. Det nya EU- direktivet som implementeras i svensk lag i sommar innebär stora omställningar för många företag, något få vet om, enligt Linn Gustavsson, biträdande jurist på Advokatfirman Vinge.
NYHET Publicerad:

Svenska ambassaden stoppar syrisk glasexpert

HANDELSHINDER Målerås Glasbruk har fått fart på försäljningen i Dubai tack vare affärsmannen Kassem. Men svenska ambassaden stoppar honom från att besöka verksamheten i Målerås. Anledningen: Han är från Syrien. ”Det är märkligt och pinsamt”, säger Eva-Marie Hagström, vd på Målerås Glasbruk.