NYHET Publicerad

Brinnande idéer behöver inga undersökningar

Som entreprenör måste man känna att man vill rekrytera andra till sin vara eller tjänst. För deras skull. Inte för de framräknade vinsternas skull. Som när vi ville släpa och dra folk ut på nätet 1994. Med hårt jobb kan det sedan bli pengar.

Oscar Swartz

När vi år 1994 startade internetoperatören Bahnhof frågade en bank om vi gjort någon marknadsundersökning om den där konstiga idén ”uppringda förbindelser till internet”.

Vi var förbluffade. Om man på den tiden frågade människor om de ville nå ett datanätverk hemifrån skulle de ha sett ut som frågetecken. Ingen visste ju vad internet var.

Visst kunde vi frågat ”skulle du vilja kunna diskutera vad som helst med dina vänner via datorn?”. Men de flesta hade nog fortfarande sett ut som frågetecken.

Själva hade vi dock blivit fångade av internet; av att hålla kontakten med varandra och av att delta i mejllistor som plingade till när man ringt upp via modemet. Vi visste att det sociala suget skulle drabba alla som prövade nätet. Eller nej, vi kände att det var så. Vi missionerade.

Några år senare flyttade jag till ett nybyggt bostadsområde. Allt var energisnålt, ekologiskt och hållbart och bredbandsfiber gick nu ända in i lägenheterna.

En entreprenör hade kläckt en idé och ville rekrytera kunder på ett informationsmöte i bostadsområdet.

”Vi som bodde i området hade inte tid att handla”, sa han. ”Vi jobbade så mycket”, sa han. ”Men pengar var inga problem för oss”, sa han. Tänk om vi kunde sitta vid datorn och beställa mat från en stormarknad, en salladsskål från en samarbetande köksbutik och barnens tandborstar från apoteket. ”Visst kostar det en slant men detta är ju precis vad ni alltid velat ha”, sa han.

Annons

Beställningarna skulle sedan sampaketeras och köras hem med en eldriven skåpbil. Vårt kvarter skulle angöras tisdag förmiddag och torsdag eftermiddag. ”Inte hemma då? Jamen, någon föräldraledig granne finns säkert”, nästa fråga! ”Vin från Systemet? Tyvärr, langningsrisk, kanske i framtiden”, blev svaret.

Han har inte gjort någon marknadsundersökning, tänkte jag. Fast det hade han inte behövt. Entreprenören kände inte för själva tjänsten. Han brann bara för de pengar han trodde sig kunna skära emellan. Han hade fantiserat om andra människors vilja och förmåga att betala för "butlertjänster". Projektet kollapsade.

Mitt råd: Som entreprenör måste man känna att man vill rekrytera andra till sin vara eller tjänst. För deras skull. Inte för de framräknade vinsternas skull. Som när vi ville släpa och dra folk ut på nätet 1994. Med hårt jobb kan det sedan bli pengar.



 

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.