NYHET Publicerad

Sex tips för att undvika bluffarna i sommar

BLUFFAKTUROR Under sommaren är fakturabedragarna extra aktiva samtidigt som många i den ordinarie personalen är lediga. Svensk Handel har tagit fram sex tips för att inte bli lurad av bluffakturor.

– Nu börjar högsäsongen för bluffakturor och då gäller det att vara lite extra vaksam, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

1. Ta fram en uppdaterad leverantörslista över företagets samtliga godkända leverantörer.

2. Acceptera inte fakturor, eller påstådda avtal, från företag som inte finns på leverantörslistan.

3. Förbered ett standardbrev där okända fakturor bestrids och avtalsunderlaget efterfrågas. Det kan semesterpersonalen använda för att undvika att bluffakturor går till inkasso och Kronofogden.

4. Instruera personalen att aldrig acceptera någon form av inspelning via telefon samt att inte ingå några avtal under semesterperioden. Samtliga sådana ärenden kan vänta till efter semestern.

5. Visa personalen hur de hittar blufföretag på Svensk Handel Varningslistan.

6. Ladda ner Varningslistans nya app med pushfunktion, även i semesterpersonalens mobiltelefoner.

 

Länkar

comments powered by Disqus
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Mora-stämpel banar väg för knivskarp exportsatsning

I PRAKTIKEN Mora of Sweden har lyckats med konststycket att hitta nya marknader internationellt. Snyggt förpackade knivar i kombination med en tydlig koppling till friluftsliv och svensk natur är viktiga delar i framgången. ”Vi har varit noga med att inte tappa bort varumärket”, säger Fredrik Skarp,vd för Mora of Sweden.
NYHET Publicerad:

Förändra eller dö: Digitaliseringen går i rasande fart

DIGITALISERING Spotify, Netflix och Uber är alla företag som genom digital teknik utmanat och stöpt om sina respektive branscher. Och det på väldigt kort tid. På sikt kommer alla företag i alla branscher att utsättas för ett liknande förändringstryck. Därför har du som företagare inte råd att ignorera digitaliseringen.
NYHET Publicerad:

Storföretag inte tillräckligt bra på samarbeta

SAMVERKAN Både företagsjättar och startups kan tjäna på att samarbeta med varandra. Men svenska storföretag är inte tillräckligt bra på att engagera sig. ”Det är den saknande pusselbiten för den nordiska startupscenen”, säger Johan Brenner från riskkapitalbolaget Creandum.
NYHET Publicerad:

Svenska företagare offer för brysk skatteindrivning

SKATTEINDRIVNING Skatten ska in till varje pris. Företagare drivs från hus och hem och tvingas i konkurs innan de har fått en ordentlig prövning i domstol. ”Sverige är ett känslokallt land när det kommer till att betala skatt. Skatten kommer i första hand, till och med före mänskliga rättigheter”, säger Jan Thörnhammar, advokat som drivit flera fall och vunnit mot Sverige i Europadomstolen.
NYHET Publicerad:

On the road again…

NYKLÄCKT Camilla Björklund ville ha en förändring i sitt liv. Så hon gick en utbildning för att bli fotvårdsterapeut. Men att ta emot kunder på en klinik var aldrig ett alternativ. Istället kör hon ut till kunderna i sin egentillverkade fotvårdsbuss.
NYHET Publicerad:

Ballerinans nya drömroll

ENTREPRENÖR En av världens främsta ballerinor genom tiderna har sadlat om. Anneli Alhanko, hovdansare och prima ballerina assoluta, tog vid 55 års ålder sig an rollen som entreprenör. Idag driver hon dansskolan Base 23 i Stockholm. Passionen för dansen har hon tagit med sig in i företaget.
NYHET Publicerad:

Nysatsning hjälper tiggare bli företagare

ENTREPRENÖRSKAP Det nystartade sociala företaget Bära-laget ska förbättra situationen för människor som tigger i Göteborg. Tanken är att låta tiggarna bli försäljare och producenter av matkassar i tyg.
NYHET Publicerad:

Svenskt företag bromsar HIV-spridning i Uganda

KAMPANJ Så fort sexleksaksföretaget Oliver & Eva säljer en flaska glidmedel i Sverige skänker de även en flaska till HBTQ-rörelsen i Uganda. Kampanjen går under namnet I Lube Uganda. ”Det är lätt att känna en hopplöshet inför situationen i Uganda, men det här är ett sätt för oss att göra något konkret”, säger vd:n Tobias Lundqvist.
NYHET Publicerad:

Hetaste teknikföretagen utsedda

UTMÄRKELSE Årets vinnare av 33-listan är korade. Listan består av 33 företag som har utvecklat en produkt eller tjänst med potential och förutsättning att förändra sin bransch.
NYHET Publicerad:

Bantat regelmål upprör företagare

BYRÅKRATI Många företag kämpar för att överleva, växa och anställa. Men det är svårt när så mycket tid och pengar måste läggas på administration och krångel. Men regeringen har en plan; företagens administrativa kostnader 2020 ska inte vara större än vad de var 2012. ”Att målet är tamt är snällt uttryckt. Det är alldeles åt skogen”, säger företagaren Åke Jansson.
NYHET Publicerad:

Hockeylegenden Nicklas Lidström blir företagare

ENTREPRENÖRSKAP Ishockeylegenden Nicklas Lidström tar klivet in i företagarvärlden. Han blir delägare i kapitalförvaltningsbolaget Case, där bland annat tennisikonen Stefan Edberg är majoritetsägare.
NYHET Publicerad:

Matpassionerade systrar leder anrikt miljardföretag

ENTREPRENÖR Få företag i Sverige har drivits som familjeföretag lika länge som Slakteriaktiebolaget i Stockholm, förkortat Sabis. På 140 år har företaget gått från ett antal köttbodar till ett matimperium med butiker, restauranger och hotell. Sedan 2010 leds det anrika företaget av systrarna Caroline Cederblad och Madeleine Brehmer.
NYHET Publicerad:

Klimatsmarta företag går i bräschen för minskade utsläpp

KLIMATSMARTA FÖRETAG Familjeföretaget Leksands Knäckebröd är koldioxidneutralt och Volvo lastvagnar har sin andra utsläppsfria fabrik på plats. Det pågår ett stenhårt arbete ute på fabriksgolv och kontor för att minska utsläppen. Företagen är vana vid att gå före men oroar sig för att politikerna straffar ut det svenska näringslivet.
NYHET Publicerad:

Mångkulturellt familjeföretag med stor pipa

BILDEN Catarina Grönlund är fjärde generationens orgelbyggare i Gammelstad utanför Luleå. Kunderna finns över hela Norden men just nu bygger det anrika familjeföretaget en orgel i ett kapell bara ett stenkast bort i kyrkbyn.
NYHET Publicerad:

Skapa söker framtidens innovatör

TÄVLING
Nu kan din idé bli verklighet. Den 7 april är sista ansökningsdagen till tävlingen Skapa-priset. 550 000 kronor är prissumman. Har du som entreprenör eller företagare en idé som du vill förverkliga ansök nu!
NYHET Publicerad:

”CSR krävs för att ta sig in på marknaden”

HALLÅ DÄR… Tommy Lundgren, nationalekonom vid Umeå universitet, som undersökt vilken typ av hållbarhetsarbete, Corporate Social Responsibility, som företag ägnar sig åt, varför de gör det och vad det finns att tjäna.
NYHET Publicerad:

Alla vill bli entreprenör men ingen vill bli vd

UNDERSÖKNING Intresset för att bli entreprenör har aldrig varit större bland Sveriges unga. Men samtidigt visar en rad rapporter att ungas vilja att bli vd eller chef är rekordlågt. Nu larmar flera organisationer om att situationen är akut. Vi ställer oss frågan - varför vill unga inte bli vd?
NYHET Publicerad:

Moderatledaren Anna Kinberg Batra: ”Det måste bli lättare att byta jobb mitt i livet”

POLITIK Det måste bli lättare för företag att växa och anställa. Men att riva upp arbetsrätten och förändra turordningsregler är inte aktuellt. Fokus ligger i stället på att förbättra omställning i arbetslivet, från gamla till nya jobb. Det säger den nytillträdda moderatledaren Anna Kinberg Batra i en exklusiv intervju med tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Cecilia Malmström sätter ribban för världens största frihandelsavtal

HANDELSAVTAL Att få igenom frihandelsavtalet mellan EU och USA vilar i mångt och mycket på svenska axlar. EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström har tagit över förhandlingarna i ett avgörande läge. Hon måste hantera allmänhetens oro, blidka motståndet och driva på när parterna på allvar ska diskutera detaljer. Tidningen Entreprenör har fått en exklusiv intervju med Cecilia Malmström.
NYHET Publicerad:

Prisbelönt duo ger tårtan en renässans

NYKLÄCKT Tillhör tårtor det förgångna? Tvärtom, menar grundarna till Haga Tårtcompani & Bageri. Med lika delar gammalt som nytt, blandat med aktiv marknadsföring har de tagit Stockholm med storm.