NYHET Publicerad

Hon släpper in företagen i slöjdsalen

UTBILDNING Textilslöjd kan vara mycket mer än att virka en grytlapp. För Helena von Malorties elever står problemlösandet i centrum. Arbetet sker ofta i samarbete med företag. "Eleverna blir stärkta av att företagen tar deras idéer på allvar", säger Helena.

Helena von Malortie.

Helena von Malortie, lärare vid Tångvalla skolan i Skanör, arbetar för att få sina högstadieelever att tänka nytt och att våga testa nya idéer. Till sin hjälp har hon Skanörs företagare.

Foto: Ola Torkelsson / SCANPIX

Sedan entreprenöriellt lärande fördes in i grundskolans läroplan vid årsskiftet har Helena von Malortie ofta diskuterat, med sina kollegor på Tångvalla skolan i Skanör, vad som egentligen ryms i ämnet. De senaste fyra åren har hon arbetat med att integrera entreprenörskap i sin undervisning. Hon tycket själv att det är en bra utgångspunkt är att kombinera problembaserat lärande med ett ämnesövergripande arbetssätt. Men hon påpekar att entreprenöriellt lärande handlar om att ta lärandet ut ur klassrummet.

– Eleverna måste få insikter om vilka behov som finns i samhället. Att våga ta sig an nya utmaningar och även ta kontakter med myndigheter och näringsliv, säger Helenavon Malortie.

Tillsammans med sina kollegor arbetar hon mycket ämnesintegrerat på skolan. Men det är på egen hand hon prövat sig fram till ett eget arbetssätt, som närmast kan liknas vid produktutveckling. Den kreativa processen står i centrum för högstadieeleverna. Hon konstaterar att det inte är någon tvekan om att eleverna stimuleras och utvecklas av att själva identifiera och lösa problem.

– Jag fungerar som en process ledare som coachar och inspirerar ungdomarna under arbetsprocessen som går ut på att identifiera ett behov och hitta en lösning på det.

– Det gäller att fånga deras intresse genom inspirationsmaterial som bilder och tidningar och sedan utmana dem att tänka ett steg längre. Att våga testa och experimentera med olika material och tekniker, säger Helena von Malortie.

Hon har själv sökt upp företag på orten för olika samarbeten. Ett initiativ som tagits emot med öppna armar. Genom SCA har eleverna fått designa och utforma tampongförpackningar. Många företag har även ställt upp med spillmaterial som eleverna fått skapa produkter utifrån. Genom ett kafferosteri på orten fick de tillgång till säckväv från kaffesäckar. Ett projekt som mynnade ut i att eleverna designade och sydde olika produkter och kläder. Allt avslutades med en modevisning på gågatan i stadens centrum.

– När de inser att projektet är på riktigt blir de väldigt engagerade. Det är så roligt att se all den kreativitet och skaparlust som släpps fri när det finns företag som är intresserade av resultatet och tar deras idéer på allvar, säger Helena von Malortie.

Under hösten har hon tagit sitt arbetssätt ett ytterligare steg genom projektet Design for change. Projektet har sitt ursprung i Indien och grundtanken är att eleverna ska ge sig ut och söka efter behov som de ska hitta en lösning på. Idéerna kommuniceras som korta videofilmer på internet. Hon har precis kommit hem från ett besök på den skola i Indien som startat projektet.

– Det har blivit en rörelse där barnen är aktiva i att skapa förändring i samhället. Jag är överväldigad över hur de aldrig stannar upp utan ständigt är i en skapandeprocess, säger Helena von Malortie.





Pernilla Nordström
Helenas fem tips till entreprenöriellt lärande:
  1. Den traditionella katederundervisningen passar inte det entreprenöriella lärandet. Ett bra sätt för att komma igång är att hoppa på ett entreprenörsprojekt en vecka.
  2. Driv projektarbeten som utgår från elevernas intressen.
  3. Leta upp företag som vill hälsa på och driva projekt tillsammans med klassen.
  4. Lita till elevernas kreativitet. Lärarrollen är inte att ge svaren utan att coacha och leda eleverna vidare i sina tankeprocesser.
  5. Låt eleverna presentera sina arbeten i olika former till exempel med en föreläsning, en utställning, i bloggar eller på facebook.


comments powered by Disqus
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Slipa tyskan med stipendium

TIPS Tyskland är en viktig handelspartner för svenska företag och kunskaper i tyska behövs oftare än många tror. Stiftelsen Svensk-tyska Språkfonden, som delar ut stipendier till kurser i affärstyska, har ett fåtal stipendier kvar till höstens kurser.
NYHET Publicerad:

Nominera årets unga vd

UTMÄRKELSE Känner du en riktigt bra ung vd som förtjänar att uppmärksammas? I så fall är det hög tid att nominera den personen till priset Årets Unga VD.
NYHET Publicerad:

”Vi var bara timmar från konkurs”

I PRAKTIKEN En alltför expansiv affärsplan drev Team Sportia in i en likviditetskris. Efter indragna krediter var slutet nära. Sportkedjan valde företagsrekonstruktion och levde under månader mellan hopp och förtvivlan. Först när ägarna sköt till pengar kunde, tillförordnade vd:n, Anders Edvardsson, se ljuset i tunneln.
NYHET Publicerad:

Banken där ingen idé är för tokig

FINANSIERING Ju tokigare desto bättre. Sparbanken i Valdemarsvik tar till nya grepp för att locka företagare med udda idéer till banken. I bankens marknadsföring visar medarbetarna upp sig i minst sagt ovanliga situationer och miljöer.
NYHET Publicerad:

Rävsax tvingar SFI-skola att lägga ner

BYRÅKRATI Långa handläggningstider hos Skolverket och otydliga besked från Malmö Högskola har satt utbildningsföretaget AlphaCE i en riktig knipa. Nu riskerar skolan att stängas för att lärarna inte får sina legitimationer i tid. ”Jag blir förbannad på att myndigheterna är så fyrkantiga”, säger vd Maria Mattsson Mähl.
NYHET Publicerad:

Sverige – avregleringarnas förlovade land

MONOPOLBRYTARNA En gång i tiden tillverkade svenska staten både elcyklar och hamburgare och när du ringde taxi fick du svar av en statlig tjänsteman. De senaste decennierna har dock en mängd monopol avskaffats och nya marknader öppnats för driftiga företagare. Men är pendeln på väg att slå tillbaka?
NYHET Publicerad:

Turbulent resa för luftfartspionjär

MONOPOLBRYTARNA Det här är starten på en artikelserie som handlar om entreprenörerna som tagit steget rakt ut i det okända och som skapat eller utvecklat en marknad som tidigare varit stängd. Vi skildrar pionjärernas kamp mot monopolen i vitt skilda branscher.
Först ut är monopolbrytaren Wilhelm Wohlfahrt som har beskyllts för att vara den ”som förstörde allting”. Han är pionjären som utmanade Luftfartsverkets monopol och startade Europas första privata flygledningsföretag.
NYHET Publicerad:

Lysande utsikter på lina

BILDEN Under en semesterresa svischade Jonas Grahn fram i en zipline genom den asiatiska djungeln. En genialisk affärsidé, tyckte han, och bestämde sig för att ta med den hem till Sverige.
NYHET Publicerad:

Löshårsprinsessa erövrar världen

ENTREPRENÖR Med envishet och en stark tilltro till affärsidén att sälja löshår på nätet har Ida Backlund byggt upp en helt egen nisch som idag omsätter 120 miljoner kronor. Tidningen Entreprenör har gjort ett återbesök hos Rapunzel of Sweden, där utvecklingskurvan pekat uppåt ända sedan start.
NYHET Publicerad:

Avstånden krymper med hjälp av BagHitch

NYKLÄCKT Erik Wallin hittade inget bra sätt att få hem den begagnade moped han hade köpt på Blocket. Då insåg han att det fanns en stor potential för nya typer av transporttjänster. Det blev startskottet till BagHitch som Erik Wallin, vd, driver med affärsutvecklaren Peder Ålenius.
NYHET Publicerad:

Med mål att anställa unga

JOBB David Polfeldt, vd för spelbolaget Massive Entertainment, tog initiativet och startade projektet Good Malmö. Tillsammans med andra företagare ska han ge arbetslösa Malmöbor, i första hand ungdomar, chansen till ett jobb.
NYHET Publicerad:

Förändra eller dö: Digitaliseringen går i rasande fart

DIGITALISERING Spotify, Netflix och Uber är alla företag som genom digital teknik utmanat och stöpt om sina respektive branscher. Och det på väldigt kort tid. På sikt kommer alla företag i alla branscher att utsättas för ett liknande förändringstryck. Därför har du som företagare inte råd att ignorera digitaliseringen.
NYHET Publicerad:

Storföretag inte tillräckligt bra på samarbeta

SAMVERKAN Både företagsjättar och startups kan tjäna på att samarbeta med varandra. Men svenska storföretag är inte tillräckligt bra på att engagera sig. ”Det är den saknande pusselbiten för den nordiska startupscenen”, säger Johan Brenner från riskkapitalbolaget Creandum.
NYHET Publicerad:

Svenska företagare offer för brysk skatteindrivning

SKATTEINDRIVNING Skatten ska in till varje pris. Företagare drivs från hus och hem och tvingas i konkurs innan de har fått en ordentlig prövning i domstol. ”Sverige är ett känslokallt land när det kommer till att betala skatt. Skatten kommer i första hand, till och med före mänskliga rättigheter”, säger Jan Thörnhammar, advokat som drivit flera fall och vunnit mot Sverige i Europadomstolen.
NYHET Publicerad:

Fågelskrämman som tar snyltarna med storm

BILDEN Stararna kom i flock och länsade Tobias Rydbergs odling på blåbär. Han testade att skrämma bort fåglarna med blanka cd-skivor och plastugglor, men inget hjälpte. Det var först när han hittade draken, som ser ut som en rovfågel, som han fick ha sina bär i fred.
NYHET Publicerad:

On the road again…

NYKLÄCKT Camilla Björklund ville ha en förändring i sitt liv. Så hon gick en utbildning för att bli fotvårdsterapeut. Men att ta emot kunder på en klinik var aldrig ett alternativ. Istället kör hon ut till kunderna i sin egentillverkade fotvårdsbuss.
NYHET Publicerad:

Ballerinans nya drömroll

ENTREPRENÖR En av världens främsta ballerinor genom tiderna har sadlat om. Anneli Alhanko, hovdansare och prima ballerina assoluta, tog vid 55 års ålder sig an rollen som entreprenör. Idag driver hon dansskolan Base 23 i Stockholm. Passionen för dansen har hon tagit med sig in i företaget.
NYHET Publicerad:

Nysatsning hjälper tiggare bli företagare

ENTREPRENÖRSKAP Det nystartade sociala företaget Bära-laget ska förbättra situationen för människor som tigger i Göteborg. Tanken är att låta tiggarna bli försäljare och producenter av matkassar i tyg.
NYHET Publicerad:

Hetaste teknikföretagen utsedda

UTMÄRKELSE Årets vinnare av 33-listan är korade. Listan består av 33 företag som har utvecklat en produkt eller tjänst med potential och förutsättning att förändra sin bransch.
NYHET Publicerad:

Matpassionerade systrar leder anrikt miljardföretag

ENTREPRENÖR Få företag i Sverige har drivits som familjeföretag lika länge som Slakteriaktiebolaget i Stockholm, förkortat Sabis. På 140 år har företaget gått från ett antal köttbodar till ett matimperium med butiker, restauranger och hotell. Sedan 2010 leds det anrika företaget av systrarna Caroline Cederblad och Madeleine Brehmer.