NYHET Publicerad

Leila Lindholm: ”Utmaningen är att hitta en ny publik”

10 FRÅGOR Julen innebär bråda tider för en av landets mest omtyckta kändiskockar. Leila Lindholm har bygger sitt företag på sin personliga smak och egendesignade köksprylar som hon säljer i fem butiker. ”Jag längtar efter att etablera mitt varumärke och hitta nya kunder”, säger hon.

Leila Lindholm

"Det är viktigt att överleverera så att kunderna får känslan av att de får mer än vad de betalar för", säger Leila Lindholm.

1. Varför driver du företag?
– ​Jag har alltid velat förverkliga mina visioner och jag tycker om skapandeprocessen. Att gå från en affärsidé till verklighet. Jag får en enorm glädje av att se hur andra människor inspireras av mina recept och produkter.

2. Vad grundar sig ditt intresse för matlagning och inredning i?
– Jag gillade att äta god mat och insåg att det bästa sättet att få göra det var att lära mig att laga den själv. Jag har alltid gillat att arbeta med sinnliga upplevelser.

3. Vilken är den största utmaningen med att sälja produkter som är så nära förknippade med ditt personliga varumärke?
– Jag har ett stort designintresse och designar många av mina produkter personligen. Så jag är den kreativa ledaren och designchef i mitt eget bolag. Det är svårt för mig att göra det på något annat sätt. Det är mitt personliga varumärke och det bygger på min personliga smak och stil, därför är det naturligt att produkterna avspeglar det.

4. Vilket är ditt bästa tips för att ro en affär i hamn?
– När man gör affärer är det viktigt att man brinner för sin affärsidé och inte går in i saker man inte tror på. Jag hade aldrig orkat leverera om jag inte tänkte så. Sedan är det viktigt att skapa win-win-situationer; att både man själv och de man gör affärer med vinner på det. Det är viktigt att överleverera så att kunderna får känslan av att de får mer än vad de betalar för. Det är alltid viktigt när man gör affärer långsiktigt. Man kan inte skapa en långsiktighet om man inte levererar kvalitet. Ingen vill fortsätta samarbeta med dig då.

5. När har du svårt att sova?
– När det blir problem med personalen i företaget. De är lite som min familj och därför är det viktigt att den biten fungerar och att vi alla jobbar i samma riktning.

6. Hur får du ihop livspusslet? Är det lätt eller svårt att kombinera företagande med familj?
–Eftersom varumärket bygger så mycket på min person krävs min fysiska närvaro. Men jag har alltid varit väldigt noggrann med att inte försaka mitt familjeliv genom att inte jobba på helger och så. Jag driver företaget tillsammans med min man och vi har jobbat ihop sedan 2007. Det gör att vi har frihet att moderera våra scheman. Vi har ju dagishämtning och vård av sjuka barn att förhålla oss till. Man får försöka ta saker med ro.

7. På vilket sätt är entreprenörer viktiga för samhället?
– Entreprenörer är enormt viktiga, inte minst för att skapa arbetstillfällen. Småföretagarna är särskilt viktiga för att skapa mångfald och hantverk. Jag menar, hur kul skulle det vara om en stad enbart hade stormarknader?

Annons

8. Vad längtar du efter?
– När det gäller mitt företagande känns det som att vi står vid foten av ett berg och att det finns så mycket kvar att utveckla och erövra. Jag längtar efter att etablera mitt varumärke och hitta nya kunder. Jag har en trogen publik men utmaningen är att hitta en ny publik och det ser jag fram emot.

9. Vem ringer du när det är motigt?
– Först och främst vänder jag mig till ledningsgruppen. Sedan har jag många vänner som är entreprenörer som driver företag, som jag ringer. Företagandet går ju självklart inte alltid som på räls. Det gäller att ta lärdom av det och rannsaka verksamheten får att rensa bort delar som inte är lönsamma.

10. Vilken är din favoriträtt på julbordet?
– Gravlax med senapssås. Det måste jag ha. Jag har förstås gjort recept på både laxen och såsen.

Leila Lindholm

Ålder:40
Familj: Sambon Mårten Elensky och barnen Walter, 6, och Olivia, 2.
Gör: Tv-kock, kokboksförfattare, driver fem butiker samt onlinebutik som säljer husgeråd och presentartiklar. Har en populär podcast tillsammans med kocken Niklas Ekstedt.
Aktuell med: Julhandeln som pågår för fullt i de egna butikerna och som inspiratör inför många julbak och julbord.
Antal anställda: 30 Omsättning: 30 miljoner kronor.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.