Jennifer Råsten, Pelle Hällje
Foto: Pressbilder
NYHET Publicerad

Fi: #metoo blottar rovdjuren i näringslivet

DEBATT Det finns ett sexuellt och ekonomiskt roffarbeteende i samhället kopplat till framgång. Samtidigt måste företagandet bli mer jämlikt och jämställt. Sakerna hänger ihop och dessa maktstrukturer måste ifrågasättas, menar debattörerna från Feministiskt initiativ.

Genomslagskraften i #metoo är enorm. Redan har en rad män med makt plötsligt ställts till svars för sina handlingar. Kraften som finns i alla dessa historier behöver nu lyftas till att belysa strukturerna som gör att män tillåts gå överstyr om och om igen. I företagspolitiken och näringslivet är bristen på normkritik och jämställdhet akut.

I ett näringsliv där bilden av en framgångsrik man, en framgångsrik företagare och ett besinningslöst rovdjur blandas ihop, skapas grogrunden för en våldtäktskultur på mängder av arbetsplatser. I USA vann Donald Trump valet enligt många analytiker inte trots att han är en miljardär som skryter om sina övergrepp mot kvinnor, utan tack vare att han är just detta. Associationen mellan ett sexuellt/ekonomiskt roffarbeteende och framgång i samhället måste bort. Samtidigt måste företagandet i Sverige bli mer jämställt och jämlikt. Dessa två saker hänger ihop, och därför behövs det politik som ser helheten och som vågar stå upp för att ifrågasätta dessa maktstrukturer.

Behoven för företagande ser i grunden lika ut för alla, men förutsättningarna för att tas på allvar eller få ett lån varierar kraftigt. Idag skapas fyra av fem nya jobb inom småföretag. Små företag har dessutom en större spridning när det gäller kön och födelseland än de största företagen. Ändå går pengarna fortfarande till investeringar och satsningar som gynnar likriktning och svenskfödda män, medan kvinnor, utrikes födda och unga i bästa fall får ta del av sidosatsningar som förstärker bilden av att dessa individer behöver “inspireras” eller mentoreras in på området. Av Almis och Norrlandsfondens nyutlåning 2016 gick 31 procent respektive 19 procent till kvinnor. Kvinnor betalar även högre ränta än män och värderas annorlunda, även med exakt lika eller till och med bättre affärsidé och ”entreprenöriell potential”. På så sätt reproduceras gamla exkluderande normer om vem som är företagare och vad som är företagande.

För en enskild individ kan det vara omöjligt att hitta någon att vända sig till i den överväldigande manskulturen. Alla vet att en gör sig ”omöjlig” att jobba med om en skulle protestera mot det klimat och de villkor som råder. Det är en makt-obalans som kräver strukturella förändringar och därmed politiska lösningar. Kvinnor ska inte, en och en, betala priset för detta trasiga system.

#metoo visar med all tydlighet denna struktur, även för de som inte behövt eller velat se tidigare. Omfattningen är så stor att det inte går att koka ner till enskilda händelser. Det påverkar hur vi klär oss och rör oss, vem som kramas och skakas hand med, vilken position vi tar i ett mötesrum, hur mycket vi utmanar eller håller tillbaka. Kvinnor ler och censurerar sig själva för att få vara kvar nästa dag. Män belönas och skyddas för att ha tagit för sig utan hänsyn, oavsett om det handlar om pengar, kroppar eller idéer. Det påverkar kvinnor, och det påverkar män, på väldigt olika sätt.

Nyligen släppte Feministiskt initiativ sin skuggbudget med titeln ”Vi förändrar makten”. För att utveckla näringslivets roll i samhället i en riktning som gagnar alla människor och påbörja en utjämning av maktobalansen, vill vi avsätta 100 miljoner kronor om året till en rad satsningar på informationsspridning, myndighetsanslag, utredningar samt ändrade myndighetsdirektiv. Det handlar om prioriteringar och synliggörande, tydliga direktiv om genusbalans i hela kedjan samt könsuppdelade analyser och forskning om statliga insatser. Utöver detta vill vi avsätta 600 miljoner kronor för att utöka och följa upp statligt och regionalt stöd till de grupper som idag missgynnas.

Genom att satsa på jämställdhet och jämlikhet inom alla politikområden, även näringslivet, hoppas vi att behovet av #metoo och liknande kampanjer i framtiden kommer att minska. Om vi ska lyckas med det så behöver vi ett näringsliv och ett företagsklimat som gagnar alla grupper i samhället, och där idealbilden inte är den aggressivt roffande mannen.

Annons

Jennifer Råsten, näringspolitisk talesperson för Feministiskt initiativ

Pelle Hällje, näringsutskottet för Feministiskt initiativ

Replik: Tramsa inte sönder #metoo, av Maria Mattsson Mähl

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.