Hon släpper in företagen i slöjdsalen

UTBILDNING Textilslöjd kan vara mycket mer än att virka en grytlapp. För Helena von Malorties elever står problemlösandet i centrum. Arbetet sker ofta i samarbete med företag. "Eleverna blir stärkta av att företagen tar deras idéer på allvar", säger Helena.

Helena von Malortie.

Helena von Malortie, lärare vid Tångvalla skolan i Skanör, arbetar för att få sina högstadieelever att tänka nytt och att våga testa nya idéer. Till sin hjälp har hon Skanörs företagare.

Foto: Ola Torkelsson / SCANPIX

Sedan entreprenöriellt lärande fördes in i grundskolans läroplan vid årsskiftet har Helena von Malortie ofta diskuterat, med sina kollegor på Tångvalla skolan i Skanör, vad som egentligen ryms i ämnet. De senaste fyra åren har hon arbetat med att integrera entreprenörskap i sin undervisning. Hon tycket själv att det är en bra utgångspunkt är att kombinera problembaserat lärande med ett ämnesövergripande arbetssätt. Men hon påpekar att entreprenöriellt lärande handlar om att ta lärandet ut ur klassrummet.

– Eleverna måste få insikter om vilka behov som finns i samhället. Att våga ta sig an nya utmaningar och även ta kontakter med myndigheter och näringsliv, säger Helenavon Malortie.

Tillsammans med sina kollegor arbetar hon mycket ämnesintegrerat på skolan. Men det är på egen hand hon prövat sig fram till ett eget arbetssätt, som närmast kan liknas vid produktutveckling. Den kreativa processen står i centrum för högstadieeleverna. Hon konstaterar att det inte är någon tvekan om att eleverna stimuleras och utvecklas av att själva identifiera och lösa problem.

– Jag fungerar som en process ledare som coachar och inspirerar ungdomarna under arbetsprocessen som går ut på att identifiera ett behov och hitta en lösning på det.

– Det gäller att fånga deras intresse genom inspirationsmaterial som bilder och tidningar och sedan utmana dem att tänka ett steg längre. Att våga testa och experimentera med olika material och tekniker, säger Helena von Malortie.

Hon har själv sökt upp företag på orten för olika samarbeten. Ett initiativ som tagits emot med öppna armar. Genom SCA har eleverna fått designa och utforma tampongförpackningar. Många företag har även ställt upp med spillmaterial som eleverna fått skapa produkter utifrån. Genom ett kafferosteri på orten fick de tillgång till säckväv från kaffesäckar. Ett projekt som mynnade ut i att eleverna designade och sydde olika produkter och kläder. Allt avslutades med en modevisning på gågatan i stadens centrum.

– När de inser att projektet är på riktigt blir de väldigt engagerade. Det är så roligt att se all den kreativitet och skaparlust som släpps fri när det finns företag som är intresserade av resultatet och tar deras idéer på allvar, säger Helena von Malortie.

Under hösten har hon tagit sitt arbetssätt ett ytterligare steg genom projektet Design for change. Projektet har sitt ursprung i Indien och grundtanken är att eleverna ska ge sig ut och söka efter behov som de ska hitta en lösning på. Idéerna kommuniceras som korta videofilmer på internet. Hon har precis kommit hem från ett besök på den skola i Indien som startat projektet.

– Det har blivit en rörelse där barnen är aktiva i att skapa förändring i samhället. Jag är överväldigad över hur de aldrig stannar upp utan ständigt är i en skapandeprocess, säger Helena von Malortie.





Pernilla Nordström
Helenas fem tips till entreprenöriellt lärande:
  1. Den traditionella katederundervisningen passar inte det entreprenöriella lärandet. Ett bra sätt för att komma igång är att hoppa på ett entreprenörsprojekt en vecka.
  2. Driv projektarbeten som utgår från elevernas intressen.
  3. Leta upp företag som vill hälsa på och driva projekt tillsammans med klassen.
  4. Lita till elevernas kreativitet. Lärarrollen är inte att ge svaren utan att coacha och leda eleverna vidare i sina tankeprocesser.
  5. Låt eleverna presentera sina arbeten i olika former till exempel med en föreläsning, en utställning, i bloggar eller på facebook.


comments powered by Disqus
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Nykomling med stenkoll fångade storfinansiär

I PRAKTIKEN Industridesignern Mehrdad Mahdjoubi vet hur man vinner finansiärernas hjärtan. Genom att hålla fokus på produkten och inte lockas av sidospår fick han Skype-grundaren Niklas Zennström på fall. Tack vare investeringen är hans resurssnåla duschlösning redo för den globala marknaden.
NYHET Publicerad:

Företagaruppror mot folkhögskola i Vindeln

KONKURRENS Folkhögskolan i Vindelns kommun som finansieras av offentliga medel är i blåsväder efter att ha blivit anmäld av flera företagare till Konkurrensverket. Skolans konferensverksamhet har tvingat Mikael Holmlund, som driver Vindelns camping, att lägga ned sin planerade konferenssatsning. ”Prismässigt är det omöjligt att konkurrera”, säger han.
NYHET Publicerad:

Entreprenörerna som tar plats på gator och torg

FÖRETAGSHISTORIA Idag säger de flesta människor, oavsett politisk åskådning, att de uppskattar entreprenörer. Ett sätt att visa detta är att uppkalla gator, torg och offentliga institutioner efter framgångsrika företagare. Tidningen Entreprenör lät författaren och historikern Anders Johnson göra en resa runt Sverige för att hitta platserna som hyllar entreprenörerna.
NYHET Publicerad:

Nu vill alla bli entreprenörer

NYFÖRETAGANDE Andelen entreprenörer i Sverige har fördubblats sedan 2007. Men tyvärr har många nystartade företag blygsamma planer på att anställa och nå ut internationellt, visar entreprenörskapsrapporten GEM. Tidningen Entreprenör har besökt företaghubben SUP46 för att få en inblick i startup-entreprenörernas möjligheter och utmaningar. Vi träffar även de nystartade företagen Deo Doc, Spontano och NaturalCycles.
NYHET Publicerad:

På språng med Blondinbella

ENTREPRENÖR Sveriges mest kända tonåring har vuxit upp till en framgångsrik företagsledare. Men resan dit har inte varit spikrak. Tidningen Entreprenör hängde med Isabella Löwengrip Spångberg, mer känd som Blondinbella, under en hektisk vecka med podcastinspelning, bokmöte och produktlansering.
NYHET Publicerad:

Räddare i nöden får spridning

HALLÅ DÄR... Leif Erlandsson, projektledare och ansvarig rådgivare på nystartade Företagsjouren i Östergötland. Liknande jourer finns sedan tidigare i Jönköping och Göteborg.
NYHET Publicerad:

EU-dom ger sänkta kortavgifter

HANDEL Kontokortsföretagens avgifter bryter mot EU:s konkurrensregler, enligt en ny dom i EU-domstolen. ”En mycket viktig dom eftersom allt fler betalningar sker med kort. De höga avgifterna hämmar handeln och tillväxten på den europeiska marknaden”, säger Bengt Nilervall, ansvarig för betalfrågor på Svensk Handel.
NYHET Publicerad:

Sank betesmark blev lönsam kräftodling

BILDEN Vad man kan göra med fyra tunnland sank betesmark? Svaret är att arrangera fiskafänge och kräftskivor för företag och bygga upp ett eventföretag. Det har nämligen Lars Lindkvist och hans fru Cecilia Kinnison gjort.
NYHET Publicerad:

Grekisk elegans från Kina till Borås

NYKLÄCKT Tack vare mammans jumpsuit från 1970- talet, en flytt till Kina och ett återfunnet intresse för att rita, kunde klädmärket Teotoki bli verklighet. Men som med många andra företag var tanken aldrig att det skulle bli vad det har blivit.
”Jag blev lite carried- away”, säger Emelie von Hofsten, grundare.  
NYHET Publicerad:

Rikedom är inte problemet!

DEBATT Skatterna borde vara lägre och plattare. Och rikedom är inte problemet i Sverige, skriver Johan Hedin, (C).
NYHET Publicerad:

Rykande hett familjeföretag

ENTREPRENÖR Svart, hett och rykande. Sommaren betyder högsäsong för familjeföretaget Nordic Bitumen, som sysslar med just bitumen som finns i asfalt.  Tidningen Entreprenör har besökt systrarna Anna och Ulrika Berglund som driver företaget i småländska Väckelsång. De bjuder på en rafflande historia kantad av mordbrand och försvunna kontaktpersoner.
NYHET Publicerad:

Ödesval för företagsamheten

VAL 2014 Vinstförbud i välfärdsföretag, höjd arbetsgivaravgift för unga, höjd restaurangmoms, slopat Rut-avdrag, höjda miljö- och kilomterskatter, slopat tvåundantag i Las och en återinförd arbetsmarknadsprövning vid arbetskraftsinvandring. Många företagare oroar sig för hur deras företag ska överleva om dessa politiska förslag blir verklighet efter valet. Tidningen Entreprenör har rest runt i landet och träffat entreprenörerna som riskerar att drabbas.
NYHET Publicerad:

Köttbullsrace för matmomsen

VAL Mats Eriksson blev vald till Årets Lobbyist 2011 för sin otröttliga kamp för en lägre moms på mat på restaurang. Inför valet jobbar han nu ideellt för att upplysa politiker om vikten av att behålla den lägre momsen. Metoden: Ett köttbullsrace.
NYHET Publicerad:

Tapettillverkare får skjuts av kunglig glans

I PRAKTIKEN Tapetföretaget Duro Sweden kan titulera sig Kunglig hovleverantör. Något som öppnat upp dörrar till nya affärskontakter.  ”Det kungliga emblemet fungerar som en kvalitetsstämpel, speciellt när vi riktar oss till marknader utanför Sverige", säger vd Björn Andersson.
NYHET Publicerad:

Grattis alla företagare! Näringsfriheten 150 år

JUBILEUM Den 18 juni är en stor dag för alla företagare i Sverige. Då fyller nämligen näringsfriheten 150 år. Men hur kom denna liberala reform egentligen till och vilka personer var drivande? Läs historikern och författaren Anders Johnsons berättelse om näringsfrihetens födelse.
NYHET Publicerad:

Nätentreprenören som håller måttet

ENTREPRENÖR Det svenska företaget Tailor Store har en enkel affärsidé: Skräddarsydda skjortor på nätet. Men bakom den sobert designade webbshopen finns även ett samhälls- och miljöengagemang. Entreprenör åkte till Sri Lanka tillsammans med delägaren och vd:n Jan Höjman för att besöka skrädderiet på plats.
NYHET Publicerad:

Se upp Sverige! Världen kommer ikapp

GLOBALISERING Sverige har i fem år i rad utsetts till världens näst mest innovativa land, enligt Global Innovation Index. Mest innovativt är Sydkorea, men det råder ingen tvekan om att vårt land drar nytta av framstående forskning, hög kunskapsnivå och världsledande företag. Men nu är världen på väg att komma ikapp. Och det i snabb takt. Det polska it-företaget Asseco, det indiska bilföretaget Tata Motors, det brasilianska kosmetikaföretaget Natura Cosméticos och det kinesiska telekomföretag Huawei är alla exempel på snabbväxande företag som erövrar världen.
NYHET Publicerad:

Syrlig uppstickare utmanar spritbranschen

ENTREPRENÖR Karriären stod på topp. I 25 års tid rörde sig Ylva Binder hemtamt i Londons affärskvarter där hon ansvarade för en rad prestigefulla spritmärken. Men en uppslitande rättstvist senare har London och storföretag ersatts med svensk landsbygd och en hembrygd rabarberlikör.
NYHET Publicerad:

Att kopiera med stolthet

ENTREPRENÖRSKAP Bell uppfann inte telefonen, Edison snodde idén till glödlampan och Jobs kopierade tanken på ett skrivbord för Apple. Att kopiera med stolthet är en urgammal metod som visat sig vara ett framgångsrecept, men skapar fortfarande debatt.
”Det är lätt att tro att man måste uppfinna något från början, men oftast är det tvåan som vinner”, säger Thomas Arens, författare till boken Tvåan vinner.
NYHET Publicerad:

Hattmakare satsar på utdöende yrke

BILDEN Det finns två manliga modister i Sverige. 27-årige Richard Scholz är en av dem. Hans stora dröm är att få tillverka fantastiska kreationer till Royal Ascot-hästkapplöpningarnas årliga hattparad i England.