Jennifer Råsten, Pelle Hällje
Foto: Pressbilder
NYHET Publicerad

Fi: #metoo blottar rovdjuren i näringslivet

DEBATT Det finns ett sexuellt och ekonomiskt roffarbeteende i samhället kopplat till framgång. Samtidigt måste företagandet bli mer jämlikt och jämställt. Sakerna hänger ihop och dessa maktstrukturer måste ifrågasättas, menar debattörerna från Feministiskt initiativ.

Genomslagskraften i #metoo är enorm. Redan har en rad män med makt plötsligt ställts till svars för sina handlingar. Kraften som finns i alla dessa historier behöver nu lyftas till att belysa strukturerna som gör att män tillåts gå överstyr om och om igen. I företagspolitiken och näringslivet är bristen på normkritik och jämställdhet akut.

I ett näringsliv där bilden av en framgångsrik man, en framgångsrik företagare och ett besinningslöst rovdjur blandas ihop, skapas grogrunden för en våldtäktskultur på mängder av arbetsplatser. I USA vann Donald Trump valet enligt många analytiker inte trots att han är en miljardär som skryter om sina övergrepp mot kvinnor, utan tack vare att han är just detta. Associationen mellan ett sexuellt/ekonomiskt roffarbeteende och framgång i samhället måste bort. Samtidigt måste företagandet i Sverige bli mer jämställt och jämlikt. Dessa två saker hänger ihop, och därför behövs det politik som ser helheten och som vågar stå upp för att ifrågasätta dessa maktstrukturer.

Behoven för företagande ser i grunden lika ut för alla, men förutsättningarna för att tas på allvar eller få ett lån varierar kraftigt. Idag skapas fyra av fem nya jobb inom småföretag. Små företag har dessutom en större spridning när det gäller kön och födelseland än de största företagen. Ändå går pengarna fortfarande till investeringar och satsningar som gynnar likriktning och svenskfödda män, medan kvinnor, utrikes födda och unga i bästa fall får ta del av sidosatsningar som förstärker bilden av att dessa individer behöver “inspireras” eller mentoreras in på området. Av Almis och Norrlandsfondens nyutlåning 2016 gick 31 procent respektive 19 procent till kvinnor. Kvinnor betalar även högre ränta än män och värderas annorlunda, även med exakt lika eller till och med bättre affärsidé och ”entreprenöriell potential”. På så sätt reproduceras gamla exkluderande normer om vem som är företagare och vad som är företagande.

För en enskild individ kan det vara omöjligt att hitta någon att vända sig till i den överväldigande manskulturen. Alla vet att en gör sig ”omöjlig” att jobba med om en skulle protestera mot det klimat och de villkor som råder. Det är en makt-obalans som kräver strukturella förändringar och därmed politiska lösningar. Kvinnor ska inte, en och en, betala priset för detta trasiga system.

#metoo visar med all tydlighet denna struktur, även för de som inte behövt eller velat se tidigare. Omfattningen är så stor att det inte går att koka ner till enskilda händelser. Det påverkar hur vi klär oss och rör oss, vem som kramas och skakas hand med, vilken position vi tar i ett mötesrum, hur mycket vi utmanar eller håller tillbaka. Kvinnor ler och censurerar sig själva för att få vara kvar nästa dag. Män belönas och skyddas för att ha tagit för sig utan hänsyn, oavsett om det handlar om pengar, kroppar eller idéer. Det påverkar kvinnor, och det påverkar män, på väldigt olika sätt.

Nyligen släppte Feministiskt initiativ sin skuggbudget med titeln ”Vi förändrar makten”. För att utveckla näringslivets roll i samhället i en riktning som gagnar alla människor och påbörja en utjämning av maktobalansen, vill vi avsätta 100 miljoner kronor om året till en rad satsningar på informationsspridning, myndighetsanslag, utredningar samt ändrade myndighetsdirektiv. Det handlar om prioriteringar och synliggörande, tydliga direktiv om genusbalans i hela kedjan samt könsuppdelade analyser och forskning om statliga insatser. Utöver detta vill vi avsätta 600 miljoner kronor för att utöka och följa upp statligt och regionalt stöd till de grupper som idag missgynnas.

Genom att satsa på jämställdhet och jämlikhet inom alla politikområden, även näringslivet, hoppas vi att behovet av #metoo och liknande kampanjer i framtiden kommer att minska. Om vi ska lyckas med det så behöver vi ett näringsliv och ett företagsklimat som gagnar alla grupper i samhället, och där idealbilden inte är den aggressivt roffande mannen.

Annons

Jennifer Råsten, näringspolitisk talesperson för Feministiskt initiativ

Pelle Hällje, näringsutskottet för Feministiskt initiativ

Replik: Tramsa inte sönder #metoo, av Maria Mattsson Mähl

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.