"Det finns få likheter mellan att vara fotomodell och att vara företagsledare"

Emma Wiklund
Foto: Anders Wiklund/TT

10 frågor När forna supermodellen Emma Wiklund lagt modellkarriären på hyllan satte hon sig vid skolbänken för att plugga affärsekonomi. Intresset för hudvård ledde till företaget Emma S skincare. "Jag älskar att ha ett riktigt jobb, säger hon."

1. Varför driver du företag?

– Jag har alltid varit entreprenör, men tidigare var det jag själv som var produkten. 1999 när jag slutade med modellandet visste jag inte vad jag skulle göra. Jag pluggade på IHM Business School, jobbade på Lindex i några år och där träffade jag Nora Larssen, som också satt i styrelsen. Hon tyckte att jag borde göra något med mitt eget varumärke, jag bad henne bolla idéer med mig och sedan bildade vi Emma S ihop 2009.

2. Varför valde du att satsa på just hudvårdsprodukter?

– Jag har alltid varit nördigt intresserad av krämer och dofter, snarare än mode som många tror att alla modeller är intresserade av. Det baserades mycket på mina egna hudproblem, jag blev tidigt noga med min hudvård annars fick man inga modelljobb. Det fanns inte photoshop på den tiden.

3. Vad finns det för likheter mellan att driva bolag och vara supermodell?

– Det finns inte så mycket likheter. Då sålde jag en tjänst, företagandet är mycket mer komplext. Det var inte så krävande att vara fotomodell, det var ganska enkelt. Jag hade en fantastisk karriär, men jag trivs nog bättre med mitt liv idag. Jag tycker att det är väldigt väldigt roligt att gå till jobbet.

4. Vad är den största utmaningen med att sälja en produkt som är så nära förknippad med ditt personliga varumärke?

– Det är viktigt att man verkligen står för sin produkt till 110 procent. Det går inte att hafsa ut någonting och tro att man kan lura någon. Jag är stenhård och skulle aldrig släppa en produkt om jag inte vill använda den själv. Mitt mål är att göra en så bra produkt att man ska tycka om den även om man inte vet vem Emma S är.

5. Vem firar du dina framgångar med och hur?

– Med alla på kontoret och med min familj. Senast vi korkade upp en flaska champagne var när vi lanserade vår nya hemsida för två veckor sedan. Nu är den mobilanpassad, bättre sökoptimerad, vi har en blogg och jag vill bygga ut den med ännu mer tips och redaktionellt material. Vi vill skapa en upplevelse, kunden ska ha roligt!

6. Vilket är ditt största misstag som entreprenör?

– Jag gillar inte att kalla det misstag. Förhoppningsvis är de inte så stora att man går omkull och än så länge finns vi ju kvar, haha! Men det var inte kul när vi tagit fram vår deodorant och jag hade glömt specificera rätt vita färg till förpackningen. De första 10 000 exemplaren var kritvita istället för krämvita. Som tur var stod de inte på samma hylla som de andra produkterna på Åhléns.

7. Har du någonsin känt att nu lägger jag av och tar ett ”vanligt jobb”?

– Nej det har jag faktiskt inte. Jag älskar att ha ett riktigt jobb! Nu har jag ett kontor att gå till, det hade jag aldrig förut.

8. När har du svårt att sova?

– Alldeles för ofta. Jag dricker örtte och har alltid ett anteckningsblock bredvid sängen som jag skriver ned tankar i, om det är för mycket i huvudet. Har fått tipset att jag måste stänga av mobilen, men det är inte alltid jag kan hålla det... Träning är jätteviktigt för mig, slarvar jag märks det nästan direkt, då sover jag sämre.

9. Vilka är dina styrkor och svagheter som entreprenör?

– Jag är problemlösande och är inte rädd för att ta tag i saker. Ibland är jag väldigt rak, jag kommer från en tuff bransch där det inte var några krusiduller. Jag lindar nog inte in saker och vissa kan tycka att det är okänsligt ibland.

10. Vilket är ditt bästa tips för att ro en affär i hamn?

– Var förberedd och påläst och försök förstå vem du ska förhandla med. Ha inställningen att det inte bara ska bli bra för dig, tänk alltid på vad du kan hjälpa din motpart med för att hon eller han ska nå sina mål. Jag tycker det är helt fel att ha inställningen att man ska vinna över någon annan när det gäller affärer.

Emma Wiklund

Ålder: 47

Familj: Maken Hans Wiklund, dottern Tyra 13 år och sonen Elis 11 år.

Karriär: Fotomodell, skådespelerska, programledare, skribent, styrelseledamot i modeföretaget Lindex, entreprenör.

Gör: Vd för hudvårdsföretaget Emma S. skincare

Aktuell med: Nya hudvårdsserien Sensitive, framtagen särskilt för känslig hud.

Antal anställda: 5

Omsättning: 25 miljoner kronor.

Försäljning: 800 återförsäljare i Sverige, Norge och Finland, samt i egen webshop.

Maja Cronstedt