För dålig ekonomistyrning i kreativa bolag

debatt Om man, som jag, verkar i den kreativa näringen "media" har det på senare tid blivit nödvändigt att lära sig mer om ekonomi, på grund av rekonstruktioner, men även för att skriverier om att många mediehus går på knäna oroar. Tyvärr, skriver Christian Albinsson.

christian albinsson
Foto: Christian Gustafsson

Miljardbolaget Stampen är kanske den mest uppmärksammade rekonstruktionen, men lite varstans i mediebranschen kommer rapporter om bolag som inte klarar driften. I Stampens fall var det nog en kombination av strukturell omvandling samt vanligt handhavarfel. Stampens ägare, Peter Hjörne, har växlat ut 300 miljoner i utdelning, köpt bolag cirka dubbelt så dyrt som marknadsvärderingen och lekt upp momspengar. Den ”reserverade” momsskulden i balansräkningen är ju ett bevis på att de visste om hur det låg till. Notan får skattebetalarna och vi leverantörer stå för.  

Skattebetalare betalar de anställdas löner under rekonstruktionen, via den statliga lönegarantin. Det skyddet är förstås rimligt, men det blir ologiskt när ett bolag i en frilansbransch står inför konkurshot. Stampens frilansar får inget skydd enligt lönegarantins modell. Föråldrat såklart. Två fotografer som utför samma jobb ska förstås ha samma skydd, oavsett associationsform. Ändra regeln nu, tack! Skapa en statlig inkomstgaranti även för frilansar.

Ett annat problem är att det är för enkelt att göra rekonstruktion. Stampens Peter Hjörne och Tomas Brunegård shoppar bolag för bankens pengar. När kassaflödet inte klarar amortering och räntekostnader är det bara att rekonstruera och leverantörer (och Skatteverket) förlorar 75 procent av upparbetad fakturering.

Min reflektion blir: Det kan vara bra att frysa skulder när ett företag är på obestånd för att rädda jobb, men dessa skulder ska inte skrivas av, utan frysas. Blir företaget friskt igen ska förstås skulderna betalas. Konsekvensen av dagens ordning är att Hjörne i detta fall kommer cirka en halv miljard närmare nästa miljonutdelning. Bestickande.

Bolagen i den kreativa näringen är ofta små utan egen ekonomiavdelning och bolagen drivs ofta av grundarna, som troligen inte har Christian Ax:s bok ”Den nya ekonomistyrningen” på nattduksbordet. Bolagen gör därför klokt i att anlita en bra redovisningskonsult eller revisor som arbetar proaktivt. Ge denna person full insyn i bolaget. Det måste till bättre ekonomistyrning i den kreativa näringen. Annars blir det fler rekonstruktioner.

Christian Albinsson, medgrundare av content- och digitalbyrån Oh My i Halmstad, Piteå, Stockholm