I praktiken

Rask frammarsch för oväntad uppstickare

I PRAKTIKEN Växjö Nya Djurklinik tvekade inte att ta upp kampen med den stora djurklinikkedjan. Några problem att hitta kunder har de inte haft. "Jag tror att samhällsförankringens betydelse för en verksamhet ofta underskattas. En stor del av vår framgång är att vi är etablerade i stan både som veterinärer och medborgare”, säger Katarina Sandelin, en av grundarna.

Kommentera

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.

Kommentera
Annons

Skräddarsydd karriär efter 65

I PRAKTIKEN Allt fler äldre väljer att starta eget och fördelarna är många. Förutom fördelaktiga skatter och en extra slant i plånboken, ökar känslan av att fortfarande vara behövd i och av samhället. Den före detta kommunchefen Lisbeth Sager bestämde sig för att starta eget efter pensionen. ”Jag har jättekul i min lilla ateljé där jag kan jobba precis så mycket som jag har lust med”, säger hon.

Kommentera

Ny kraft i styrelserummet ger luft under vingarna

I PRAKTIKEN Att ta in en extern styrelseordförande var ingen självklarhet för grundarna av TriaTech. Men det visade sig vara helt rätt beslut. Resultatet kom snabbt i form av mer ordning och reda i verksamheten. ”Det har definitivt bidragit till att vår omsättning har ökat”, säger Mika Toivanen, vd på TriaTech.

Kommentera

Mobilfritt ger Klikki effektivare möten

I PRAKTIKEN För att stävja teknikstressen bland personalen provade Klikki på konceptet workfulness. Förbud mot mobiltelefoner och mejl under delar av arbetsdagen gav snabbt resultat i form av effektivare arbetsdagar. ”Vi fick upp ögonen för hur viktigt det är att skapa tid för att fokusera på komplexa arbetsuppgifter”, säger vd Anders Nygren.

Kommentera

Egen akademi fixar kompetensförsörjningen

I PRAKTIKEN På butikskedjan Clas Ohlson går det snabbt att ta fram skräddarsydda internutbildningar i företagets egen akademi.
Akademin hjälper till med att lösa kompetensförsörjningen och är en viktig tillgång när ny personal och nya produkter ska introduceras.

Kommentera

Kunderna visar vägen till nya affärer

I PRAKTIKEN Hos mobiloperatören Vimla är kunden inte bara kund utan även affärsutvecklare. Låter det konstigt? Inte alls, hävdar affärsansvarige Johan Littorin. ”Tack vare vårt forum kan vi bjuda in kunderna i vårt innovationsarbete. Senast fick vi hjälp att ta fram en ny prismodell”, säger han.

Kommentera

Sågverk fixar kinasatsning i formel 1 klass

I PRAKTIKEN Kina är en snabbt växande exportmarknad. För att lyckas i landet krävs god kännedom om affärskulturen och snabba fötter.Det vet sågverksföretaget Bergkvist-Insjön. "Förändring är normalt i Kina. Här i Sverige kan vi ju ha en viss tröghet i affären. I Kina ska allt vara nu, annars är det för sent", säger vd Peter Eklund.

Kommentera

Nätbank tjänar pengar på kundernas aktietips

I PRAKTIKEN När Nordnet köpte sociala nätverkssajten Shareville valde de för första gången att enbart lansera en tjänst via sociala medier. Genom att låta tongivande experter prova på investeringstjänsten fick den snabbt spridning. På ett år har Shareville fått 60 000 användare.

Kommentera

Insomnat väveri väcks till liv med exklusiv twist

I PRAKTIKEN Modemärket Countess von Eckermann gjorde succé världen över på 60-talet. 35 år efter att märket lades ner beslöt sig sonsonen Carl von Eckermann att väcka liv i företaget. Ledorden kvalitet, exklusivitet och hantverk är kvar men med en ny modern twist.

Kommentera