Things
NYHET Publicerad

Svenska storföretag trappar upp jakten på startups

INNOVATION Svenska storföretag intresserar sig allt mer för samarbeten med unga teknikbolag och startups. Jagade av digitaliseringen och globaliseringen inser storföretagen att de måste göra som sina amerikanska konkurrenter och ingå partnerskap för att ligga i framkant av teknikutvecklingen. Ett ställe där stora- och små företag kan mötas är nysatsningen Team Up with Startups.

14c53af2-0631-44e4-8fa5-4ae0403e5c1c-image
Sting

Pär Hedberg, grundare och vd för affärsinkubatorn Sting.

ABB

Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB.

Charlotte_Olsson_1

Charlotte Olsson, projektledare för Team Up With Startups på Stockholms handelskammare.

435fd5c6-565f-408d-928f-11b3c6b362ed-image

Inne i ett hus på Drottning Kristinas väg, ett stenkast från KTH i Stockholm, pågår ett möte mellan två skilda världar. Storföretagsrepresentanter i mörka kavajer skakar hand med ledigt klädda entreprenörer. Vi befinner oss på Things, ett Co-workingspace, där 16 storbolag och drygt 25 startups har samlats för att kopplas ihop med varandra.  

Det är Stockholms handelskammare och affärsinkubatorn Sting som arrangerar den andra träffen i projektet Team Up with Startups. Tanken är att storbolagens behov ska matchas mot startupbolagens spetskompetenser med målet att få till nya innovativa samarbeten och affärsrelationer.  

– Jag är här för att hitta samarbetspartners som har bra räckvidd och som når ut till många människor, säger Adam Hasslert, från startup-bolaget Funder. 

– Jag tror att storföretagen börjar bli skraja eftersom det kommer många nya småbolag som snabbt kan ta fram nya produkter och är mycket smidigare och mer snabbfotade än dem. Många stora bolag inser att de måste hänga med i svängarna, konstaterar han. 

Frågan kring hur storföretag och startups kan gynna varandra har under senare tid blivit allt mer aktuell. Digitaliseringens och globaliseringens ständiga krav på förnyelse kan förklara det ökande intresset. Inom startupvärlden har frågan varit uppe på tapeten flera gånger, till exempel under teknikfestivalen South by South West i Austin i våras, under årets upplaga av teknikkonventet Slush i Helsingfors och nu under Things evenemang.

Uppslutningen på Things vittnar också om att storbolagen på allvar börjat intressera sig för att dra nytta av innovationskraften i unga teknikbolag. På plats finns bland annat Telia Sonera som sedan tidigare samarbetar både med Spotify och Truecaller, Lantmännen, SBAB, Swedbank, NCC, Atlas Copco och Fortum.

– Fortum har drygt en miljon elhandelskunder i Norden. Från mitt perspektiv gäller det att hålla utkik efter vad vi kan sätta i händerna på kunderna i form av innovativa produkter. Vi vill bli bättre på att kommunicera, engagera och skapa en bättre kundrelation, vilket elbolagen traditionellt sett inte varit superstarka på. Jag tänker därför leta efter startups som skulle kunna hjälpa till med det, säger Louisa Ramert, som jobbar med omvärldsbevakning på Fortum Markets.

Pär Hedberg, vd och grundare för Sting, tror att det plötsliga intresset från storföretagens håll bottnar i insikten att det blir allt svårare att hinna med i den snabba utvecklingstakten.

– Det går inte längre att tro att det går att komma på allt in-house. En stor del av genombrytande innovationer kommer inte från de stora företagen. Disruptiv innovation kommer ofta utifrån, säger han.  

Det är ett av skälen till att Sting länge försökt att få Sveriges företagsbjässar med på tåget. Pär Hedberg tror dessutom att småföretag kan få mycket hjälp av storföretagen att få ut sina produkter på världsmarknaden.

– Det kan vara öppna kanaler, referenser, kontakter som gör att småföretagen kan komma in på ställen som de annars inte skulle kunna komma in på, säger Pär Hedberg.  

En annan aspekt av samarbeten handlar om att förbättra möjligheten att göra affärer av nya innovationer på makronivå. Sverige är världsledande på innovationer, i den senaste Global Innovation Index placerar sig Sverige på en respektingivande tredjeplats.

– Samtidigt är vi i Sverige dåliga på att kommersialisera innovationer, säger Charlotte Olsson, projektledare på Stockholms Handelskammare och fortsätter:

– Satsningar som underlättar för fler samarbeten mellan stora och små företag kan göra att fler innovationer kommersialiseras.

Trots senare tids uppvaknande har intresset för att jobba på det här sättet i Sverige och Europa länge varit svalt, menar Pär Hedberg. I USA har storföretag däremot länge sett potentialen och letar i stor grad efter innovationer hos startups.

– Tittar man på förärvsfrekvensen av europeiska startups ser man att en majoritet av dessa köps av amerikanska storbolag. Det är beviset på att de amerikanska storbolag är mycket hungrigare på innovationer som görs i nystartade bolag än sina europeiska motsvarigheter, säger Pär Hedberg.

En förklaring tror han kan ligga i brist på entreprenörsanda i många europeiska storbolag, vilket beror på att bolagen grundades för länge sedan och att entreprenören därför försvunnit ur bilden. Kvar är tjänstemän som främst tittar på kvartalsresultat. Så är det inte i USA, där många av storbolagen är unga med grundaren kvar i ledningen.

Ofta lyfts bristen på samarbetsvilja fram som ett hinder för småföretag att få hjälp med att växa och skala upp verksamheten, vilket har lett till en frustration bland många startups. Det är något som Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB, har förståelse för.

– Jag kan förstå de små bolagens frustration. De är ofta i behov av snabbare beslut. ABB granskar alltid en eventuell samarbetspartners ekonomi grundligt och det tar tid. Och innan vi gör det måste vi reda ut om vi är intresserade av ett samarbete över huvud taget. Vi är väl lite restriktiva, säger han.

Mikael Dahlgren tycker att stora företag måste bli bättre på att vara aktiva i miljöer där nystartade teknikbolag rör sig. I Stockholm, där en majoritet av Sveriges startups finns, handlar det om företagshubbar och innovationscenter som Things, EPI-center och SUP46.

– Tidigare kunde storföretag skanna av ett nytt teknikområde och veta att man hade fyra år på sig att bemöta hotet. Idag räcker inte det längre och därför måste man vara mer på tårna.

Men samtidigt trycker Mikael Dahlgren på att allt ansvar för att få till lyckade partnerskap inte bara ligger hos storbolagen.

– En del småföretag vill, lite naivt, att vi ska gå in med pengar i deras företag eftersom de själva tycker sig ha en så fantastisk idé. Oftast handlar det om en diskussion om att man vill ha tillgång till våra försäljningskanaler för att få ut produkterna.

ABB får globalt sett tusentals förfrågningar varje år. Att ingå i något slags partnerskap med alla är inte bara omöjligt, det är inte heller önskvärt. Mikael Dahlgren är till viss del skeptisk mot det som brukar kallas för Open Innovation, det vill säga låta externa parter utveckla produkter och tjänster på den egna tekniska plattformen. Samtidigt ser han att det kan vara intressant inom vissa områden, men att släppa in någon att arbeta med ABB:s kärnteknologi kommer inte på fråga.

– Vår huvudteknologi vill vi gärna ha kvar internt och inte samarbeta kring. Det eftersom det är områden där vi har en konkurrensfördel, där vi ligger före konkurrenter, säger Mikael Dahlgren.

ABB samarbetar främst med startups när det finns möjlighet att slå sig in inom en ny och växande teknologi. Bland annat köpte ABB upp det brittiska bolaget Aqua Marine, för att utveckla sitt eget arbete med vågkraft. Mikael Dahlgrens medskick till småföretag som hoppas på att få till ett samarbete är att det är viktigt att göra sin läxa och läsa på.

– Det är viktigt att ha en förståelse för våra behov. Man måste fråga sig varför vi skulle vara intresserade av att investera i produkten. Det är viktigt att förstå varandras roller och vad båda parter kan tjäna på ett samarbete.

Så byggs ett lyckat innovationssamarbete

Charlotte Olsson, projektledare för Team Up With Startups på Stockholms handelskammare, tipsar om vad storföretag och startups ska tänka på för att få till lyckade samarbeten.

Tre tips till startups

  1. Lägg all tid och kraft på att utveckla produkten innan du går in i ett samarbete. När du har fått dina första betalande kunder är det enklare att pitcha för att sedan landa i ett värdefullt samarbete.
  2. En introduktion till en person på ett storföretag är a och o. Ta tillfällen att träffa personer från storföretag när möjligheten ges, till exempel på mässor och evenemang och se till att adressera en utmaning som ditt bolag kan lösa. Kontakten kommer förhoppningsvis då att ta sig tiden att leda dig till en relevant person som du söker.
  3. Estimera storleken av samarbetet och tiden du vill ägna till samarbetet i ett tidigt skede. Tid är som vi alla vet kritiskt, speciellt för dig som driver ett startup-bolag.

Tre tips till storbolag

  1. Många företag går miste om en stor del av startup-bolagets innovationskraft genom att bli beställare av färdigdefinierade lösningar. Engagera dem istället i ditt företags problem och kundbehov för att öka chanserna till en större output.
  2. Det är vanligt att ett beslut kring samarbete fattas på ledningsnivå och att man vid implementering slås av att det är människor från två helt olika företagskulturer som ska arbeta med varandra. Därför är det viktigt att i ett tidigt skede förankra samarbetet i hela organisationen och förmedla vad det innebär. Du kan inte förlita dig på att alla känner till spelreglerna.
  3. En startup har inte råd att vänta. Tappa inte momentum. Du kommer bli en mycket bättre partner om du lyckas övertyga ditt eget bolag att röra sig snabbare.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Inget handelsavtal med Obama

FRIHANDEL EU:s handelsministrar ger klartecken till frihandelsavtal med Kanada men motståndet mot TTIP växer. Och nu ger man officiellt upp hoppet om ett avtal under Obamas tid som president.
NYHET Publicerad:

Succéinnovation för hundar ledde till patenttvist

SNILLEBLIXTARNA, DEL 2 Nina Ottossons innovationer för hundar blev en global succé, men ledde också till att många kopierade hennes produkter. Som innovativ småföretagare är noggrannhet i patentprocesserna och en rejäl dos tålamod avgörande. ”Det märkliga är att det är upp till mig att bevisa att andra har kopierat mig, inte tvärtom”, säger hon. Den andra delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur man skyddar sin idé.
NYHET Publicerad:

Liten klättring uppåt för Eda

FÖRETAGSKLIMAT Tidningen Entreprenör har följt värmländska Edas arbete med att ta sig från botten av Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner. Resultatet blev en liten uppryckning.
NYHET Publicerad:

Rekordlyft för Vännäs

FÖRETAGSKLIMAT Vännäs är den kommun som klättrar snabbast i Svenskt Näringslivs rankning över företagsklimatet i landets kommuner. Kommunföreträdare och företagare ser en ökad dialog som främsta framgångsfaktorn. "Viljan att lyssna och att försöka vara en bra kommun har verkligen ökat", säger åkeriägaren Stefan Johansson.
NYHET Publicerad:

Tvingas vänta 13 månader på ett arbetstillstånd

MYNDIGHETSKRÅNGEL Tacton har flera segdragna ärenden om förlängda arbetstillstånd hos Migrationsverket. Ett har pågått i 13 månader. I de anställdas arbetsuppgifter ingår möten utomlands, men så länge handläggning pågår kan de inte lämna Sverige. ”Konsekvensen blir att våra medarbetare inte kan göra sina jobb”, säger Christer Wallberg, vice ordförande.
NYHET Publicerad:

Startade vårdcentral mitt i debattstorm

ENTREPRENÖR Lora Leijoned kom till Sverige från Ryssland för att studera konst, men bestämde sig för att bli jurist istället. Men efter en karriär på Skatteverket och inom försäkringsbranschen gjorde hon helt om. Utan erfarenhet och mitt under den brinnande debatten om vinstförbud i välfärden öppnade Lora Leijoned en vårdcentral i Nyköping.
NYHET Publicerad:

Kärleken till kakao driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Den lilla chokladfabriken i Umeå drivs med hjälp av äkta råvaror och en aldrig sinande kärlek till kakao. Trots ökande efterfrågan håller Jenny Berg igen på produktionstakten. Tillverkningen av chokladkakor är bara en del i ambitionen på att göra världen lite bättre.
NYHET Publicerad:

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.
NYHET Publicerad:

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.
NYHET Publicerad:

Douglas Roos: "Jag kommer aldrig sluta jobba. Det gör man inte som entreprenör."

TIO FRÅGOR Efter att ha sålt av sin del av Ladbrokes Norden, hade Douglas Roos kunnat leva ett tillbakalutat liv i bekvämlighet. Men det lockas han inte av överhuvudtaget. För honom är företagandet ett livselixir.
NYHET Publicerad:

Andreas Vurals färgglada lurar lockar världsartister

ENTREPRENÖR Justin Bieber har flashat sina på Instagram, Kendall Jenner har inspirerat 55 miljoner följare att bära dem och Zara Larsson har bloggat om sina exemplar. Happy Plugs färgglada lurar säljs idag både hos Colette i Paris och Harrods i London. Men företagets resa började så långt från glamouren det går att komma, i härjedalska Sveg.
NYHET Publicerad:

”Granska din idé med andras ögon”

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 En idé, hur mycket du än brinner för den, kan bara utvecklas till en innovation om någon faktiskt är villig att betala för den eller använda den. Det säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser. Hon uppmanar därför alla idésprutor att noggrant analysera sin egen idé.
NYHET Publicerad:

Petra Wadströms strålande idé

SNILLEBLIXTARNA, DEL 1 ”Jag kan inte se ett problem utan att försöka lösa det. Jag vill skapa lösningar som är till nytta för människor”. Det säger Petra Wadström, uppfinnare av Solvatten och en av Sveriges mest prisade innovatörer. Hon är först ut i Entreprenörs nya artikelserie ”Snilleblixtarna”, där vi genom olika uppfinnares historier får följa innovationsprocessen från idé till färdig produkt. I del ett fokuserar vi på idén.
NYHET Publicerad:

"Våga tacka nej till uppdrag"

GÄSTKRÖNIKA Som nyföretagare får man ofta förfrågningar från uppdragsgivare som inte tillhör den kundkrets man tänkt sig. Det är svårt att veta hur man ska agera när man behöver få in pengar, men samtidigt måste bygga sitt varumärke. Men det är viktigt att våga tacka nej, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Unga sociala medier-proffs vann stort i EM

UNG FÖRETAGSAMHET EM i ung Företagsamhet avgjordes nyligen i Luzern, Schweiz. Där tog fem elever från Leksands gymnasium, med sitt företag Update UF, hem det prestigefulla priset Client focus award. Tävlingen har gett blodad tand. ”Jag vill absolut fortsätta med företagande, det är jättekul”, säger Stephanie Schwabe, produktutvecklare.
NYHET Publicerad:

En låda kommer lastad

DIGITAL HANDEL Tvål, hundleksaker, japanskt godis, parfym eller nyttigheter för ungkarlar. Idag kan du köpa nästan allt du kan tänka dig via prenumerationstjänster på nätet. Och trenden ökar. Nu köper även företag prenumerationstjänster på internet för att öka trivseln på arbetsplatsen.
NYHET Publicerad:

Lalle Johnson: ”Jag vill inte vara som alla andra”

TIO FRÅGOR Efter 32 år som stylist bestämde Lalle Johnson sig för att skapa en kollektion med handsydda kläder han själv ville bära. ”Jag har använt mina kunskaper för att skapa något unikt”.
NYHET Publicerad:

Obemannad matbutik landsbygdens räddning

NYKLÄCKT När Robert Ilijason tappade den sista burken barnmat sent på kvällen kom han på sin affärsidé: en mataffär som är öppen dygnet runt, och som dessutom är obemannad. Nu ser han sitt koncept som en räddning på landsbygdens avfolkning och serviceproblem.
NYHET Publicerad:

Icahandlarens kamp mot utanförskapet

ENTREPRENÖR På Ica Maxi i Södertälje driver Jonas Berg ett storskaligt integrationsprojekt. Hundratals lärlingar och praktikanter har kommit till hans butik, många med utländsk bakgrund, för att senare få anställning eller slussas vidare i samhället.
NYHET Publicerad:

Uppåt för svenskt entreprenörskap - tack vare kvinnorna

RAPPORT Förra året minskade entreprenörskapet i Sverige dramatiskt. Men nu vänder den negativa utvecklingen. Entreprenörskapet ökar och det är kvinnors företagande som står för hela ökningen. Det visar undersökningen Global Entrepreneurship Monitor, GEM.