NYHET Publicerad

Exportstrategi i behov av kursändring

DEBATT Den exportoffensiv som regeringen nu sjösätter är nödvändig, men i behov av tydligare inriktning. Den måste fokusera mer på de små och medelstora företagen eftersom det är där jobben skapas liksom behovet av främjandeinsatser finns. Dessutom måste immaterialrättens betydelse lyftas fram i högre grad.

Anders Ekdahl

Anders Ekdahl, vd Svensk Industriförening, Sinf & ordförande Undexo

Mats Lundberg

Mats Lundberg, Ordförande, Svenska Patentbyråers Förening, SEPAF

Utrikeshandel är en av grundbultarna för att skapa tillväxt och ökat välstånd. Inte minst viktigt är att svenska företag ökar sin närvaro på tillväxtmarknaderna i Sydostasien. Tyvärr lider den nya exportstrategin av flera brister när det kommer till stödet för just de små och medelstora företagen, där potentialen för nya jobb finns.

Fokus i exportstrategin ligger på de stora företagen och ”Born globals”, det vill säga företag som från start ser världen som sin marknad. Problemet är att de stora företagen redan kan global handel långt bättre än vad det offentliga någonsin kommer att kunna. En satsning på Born globals låter bra, men det är sällan i dessa företag som det skapas nya arbetstillfällen. Det ges heller inte några klara besked om hur strategin ska verkställas.

Sinf och SEPAF vill se en strategi som omfamnar även de små och medelstora företagen. Det handlar om konkreta åtgärder, som att skapa nya exportcentra med tydliga huvudmän och att erbjuda samlingsmontrar för små och medelstora företag vid de stora internationella mässorna, likt alla andra exportländer gör.

Regeringen behöver även en politik som med större kraft stöttar skapande av immaterialrättsliga tillgångar och motverkar de immaterialrättsliga utmaningar som företag möter vid export. Piratkopiering, varumärkesstölder och patentintrång är stora problem som borde ges ett större utrymme i den svenska exportstrategin.

Det är lätt att glömma bort att immateriella tillgångar för svenska företag står för en betydande del av det samlade ekonomiska värdet. En trygg investeringsmiljö med starkt skydd av immateriella tillgångar ökar chansen till kunskapsbaserade investeringar och skapar möjligheter för tillväxt och flera arbetstillfällen.

Att Kommerskollegium ges uppdraget att kartlägga handelshinder på nya marknader är bra. Detta behöver kompletteras med en bedömning av det immaterialrättsliga läget då svenska företag beträder nya marknader, samt åtgärdsplaner i samband med intrång i dessa.

Då immaterialrätt är en förutsättning för att kunskapsbaserade affärer ska kunna bedrivas utomlands bör ett exportbidrag och rådgivning kopplat till immaterialrätt prioriteras. Stöd och verktyg för att i tid upptäcka intrång och piratkopiering är särskilt viktigt.

Med små medel, större samordning och ökad medvetenhet kring internationella relationer och förståelse för immateriella rättigheter kan regeringen bidra till ökad export och import, och till att svenska företag växer och kan anställa. Vi vill därför att näringsministern adresserar frågan om hur små och medelstora företag ska få en tydligare roll i Sveriges exportstrategi och att det i strategin införs ett tydligt immaterialrättsligt perspektiv.

Anders Ekdahl
VD, Svensk Industriförening, Sinf

Mats Lundberg
Ordförande, Svenska Patentbyråers Förening, SEPAF

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.