NYHET Publicerad

Brinnande idéer behöver inga undersökningar

Som entreprenör måste man känna att man vill rekrytera andra till sin vara eller tjänst. För deras skull. Inte för de framräknade vinsternas skull. Som när vi ville släpa och dra folk ut på nätet 1994. Med hårt jobb kan det sedan bli pengar.

Oscar Swartz

När vi år 1994 startade internetoperatören Bahnhof frågade en bank om vi gjort någon marknadsundersökning om den där konstiga idén ”uppringda förbindelser till internet”.

Vi var förbluffade. Om man på den tiden frågade människor om de ville nå ett datanätverk hemifrån skulle de ha sett ut som frågetecken. Ingen visste ju vad internet var.

Visst kunde vi frågat ”skulle du vilja kunna diskutera vad som helst med dina vänner via datorn?”. Men de flesta hade nog fortfarande sett ut som frågetecken.

Själva hade vi dock blivit fångade av internet; av att hålla kontakten med varandra och av att delta i mejllistor som plingade till när man ringt upp via modemet. Vi visste att det sociala suget skulle drabba alla som prövade nätet. Eller nej, vi kände att det var så. Vi missionerade.

Några år senare flyttade jag till ett nybyggt bostadsområde. Allt var energisnålt, ekologiskt och hållbart och bredbandsfiber gick nu ända in i lägenheterna.

En entreprenör hade kläckt en idé och ville rekrytera kunder på ett informationsmöte i bostadsområdet.

”Vi som bodde i området hade inte tid att handla”, sa han. ”Vi jobbade så mycket”, sa han. ”Men pengar var inga problem för oss”, sa han. Tänk om vi kunde sitta vid datorn och beställa mat från en stormarknad, en salladsskål från en samarbetande köksbutik och barnens tandborstar från apoteket. ”Visst kostar det en slant men detta är ju precis vad ni alltid velat ha”, sa han.

Beställningarna skulle sedan sampaketeras och köras hem med en eldriven skåpbil. Vårt kvarter skulle angöras tisdag förmiddag och torsdag eftermiddag. ”Inte hemma då? Jamen, någon föräldraledig granne finns säkert”, nästa fråga! ”Vin från Systemet? Tyvärr, langningsrisk, kanske i framtiden”, blev svaret.

Han har inte gjort någon marknadsundersökning, tänkte jag. Fast det hade han inte behövt. Entreprenören kände inte för själva tjänsten. Han brann bara för de pengar han trodde sig kunna skära emellan. Han hade fantiserat om andra människors vilja och förmåga att betala för "butlertjänster". Projektet kollapsade.

Mitt råd: Som entreprenör måste man känna att man vill rekrytera andra till sin vara eller tjänst. För deras skull. Inte för de framräknade vinsternas skull. Som när vi ville släpa och dra folk ut på nätet 1994. Med hårt jobb kan det sedan bli pengar.



 

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.