Pingis Hadenius: "Att tjäna pengar är det ultimata beviset på att man gör rätt"

Tio frågor En god affärsidé kan gå hur långt som helst, menar entreprenören och ekonomen Pingis Ingegerd Hadenius. Det visar hon själv i de företag hon driver tillsammans med affärspartnern, Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, där skönhetsmärket Löwengrip Care & Color är flaggskeppet.

Pingis Hadenius
Foto: Privat

1. Vilken är den största utmaningen med att sälja en produkt som är så nära förknippat med ditt personliga varumärke?
–Det kan bli till en nackdel om man gör fel eller om produkten är dålig, då blir man personligt ansvarig. Man kan dock alltid vända på det till sin fördel genom att besvara kritik, vara kommunikativ och förklarande. Transparens är A och O.

2. Vem bollar du idéer med?
–Det beror på frågans karaktär. Är det en fråga av personlig karaktär frågar jag såklart min man, mina föräldrar eller syskon. Är det en bolagsfråga bollar jag med någon inom företaget. Vi är otroligt måna om vår öppna och raka dialog internt.

3. Vilket är ditt största misstag som entreprenör?
–Jag har gjort så många att det har blivit en hel föreläsning som jag turnerar med: misstagens mästare. Det är väldigt viktigt att vara öppen med misstag, framförallt internt. Man måste se på misstag som lärdomar, och inte gräva ner sig. Det ligger i entreprenörens natur att ta risker.

4. Har du någonsin känt att nu lägger jag av och tar ett ”vanligt jobb”?
–Aldrig. Jag har nog insett att jag är oanställningsbar, och jag tycker om det jag gör för mycket.

5. När mår du som bäst?
–Jag gillar när det är högt tempo på jobbet och det händer saker. Men jag finner också lycka i att ha det lite fluffigt i kalendern och inte vara uppbokad hela tiden. Yin-Yang helt enkelt.

6. Hur viktigt är det att tjäna pengar?
–Det är viktigt. Det blir ett kvitto och det ultimata beviset på att vi gör rätt saker. Jag är väldigt stolt över att vi lyckats så bra på eget kapital och inte tar in riskkapital. Då blir det ännu tydligare att vi har lyckats bra på egen hand.

7. Vilket är ditt bästa tips för att ro en affär i hamn?
–Kundrelationer. Om man skapar en trygg relation så vet kunden att man gör sitt yttersta för att lösa ett problem. Vi har inte bara en bra produkt, vi jobbar också mycket med kommunikation och försäljningsstöd. Min partner Isabella Löwengrip och jag har lång kommunikativ erfarenhet båda två och vet vikten av goda relationer.

8. Hur kopplar du av?
–Jag reser till landet på Fårö. Och jag tränar nästan alla dagar i veckan, det ruckar jag inte på. Sover mina åtta timmar.  Balans är ett måste för att må bra och prestera.

9. På vilket sätt är entreprenörer viktiga för samhället?
–Entreprenörer skapar jobb, skapar förändring i samhället, och vrider och vänder på saker som kan göras bättre. Entreprenörer utvecklar samhället, och nya bolag kan hjälpa till att sätta Sverige på kartan.

10. Vem tycker du är världens främsta entreprenör?
– Jag har många förebilder från tidigare sekler. Kvinnor som Helena Rubenstein och Coco Chanel. De har slagit sig in i en bransch där idén ligger nära vår dagliga konsumtion, utan riskkapital. Idag tycker jag att grundarna bakom Spanx och Nasty Gal är förebilder.

Ekonomen blev entreprenör

Ålder: 38
Familj: Gift med Christer. Mamma, pappa, syster och bror. ”Alla har en doktorsexamen utom jag”.
Gör: Medgrundare och styrelseordförande i Economista Sweden AB, Löwengrip Care & Color AB och Flattered AB tillsammans med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Vardagsekonom i Nyhetsmorgon på Tv4. Föreläsningsturnén Misstagens mästare. Bloggar på pingishadenius.com
Antal anställda: Totalt 20
Omsättning: 30 miljoner förväntad omsättning i Löwengrip Care & Color, och 5 miljoner i förväntad omsättning i Flattered.
Bakgrund: Civilekonom. Jobbat inom investmentbanking, som brand manager med kosmetik och som journalist i närmare tio år.

LW

Louise Wachtmeister