NYHET Publicerad

Hon släpper in företagen i slöjdsalen

UTBILDNING Textilslöjd kan vara mycket mer än att virka en grytlapp. För Helena von Malorties elever står problemlösandet i centrum. Arbetet sker ofta i samarbete med företag. "Eleverna blir stärkta av att företagen tar deras idéer på allvar", säger Helena.

Helena von Malortie.

Helena von Malortie, lärare vid Tångvalla skolan i Skanör, arbetar för att få sina högstadieelever att tänka nytt och att våga testa nya idéer. Till sin hjälp har hon Skanörs företagare.

Foto: Ola Torkelsson / SCANPIX

Sedan entreprenöriellt lärande fördes in i grundskolans läroplan vid årsskiftet har Helena von Malortie ofta diskuterat, med sina kollegor på Tångvalla skolan i Skanör, vad som egentligen ryms i ämnet. De senaste fyra åren har hon arbetat med att integrera entreprenörskap i sin undervisning. Hon tycket själv att det är en bra utgångspunkt är att kombinera problembaserat lärande med ett ämnesövergripande arbetssätt. Men hon påpekar att entreprenöriellt lärande handlar om att ta lärandet ut ur klassrummet.

– Eleverna måste få insikter om vilka behov som finns i samhället. Att våga ta sig an nya utmaningar och även ta kontakter med myndigheter och näringsliv, säger Helenavon Malortie.

Tillsammans med sina kollegor arbetar hon mycket ämnesintegrerat på skolan. Men det är på egen hand hon prövat sig fram till ett eget arbetssätt, som närmast kan liknas vid produktutveckling. Den kreativa processen står i centrum för högstadieeleverna. Hon konstaterar att det inte är någon tvekan om att eleverna stimuleras och utvecklas av att själva identifiera och lösa problem.

– Jag fungerar som en process ledare som coachar och inspirerar ungdomarna under arbetsprocessen som går ut på att identifiera ett behov och hitta en lösning på det.

– Det gäller att fånga deras intresse genom inspirationsmaterial som bilder och tidningar och sedan utmana dem att tänka ett steg längre. Att våga testa och experimentera med olika material och tekniker, säger Helena von Malortie.

Hon har själv sökt upp företag på orten för olika samarbeten. Ett initiativ som tagits emot med öppna armar. Genom SCA har eleverna fått designa och utforma tampongförpackningar. Många företag har även ställt upp med spillmaterial som eleverna fått skapa produkter utifrån. Genom ett kafferosteri på orten fick de tillgång till säckväv från kaffesäckar. Ett projekt som mynnade ut i att eleverna designade och sydde olika produkter och kläder. Allt avslutades med en modevisning på gågatan i stadens centrum.

– När de inser att projektet är på riktigt blir de väldigt engagerade. Det är så roligt att se all den kreativitet och skaparlust som släpps fri när det finns företag som är intresserade av resultatet och tar deras idéer på allvar, säger Helena von Malortie.

Under hösten har hon tagit sitt arbetssätt ett ytterligare steg genom projektet Design for change. Projektet har sitt ursprung i Indien och grundtanken är att eleverna ska ge sig ut och söka efter behov som de ska hitta en lösning på. Idéerna kommuniceras som korta videofilmer på internet. Hon har precis kommit hem från ett besök på den skola i Indien som startat projektet.

– Det har blivit en rörelse där barnen är aktiva i att skapa förändring i samhället. Jag är överväldigad över hur de aldrig stannar upp utan ständigt är i en skapandeprocess, säger Helena von Malortie.





Helenas fem tips till entreprenöriellt lärande:
  1. Den traditionella katederundervisningen passar inte det entreprenöriella lärandet. Ett bra sätt för att komma igång är att hoppa på ett entreprenörsprojekt en vecka.
  2. Driv projektarbeten som utgår från elevernas intressen.
  3. Leta upp företag som vill hälsa på och driva projekt tillsammans med klassen.
  4. Lita till elevernas kreativitet. Lärarrollen är inte att ge svaren utan att coacha och leda eleverna vidare i sina tankeprocesser.
  5. Låt eleverna presentera sina arbeten i olika former till exempel med en föreläsning, en utställning, i bloggar eller på facebook.


comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Hon slog hål på bemanningsmonopolet med en skrivmaskin

MONOPOLBRYTARNA ”Visste ni att ni aldrig behöver vara utan kontorspersonal?” Så stod det i en liten annons i Dagens Nyheter i april 1953. Annonsen visades sig vara ett av de mest kraftfulla vapen mot ett monopol som använts i Sverige. Men det tog den unga företagaren Ulla Murman 38 år och åtta rättegångar innan hon fick det svenska statliga monopolet på arbetsförmedling på fall. Möt monopolbrytaren som skapade den moderna bemanningsbranschen.
NYHET Publicerad:

Årets bästa entreprenör: Fabian Bengtsson

UTMÄRKELSE Av 700 nominerade stod Fabian Bengtsson, vd för Netonnet Group som segrare i årets Entrepreneur of the year. Han får därmed åka till Monte Carlo och representera de svenska färgerna i EY:s World Entrepreneur of the year i sommar.  
NYHET Publicerad:

Företagare om ID-kontrollerna: ”Det är panik i politiken”

NYHET Lagen om ID-kontroller för resenärer över Öresund har lett till en omfattande debatt och massiv kritik. För företaget Swiftcourt är ID-kontrollerna förödande. ”Det är väldigt olyckligt och en stor huvudvärk för oss”, säger Johan Hedén Hultgren, vd.
NYHET Publicerad:

Affärsidén klickar vidare

VAD HÄNDE SEN En crowdfunding gav skjuts ut på marknaden. Sedan dess har företaget bytt namn till Narrative, fått in ytterligare riskkapital och en andra generation minikameror är just nu på väg ut. Det ger än fler människor möjlighet att dokumentera allt, precis allt varje dag i 2 880 bilder.
NYHET Publicerad:

Byggherren på Wenngarns slott

ENTREPRENÖR Det har befolkats av kungligheter och rika adelsmän, av alkoholister och kriminella gäng. Wenngarns slott utanför Sigtuna har en minst sagt brokig historia. Nu har slottets nya herre, byggentreprenören Olle Larsson, tagit på sig sisyfosuppdraget att förvandla skandalslottet till ett modernt bysamhälle.
NYHET Publicerad:

Leila Lindholm: ”Utmaningen är att hitta en ny publik”

10 FRÅGOR Julen innebär bråda tider för en av landets mest omtyckta kändiskockar. Leila Lindholm har bygger sitt företag på sin personliga smak och egendesignade köksprylar som hon säljer i fem butiker. ”Jag längtar efter att etablera mitt varumärke och hitta nya kunder”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Dagisuppstickaren som blev skolkoncern

MONOPOLBRYTARNA Att utmana offentliga förskolor var själva poängen när konsulterna Thomas Berglund och Bert Levin startade Pysslingen Förskolor i början av 80-talet. Debatten blev hård. Riksdagen stiftade lagen ”Lex Pysslingen”, som stoppade statliga bidrag till privata dagis. Men visionen om nya arbetssätt inom barnomsorgen var stark och Pysslingen växte mot alla odds.
NYHET Publicerad:

Gör det möjligt för alla att investera i solcellsprojekt

NYKLÄCKT Över en miljard människor saknar tillgång till elektricitet. Det vill Göteborgsföretaget Trine ändra på genom sin plattform för crowdinvesteringar.
NYHET Publicerad:

Räddad frukt blir must och marmelad

BILDEN Vart tredje kilo importerad frukt slängs. Helt i onödan, anser Cecilia Larsson. Hon gör must och marmelad av frukt som importörerna kasserar.
NYHET Publicerad:

Högt i tak när Bombayworks bygger bolag i Sverige och Indien

I PRAKTIKEN Trots kontor i olika världsdelar har Bombayworks lyckats bygga en gemensam känsla för företagets värderingar. En inte helt enkel uppgift, enligt Jonas Rendahl, en av företagets grundare. ”Vi har fokuserat på att riva de indiska hierarkierna och uppmuntra de anställda att ta egna initiativ”, säger han.
NYHET Publicerad:

"Det finns få likheter mellan att vara fotomodell och att vara företagsledare"

10 FRÅGOR När forna supermodellen Emma Wiklund lagt modellkarriären på hyllan satte hon sig vid skolbänken för att plugga affärsekonomi. Intresset för hudvård ledde till företaget Emma S skincare. "Jag älskar att ha ett riktigt jobb, säger hon."
NYHET Publicerad:

Svenska storföretag trappar upp jakten på startups

INNOVATION Svenska storföretag intresserar sig allt mer för samarbeten med unga teknikbolag och startups. Jagade av digitaliseringen och globaliseringen inser storföretagen att de måste göra som sina amerikanska konkurrenter och ingå partnerskap för att ligga i framkant av teknikutvecklingen. Ett ställe där stora- och små företag kan mötas är nysatsningen Team Up with Startups.
NYHET Publicerad:

Mama Mia, vilken bråkstake!

MONOPOLBRYTARNA Sveriges första privata mödravårdsföretag, Mama Mia, är en framgångssaga. Men för grundaren Christina Wahlström har uppbyggnaden inneburit en ständig kamp mot ovilliga landstingspolitiker och orättvisa regler. Idag arbetar hon främst med att driva opinion i välfärdsfrågor. Läs den femte delen av Entreprenörs artikelserie Monopolbrytarna.
NYHET Publicerad:

Stordalen: ”Äntligen fredag – vad fan är det?”

ANDERS WALL-FÖRELÄSNING Entreprenörskap och kreativa människor med idéer och drivkraft är viktiga för att bygga ett öppet och hållbart samhälle. Det framförde flera av talarna under Anders Wall-föreläsningarna i Uppsala. ”Kapital är viktigt men pengar har ingen magi utan idéer och människor. Succé skapas av människor som vill, vågar och törs”, sa den norske superentreprenören Petter Stordalen.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassan skapar kundcenter för företagare

SOCIALFÖRSÄKRING Nu ska det bli lättare för företagare att få svar på sina frågor om sjukdom och föräldraledighet från Försäkringskassan. Myndigheten har lyssnat på företagens önskemål och upprättar nu ett kundcenter för företagare med handläggare som är specialiserade på företagares försäkringsskydd.
NYHET Publicerad:

Stockholm ökar pressen på privat vård

KONKURRENS Stockholms läns landsting, SLL, var snabbt ute med att bejaka privata alternativ inom sjukvården. Nu ändras spelreglerna för näringen som växt snabbt de senaste åren. Till exempel har en sänkning av ersättningen till specialistmottagningar lett till att 53 mottagningar inte förlänger sina avtal.
NYHET Publicerad:

Vitec tar bakdörren till miljonaffärerna

I PRAKTIKEN Magnus Persson, försäljningschef på Vitec, slår sig inte för bröstet när han säljer in företagets produkter. Genom ett smart detektivarbete når han fram till kunden. ”Vår säljprocess går ut på att bygga förtroende hos många kontakter”, säger han.
NYHET Publicerad:

Donsö – från fiskesamhälle till rederikluster

KLUSTER Donsö är knappt två kilometer tvärs över, bebos av 1 500 själar och har ingen biltrafik. Men ingenstans i världen finns fler rederier samlade på en och samma plats. Genom stark samanhållning och entreprenörsanda har öborna utvecklat Donsö från ett fiskesamhälle till en mötesplats för den högteknologiska rederinäringen. Tidningen Entreprenör tog båten till Donsö och mötte ett samhälle som arbetar, lever och andas i samklang med havet.
NYHET Publicerad:

”Ta hjälp av de som kan branschen”

VAD HÄNDE SEN Från den traditionella dryckesbranschen till den snabbrörliga elektroniksektorn. Entreprenören Vahid Toosi tar med sig mycket erfarenhet och kunskap han fått av missarna i första företaget. Bland annat hur viktigt det är att kunna branschen och att bygga sitt varumärke.
NYHET Publicerad:

Bråkig uppstickare stack hål på kreditoligopol

MONOPOLBRYTARNA Det monopolliknande gänget av kreditupplysningsföretag blev tagna på sängen. Att en okänd småföretagare från Mölndal plötsligt skulle utmana den bransch där de härskat i godan ro var bara för mycket. Med hjälp av Skattemyndigheten lyckades företagen få till en lagändring för att stoppa nykomlingen. Men monopolet var redan bruten och idag är uppstickaren Ratsit ett av de största kreditupplysningsföretagen i landet.