NYHET Publicerad

Hon släpper in företagen i slöjdsalen

UTBILDNING Textilslöjd kan vara mycket mer än att virka en grytlapp. För Helena von Malorties elever står problemlösandet i centrum. Arbetet sker ofta i samarbete med företag. "Eleverna blir stärkta av att företagen tar deras idéer på allvar", säger Helena.

Helena von Malortie.

Helena von Malortie, lärare vid Tångvalla skolan i Skanör, arbetar för att få sina högstadieelever att tänka nytt och att våga testa nya idéer. Till sin hjälp har hon Skanörs företagare.

Foto: Ola Torkelsson / SCANPIX

Sedan entreprenöriellt lärande fördes in i grundskolans läroplan vid årsskiftet har Helena von Malortie ofta diskuterat, med sina kollegor på Tångvalla skolan i Skanör, vad som egentligen ryms i ämnet. De senaste fyra åren har hon arbetat med att integrera entreprenörskap i sin undervisning. Hon tycket själv att det är en bra utgångspunkt är att kombinera problembaserat lärande med ett ämnesövergripande arbetssätt. Men hon påpekar att entreprenöriellt lärande handlar om att ta lärandet ut ur klassrummet.

– Eleverna måste få insikter om vilka behov som finns i samhället. Att våga ta sig an nya utmaningar och även ta kontakter med myndigheter och näringsliv, säger Helenavon Malortie.

Tillsammans med sina kollegor arbetar hon mycket ämnesintegrerat på skolan. Men det är på egen hand hon prövat sig fram till ett eget arbetssätt, som närmast kan liknas vid produktutveckling. Den kreativa processen står i centrum för högstadieeleverna. Hon konstaterar att det inte är någon tvekan om att eleverna stimuleras och utvecklas av att själva identifiera och lösa problem.

– Jag fungerar som en process ledare som coachar och inspirerar ungdomarna under arbetsprocessen som går ut på att identifiera ett behov och hitta en lösning på det.

– Det gäller att fånga deras intresse genom inspirationsmaterial som bilder och tidningar och sedan utmana dem att tänka ett steg längre. Att våga testa och experimentera med olika material och tekniker, säger Helena von Malortie.

Hon har själv sökt upp företag på orten för olika samarbeten. Ett initiativ som tagits emot med öppna armar. Genom SCA har eleverna fått designa och utforma tampongförpackningar. Många företag har även ställt upp med spillmaterial som eleverna fått skapa produkter utifrån. Genom ett kafferosteri på orten fick de tillgång till säckväv från kaffesäckar. Ett projekt som mynnade ut i att eleverna designade och sydde olika produkter och kläder. Allt avslutades med en modevisning på gågatan i stadens centrum.

– När de inser att projektet är på riktigt blir de väldigt engagerade. Det är så roligt att se all den kreativitet och skaparlust som släpps fri när det finns företag som är intresserade av resultatet och tar deras idéer på allvar, säger Helena von Malortie.

Under hösten har hon tagit sitt arbetssätt ett ytterligare steg genom projektet Design for change. Projektet har sitt ursprung i Indien och grundtanken är att eleverna ska ge sig ut och söka efter behov som de ska hitta en lösning på. Idéerna kommuniceras som korta videofilmer på internet. Hon har precis kommit hem från ett besök på den skola i Indien som startat projektet.

– Det har blivit en rörelse där barnen är aktiva i att skapa förändring i samhället. Jag är överväldigad över hur de aldrig stannar upp utan ständigt är i en skapandeprocess, säger Helena von Malortie.





Helenas fem tips till entreprenöriellt lärande:
  1. Den traditionella katederundervisningen passar inte det entreprenöriella lärandet. Ett bra sätt för att komma igång är att hoppa på ett entreprenörsprojekt en vecka.
  2. Driv projektarbeten som utgår från elevernas intressen.
  3. Leta upp företag som vill hälsa på och driva projekt tillsammans med klassen.
  4. Lita till elevernas kreativitet. Lärarrollen är inte att ge svaren utan att coacha och leda eleverna vidare i sina tankeprocesser.
  5. Låt eleverna presentera sina arbeten i olika former till exempel med en föreläsning, en utställning, i bloggar eller på facebook.


comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Inget handelsavtal med Obama

FRIHANDEL EU:s handelsministrar ger klartecken till frihandelsavtal med Kanada men motståndet mot TTIP växer. Och nu ger man officiellt upp hoppet om ett avtal under Obamas tid som president.
NYHET Publicerad:

Succéinnovation för hundar ledde till patenttvist

SNILLEBLIXTARNA, DEL 2 Nina Ottossons innovationer för hundar blev en global succé, men ledde också till att många kopierade hennes produkter. Som innovativ småföretagare är noggrannhet i patentprocesserna och en rejäl dos tålamod avgörande. ”Det märkliga är att det är upp till mig att bevisa att andra har kopierat mig, inte tvärtom”, säger hon. Den andra delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur man skyddar sin idé.
NYHET Publicerad:

Liten klättring uppåt för Eda

FÖRETAGSKLIMAT Tidningen Entreprenör har följt värmländska Edas arbete med att ta sig från botten av Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner. Resultatet blev en liten uppryckning.
NYHET Publicerad:

Rekordlyft för Vännäs

FÖRETAGSKLIMAT Vännäs är den kommun som klättrar snabbast i Svenskt Näringslivs rankning över företagsklimatet i landets kommuner. Kommunföreträdare och företagare ser en ökad dialog som främsta framgångsfaktorn. "Viljan att lyssna och att försöka vara en bra kommun har verkligen ökat", säger åkeriägaren Stefan Johansson.
NYHET Publicerad:

Tvingas vänta 13 månader på ett arbetstillstånd

MYNDIGHETSKRÅNGEL Tacton har flera segdragna ärenden om förlängda arbetstillstånd hos Migrationsverket. Ett har pågått i 13 månader. I de anställdas arbetsuppgifter ingår möten utomlands, men så länge handläggning pågår kan de inte lämna Sverige. ”Konsekvensen blir att våra medarbetare inte kan göra sina jobb”, säger Christer Wallberg, vice ordförande.
NYHET Publicerad:

Startade vårdcentral mitt i debattstorm

ENTREPRENÖR Lora Leijoned kom till Sverige från Ryssland för att studera konst, men bestämde sig för att bli jurist istället. Men efter en karriär på Skatteverket och inom försäkringsbranschen gjorde hon helt om. Utan erfarenhet och mitt under den brinnande debatten om vinstförbud i välfärden öppnade Lora Leijoned en vårdcentral i Nyköping.
NYHET Publicerad:

Kärleken till kakao driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Den lilla chokladfabriken i Umeå drivs med hjälp av äkta råvaror och en aldrig sinande kärlek till kakao. Trots ökande efterfrågan håller Jenny Berg igen på produktionstakten. Tillverkningen av chokladkakor är bara en del i ambitionen på att göra världen lite bättre.
NYHET Publicerad:

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.
NYHET Publicerad:

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.
NYHET Publicerad:

Douglas Roos: "Jag kommer aldrig sluta jobba. Det gör man inte som entreprenör."

TIO FRÅGOR Efter att ha sålt av sin del av Ladbrokes Norden, hade Douglas Roos kunnat leva ett tillbakalutat liv i bekvämlighet. Men det lockas han inte av överhuvudtaget. För honom är företagandet ett livselixir.
NYHET Publicerad:

Andreas Vurals färgglada lurar lockar världsartister

ENTREPRENÖR Justin Bieber har flashat sina på Instagram, Kendall Jenner har inspirerat 55 miljoner följare att bära dem och Zara Larsson har bloggat om sina exemplar. Happy Plugs färgglada lurar säljs idag både hos Colette i Paris och Harrods i London. Men företagets resa började så långt från glamouren det går att komma, i härjedalska Sveg.
NYHET Publicerad:

”Granska din idé med andras ögon”

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 En idé, hur mycket du än brinner för den, kan bara utvecklas till en innovation om någon faktiskt är villig att betala för den eller använda den. Det säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser. Hon uppmanar därför alla idésprutor att noggrant analysera sin egen idé.
NYHET Publicerad:

Petra Wadströms strålande idé

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 ”Jag kan inte se ett problem utan att försöka lösa det. Jag vill skapa lösningar som är till nytta för människor”. Det säger Petra Wadström, uppfinnare av Solvatten och en av Sveriges mest prisade innovatörer. Hon är först ut i Entreprenörs nya artikelserie ”Snilleblixtarna”, där vi genom olika uppfinnares historier får följa innovationsprocessen från idé till färdig produkt. I del ett fokuserar vi på idén.
NYHET Publicerad:

"Våga tacka nej till uppdrag"

GÄSTKRÖNIKA Som nyföretagare får man ofta förfrågningar från uppdragsgivare som inte tillhör den kundkrets man tänkt sig. Det är svårt att veta hur man ska agera när man behöver få in pengar, men samtidigt måste bygga sitt varumärke. Men det är viktigt att våga tacka nej, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Unga sociala medier-proffs vann stort i EM

UNG FÖRETAGSAMHET EM i ung Företagsamhet avgjordes nyligen i Luzern, Schweiz. Där tog fem elever från Leksands gymnasium, med sitt företag Update UF, hem det prestigefulla priset Client focus award. Tävlingen har gett blodad tand. ”Jag vill absolut fortsätta med företagande, det är jättekul”, säger Stephanie Schwabe, produktutvecklare.
NYHET Publicerad:

En låda kommer lastad

DIGITAL HANDEL Tvål, hundleksaker, japanskt godis, parfym eller nyttigheter för ungkarlar. Idag kan du köpa nästan allt du kan tänka dig via prenumerationstjänster på nätet. Och trenden ökar. Nu köper även företag prenumerationstjänster på internet för att öka trivseln på arbetsplatsen.
NYHET Publicerad:

Lalle Johnson: ”Jag vill inte vara som alla andra”

TIO FRÅGOR Efter 32 år som stylist bestämde Lalle Johnson sig för att skapa en kollektion med handsydda kläder han själv ville bära. ”Jag har använt mina kunskaper för att skapa något unikt”.
NYHET Publicerad:

Obemannad matbutik landsbygdens räddning

NYKLÄCKT När Robert Ilijason tappade den sista burken barnmat sent på kvällen kom han på sin affärsidé: en mataffär som är öppen dygnet runt, och som dessutom är obemannad. Nu ser han sitt koncept som en räddning på landsbygdens avfolkning och serviceproblem.
NYHET Publicerad:

Icahandlarens kamp mot utanförskapet

ENTREPRENÖR På Ica Maxi i Södertälje driver Jonas Berg ett storskaligt integrationsprojekt. Hundratals lärlingar och praktikanter har kommit till hans butik, många med utländsk bakgrund, för att senare få anställning eller slussas vidare i samhället.
NYHET Publicerad:

Uppåt för svenskt entreprenörskap - tack vare kvinnorna

RAPPORT Förra året minskade entreprenörskapet i Sverige dramatiskt. Men nu vänder den negativa utvecklingen. Entreprenörskapet ökar och det är kvinnors företagande som står för hela ökningen. Det visar undersökningen Global Entrepreneurship Monitor, GEM.