NYHET Publicerad

Leila Lindholm: ”Utmaningen är att hitta en ny publik”

10 FRÅGOR Julen innebär bråda tider för en av landets mest omtyckta kändiskockar. Leila Lindholm har bygger sitt företag på sin personliga smak och egendesignade köksprylar som hon säljer i fem butiker. ”Jag längtar efter att etablera mitt varumärke och hitta nya kunder”, säger hon.

Leila Lindholm

"Det är viktigt att överleverera så att kunderna får känslan av att de får mer än vad de betalar för", säger Leila Lindholm.

1. Varför driver du företag?
– ​Jag har alltid velat förverkliga mina visioner och jag tycker om skapandeprocessen. Att gå från en affärsidé till verklighet. Jag får en enorm glädje av att se hur andra människor inspireras av mina recept och produkter.

2. Vad grundar sig ditt intresse för matlagning och inredning i?
– Jag gillade att äta god mat och insåg att det bästa sättet att få göra det var att lära mig att laga den själv. Jag har alltid gillat att arbeta med sinnliga upplevelser.

3. Vilken är den största utmaningen med att sälja produkter som är så nära förknippade med ditt personliga varumärke?
– Jag har ett stort designintresse och designar många av mina produkter personligen. Så jag är den kreativa ledaren och designchef i mitt eget bolag. Det är svårt för mig att göra det på något annat sätt. Det är mitt personliga varumärke och det bygger på min personliga smak och stil, därför är det naturligt att produkterna avspeglar det.

4. Vilket är ditt bästa tips för att ro en affär i hamn?
– När man gör affärer är det viktigt att man brinner för sin affärsidé och inte går in i saker man inte tror på. Jag hade aldrig orkat leverera om jag inte tänkte så. Sedan är det viktigt att skapa win-win-situationer; att både man själv och de man gör affärer med vinner på det. Det är viktigt att överleverera så att kunderna får känslan av att de får mer än vad de betalar för. Det är alltid viktigt när man gör affärer långsiktigt. Man kan inte skapa en långsiktighet om man inte levererar kvalitet. Ingen vill fortsätta samarbeta med dig då.

5. När har du svårt att sova?
– När det blir problem med personalen i företaget. De är lite som min familj och därför är det viktigt att den biten fungerar och att vi alla jobbar i samma riktning.

6. Hur får du ihop livspusslet? Är det lätt eller svårt att kombinera företagande med familj?
–Eftersom varumärket bygger så mycket på min person krävs min fysiska närvaro. Men jag har alltid varit väldigt noggrann med att inte försaka mitt familjeliv genom att inte jobba på helger och så. Jag driver företaget tillsammans med min man och vi har jobbat ihop sedan 2007. Det gör att vi har frihet att moderera våra scheman. Vi har ju dagishämtning och vård av sjuka barn att förhålla oss till. Man får försöka ta saker med ro.

7. På vilket sätt är entreprenörer viktiga för samhället?
– Entreprenörer är enormt viktiga, inte minst för att skapa arbetstillfällen. Småföretagarna är särskilt viktiga för att skapa mångfald och hantverk. Jag menar, hur kul skulle det vara om en stad enbart hade stormarknader?

Annons

8. Vad längtar du efter?
– När det gäller mitt företagande känns det som att vi står vid foten av ett berg och att det finns så mycket kvar att utveckla och erövra. Jag längtar efter att etablera mitt varumärke och hitta nya kunder. Jag har en trogen publik men utmaningen är att hitta en ny publik och det ser jag fram emot.

9. Vem ringer du när det är motigt?
– Först och främst vänder jag mig till ledningsgruppen. Sedan har jag många vänner som är entreprenörer som driver företag, som jag ringer. Företagandet går ju självklart inte alltid som på räls. Det gäller att ta lärdom av det och rannsaka verksamheten får att rensa bort delar som inte är lönsamma.

10. Vilken är din favoriträtt på julbordet?
– Gravlax med senapssås. Det måste jag ha. Jag har förstås gjort recept på både laxen och såsen.

Leila Lindholm

Ålder:40
Familj: Sambon Mårten Elensky och barnen Walter, 6, och Olivia, 2.
Gör: Tv-kock, kokboksförfattare, driver fem butiker samt onlinebutik som säljer husgeråd och presentartiklar. Har en populär podcast tillsammans med kocken Niklas Ekstedt.
Aktuell med: Julhandeln som pågår för fullt i de egna butikerna och som inspiratör inför många julbak och julbord.
Antal anställda: 30 Omsättning: 30 miljoner kronor.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.