NYHET Publicerad

Mai-Li är din nya hjälte!

ENTREPRENÖR Entreprenör fortsätter jakten på de nya hjältarna som Sverige så väl behöver. Vi vill hylla de nya entreprenörerna, de kreativa banbrytande företagare som kan inspirera andra att också våga satsa. I vår jakt tar vi hjälp av organisationer som Ung Företagsamhet, Connect och Venture Cup, som tipsar om spännande företagare i sina nätverk. Möt nu Mai-Li Hammargren med företaget Mutewatch.

mai2

Mai-Li Hammargren driver företaget Mutewatch, som marknadsför en ny sorts klocka.

Foto: Daniel Roos

Ok, försöka att hänga med nu, för här går det undan. Mai-Li Hammargren, 23-årig vd och grundare till Mutewatch, skickar en lägesrapport i väntan på vår intervjuträff:

”Det händer suupermycket kul i Mutewatch just nu… Skrev på första distributionsavtalet i Italien i tisdags på 1200 produkter och får förfrågningar från hela världen. Vi har hittat en produktionslösning och vi har andra mötet i Asien om det på måndag. I morgon har jag ett möte i Paris och på söndag tar jag tåget över till London gällande distribution i Indien. Superspännande! Med en resebudget på hela året som inte ens uppkommer till en hel månadslön! Det funkar tack vare Ryan Air och ett nätverk som hjälper till!”

Som sagt, öka takten för att hänga med nu!

Mai-Li Hammargren har startat Mutewatch samtidigt som hon pluggat heltid på Handelshögskolan i Stockholm – och samtidigt som hon läst in en mastersutbildning på det internationella managementprogrammet CEMS.

Dessutom har hon extraknäckt som tolk. Och som fotomodell.

Men nu ska vi snacka företagande.

– Egentligen är det perfekt att starta företag under studietiden. Då är man ju van vid att leva billigt, så omställningen blir inte så stor, säger hon.

Idén till Mutewatch, som är en ganska speciell klocka, kom för tre år sedan då Mai-Li Hammargren och hennes dåvarande pojkvän hade olika dygnsrytmer. Han jobbade ofta sent, som filmfotograf, och blev väckt på morgnarna, och det var så idén om ett tyst vibrerande armband uppstod. Hon tävlade i Handels affärsidétävling Guldräven och knep en andraplats 2008, och sedan var det bara att köra. Det kändes naturligt. Ända sedan hon började arrangera skidresor till Alperna som 16-åring hade hon drivit olika projekt vid sidan av studierna.

– Jag tänkte, att om jag gör projektet så får jag en grym erfarenhet inom det område där jag vill jobba.

Att hon kunde sälja visste hon sedan hon jobbade på Sony som 18-åring…

Målet var att utveckla och lansera produkten.

– Men också att utveckla mig själv!

Mai-Li Hammargren behövde nu folk som kunde komplettera henne själv.

– Många startar företag tillsammans med kompisar från samma utbildning. Men jag kan ju redan allt vi lär oss på Handels, så varför skulle jag göra så?

I stället ringde hon en som föreläste om entreprenörskap på både Handels och Kungliga Tekniska Högskolan.

– Vet du någon som är bra på produkter?

Läraren svarade:

– Oskar Ritzén Praglowski. Han var ensam om att göra en fysisk produkt under min senaste kurs. Han gjorde en barnvagn!

Steget från barnvagn till ball klocka är stort, men redan vid första telefonsamtalet mellan Mai-Li och Oskar kändes det rätt. Mutewatch hade fått sin produktutvecklare. I Mai-Lis yngre bror, juridikstudenten Gustav Hammargen, hittade man sin ekonomichef, och nu fattades bara en funktion.

– Vi behövde en mekatroniker. Någon som sitter och skruvar och laborerar. Vi utlyste en tävling på KTH och hittade då Johan Thelander, som snart satte igång att utveckla tekniken och bygga prototyper.

Mai-Li Hammargren måttar mellan händerna och visar hur stor och klumpig den första prototypen var. En 30–40 centimeter bred klump. I dag ryms all den tekniken och lite till i den eleganta, superdesignade armbandsklockan som i tre färgvarianter – röd, vit och grafitgrå – ligger nedstoppad i Mai-Li Hammargrens svarta etui som hon stup i kvarten flänger över halva jordklotet med.

Efter två års slit släpptes till slut bilderna på den nya klockan i augusti 2010, och tempot trappades upp ytterligare. Nu gäller det att ta fram en bra provserie i samarbete med fabriken i Asien, för lanseringen är inte alltför långt borta.

Lanseringen, ja. Produkten finns inte än, det finns inga officiella leveransdatum meddelade, men ändå händer det saker i Mutewatch som få andra nystartade företag ens kan drömma om.

Vi får ännu en lägesrapport från Mai-Li Hammargren, på väg från en resa till en annan:

”Här är företaget kort i siffror just nu: Vi utvecklar en klocka med en told touch screen. Vi har lyckats sälja in den i Colette i Paris, Frozen Fountain i Amsterdam, Storm i Paris, NK i Stockholm, No 30 i Milano och Milk i London som några exempel. I tisdags skrev jag på ett kontrakt till hela Italien på 1200 produkter och ligger för närvarande i diskussioner som handlar om tusentals produkter. När vi släppte bilden på produkten 5 augusti så skrev de största bloggarna om oss och googlehitsen uppsteg till 426 000 inom åtta dagar. Första dygnet efter öppningen av webshopen sålde vi i över 30 olika länder. Vi har rest investering från 17 privatpersoner från Sveriges näringslivselit och fått en innovationsutnämnelse från Vinnova på 300 000 kronor.”

Till saken hör att Mai-Li Hammargren längre pratade om Mutewatch som en ”time management tool” och att knappt en kotte begrep sig på produkten.

Nu är Mutewatch en klocka, punkt slut. En speciell klocka med speciell design, men ändå en klocka. Den har pekskärm, usb-port, och diverse smarta larmfunktioner. Den är både en modern designklocka för den modeintresserade och en cool teknikpryl för prylnörden.

Äntligen fattar folk.

En av de investerare som gått in för att stötta Mutewatch sa nyligen:

– Nu förstår jag vad ni säljer. Och nu tror jag på företaget också! Jag gick in i det här för att jag trodde på dig, men nu tror jag på produkten också!

Mai-Li Hammargren ler åt minnet.

Hon ler mycket, och pratar intensivt och snabbt. Men fortfarande ger hon ett ödmjukt intryck. Hon startade ju bara företaget för att ha kul och utveckla sig själv.

En av hennes mentorer bara skakade på huvudet när han förstod hur långt Mutewatch har kommit på sina första två år. ”Det skulle tagit mig fem år och 15 miljoner för att fixa vad ni gjort gratis på två år.”

Mai-Li Hammargren och hennes kolleger på Mutewatch har sålt in produkten för ett antal miljoner kronor – innan produkten finns, innan ett leveransdatum finns.

Det är bra jobbat.

Hennes bedrifter börjar nu uppmärksammas alltmer. Hon håller en hel del föredrag, och räkna med att hon kommer att bli flitigt omskriven framöver.

I våras hade Minimax, Handels studenttidning, en artikel om henne:

– Först när folk hade sett den, slutade de fråga vad jag skulle göra på sommarlovet. Skönt, för jag har alltid sett Mutewatch som ett riktigt jobb även om det inte har gett betalt.

Inställningen gentemot att starta eget företag håller på att förbättras bland studenterna på Handels, menar Mai-Li Hammargren.

– På 70- och 80-talet fanns det inte på kartan. Då var det stora företag, helst banker, som gällde. Men nu finns det en del förebilder som lyckats. De som startat Klarna, GI Viktkoll och Tasteline har alla gått på Handels. Och Kristian Luuk! De är på skolan och gästföreläser ibland, och sånt inspirerar.

Nu finns det en ny förebild.

Mai-Li Hammargren var namnet.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Inget handelsavtal med Obama

FRIHANDEL EU:s handelsministrar ger klartecken till frihandelsavtal med Kanada men motståndet mot TTIP växer. Och nu ger man officiellt upp hoppet om ett avtal under Obamas tid som president.
NYHET Publicerad:

Succéinnovation för hundar ledde till patenttvist

SNILLEBLIXTARNA, DEL 2 Nina Ottossons innovationer för hundar blev en global succé, men ledde också till att många kopierade hennes produkter. Som innovativ småföretagare är noggrannhet i patentprocesserna och en rejäl dos tålamod avgörande. ”Det märkliga är att det är upp till mig att bevisa att andra har kopierat mig, inte tvärtom”, säger hon. I den andra delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur man skyddar sin idé.
NYHET Publicerad:

Liten klättring uppåt för Eda

FÖRETAGSKLIMAT Tidningen Entreprenör har följt värmländska Edas arbete med att ta sig från botten av Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner. Resultatet blev en liten uppryckning.
NYHET Publicerad:

Rekordlyft för Vännäs

FÖRETAGSKLIMAT Vännäs är den kommun som klättrar snabbast i Svenskt Näringslivs rankning över företagsklimatet i landets kommuner. Kommunföreträdare och företagare ser en ökad dialog som främsta framgångsfaktorn. "Viljan att lyssna och att försöka vara en bra kommun har verkligen ökat", säger åkeriägaren Stefan Johansson.
NYHET Publicerad:

Kärleken till kakao driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Den lilla chokladfabriken i Umeå drivs med hjälp av äkta råvaror och en aldrig sinande kärlek till kakao. Trots ökande efterfrågan håller Jenny Berg igen på produktionstakten. Tillverkningen av chokladkakor är bara en del i ambitionen på att göra världen lite bättre.
NYHET Publicerad:

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.
NYHET Publicerad:

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.
NYHET Publicerad:

Douglas Roos: "Jag kommer aldrig sluta jobba. Det gör man inte som entreprenör."

TIO FRÅGOR Efter att ha sålt av sin del av Ladbrokes Norden, hade Douglas Roos kunnat leva ett tillbakalutat liv i bekvämlighet. Men det lockas han inte av överhuvudtaget. För honom är företagandet ett livselixir.
NYHET Publicerad:

Andreas Vurals färgglada lurar lockar världsartister

ENTREPRENÖR Justin Bieber har flashat sina på Instagram, Kendall Jenner har inspirerat 55 miljoner följare att bära dem och Zara Larsson har bloggat om sina exemplar. Happy Plugs färgglada lurar säljs idag både hos Colette i Paris och Harrods i London. Men företagets resa började så långt från glamouren det går att komma, i härjedalska Sveg.
NYHET Publicerad:

”Granska din idé med andras ögon”

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 En idé, hur mycket du än brinner för den, kan bara utvecklas till en innovation om någon faktiskt är villig att betala för den eller använda den. Det säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser. Hon uppmanar därför alla idésprutor att noggrant analysera sin egen idé.
NYHET Publicerad:

Petra Wadströms strålande idé

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 ”Jag kan inte se ett problem utan att försöka lösa det. Jag vill skapa lösningar som är till nytta för människor”. Det säger Petra Wadström, uppfinnare av Solvatten och en av Sveriges mest prisade innovatörer. Hon är först ut i Entreprenörs nya artikelserie ”Snilleblixtarna”, där vi genom olika uppfinnares historier får följa innovationsprocessen från idé till färdig produkt. I del ett fokuserar vi på idén.
NYHET Publicerad:

"Våga tacka nej till uppdrag"

GÄSTKRÖNIKA Som nyföretagare får man ofta förfrågningar från uppdragsgivare som inte tillhör den kundkrets man tänkt sig. Det är svårt att veta hur man ska agera när man behöver få in pengar, men samtidigt måste bygga sitt varumärke. Men det är viktigt att våga tacka nej, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Unga sociala medier-proffs vann stort i EM

UNG FÖRETAGSAMHET EM i ung Företagsamhet avgjordes nyligen i Luzern, Schweiz. Där tog fem elever från Leksands gymnasium, med sitt företag Update UF, hem det prestigefulla priset Client focus award. Tävlingen har gett blodad tand. ”Jag vill absolut fortsätta med företagande, det är jättekul”, säger Stephanie Schwabe, produktutvecklare.
NYHET Publicerad:

En låda kommer lastad

DIGITAL HANDEL Tvål, hundleksaker, japanskt godis, parfym eller nyttigheter för ungkarlar. Idag kan du köpa nästan allt du kan tänka dig via prenumerationstjänster på nätet. Och trenden ökar. Nu köper även företag prenumerationstjänster på internet för att öka trivseln på arbetsplatsen.
NYHET Publicerad:

Lalle Johnson: ”Jag vill inte vara som alla andra”

TIO FRÅGOR Efter 32 år som stylist bestämde Lalle Johnson sig för att skapa en kollektion med handsydda kläder han själv ville bära. ”Jag har använt mina kunskaper för att skapa något unikt”.
NYHET Publicerad:

Obemannad matbutik landsbygdens räddning

NYKLÄCKT När Robert Ilijason tappade den sista burken barnmat sent på kvällen kom han på sin affärsidé: en mataffär som är öppen dygnet runt, och som dessutom är obemannad. Nu ser han sitt koncept som en räddning på landsbygdens avfolkning och serviceproblem.
NYHET Publicerad:

Hej, jag heter Furhat. Vad heter du?

ENTREPRENÖR 33-åringe Samer Al Moubayed tackade nej till ett välbetalt jobb på Disney för att bygga sociala robotar. Tillsammans med kollegor från Kungliga tekniska högskolan, KTH, har han startat företaget Furhat Robotics, som bygger på revolutionerande tal- och animationsteknik. Redan från start har intresset från marknaden varit stort.
NYHET Publicerad:

Icahandlarens kamp mot utanförskapet

ENTREPRENÖR På Ica Maxi i Södertälje driver Jonas Berg ett storskaligt integrationsprojekt. Hundratals lärlingar och praktikanter har kommit till hans butik, många med utländsk bakgrund, för att senare få anställning eller slussas vidare i samhället.
NYHET Publicerad:

Trotjänare stoppas av handläggningstider

ARBETSKRAFTSINVANDRING Migrationsverket rekommenderade lantbrukaren Leif Zetterberg att ansöka om säsongstillstånd för trotjänaren Oleg Bondarenko. Han skulle få besked efter ett par månader. Ett halvår senare har myndigheten fortfarande inte hört av sig. "Oleg gör en stor insats för oss på sommaren", säger han.
NYHET Publicerad:

Uppåt för svenskt entreprenörskap - tack vare kvinnorna

RAPPORT Förra året minskade entreprenörskapet i Sverige dramatiskt. Men nu vänder den negativa utvecklingen. Entreprenörskapet ökar och det är kvinnors företagande som står för hela ökningen. Det visar undersökningen Global Entrepreneurship Monitor, GEM.