NYHET Publicerad

Stark företagskultur ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN HärjedalsKök flyttade fokus från försäljningssiffror till medarbetarnas trivsel. Då steg lönsamheten till höjder som de inte själva trodde var möjliga. Säljarna nådde bättre resultat och produktionen på fabriken ökade.

Foto: Jocke Gustafsson

Numera när Mathias Abrahamsson och kompanjonen Tord Erik Zetterström har möten i arbetsgrupperna får alla först berätta lite om sig själva och hur de mår. "Pratar man inte om sådant kan man gå och undra varför en kollega är tyst eller inte lyssnar ordentligt."

Mathias Abrahamsson och kompanjonen Tord Erik Zetterström startade HärjedalsKök för femton år sedan som ett produktionsbolag och ett säljbolag. Bägge hade alltid gått med god vinst. Men trots det visade det sig finnas förbättringspotential.

– Det är så lätt att det bara handlar om marknadsföring och försäljningssiffror. Men om man som medarbetare inte mår bra eller inte känner stolthet inför sitt jobb, då gör man inget bra arbete, säger Mathias Abrahamsson som är vd för HärjedalsKöks säljbolag.

För två år sedan gick han en utbildning vid Ledarskapscentrum i Umeå. I samband med det fick han idén att försöka skapa en ny företagskultur genom att börja arbeta med värdegrunden. Målet var att skapa en ny stämning med fokus på medarbetarnas välmående och där medarbetarna uppmuntras till eget engagemang. Något som enligt Mathias Abrahamsson sedan har lett till att personalomsättningen har halverats de senaste åren.

– Och lönsamhetsmässigt handlar det inte bara om en fördubbling, det går faktiskt nästan fyra gånger så bra. Vi visade otroligt starka siffror 2010, säger Mathias Abrahamsson.

Det första steget i värdegrundsarbetet var att samla företagens medarbetare under en heldag. Medarbetarna delades in i grupper och alla fick prata om vad som är viktigt för dem i jobbet. Målet var att de skulle enas kring en värdegrund bestående av tre ledord som alla kunde stå för.

– I början fanns ett ganska stort motstånd, särskilt på fabriken. De tyckte väl att det lät lite töntigt med värdegrund, men där blev det nästan starkast engagemang senare, säger Mathias Abrahamsson.

Han kommer ihåg hur heta diskussionerna blev under mötet. Ett ledord på förslag var ”ärlighet”. Men vad betydde det? Menade man egentligen inte öppenhet?

– I och med att vi började prata öppnades klimatet för att diskutera mjuka värden. Och det var den stämningen vi ville ha på arbetsplatsen. Det ska vara okej att vara stolt, glad, ledsen, må skit eller till och med vara kaxig på jobbet om man vill det.

Den värdegrund som medarbetarna på HärjedalsKök så småningom enades om består av de tre ledorden mod, passion och ansvar. Mod handlar bland annat om att våga gå emot normer, att tänka nytt. Passion handlar om att vara personligt engagerad i sitt jobb. Ansvar innebär att ta tag i problem och hitta lösningar.

– Engagemanget i arbetet ska komma av egen fri vilja. Och det är precis det vi lyckas med. Har man en seg dag som säljare ska man automatiskt tänka: ”nu tar jag och gör en säljinsats som jag aldrig gjort tidigare”. Och så gör man det.

HärjedalsKök uppmuntrar personalen genom att dela ut priser till dem som visat prov på att vara bra förebilder. Medarbetare som är modiga, passionerade och ansvarstagande.

– Vi arbetar inte längre så mycket med piska och morot. Om någon jobbar mycket övertid på fabriken så visst är det bra, och vi ger bonus till våra säljare, men det är inte det vi i huvudsak sysslar med, berättar Mathias Abrahamsson och fortsätter:

– Värdegrunden används i vardagen. Om en konflikt ska lösas kan man säga ”Här är ledorden vi är överens om. Hur känner du att du har förhållit dig till dem?” Samma sak vid feedback. ”Du är en bra förebild för värdegrunden. Du visar mod.”

HärjedalsKök använder även värdegrunden när de rekryterar nya medarbetare.

– Vi visar ledorden och säger: ”Berätta, vad känner du inför det här”. Det är viktigare för oss än att fråga efter till exempel säljerfarenhet, säger Mathias Abrahamsson.

Den nya värdegrunden har skapat förutsättningar för att bygga en bättre och mer flexibel organisation. Värnar man om varandra blir det också lättare att släppa fram varandra. Men om det här går så bra, varför gör inte fler företag likadant?

– Att arbeta efter ledord och värdegrund, det låter ju rätt flummigt. Det kan vara svårt att förstå vad de här mjuka värdena kan göra för resultatet. Utan utbildningen hos Ledarskapscentrum hade inte jag heller vågat satsa. Men egentligen är det rätt självklara grejer det handlar om.

Förutsättningen för att lyckas i värdegrundsarbetet att alla medarbetare verkligen är delaktiga. Den kostnad de har haft för arbetet har bestått av tid och utbildning, men det har betalat sig bra, enligt Mathias Abrahamsson.

– Vi är vinstdrivande och kan se resultatet i pengar. Men jag är övertygad om att arbetssättet kan användas med framgång i vilken organisation som helst.

Under 2011 ska HärjedalsKök förnya värdegrundsarbetet, även om det inte är tänkt att bli lika djuplodande som förra gången. Den stora utmaningen är att hålla värdegrunden levande. Alla måste hjälpas åt att påminna om den. Varje dag.

Therese Säfström

HärjedalsKök AB

Bakgrund: HärjedalsKök startades 1995 och består av två bolag: produktionsbolaget som tillverkar kök i en fabrik i Funäsdalen, och säljbolaget som arbetar över hela landet. Bolagen ingår i och ägs sedan 2008 av Nordic Kitchen Group.

Affärsidé: Att tillverka, sälja och installera köksinredningar i samarbete med kunden.

Vd: Mathias Abrahamsson i säljbolaget och Tord Erik Zetterström i produktionsbolaget.

Antal anställda: Omkring 80 stycken.

Omsättning: Cirka 105 miljoner kronor (2010).

Expertens 10 tips

Christer Olsson, konsult på Utvecklingspoolen och författare, med värdegrundsarbete som specialitet.

Så skapar du en framgångsrik företagskultur:

1. Skaffa en klar och tydlig vision: Varför finns vi som företag. Vart är vi på väg? Vad vill vi med vår verksamhet?

2. Den äkta entusiasmen kommer när medarbetarna förstår visionen i företaget och delar värdet i den.

3. Motivationen hos medarbetarna är central för företagets framgång. Den är per definition en inre drivkraft som gör att medarbetarna vill prestera bättre, att sälja mer.

4. Ha alltid kundnyttan för ögonen. Ägnar medarbetarna liv och lust åt att öka merförsäljningen vid kassan, kanske kassakön blir så lång att kunderna lägger sina varor och går. Då har man missat kundnyttan. En överdriven styrka kan bli en svaghet.

5. Arbetsglädje hänger samman med produktivitet. Människor har lättare att vara både produktiva och effektiva när de känner glädje.

6. Kunder vill möta företag med sunda värderingar. Och det är kunden som betalar lönen.

7. Om du vill förändra värdegrunden på företaget - bli konkret. Handlar det till exempel om värdet ”miljövänlighet”, se till att byta alla bilar till miljöbilar. Förändringen ska synas och vara tydlig.

8. Tänk på att värdegrunden skapas hela tiden. Det är inte ett projekt som tar slut. Det handlar om att hitta, utveckla och bevara en kultur.

9. Ett företag med rätt kultur attraherar rätt personer. Det är företagskulturen som bestämmer om de personer och den kompetens du vill ha också kan tänka sig att arbeta i ditt företag.

10. Det spelar inte någon roll vilken typ av organisation det handlar om. Alla kan skapa större framgång genom att fundera över hur verksamhetskulturen ser ut.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Andreas Vurals färgglada lurar lockar världsartister

ENTREPRENÖR Justin Bieber har flashat sina på Instagram, Kendall Jenner har inspirerat 55 miljoner följare att bära dem och Zara Larsson har bloggat om sina exemplar. Happy Plugs färgglada lurar säljs idag både hos Colette i Paris och Harrods i London. Men företagets resa började så långt från glamouren det går att komma, i härjedalska Sveg.
NYHET Publicerad:

”Granska din idé med andras ögon”

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 En idé, hur mycket du än brinner för den, kan bara utvecklas till en innovation om någon faktiskt är villig att betala för den eller använda den. Det säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser. Hon uppmanar därför alla idésprutor att noggrant analysera sin egen idé.
NYHET Publicerad:

Petra Wadströms strålande idé

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 ”Jag kan inte se ett problem utan att försöka lösa det. Jag vill skapa lösningar som är till nytta för människor”. Det säger Petra Wadström, uppfinnare av Solvatten och en av Sveriges mest prisade innovatörer. Hon är först ut i Entreprenörs nya artikelserie ”Snilleblixtarna”, där vi genom olika uppfinnares historier får följa innovationsprocessen från idé till färdig produkt. I del ett fokuserar vi på idén.
NYHET Publicerad:

"Våga tacka nej till uppdrag"

GÄSTKRÖNIKA Som nyföretagare får man ofta förfrågningar från uppdragsgivare som inte tillhör den kundkrets man tänkt sig. Det är svårt att veta hur man ska agera när man behöver få in pengar, men samtidigt måste bygga sitt varumärke. Men det är viktigt att våga tacka nej, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Unga sociala medier-proffs vann stort i EM

UNG FÖRETAGSAMHET EM i ung Företagsamhet avgjordes nyligen i Luzern, Schweiz. Där tog fem elever från Leksands gymnasium, med sitt företag Update UF, hem det prestigefulla priset Client focus award. Tävlingen har gett blodad tand. ”Jag vill absolut fortsätta med företagande, det är jättekul”, säger Stephanie Schwabe, produktutvecklare.
NYHET Publicerad:

En låda kommer lastad

DIGITAL HANDEL Tvål, hundleksaker, japanskt godis, parfym eller nyttigheter för ungkarlar. Idag kan du köpa nästan allt du kan tänka dig via prenumerationstjänster på nätet. Och trenden ökar. Nu köper även företag prenumerationstjänster på internet för att öka trivseln på arbetsplatsen.
NYHET Publicerad:

Lalle Johnson: ”Jag vill inte vara som alla andra”

TIO FRÅGOR Efter 32 år som stylist bestämde Lalle Johnson sig för att skapa en kollektion med handsydda kläder han själv ville bära. ”Jag har använt mina kunskaper för att skapa något unikt”.
NYHET Publicerad:

Obemannad matbutik landsbygdens räddning

NYKLÄCKT När Robert Ilijason tappade den sista burken barnmat sent på kvällen kom han på sin affärsidé: en mataffär som är öppen dygnet runt, och som dessutom är obemannad. Nu ser han sitt koncept som en räddning på landsbygdens avfolkning och serviceproblem.
NYHET Publicerad:

Hej, jag heter Furhat. Vad heter du?

ENTREPRENÖR 33-åringe Samer Al Moubayed tackade nej till ett välbetalt jobb på Disney för att bygga sociala robotar. Tillsammans med kollegor från Kungliga tekniska högskolan, KTH, har han startat företaget Furhat Robotics, som bygger på revolutionerande tal- och animationsteknik. Redan från start har intresset från marknaden varit stort.
NYHET Publicerad:

Icahandlarens kamp mot utanförskapet

ENTREPRENÖR På Ica Maxi i Södertälje driver Jonas Berg ett storskaligt integrationsprojekt. Hundratals lärlingar och praktikanter har kommit till hans butik, många med utländsk bakgrund, för att senare få anställning eller slussas vidare i samhället.
NYHET Publicerad:

Trotjänare stoppas av handläggningstider

ARBETSKRAFTSINVANDRING Migrationsverket rekommenderade lantbrukaren Leif Zetterberg att ansöka om säsongstillstånd för trotjänaren Oleg Bondarenko. Han skulle få besked efter ett par månader. Ett halvår senare har myndigheten fortfarande inte hört av sig. "Oleg gör en stor insats för oss på sommaren", säger han.
NYHET Publicerad:

Uppåt för svenskt entreprenörskap - tack vare kvinnorna

RAPPORT Förra året minskade entreprenörskapet i Sverige dramatiskt. Men nu vänder den negativa utvecklingen. Entreprenörskapet ökar och det är kvinnors företagande som står för hela ökningen. Det visar undersökningen Global Entrepreneurship Monitor, GEM.
NYHET Publicerad:

Nu avgörs VM i entreprenörskap

TÄVLING Vd:n för Netonnet Group, Fabian Bengtsson, korades i vintras till Sveriges bästa entreprenör. Nu är han på plats i Monte Carlo för att slåss om världsmästartiteln. ”Det finns 50 lika värdiga vinnare, men det är klart att jag har tävlingsinstinkt i mig, det vore roligt att vinna”, säger han. 
NYHET Publicerad:

Tävlingen Entrepreneur of the year vill locka fler kvinnor

TÄVLING I veckan koras årets främsta entreprenör i Monte Carlo, men det är redan nu dags att nominera kandidater inför nästa år. Revisions- och rådgivningsföretaget EY, som arrangerar mästerskapet, söker med ljus och lykta efter fler kvinnliga företagare. ”Vi är inte nöjda med antalet kvinnliga entreprenörer som deltar i vår utmärkelse och vårt mål för 2016 är att minst 30 procent är kvinnor”, säger Carlos Esterling, partner på EY.
NYHET Publicerad:

Granskning: Landstingets agerande drev henne i konkurs

ENTREPRENÖR GRANSKAR När ett patienthotell till en strålningsbehandlingsklinik i Uppsala slog upp portarna hade företagaren Charlotte Säfström stora planer. Men från dag ett blev hon motarbetad av landstingen som står bakom projektet. Till slut drevs hon i konkurs. Än idag är det inte klart vad som ska hända med hotellet, som kostar skattebetalarna miljontals kronor. Läs hela historien om Landstingsskandalen i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Stilsäker vd redo för affärer

I PRAKTIKEN Rätt klädd för jobbet är viktigt för Maud Spencer. Det gör henne till en tydlig chef och visar att hon leder ett internationell framgångsrikt företag. ”Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill”, säger hon.