Hon släpper in företagen i slöjdsalen

UTBILDNING Textilslöjd kan vara mycket mer än att virka en grytlapp. För Helena von Malorties elever står problemlösandet i centrum. Arbetet sker ofta i samarbete med företag. "Eleverna blir stärkta av att företagen tar deras idéer på allvar", säger Helena.

Helena von Malortie.

Helena von Malortie, lärare vid Tångvalla skolan i Skanör, arbetar för att få sina högstadieelever att tänka nytt och att våga testa nya idéer. Till sin hjälp har hon Skanörs företagare.

Foto: Ola Torkelsson / SCANPIX

Sedan entreprenöriellt lärande fördes in i grundskolans läroplan vid årsskiftet har Helena von Malortie ofta diskuterat, med sina kollegor på Tångvalla skolan i Skanör, vad som egentligen ryms i ämnet. De senaste fyra åren har hon arbetat med att integrera entreprenörskap i sin undervisning. Hon tycket själv att det är en bra utgångspunkt är att kombinera problembaserat lärande med ett ämnesövergripande arbetssätt. Men hon påpekar att entreprenöriellt lärande handlar om att ta lärandet ut ur klassrummet.

– Eleverna måste få insikter om vilka behov som finns i samhället. Att våga ta sig an nya utmaningar och även ta kontakter med myndigheter och näringsliv, säger Helenavon Malortie.

Tillsammans med sina kollegor arbetar hon mycket ämnesintegrerat på skolan. Men det är på egen hand hon prövat sig fram till ett eget arbetssätt, som närmast kan liknas vid produktutveckling. Den kreativa processen står i centrum för högstadieeleverna. Hon konstaterar att det inte är någon tvekan om att eleverna stimuleras och utvecklas av att själva identifiera och lösa problem.

– Jag fungerar som en process ledare som coachar och inspirerar ungdomarna under arbetsprocessen som går ut på att identifiera ett behov och hitta en lösning på det.

– Det gäller att fånga deras intresse genom inspirationsmaterial som bilder och tidningar och sedan utmana dem att tänka ett steg längre. Att våga testa och experimentera med olika material och tekniker, säger Helena von Malortie.

Hon har själv sökt upp företag på orten för olika samarbeten. Ett initiativ som tagits emot med öppna armar. Genom SCA har eleverna fått designa och utforma tampongförpackningar. Många företag har även ställt upp med spillmaterial som eleverna fått skapa produkter utifrån. Genom ett kafferosteri på orten fick de tillgång till säckväv från kaffesäckar. Ett projekt som mynnade ut i att eleverna designade och sydde olika produkter och kläder. Allt avslutades med en modevisning på gågatan i stadens centrum.

– När de inser att projektet är på riktigt blir de väldigt engagerade. Det är så roligt att se all den kreativitet och skaparlust som släpps fri när det finns företag som är intresserade av resultatet och tar deras idéer på allvar, säger Helena von Malortie.

Under hösten har hon tagit sitt arbetssätt ett ytterligare steg genom projektet Design for change. Projektet har sitt ursprung i Indien och grundtanken är att eleverna ska ge sig ut och söka efter behov som de ska hitta en lösning på. Idéerna kommuniceras som korta videofilmer på internet. Hon har precis kommit hem från ett besök på den skola i Indien som startat projektet.

– Det har blivit en rörelse där barnen är aktiva i att skapa förändring i samhället. Jag är överväldigad över hur de aldrig stannar upp utan ständigt är i en skapandeprocess, säger Helena von Malortie.





Pernilla Nordström
Helenas fem tips till entreprenöriellt lärande:
  1. Den traditionella katederundervisningen passar inte det entreprenöriella lärandet. Ett bra sätt för att komma igång är att hoppa på ett entreprenörsprojekt en vecka.
  2. Driv projektarbeten som utgår från elevernas intressen.
  3. Leta upp företag som vill hälsa på och driva projekt tillsammans med klassen.
  4. Lita till elevernas kreativitet. Lärarrollen är inte att ge svaren utan att coacha och leda eleverna vidare i sina tankeprocesser.
  5. Låt eleverna presentera sina arbeten i olika former till exempel med en föreläsning, en utställning, i bloggar eller på facebook.


comments powered by Disqus
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Näringslivet står för flest innovationer

INNOVATION Nästan hälften av Sveriges 100 främsta innovationer har skapats av uppfinnare anställda vid företag. Universiteten står endast för 20 procent. Det visar en ny rapport, som även föreslår ändrat fokus för statliga innovationssatsningar.
NYHET Publicerad:

Pojkdröm med lyftkraft

BILDEN Fredrik Hansson förenade två fritidsintressen och startade eget. Idag anlitas han bland annat av skogsägare och gruvbolag som vill få fågelperspektiv på tillvaron.
NYHET Publicerad:

Modig rekrytering hjälper plåtföretag hitta rätt arbetskraft

I PRAKTIKEN Rätt person på rätt plats behöver inte innebära att en 35-åring mitt i karriären är den bästa medarbetaren. På AQ Segerström i Eskilstuna tänker man brett i rekryteringen och anställer gärna äldre, unga utan arbetslivserfarenhet och personer med funktionsnedsättning.
NYHET Publicerad:

Se tv från mässan Eget företag

Här finns alla tv-klipp från Café Entreprenörs program som ägde rum på mässan Eget företag 2014. 
NYHET Publicerad:

Livskvaliteten ökar bland landets småföretagare

UNDERSÖKNING Sveriges småföretagare blir allt mer tillfreds med tillvaron. Nästan 80 procent anser att livskvaliteten har ökat sedan de startade eget, enligt en ny undersökning från företagarförbundet Fria Företagare och ekonomiföretaget Visma.
NYHET Publicerad:

Mångsysslare satsar på portabel packåsna

NYKLÄCKT Entreprenören Peder Hansson är inte rädd för att sätta upp nya mål, som att göra det möjligt för små barn att se vad som händer i stora folksamlingar utan att behöva sitta på vuxnas axlar. Han gör det i liten skala med produkten Shoulderdonkey.
NYHET Publicerad:

Entreprenörerna som tar plats på gator och torg

FÖRETAGSHISTORIA Idag säger de flesta människor, oavsett politisk åskådning, att de uppskattar entreprenörer. Ett sätt att visa detta är att uppkalla gator, torg och offentliga institutioner efter framgångsrika företagare. Tidningen Entreprenör lät författaren och historikern Anders Johnson göra en resa runt Sverige för att hitta platserna som hyllar entreprenörerna.
NYHET Publicerad:

Nu vill alla bli entreprenörer

NYFÖRETAGANDE Andelen entreprenörer i Sverige har fördubblats sedan 2007. Men tyvärr har många nystartade företag blygsamma planer på att anställa och nå ut internationellt, visar entreprenörskapsrapporten GEM. Tidningen Entreprenör har besökt företaghubben SUP46 för att få en inblick i startup-entreprenörernas möjligheter och utmaningar. Vi träffar även de nystartade företagen Deo Doc, Spontano och NaturalCycles.
NYHET Publicerad:

På språng med Blondinbella

ENTREPRENÖR Sveriges mest kända tonåring har vuxit upp till en framgångsrik företagsledare. Men resan dit har inte varit spikrak. Tidningen Entreprenör hängde med Isabella Löwengrip Spångberg, mer känd som Blondinbella, under en hektisk vecka med podcastinspelning, bokmöte och produktlansering.
NYHET Publicerad:

Räddare i nöden får spridning

HALLÅ DÄR... Leif Erlandsson, projektledare och ansvarig rådgivare på nystartade Företagsjouren i Östergötland. Liknande jourer finns sedan tidigare i Jönköping och Göteborg.
NYHET Publicerad:

Rösta fram Årets Unga VD

OMRÖSTNING Nomineringsprocessen är slut och en rad duktiga vd:ar ska göra upp om priset Årets Unga VD. Nu ligger makten i dina händer. Gå in och rösta på just din favorit till priset! De sex kandidater som får flest röster går vidare till final, där en jury utser vinnaren.
NYHET Publicerad:

EU-dom ger sänkta kortavgifter

HANDEL Kontokortsföretagens avgifter bryter mot EU:s konkurrensregler, enligt en ny dom i EU-domstolen. ”En mycket viktig dom eftersom allt fler betalningar sker med kort. De höga avgifterna hämmar handeln och tillväxten på den europeiska marknaden”, säger Bengt Nilervall, ansvarig för betalfrågor på Svensk Handel.
NYHET Publicerad:

Sank betesmark blev lönsam kräftodling

BILDEN Vad man kan göra med fyra tunnland sank betesmark? Svaret är att arrangera fiskafänge och kräftskivor för företag och bygga upp ett eventföretag. Det har nämligen Lars Lindkvist och hans fru Cecilia Kinnison gjort.
NYHET Publicerad:

Grekisk elegans från Kina till Borås

NYKLÄCKT Tack vare mammans jumpsuit från 1970- talet, en flytt till Kina och ett återfunnet intresse för att rita, kunde klädmärket Teotoki bli verklighet. Men som med många andra företag var tanken aldrig att det skulle bli vad det har blivit.
”Jag blev lite carried- away”, säger Emelie von Hofsten, grundare.  
NYHET Publicerad:

Rikedom är inte problemet!

DEBATT Skatterna borde vara lägre och plattare. Och rikedom är inte problemet i Sverige, skriver Johan Hedin, (C).
NYHET Publicerad:

Rykande hett familjeföretag

ENTREPRENÖR Svart, hett och rykande. Sommaren betyder högsäsong för familjeföretaget Nordic Bitumen, som sysslar med just bitumen som finns i asfalt.  Tidningen Entreprenör har besökt systrarna Anna och Ulrika Berglund som driver företaget i småländska Väckelsång. De bjuder på en rafflande historia kantad av mordbrand och försvunna kontaktpersoner.
NYHET Publicerad:

Ödesval för företagsamheten

VAL 2014 Vinstförbud i välfärdsföretag, höjd arbetsgivaravgift för unga, höjd restaurangmoms, slopat Rut-avdrag, höjda miljö- och kilomterskatter, slopat tvåundantag i Las och en återinförd arbetsmarknadsprövning vid arbetskraftsinvandring. Många företagare oroar sig för hur deras företag ska överleva om dessa politiska förslag blir verklighet efter valet. Tidningen Entreprenör har rest runt i landet och träffat entreprenörerna som riskerar att drabbas.
NYHET Publicerad:

Köttbullsrace för matmomsen

VAL Mats Eriksson blev vald till Årets Lobbyist 2011 för sin otröttliga kamp för en lägre moms på mat på restaurang. Inför valet jobbar han nu ideellt för att upplysa politiker om vikten av att behålla den lägre momsen. Metoden: Ett köttbullsrace.
NYHET Publicerad:

Tapettillverkare får skjuts av kunglig glans

I PRAKTIKEN Tapetföretaget Duro Sweden kan titulera sig Kunglig hovleverantör. Något som öppnat upp dörrar till nya affärskontakter.  ”Det kungliga emblemet fungerar som en kvalitetsstämpel, speciellt när vi riktar oss till marknader utanför Sverige", säger vd Björn Andersson.
NYHET Publicerad:

Nätentreprenören som håller måttet

ENTREPRENÖR Det svenska företaget Tailor Store har en enkel affärsidé: Skräddarsydda skjortor på nätet. Men bakom den sobert designade webbshopen finns även ett samhälls- och miljöengagemang. Entreprenör åkte till Sri Lanka tillsammans med delägaren och vd:n Jan Höjman för att besöka skrädderiet på plats.