Sex tips för att undvika bluffarna i sommar

BLUFFAKTUROR Under sommaren är fakturabedragarna extra aktiva samtidigt som många i den ordinarie personalen är lediga. Svensk Handel har tagit fram sex tips för att inte bli lurad av bluffakturor.

– Nu börjar högsäsongen för bluffakturor och då gäller det att vara lite extra vaksam, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

1. Ta fram en uppdaterad leverantörslista över företagets samtliga godkända leverantörer.

2. Acceptera inte fakturor, eller påstådda avtal, från företag som inte finns på leverantörslistan.

3. Förbered ett standardbrev där okända fakturor bestrids och avtalsunderlaget efterfrågas. Det kan semesterpersonalen använda för att undvika att bluffakturor går till inkasso och Kronofogden.

4. Instruera personalen att aldrig acceptera någon form av inspelning via telefon samt att inte ingå några avtal under semesterperioden. Samtliga sådana ärenden kan vänta till efter semestern.

5. Visa personalen hur de hittar blufföretag på Svensk Handel Varningslistan.

6. Ladda ner Varningslistans nya app med pushfunktion, även i semesterpersonalens mobiltelefoner.

 

Länkar

comments powered by Disqus
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Nelly.com satsar på skräddarsydda lösningar i Europa

I PRAKTIKEN Näthandlaren Nelly.com har lagt norden för sina fötter. Siktet är inställt på att bli störst i Europa. Vägen dit stavas: lokalanpassning. En splittrad marknad med olika språk, valutor och köpbeteenden kräver att man lär känna sin marknad”, säger Magnus Månsson.
NYHET Publicerad:

Kommunal upphandlingschef hotade leverantör

UPPHANDLING Byggföretaget förlorade upphandlingen men ansåg att det vinnande budet inte uppfyllde kraven. När överprövningen lämnats in skrev upphandlingschefen ett brev och krävde att den skulle dras tillbaka – annars skulle det riskera att skada framtida relationer. ”Det var inte hot utan ett erbjudande”, försvarade sig kommunen med.
NYHET Publicerad:

Svensk helylle-jympa på på kinesiska

ENTREPRENÖR Linus Holmsäter tog den helyllesvenska jympan till Kina, ett land där ungas motionsvanor är obefintliga och betalningsviljan för ett gymkort nästan noll. I dag har Heyrobics gjort sig känt för uppseendeväckande pass på hustak och massträning med 30 000 personer på Himmelska fridens torg. På kinesisk stats-tv visas dokumentären om den svenske entreprenören och ”världens gladaste sport”.
NYHET Publicerad:

3D-tekniken vinner ny mark

INDUSTRIOMVANDLING 3D-skrivare spås förändra tillverkningsindustrin i grunden. Lägre kostnader, kortare monteringstid och nya designlösningar är några av de fördelar som lyfts fram. Tidningen Entreprenör har träffat tre företag, My dental guide, Volumental och Makerspark, som alla använder sig av 3D-teknik för att trimma sina företag.
NYHET Publicerad:

Hela världen vill bo i deras trädkojor

ENTREPRENÖR Från att ha drivit en sömnig vägkrog till att bli intervjuade av CNN. På bara några månader förändrades Britta och Kent Lindvalls företagarliv i grunden när de öppnade Treehotel i Harads. Medierna stod i kö för att göra reportage och kändisar som supermodellen Kate Moss ville boka rum.
NYHET Publicerad:

Modig rekrytering hjälper plåtföretag hitta rätt arbetskraft

I PRAKTIKEN Rätt person på rätt plats behöver inte innebära att en 35-åring mitt i karriären är den bästa medarbetaren. På AQ Segerström i Eskilstuna tänker man brett i rekryteringen och anställer gärna äldre, unga utan arbetslivserfarenhet och personer med funktionsnedsättning.
NYHET Publicerad:

Se tv från mässan Eget företag

Här finns alla tv-klipp från Café Entreprenörs program som ägde rum på mässan Eget företag 2014. 
NYHET Publicerad:

Livskvaliteten ökar bland landets småföretagare

UNDERSÖKNING Sveriges småföretagare blir allt mer tillfreds med tillvaron. Nästan 80 procent anser att livskvaliteten har ökat sedan de startade eget, enligt en ny undersökning från företagarförbundet Fria Företagare och ekonomiföretaget Visma.
NYHET Publicerad:

Entreprenörerna som tar plats på gator och torg

FÖRETAGSHISTORIA Idag säger de flesta människor, oavsett politisk åskådning, att de uppskattar entreprenörer. Ett sätt att visa detta är att uppkalla gator, torg och offentliga institutioner efter framgångsrika företagare. Tidningen Entreprenör lät författaren och historikern Anders Johnson göra en resa runt Sverige för att hitta platserna som hyllar entreprenörerna.
NYHET Publicerad:

Nu vill alla bli entreprenörer

NYFÖRETAGANDE Andelen entreprenörer i Sverige har fördubblats sedan 2007. Men tyvärr har många nystartade företag blygsamma planer på att anställa och nå ut internationellt, visar entreprenörskapsrapporten GEM. Tidningen Entreprenör har besökt företaghubben SUP46 för att få en inblick i startup-entreprenörernas möjligheter och utmaningar. Vi träffar även de nystartade företagen Deo Doc, Spontano och NaturalCycles.
NYHET Publicerad:

På språng med Blondinbella

ENTREPRENÖR Sveriges mest kända tonåring har vuxit upp till en framgångsrik företagsledare. Men resan dit har inte varit spikrak. Tidningen Entreprenör hängde med Isabella Löwengrip Spångberg, mer känd som Blondinbella, under en hektisk vecka med podcastinspelning, bokmöte och produktlansering.
NYHET Publicerad:

Räddare i nöden får spridning

HALLÅ DÄR... Leif Erlandsson, projektledare och ansvarig rådgivare på nystartade Företagsjouren i Östergötland. Liknande jourer finns sedan tidigare i Jönköping och Göteborg.
NYHET Publicerad:

Rösta fram Årets Unga VD

OMRÖSTNING Nomineringsprocessen är slut och en rad duktiga vd:ar ska göra upp om priset Årets Unga VD. Nu ligger makten i dina händer. Gå in och rösta på just din favorit till priset! De sex kandidater som får flest röster går vidare till final, där en jury utser vinnaren.
NYHET Publicerad:

EU-dom ger sänkta kortavgifter

HANDEL Kontokortsföretagens avgifter bryter mot EU:s konkurrensregler, enligt en ny dom i EU-domstolen. ”En mycket viktig dom eftersom allt fler betalningar sker med kort. De höga avgifterna hämmar handeln och tillväxten på den europeiska marknaden”, säger Bengt Nilervall, ansvarig för betalfrågor på Svensk Handel.
NYHET Publicerad:

Sank betesmark blev lönsam kräftodling

BILDEN Vad man kan göra med fyra tunnland sank betesmark? Svaret är att arrangera fiskafänge och kräftskivor för företag och bygga upp ett eventföretag. Det har nämligen Lars Lindkvist och hans fru Cecilia Kinnison gjort.
NYHET Publicerad:

Grekisk elegans från Kina till Borås

NYKLÄCKT Tack vare mammans jumpsuit från 1970- talet, en flytt till Kina och ett återfunnet intresse för att rita, kunde klädmärket Teotoki bli verklighet. Men som med många andra företag var tanken aldrig att det skulle bli vad det har blivit.
”Jag blev lite carried- away”, säger Emelie von Hofsten, grundare.  
NYHET Publicerad:

Rykande hett familjeföretag

ENTREPRENÖR Svart, hett och rykande. Sommaren betyder högsäsong för familjeföretaget Nordic Bitumen, som sysslar med just bitumen som finns i asfalt.  Tidningen Entreprenör har besökt systrarna Anna och Ulrika Berglund som driver företaget i småländska Väckelsång. De bjuder på en rafflande historia kantad av mordbrand och försvunna kontaktpersoner.
NYHET Publicerad:

Ödesval för företagsamheten

VAL 2014 Vinstförbud i välfärdsföretag, höjd arbetsgivaravgift för unga, höjd restaurangmoms, slopat Rut-avdrag, höjda miljö- och kilomterskatter, slopat tvåundantag i Las och en återinförd arbetsmarknadsprövning vid arbetskraftsinvandring. Många företagare oroar sig för hur deras företag ska överleva om dessa politiska förslag blir verklighet efter valet. Tidningen Entreprenör har rest runt i landet och träffat entreprenörerna som riskerar att drabbas.
NYHET Publicerad:

Köttbullsrace för matmomsen

VAL Mats Eriksson blev vald till Årets Lobbyist 2011 för sin otröttliga kamp för en lägre moms på mat på restaurang. Inför valet jobbar han nu ideellt för att upplysa politiker om vikten av att behålla den lägre momsen. Metoden: Ett köttbullsrace.
NYHET Publicerad:

Tapettillverkare får skjuts av kunglig glans

I PRAKTIKEN Tapetföretaget Duro Sweden kan titulera sig Kunglig hovleverantör. Något som öppnat upp dörrar till nya affärskontakter.  ”Det kungliga emblemet fungerar som en kvalitetsstämpel, speciellt när vi riktar oss till marknader utanför Sverige", säger vd Björn Andersson.