Ericssons sparplan missar målet

debatt I stora delar av svenskt näringsliv finns en stor ofta förbisedd rationaliseringspotential. För Ericsson i Sverige kan det handla om möjliga besparingar på flera hundra miljoner kronor, skriver Mattias Berggren.

pengar
Foto: Colourbox

I somras förklarade Swedbanks aktiestrateg Lars Söderfjell i ett Ekonomieko att börsbolagen nått gränsen för vad man kan åstadkomma av kostnadsminskningar; den återstående möjligheten till besparingar skulle vara nedskärningar. Ericssons besked kan ses som en bekräftelse.

Bakgrunden är att den huvudlinje för effektivisering som nästan alla företag har valt, ”fokusering på kärnaffären”, samtidigt har gjort att man tappat greppet om andra delar av sina kostnader. Litet tillspetsat kan man säga att man har rationaliserat bort sina möjligheter till fortsatta rationaliseringar.

De stora kostnadsposterna i tillverkande bolag ser i regel ut ungefär så här: Råvaror, komponenter och direkt produktrelaterat material: 36 procent av totalkostnaden. Personalkostnader: 34 procent. Operationella kostnader: 16 procent. Indirekta kostnader: tio procent. Avskrivningar: fyra procent.

Man fokuserar på de tre första kostnadstyperna, kärnverksamheten, men har normalt varken tid eller kompetens för att granska de indirekta kostnaderna: Telefoni, IT, underhåll, resekostnader, bankkostnader, försäkringar, energi, säkerhet, avfallshantering med mera – områden som ”bara ska fungera”.

Jag är med i ett internationellt nätverk, Expense Reduction Analysts, med runt 700 starkt specialiserade partners. Vi arbetar i grupper med att hjälpa företag att få grepp om kostnadsslag där man inte längre har egen kompetens. Principen är enkel: Varje kostnadsslag analyseras av en expert och det ger resultat. Gruppens samlade erfarenhet av sammanlagt över 20 000 olika projekt är att man kan spara ungefär 20 procent på dessa kostnader utan försämrad kvalitet.

De senaste tre åren har vi samarbetat med elgrossisten Rexel för att minska indirekta kostnader. Tumregeln om ungefär 20 procents kostnadsminskning håller: exempelvis 22 procent för städning, 29 procent för telefoni, 12 procent för affärsresor och 38 procent för avfallshantering. Arbetet pågår fortfarande.

Om Ericsson i Sverige har samma genomsnittliga potential som Rexel bör det gå att spara åtminstone ett tresiffrigt miljonbelopp.

Mattias Berggren, civilingenjör i Industriell Ekonomi, Expense Reduction Analysts