NYHET Publicerad

Leila Lindholm: ”Utmaningen är att hitta en ny publik”

10 FRÅGOR Julen innebär bråda tider för en av landets mest omtyckta kändiskockar. Leila Lindholm har bygger sitt företag på sin personliga smak och egendesignade köksprylar som hon säljer i fem butiker. ”Jag längtar efter att etablera mitt varumärke och hitta nya kunder”, säger hon.

Leila Lindholm

"Det är viktigt att överleverera så att kunderna får känslan av att de får mer än vad de betalar för", säger Leila Lindholm.

1. Varför driver du företag?
– ​Jag har alltid velat förverkliga mina visioner och jag tycker om skapandeprocessen. Att gå från en affärsidé till verklighet. Jag får en enorm glädje av att se hur andra människor inspireras av mina recept och produkter.

2. Vad grundar sig ditt intresse för matlagning och inredning i?
– Jag gillade att äta god mat och insåg att det bästa sättet att få göra det var att lära mig att laga den själv. Jag har alltid gillat att arbeta med sinnliga upplevelser.

3. Vilken är den största utmaningen med att sälja produkter som är så nära förknippade med ditt personliga varumärke?
– Jag har ett stort designintresse och designar många av mina produkter personligen. Så jag är den kreativa ledaren och designchef i mitt eget bolag. Det är svårt för mig att göra det på något annat sätt. Det är mitt personliga varumärke och det bygger på min personliga smak och stil, därför är det naturligt att produkterna avspeglar det.

4. Vilket är ditt bästa tips för att ro en affär i hamn?
– När man gör affärer är det viktigt att man brinner för sin affärsidé och inte går in i saker man inte tror på. Jag hade aldrig orkat leverera om jag inte tänkte så. Sedan är det viktigt att skapa win-win-situationer; att både man själv och de man gör affärer med vinner på det. Det är viktigt att överleverera så att kunderna får känslan av att de får mer än vad de betalar för. Det är alltid viktigt när man gör affärer långsiktigt. Man kan inte skapa en långsiktighet om man inte levererar kvalitet. Ingen vill fortsätta samarbeta med dig då.

5. När har du svårt att sova?
– När det blir problem med personalen i företaget. De är lite som min familj och därför är det viktigt att den biten fungerar och att vi alla jobbar i samma riktning.

6. Hur får du ihop livspusslet? Är det lätt eller svårt att kombinera företagande med familj?
–Eftersom varumärket bygger så mycket på min person krävs min fysiska närvaro. Men jag har alltid varit väldigt noggrann med att inte försaka mitt familjeliv genom att inte jobba på helger och så. Jag driver företaget tillsammans med min man och vi har jobbat ihop sedan 2007. Det gör att vi har frihet att moderera våra scheman. Vi har ju dagishämtning och vård av sjuka barn att förhålla oss till. Man får försöka ta saker med ro.

7. På vilket sätt är entreprenörer viktiga för samhället?
– Entreprenörer är enormt viktiga, inte minst för att skapa arbetstillfällen. Småföretagarna är särskilt viktiga för att skapa mångfald och hantverk. Jag menar, hur kul skulle det vara om en stad enbart hade stormarknader?

Annons

8. Vad längtar du efter?
– När det gäller mitt företagande känns det som att vi står vid foten av ett berg och att det finns så mycket kvar att utveckla och erövra. Jag längtar efter att etablera mitt varumärke och hitta nya kunder. Jag har en trogen publik men utmaningen är att hitta en ny publik och det ser jag fram emot.

9. Vem ringer du när det är motigt?
– Först och främst vänder jag mig till ledningsgruppen. Sedan har jag många vänner som är entreprenörer som driver företag, som jag ringer. Företagandet går ju självklart inte alltid som på räls. Det gäller att ta lärdom av det och rannsaka verksamheten får att rensa bort delar som inte är lönsamma.

10. Vilken är din favoriträtt på julbordet?
– Gravlax med senapssås. Det måste jag ha. Jag har förstås gjort recept på både laxen och såsen.

Leila Lindholm

Ålder:40
Familj: Sambon Mårten Elensky och barnen Walter, 6, och Olivia, 2.
Gör: Tv-kock, kokboksförfattare, driver fem butiker samt onlinebutik som säljer husgeråd och presentartiklar. Har en populär podcast tillsammans med kocken Niklas Ekstedt.
Aktuell med: Julhandeln som pågår för fullt i de egna butikerna och som inspiratör inför många julbak och julbord.
Antal anställda: 30 Omsättning: 30 miljoner kronor.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.