NYHET Publicerad

Svenska storföretag trappar upp jakten på startups

INNOVATION Svenska storföretag intresserar sig allt mer för samarbeten med unga teknikbolag och startups. Jagade av digitaliseringen och globaliseringen inser storföretagen att de måste göra som sina amerikanska konkurrenter och ingå partnerskap för att ligga i framkant av teknikutvecklingen. Ett ställe där stora- och små företag kan mötas är nysatsningen Team Up with Startups.

Pär Hedberg, grundare och vd för affärsinkubatorn Sting.

Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB.

Charlotte Olsson, projektledare för Team Up With Startups på Stockholms handelskammare.

Inne i ett hus på Drottning Kristinas väg, ett stenkast från KTH i Stockholm, pågår ett möte mellan två skilda världar. Storföretagsrepresentanter i mörka kavajer skakar hand med ledigt klädda entreprenörer. Vi befinner oss på Things, ett Co-workingspace, där 16 storbolag och drygt 25 startups har samlats för att kopplas ihop med varandra.  

Det är Stockholms handelskammare och affärsinkubatorn Sting som arrangerar den andra träffen i projektet Team Up with Startups. Tanken är att storbolagens behov ska matchas mot startupbolagens spetskompetenser med målet att få till nya innovativa samarbeten och affärsrelationer.  

– Jag är här för att hitta samarbetspartners som har bra räckvidd och som når ut till många människor, säger Adam Hasslert, från startup-bolaget Funder. 

– Jag tror att storföretagen börjar bli skraja eftersom det kommer många nya småbolag som snabbt kan ta fram nya produkter och är mycket smidigare och mer snabbfotade än dem. Många stora bolag inser att de måste hänga med i svängarna, konstaterar han. 

Frågan kring hur storföretag och startups kan gynna varandra har under senare tid blivit allt mer aktuell. Digitaliseringens och globaliseringens ständiga krav på förnyelse kan förklara det ökande intresset. Inom startupvärlden har frågan varit uppe på tapeten flera gånger, till exempel under teknikfestivalen South by South West i Austin i våras, under årets upplaga av teknikkonventet Slush i Helsingfors och nu under Things evenemang.

Uppslutningen på Things vittnar också om att storbolagen på allvar börjat intressera sig för att dra nytta av innovationskraften i unga teknikbolag. På plats finns bland annat Telia Sonera som sedan tidigare samarbetar både med Spotify och Truecaller, Lantmännen, SBAB, Swedbank, NCC, Atlas Copco och Fortum.

– Fortum har drygt en miljon elhandelskunder i Norden. Från mitt perspektiv gäller det att hålla utkik efter vad vi kan sätta i händerna på kunderna i form av innovativa produkter. Vi vill bli bättre på att kommunicera, engagera och skapa en bättre kundrelation, vilket elbolagen traditionellt sett inte varit superstarka på. Jag tänker därför leta efter startups som skulle kunna hjälpa till med det, säger Louisa Ramert, som jobbar med omvärldsbevakning på Fortum Markets.

Pär Hedberg, vd och grundare för Sting, tror att det plötsliga intresset från storföretagens håll bottnar i insikten att det blir allt svårare att hinna med i den snabba utvecklingstakten.

– Det går inte längre att tro att det går att komma på allt in-house. En stor del av genombrytande innovationer kommer inte från de stora företagen. Disruptiv innovation kommer ofta utifrån, säger han.  

Det är ett av skälen till att Sting länge försökt att få Sveriges företagsbjässar med på tåget. Pär Hedberg tror dessutom att småföretag kan få mycket hjälp av storföretagen att få ut sina produkter på världsmarknaden.

– Det kan vara öppna kanaler, referenser, kontakter som gör att småföretagen kan komma in på ställen som de annars inte skulle kunna komma in på, säger Pär Hedberg.  

En annan aspekt av samarbeten handlar om att förbättra möjligheten att göra affärer av nya innovationer på makronivå. Sverige är världsledande på innovationer, i den senaste Global Innovation Index placerar sig Sverige på en respektingivande tredjeplats.

– Samtidigt är vi i Sverige dåliga på att kommersialisera innovationer, säger Charlotte Olsson, projektledare på Stockholms Handelskammare och fortsätter:

– Satsningar som underlättar för fler samarbeten mellan stora och små företag kan göra att fler innovationer kommersialiseras.

Trots senare tids uppvaknande har intresset för att jobba på det här sättet i Sverige och Europa länge varit svalt, menar Pär Hedberg. I USA har storföretag däremot länge sett potentialen och letar i stor grad efter innovationer hos startups.

– Tittar man på förärvsfrekvensen av europeiska startups ser man att en majoritet av dessa köps av amerikanska storbolag. Det är beviset på att de amerikanska storbolag är mycket hungrigare på innovationer som görs i nystartade bolag än sina europeiska motsvarigheter, säger Pär Hedberg.

En förklaring tror han kan ligga i brist på entreprenörsanda i många europeiska storbolag, vilket beror på att bolagen grundades för länge sedan och att entreprenören därför försvunnit ur bilden. Kvar är tjänstemän som främst tittar på kvartalsresultat. Så är det inte i USA, där många av storbolagen är unga med grundaren kvar i ledningen.

Ofta lyfts bristen på samarbetsvilja fram som ett hinder för småföretag att få hjälp med att växa och skala upp verksamheten, vilket har lett till en frustration bland många startups. Det är något som Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB, har förståelse för.

– Jag kan förstå de små bolagens frustration. De är ofta i behov av snabbare beslut. ABB granskar alltid en eventuell samarbetspartners ekonomi grundligt och det tar tid. Och innan vi gör det måste vi reda ut om vi är intresserade av ett samarbete över huvud taget. Vi är väl lite restriktiva, säger han.

Mikael Dahlgren tycker att stora företag måste bli bättre på att vara aktiva i miljöer där nystartade teknikbolag rör sig. I Stockholm, där en majoritet av Sveriges startups finns, handlar det om företagshubbar och innovationscenter som Things, EPI-center och SUP46.

– Tidigare kunde storföretag skanna av ett nytt teknikområde och veta att man hade fyra år på sig att bemöta hotet. Idag räcker inte det längre och därför måste man vara mer på tårna.

Men samtidigt trycker Mikael Dahlgren på att allt ansvar för att få till lyckade partnerskap inte bara ligger hos storbolagen.

– En del småföretag vill, lite naivt, att vi ska gå in med pengar i deras företag eftersom de själva tycker sig ha en så fantastisk idé. Oftast handlar det om en diskussion om att man vill ha tillgång till våra försäljningskanaler för att få ut produkterna.

ABB får globalt sett tusentals förfrågningar varje år. Att ingå i något slags partnerskap med alla är inte bara omöjligt, det är inte heller önskvärt. Mikael Dahlgren är till viss del skeptisk mot det som brukar kallas för Open Innovation, det vill säga låta externa parter utveckla produkter och tjänster på den egna tekniska plattformen. Samtidigt ser han att det kan vara intressant inom vissa områden, men att släppa in någon att arbeta med ABB:s kärnteknologi kommer inte på fråga.

– Vår huvudteknologi vill vi gärna ha kvar internt och inte samarbeta kring. Det eftersom det är områden där vi har en konkurrensfördel, där vi ligger före konkurrenter, säger Mikael Dahlgren.

ABB samarbetar främst med startups när det finns möjlighet att slå sig in inom en ny och växande teknologi. Bland annat köpte ABB upp det brittiska bolaget Aqua Marine, för att utveckla sitt eget arbete med vågkraft. Mikael Dahlgrens medskick till småföretag som hoppas på att få till ett samarbete är att det är viktigt att göra sin läxa och läsa på.

– Det är viktigt att ha en förståelse för våra behov. Man måste fråga sig varför vi skulle vara intresserade av att investera i produkten. Det är viktigt att förstå varandras roller och vad båda parter kan tjäna på ett samarbete.

Så byggs ett lyckat innovationssamarbete

Charlotte Olsson, projektledare för Team Up With Startups på Stockholms handelskammare, tipsar om vad storföretag och startups ska tänka på för att få till lyckade samarbeten.

Tre tips till startups

  1. Lägg all tid och kraft på att utveckla produkten innan du går in i ett samarbete. När du har fått dina första betalande kunder är det enklare att pitcha för att sedan landa i ett värdefullt samarbete.
  2. En introduktion till en person på ett storföretag är a och o. Ta tillfällen att träffa personer från storföretag när möjligheten ges, till exempel på mässor och evenemang och se till att adressera en utmaning som ditt bolag kan lösa. Kontakten kommer förhoppningsvis då att ta sig tiden att leda dig till en relevant person som du söker.
  3. Estimera storleken av samarbetet och tiden du vill ägna till samarbetet i ett tidigt skede. Tid är som vi alla vet kritiskt, speciellt för dig som driver ett startup-bolag.

Tre tips till storbolag

  1. Många företag går miste om en stor del av startup-bolagets innovationskraft genom att bli beställare av färdigdefinierade lösningar. Engagera dem istället i ditt företags problem och kundbehov för att öka chanserna till en större output.
  2. Det är vanligt att ett beslut kring samarbete fattas på ledningsnivå och att man vid implementering slås av att det är människor från två helt olika företagskulturer som ska arbeta med varandra. Därför är det viktigt att i ett tidigt skede förankra samarbetet i hela organisationen och förmedla vad det innebär. Du kan inte förlita dig på att alla känner till spelreglerna.
  3. En startup har inte råd att vänta. Tappa inte momentum. Du kommer bli en mycket bättre partner om du lyckas övertyga ditt eget bolag att röra sig snabbare.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Svensk doftdoldis med potential

JAG VAR DÄR... Polygiene i Malmö tänker bli nästan lika känt som sina kunder Adidas, Patagonia och Converse. Målet för vd Christian von Uthmann är att ” utvecklas till ännu en ny svensk världssuccé”. Vad de gör? De eliminerar otrevliga dofter i textilier, plast och skum, med silversalt.
NYHET Publicerad:

Exportföretag ska byta länder med varandra

HALLÅ DÄR... Björn Tielman, vd för formtillverkaren Tielman, som har startat ett exportnätverk, Exporum i Östergötland. Företag i regionen ska påbörja ett samarbete för att ta del av varandras kunskaper och idéer.
NYHET Publicerad:

Rekordstort intresse för life science

INNOVATION Intresset för svenska bolag inom medicin- och biotekniksektorn, ofta kallat life science, ökar kraftigt. Det märks inte minst på antalet marknadsnoteringar och börsintroduktioner, som förra året var rekordmånga. Investerarna lockas av chanserna till hög avkastning och entreprenörerna av möjligheterna att se sin idé utvecklas till en bärkraftig produkt.
NYHET Publicerad:

Tekniksnille med blick för affärer

ENTREPRENÖR När John Elvesjö av en slump upptäckte att han kunde styra datorn med sina ögon förstod han direkt potentialen. Tillsammans med två vänner drog han igång framgångssagan Tobii. I dag, 15 år senare, är bolaget börsnoterat och värderas till miljardbelopp.
NYHET Publicerad:

Viktigaste nyheterna i vårbudgeten

POLITIK I vårbudgeten ingick ett antal förslag som på olika sätt påverkar företagare. Vi listar de viktigaste förslagen som ingick eller presenterades i samband med vårbudgeten.
NYHET Publicerad:

Företagsrekonstruktioner säkrar upp 6 000 jobb

KONKURS I princip hälften av alla bolag överlever en företagsrekonstruktion. Det visar siffror från kreditupplysningsföretaget Creditsafe.
NYHET Publicerad:

Hon bygger en butikskedja för grön shopping

ENTREPRENÖR I Västervik ligger secondhandbutiken Busfrö nytt och bytt, som på kort tid blivit en succé. Nu är grundaren Stina Qubti redo att frälsa fler städer med sitt gröna shoppingkoncept. Hon är i full färd med att bygga upp Sveriges första privata franchisekedja av secondhandbutiker.
NYHET Publicerad:

Äventyrsman lyfter vvs till nya höjder

NYKLÄCKT Han kom till Sverige av en slump och stannade när det blev inbördeskrig i Elfenbenskusten. Tio år senare är Penikandjomon Kone en uppskattad arbetsgivare och vvs-företagare i Avesta med siktet inställt på att höja vvs-standarden i sitt gamla hemland.
NYHET Publicerad:

Deras drönare ska rädda liv

NYKLÄCKT Inkonova började med att bygga supersnabba racingdrönare för hobbyentusiaster. Nu är siktet inställt på att använda drönarna för att rädda liv inom gruvindustrin.
NYHET Publicerad:

“Inte alldeles enkelt att återta en verksamhet”

VÄLFÄRD Den våg av återkommunaliseringar som slog in över landet efter valet 2014 mattas nu av. ”En del av förklaringen ligger i att det är rätt krångligt att ta tillbaka privata verksamheter samtidigt som det finns ett stort stöd ute i kommunerna för privata aktörer”, säger Sabina Joyau näringspolitiskexpert på Vårdföretagarna.
NYHET Publicerad:

Fredrik Paulún: "Jag har gjort en massa tokigheter"

10 FRÅGOR Näringslära var alltid det självklara valet för Fredrik Paulún och idag ser vi hans produkter på var och varannan hylla i mataffärerna. Trots den starka passionen för företaget, finns hans sanna lycka hos familjen. ”Min familj betyder allt”, säger han.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar i välfärden vänder uppåt

VÄLFÄRD En hård politisk debatt ledde till rekordfå upphandlingar inom välfärden under många år. Men nu har det vänt och utbudet ökar stort igen. ”Kommunerna vet att de privata alternativen behövs. Äntligen är marknaden igång, det är bättre nu än på flera år”, säger Sara Wilhelmsson, anbudschef på Ambea.
NYHET Publicerad:

Smarriga småkryp med skådespelartalang

BILDEN Det började med en ödla som ville ha insekter till middag. Nu föder Hans och Elisabet Visser upp småkryp som är eftertraktade av såväl djurägare och forskare som filmindustrin.
NYHET Publicerad:

Får entreprenörer ha dålig självkänsla?

KRÖNIKA Entreprenörer ses ofta som förebilder i samhället eftersom de vågar tro på och göra verklighet av sina idéer. Baksidan är att få vill visa sin osäkerhet. Jag tränar varje dag på att mota bort mina hjärnspöken och jag är inte ensam, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Ny kraft i styrelserummet ger luft under vingarna

I PRAKTIKEN Att ta in en extern styrelseordförande var ingen självklarhet för grundarna av TriaTech. Men det visade sig vara helt rätt beslut. Resultatet kom snabbt i form av mer ordning och reda i verksamheten. ”Det har definitivt bidragit till att vår omsättning har ökat”, säger Mika Toivanen, vd på TriaTech.
NYHET Publicerad:

Ung vd vill behålla familjekänslan

LEDARSKAP Förra året tog hon över som vd i familjeföretaget och på bara ett år hon hunnit slå ihop två bolag i koncernen, öka lönsamheten med 400 procent och blivit utsedd till Årets Unga vd. Inte illa för en entreprenör som precis har fyllt 30 år. Möt Evelina Lindgren, vd på emballage- och logistikföretaget Apak.
NYHET Publicerad:

E-handelns Zlatan

ENTREPRENÖR I den lilla orten Morgongåva utanför Uppsala med 1 400 invånare finns ett av landets största e-handelscentrum. Tiotusentals paket med böcker och mediciner lämnar ortens företagspark varje dag för leverans till kunder runt om i landet. Pär Svärdson är entreprenören bakom succéföretagen Adlibris och Apotea, som växer med rekordfart.
NYHET Publicerad:

Med rent syrsmjöl i påsen

NYKLÄCKT Hon var en ”dålig” vegetarian som fick näringsbrist. Lösningen, ett mjöl gjort på syrsor, har nu blivit ett företag som ska få svenskarna att acceptera insekter som föda.
NYHET Publicerad:

Clara Lidström: ”Jag umgås nästan bara med företagare”

10 FRÅGOR När bloggen Underbara Clara växte sig större och större startade Clara Lidström motvilligt sitt företag. Men oviljan har växt till kärlek och nu kan hon inte tänka sig ett annat liv. Från sin gård på Västerbottens landsbygd rattar hon företaget och får samtidigt tid över till familjen.
NYHET Publicerad:

Krångligt att införa nya antikorruptionsregler

REGLER Från och med nästa år kommer omkring 2 000 svenska företag att behöva redovisa sina korruptionsrisker. Det nya EU- direktivet som implementeras i svensk lag i sommar innebär stora omställningar för många företag, något få vet om, enligt Linn Gustavsson, biträdande jurist på Advokatfirman Vinge.