Olga Rönnberg
Foto: FANNI OLIN DAHL / TT
NYHET Publicerad

Olga Rönnberg: ”Jag började hemma i köket”

10 FRÅGOR Hon började träna för att få mer energi som trött och sliten trebarnsmamma. Idag inspirerar Olga Rönnberg tusentals svenska mammor att komma igång med träningen med sina böcker och företaget Mammafitness. ”Jag grävde där jag stod”, säger hon.

1. Varför driver du företag?
– Det var aldrig tänkt så egentligen. Jag jobbade på ett gym och hade idéer som ingen lyssnade på kring mammaträning. Jag tänkte att jag kan minsann själv. Jag trodde på mina idéer och ville driva mammaträningen vidare.

2. Varför valde du att satsa på just träning?
– Jag hade tre barn då och drog paralleller till mig själv. Som gravid fick jag inte mycket information om träning. Jag grävde där jag stod och såg en möjlighet när jag startade Mammafitness år 2007. När jag 2009 blev gravid med tvillingar fick jag fortfarande väldigt lite information om träning. Det året blev lite Mammafitness 2.0, jag bestämde mig för att satsa på onlineträning. Det är inte många mammor som har tid att gå till gymmet och jag ville inte heller gå tillbaka till gymmet, det var inte så praktiskt med mina barn. Så jag började hemma i köket.

3. Vilken är den största utmaningen med att sälja en produkt som är så nära förknippat med ditt personliga varumärke?
– Jag får inte vara onåbar och jag får inte göra fel. Det får inte stå fel i mina böcker och jag får inte säga något som kan vara provocerande. Det kan skapa en stress för mig som person. Vi försöker dämpa ner mig nu och lyfta upp företaget, visa att det finns fler som jobbar på MammaFitness än jag.

4. Vem bollar du idéer med?
– Först och främst med min man, vi har jobbat ihop i 3-4 år. Han är lite old school, han är äldre än jag och drev företag redan på 80-talet. Jag kan dra iväg med mina idéer och vill att det ska gå snabbt, han är tvärtom och det blir en motvikt. Det blir bra resultat av att vi är olika tycker jag. Jag har också mina kunder och följare i sociala medier, de kommer med önskemål och när tillräckligt många säger samma sak så börjar jag fundera. På det sättet har jag haft det lättare, att vi har den dialogen med kunderna.

5. Vem ringer du när det är motigt?
– Jag har ingen mentor eller så, det går ut över min man (skrattar). Vi jobbar hemifrån och har inget kontor så vi sitter tätt tillsammans. Eller så tränar jag för att bli av med aggressioner.

6. Vilket är ditt största misstag som entreprenör?
– Det har varit väldigt skonsamt allting, jag kan inte komma på någonting. Jag kanske är tråkig på det sättet… Det är kanske att jag har svårt att skilja på arbete och fritid. Jag jobbar inte på helgerna, det är en stenhård regel, men arbetsdagarna kan vara 16-18 timmar långa. Nu har jag och min man kommit överens om att stänga av efter klockan 18, vi får se hur det går.

7. Vad inspirerar dig?
– Solskenshistorier, jag är en sucker när det gäller sådant. Och kvinnliga entreprenörer som satsar på sina företag. Vi sitter i samma båt och samtalen blir på en annan nivå. Vi sitter inte och pratar skit om andra, det har vi inte tid med. Vi diskuterar idéer och projekt. Jag inspireras av våra kunder – de kanske börjar med att gå ner fem kilo, sedan 20 kilo och plötsligt vågar ge sig på nya saker. De satsar på ett annat yrke till exempel. Jag kan relatera till det, det hela började med min egen träning. Jag började inte träna förrän jag var 30 år och kände att jag ville bli piggare.

Annons

8. När har du svårt att sova?
– Jag sover jättebra, alltid. Det är out of question.

9. Vilket är ditt bästa tips för att ro en affär i hamn?
– Att tro på att det du erbjuder behövs. Leva med idén och du ska helst vara känslomässigt övertygad. När det kommer från hjärtat tror människor på dig. Då behövs inga storslagna presentationer.

10. Vilka är dina styrkor/svagheter som entreprenör?
– Jag har idéer och är ganska drivande. Men jag är inte en bra medarbetare, jag tror inte jag skulle kunna bli anställd igen. Jag kan själv, jag kan bättre, det är känslan. Jag klarar inte att någon talar om för mig vad jag ska göra.

Olga Rönnberg

Ålder: 42

Familj: Man, fem barn och två bonusbarn.

Gör: Personlig tränare med inriktning på gravida och nyblivna mammor. Driver onlineträningsföretaget Mammafitness, har varit tränare i tv-programmet Biggest Loser Sverige och gett ut fyra träningsböcker, bland annat bästsäljaren Träning för nyblivna mammor.

Aktuell: Med boken Starka former – mage och rumpa (Fitnessförlaget).

Antal anställda: 19 personliga tränare, nutritionister och dietister som arbetar hemifrån med att coacha kunder.

Omsättning: Cirka 9 miljoner kronor.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.