NYHET Publicerad

Alla vill bli entreprenör men ingen vill bli vd

UNDERSÖKNING Intresset för att bli entreprenör har aldrig varit större bland Sveriges unga. Men samtidigt visar en rad rapporter att ungas vilja att bli vd eller chef är rekordlågt. Nu larmar flera organisationer om att situationen är akut. Vi ställer oss frågan - varför vill unga inte bli vd?

ungas_tankar_20150219_ai
0f89305a-dd88-4e6a-88e7-d063bc26e2ac-image

Johan Alsén, Sverigechef på Hays.

5375bcd0-2851-4422-b2ed-5928e8953ead-image

Saga Forsmark, ledarskapsutvecklare på Ledarna.

f929cbb4-0d63-48b4-a5d3-c23fd8b31f25-image

Camilla Björkman, biträdande samhällspolitisk chef på Jusek.

0f25a7c9-403c-4b93-93c6-9829bafad676-image

Thomas Fürth, forskningsledare på Kairos Future.

Det har skett en boom i Sverige när det gäller synen på entreprenörskap. Och det har gått fort. På bara några år har en radikal förändring skett. Att vara entreprenör har blivit statusfyllt. Den svenska startupscenen är omskriven globalt, nyföretagarmässor över hela landet är välbesökta och nya entreprenörstävlingar poppar upp varje år. Enligt Tillväxtverkets Entreprenörskapsbarometer vill var tredje svensk hellre vara företagare än anställd. Inte minst är trenden stark bland unga.

– Två av tre unga svenskar ser entreprenörskapet som en möjlig karriärväg i framtiden, säger Johan Alsén, Sverigechef på rekryteringsföretaget Hays, som regelbundet kartlägger och samlar in kunskap om arbetsmarknaden.

I höstas genomförde Hays en undersökning kring ungas syn på sina framtida karriärer. Resultatet visar tydligt att viljan att bli entreprenör i Sverige är stort, även i en internationell jämförelse.

Men samtidigt som intresset för entreprenörskap är stort, är viljan att bli vd eller chef oroväckande lågt. Detta särskilt mot bakgrund av att det närmaste decenniet går cirka 126 000 chefer, 48 per arbetsdag, i pension. Idag är sex av tio chefer över 45 år, en rejäl skillnad jämfört med för bara tio år sedan.

– Generationsväxlingen har kommit av sig. När 40-talisterna började gå i pension trodde alla att det skulle bli fler unga chefer, men vi ser snarare en föråldring av landets chefer, säger Saga Forsmark, ledarskapsutvecklare på Ledarna, som beskriver situationen som akut.

Andelen chefer under 35 år är något högre i privat sektor än i offentlig, men likväl har det skett en tillbakagång även i näringslivet under senare år. I vårt grannland Norge är intresset för ledarrollen betydligt större. Även i EU tillhör Sverige bottenskiktet. Där länder som Malta och Lettland har nästan 50 procent unga chefer ligger Sveriges snitt på 27,6 procent, en bra bit under EU-snittet på 34 procent.

Så, varför vill unga svenskar inte bli vd?

En förklaring kan vara attityder.
– Trots att 40-talistgenerationen i stort sett har lämnat arbetsmarknaden så är det deras värderingar som fortfarande präglar många företag. Det finns en stereotyp bild kring hur en vd ska vara, en bild som inte nödvändigtvis utgår från kompetens. Det gör att många unga inte känner igen sig, säger Saga Forsmark.

Hon menar att dagens unga värdesätter andra saker, som transparens och värderingar, vilket ställer höga krav på de som rekryterar chefer.
– Om tre år utgör personer födda mellan 1980 och 2000, så kallade millennials, hälften av den globala arbetsstyrkan. Det är en otroligt tydlig förändring som är på gång. Millennials har helt andra förväntningar som inte passar med hur arbetslivet ofta ser ut idag.

Johan Alsén på Hays instämmer i beskrivningen.
– Frihet betonas mycket av dagens unga. Balansen mellan arbete och fritid är viktig, en nyckel stavas flexibilitet. Vi ser också att unga hellre vill att chefen är mer som en mentor eller en medarbetare, med andra ord inte särskilt auktoritär, säger han.

Men bilden att unga skyr vd-rollen stämmer inte helt. Det menar Camilla Björkman, biträdande samhällspolitisk chef på Jusek, fackförbundet för jurister, ekonomer, samhällsvetare, systemvetare, kommunikatörer och personalvetare.

– I debatten sägs det ofta att unga inte vill bli vd eller chef, men vår undersökning slår hål på den myten och visar att sex av tio vill bli chef, säger Camilla Björkman.

I Juseks undersökning, där nästan 8 000 nyutexaminerade från landets högskolor och universitet deltog, svarade 63 procent att de vill prova på chefskapet och bara 16 procent ville inte bli chef med personalansvar någon gång under sitt yrkesliv. Framtiden ser alltså ljus ut? Nej, riktigt så enkelt är det inte. Andelen kvinnor som vill bli chef är lägre än män och i ett arbetsliv där män redan nu dominerar vd-posterna är det illavarslande, menar Camilla Björkman.

– Den traditionella synen på en vd är att det är en äldre man. Då blir det en ond spiral där goda chefsförebilder som är kvinnor är få. Dessutom tar kvinnor fortfarande ett större ansvar för hem och barn.

– Möjligheten att kombinera yrkesliv och föräldraskap hamnar högt upp på listan över faktorer som är viktiga när man väljer arbetsgivare, särskilt för kvinnor. Det kräver medvetna arbetsgivare som ser vikten av moderna och flexibla lösningar. Alla är inte stöpta i samma form och det är viktigt att se individernas olika behov. Hur man än vänder och vrider på alla rapporter och undersökningar som släpps i ämnet så kvarstår ett faktum: att vilja är en sak, att göra är något helt annat. Statistiken är tydlig, unga söker sig inte till chefskapet i existerande företag.

Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life bekräftar att en klar majoritet av studenterna vill bli chefer under sin karriär, men visar också att intresset för att bli chef sjunker kraftigt när studenten lämnar skolbänken och äntrar arbetslivet. Verkligheten ändrar inställningen till VD-rollen. Många blir avskräckta när de kommer ut i arbetslivet och förväntningarna som man har haft stämmer inte överens med verkligheten.

Alla verkar vara överens om att en förändring måste ske, men vad måste ske konkret?

Till att börja med behövs en medvetenhet om läget. Enligt tidningen Chef jobbar endast en tredjedel av de tillfrågade företagen aktivt och strukturerat med frågor som rör en framtida generationsväxling. Få verkar vara medvetna om vilka utmaningar de står inför. Många har dålig koll på demografin, utvecklingsmöjligheter, teknik, flexibilitet, och förmåner.

– De äldre måste lyssna på de yngre mycket mer. Annars kommer de inte lyckas att behålla dessa rörliga medarbetare. Våra rapporter visar också att unga har svårast för äldre manliga chefer, så en tanke kan vara att skicka fram yngre medarbetare för att möta de unga, säger Thomas Fürth, forskningsledare på Kairos Future.

Men han delar inte beskrivningen att unga inte vill bli vd.

– Det är mer komplext än så. Vår forskning visar att unga gärna vill vara vd eller en chef som syns mycket, däremot är intresset svalt för att bli mellanchef eller i en perifer roll.

– Den yngre generationen är inte fokuserad på er-känslan, utan på jag-känslan. Där finns inte samma inställning till att rätta sig i ledet som hos äldre generationer. Det handlar om två olika kulturer möts och snart är den ena borta från arbetsmarknaden.

Om undersökningen ”Unga om vd-rollen”:

Demoskop har på uppdrag av tidningen Entreprenör genomfört en intervjubaserad undersökning om unga människors inställning till vd-rollen.
Totalt intervjuades 600 personer i åldern 20 till 29 år. Undersökningen genomfördes inom ramen för en slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel under perioden 9 till 21 september 2014.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Inget handelsavtal med Obama

FRIHANDEL EU:s handelsministrar ger klartecken till frihandelsavtal med Kanada men motståndet mot TTIP växer. Och nu ger man officiellt upp hoppet om ett avtal under Obamas tid som president.
NYHET Publicerad:

Succéinnovation för hundar ledde till patenttvist

SNILLEBLIXTARNA, DEL 2 Nina Ottossons innovationer för hundar blev en global succé, men ledde också till att många kopierade hennes produkter. Som innovativ småföretagare är noggrannhet i patentprocesserna och en rejäl dos tålamod avgörande. ”Det märkliga är att det är upp till mig att bevisa att andra har kopierat mig, inte tvärtom”, säger hon. Den andra delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur man skyddar sin idé.
NYHET Publicerad:

Liten klättring uppåt för Eda

FÖRETAGSKLIMAT Tidningen Entreprenör har följt värmländska Edas arbete med att ta sig från botten av Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner. Resultatet blev en liten uppryckning.
NYHET Publicerad:

Rekordlyft för Vännäs

FÖRETAGSKLIMAT Vännäs är den kommun som klättrar snabbast i Svenskt Näringslivs rankning över företagsklimatet i landets kommuner. Kommunföreträdare och företagare ser en ökad dialog som främsta framgångsfaktorn. "Viljan att lyssna och att försöka vara en bra kommun har verkligen ökat", säger åkeriägaren Stefan Johansson.
NYHET Publicerad:

Tvingas vänta 13 månader på ett arbetstillstånd

MYNDIGHETSKRÅNGEL Tacton har flera segdragna ärenden om förlängda arbetstillstånd hos Migrationsverket. Ett har pågått i 13 månader. I de anställdas arbetsuppgifter ingår möten utomlands, men så länge handläggning pågår kan de inte lämna Sverige. ”Konsekvensen blir att våra medarbetare inte kan göra sina jobb”, säger Christer Wallberg, vice ordförande.
NYHET Publicerad:

Startade vårdcentral mitt i debattstorm

ENTREPRENÖR Lora Leijoned kom till Sverige från Ryssland för att studera konst, men bestämde sig för att bli jurist istället. Men efter en karriär på Skatteverket och inom försäkringsbranschen gjorde hon helt om. Utan erfarenhet och mitt under den brinnande debatten om vinstförbud i välfärden öppnade Lora Leijoned en vårdcentral i Nyköping.
NYHET Publicerad:

Kärleken till kakao driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Den lilla chokladfabriken i Umeå drivs med hjälp av äkta råvaror och en aldrig sinande kärlek till kakao. Trots ökande efterfrågan håller Jenny Berg igen på produktionstakten. Tillverkningen av chokladkakor är bara en del i ambitionen på att göra världen lite bättre.
NYHET Publicerad:

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.
NYHET Publicerad:

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.
NYHET Publicerad:

Douglas Roos: "Jag kommer aldrig sluta jobba. Det gör man inte som entreprenör."

TIO FRÅGOR Efter att ha sålt av sin del av Ladbrokes Norden, hade Douglas Roos kunnat leva ett tillbakalutat liv i bekvämlighet. Men det lockas han inte av överhuvudtaget. För honom är företagandet ett livselixir.
NYHET Publicerad:

Andreas Vurals färgglada lurar lockar världsartister

ENTREPRENÖR Justin Bieber har flashat sina på Instagram, Kendall Jenner har inspirerat 55 miljoner följare att bära dem och Zara Larsson har bloggat om sina exemplar. Happy Plugs färgglada lurar säljs idag både hos Colette i Paris och Harrods i London. Men företagets resa började så långt från glamouren det går att komma, i härjedalska Sveg.
NYHET Publicerad:

”Granska din idé med andras ögon”

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 En idé, hur mycket du än brinner för den, kan bara utvecklas till en innovation om någon faktiskt är villig att betala för den eller använda den. Det säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser. Hon uppmanar därför alla idésprutor att noggrant analysera sin egen idé.
NYHET Publicerad:

Petra Wadströms strålande idé

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 ”Jag kan inte se ett problem utan att försöka lösa det. Jag vill skapa lösningar som är till nytta för människor”. Det säger Petra Wadström, uppfinnare av Solvatten och en av Sveriges mest prisade innovatörer. Hon är först ut i Entreprenörs nya artikelserie ”Snilleblixtarna”, där vi genom olika uppfinnares historier får följa innovationsprocessen från idé till färdig produkt. I del ett fokuserar vi på idén.
NYHET Publicerad:

"Våga tacka nej till uppdrag"

GÄSTKRÖNIKA Som nyföretagare får man ofta förfrågningar från uppdragsgivare som inte tillhör den kundkrets man tänkt sig. Det är svårt att veta hur man ska agera när man behöver få in pengar, men samtidigt måste bygga sitt varumärke. Men det är viktigt att våga tacka nej, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Unga sociala medier-proffs vann stort i EM

UNG FÖRETAGSAMHET EM i ung Företagsamhet avgjordes nyligen i Luzern, Schweiz. Där tog fem elever från Leksands gymnasium, med sitt företag Update UF, hem det prestigefulla priset Client focus award. Tävlingen har gett blodad tand. ”Jag vill absolut fortsätta med företagande, det är jättekul”, säger Stephanie Schwabe, produktutvecklare.
NYHET Publicerad:

En låda kommer lastad

DIGITAL HANDEL Tvål, hundleksaker, japanskt godis, parfym eller nyttigheter för ungkarlar. Idag kan du köpa nästan allt du kan tänka dig via prenumerationstjänster på nätet. Och trenden ökar. Nu köper även företag prenumerationstjänster på internet för att öka trivseln på arbetsplatsen.
NYHET Publicerad:

Lalle Johnson: ”Jag vill inte vara som alla andra”

TIO FRÅGOR Efter 32 år som stylist bestämde Lalle Johnson sig för att skapa en kollektion med handsydda kläder han själv ville bära. ”Jag har använt mina kunskaper för att skapa något unikt”.
NYHET Publicerad:

Obemannad matbutik landsbygdens räddning

NYKLÄCKT När Robert Ilijason tappade den sista burken barnmat sent på kvällen kom han på sin affärsidé: en mataffär som är öppen dygnet runt, och som dessutom är obemannad. Nu ser han sitt koncept som en räddning på landsbygdens avfolkning och serviceproblem.
NYHET Publicerad:

Icahandlarens kamp mot utanförskapet

ENTREPRENÖR På Ica Maxi i Södertälje driver Jonas Berg ett storskaligt integrationsprojekt. Hundratals lärlingar och praktikanter har kommit till hans butik, många med utländsk bakgrund, för att senare få anställning eller slussas vidare i samhället.
NYHET Publicerad:

Uppåt för svenskt entreprenörskap - tack vare kvinnorna

RAPPORT Förra året minskade entreprenörskapet i Sverige dramatiskt. Men nu vänder den negativa utvecklingen. Entreprenörskapet ökar och det är kvinnors företagande som står för hela ökningen. Det visar undersökningen Global Entrepreneurship Monitor, GEM.