När Nils Svedlund startade företaget 1956 tillverkade Svedlunds endast flaggstänger i trä. I dag ser sortimentet lite annorlunda ut, träprodukterna finns kvar och har kompletterats med flaggstänger i glasfiber. Företaget säljer också flaggor och där var nationsflaggorna mer efterfrågade tidigare, men nu är det företagsflaggor som säljer bäst.
– Marknaden har genom åren varit stabil. Visst känner vi av konkurrensen som finns men vi försöker vara bättre än våra konkurrenter. Eftersom vi bara jobbar inom ett segment måste vi vara bra, annars ramlar vi omkull. Vi har många återkommande kunder och det är nog för att vi har hög service och levererar bra produkter, resonerar ägaren Matti Svedlund.
Han köpte företaget av sin far tillsammans med sin bror Dan Svedlund i början på 80-talet.
För tre år sedan valde Dan att sälja sin andel och Matti blev ensam ägare.
För att klara av produktionen har han en trogen anställd i Tomas Mäkiaho. Tillsammans sköter Matti och Tomas både försäljningen och produktionen.
Under våren är det högtryck, de flesta vill ha sin flaggstång på plats till midsommar.
– Nuförtiden är ingen som beställer i tid, man förväntar sig att sakerna ska komma direkt och vi löser det oftast, säger Matti.
– Vi löser det alltid, fyller Tomas i. Kunderna blir ibland förvånade över hur fort vi faktiskt kan leverera.
Karin Janson