Företagare: Vi vill inte längre sälja personalliggare

Skylt med personalliggare
Foto: Mostphotos
156

Debatt Genom Skatteverkets tolkningar har systemet med personalliggare urartat. Därför vill vi inte längre sälja dem till våra kunder, skriver debattören, och undrar vad politikerna vill med det onödiga krånglet.

Lars Knapasjö, styrelseordförande, P&K TimeApp AB
Foto: Pressbild
Debattören Lars Knapasjö är styrelseordförande för P&K TimeApp AB.

Det har blåst upp till storm i företags-Sverige, en storm som förhoppningsvis kan närma sig orkanstyrka och på sikt se till att näringslivet slipper onödiga pålagor och ineffektiva administrativa uppgifter. Den 6 augusti skrev 30-talet företagare en debattartikel i Aftonbladet med rubriken  ”Våra småföretag är seriösa - låt oss vara”. Det handlar om systemet med personalliggare, som Skatteverket och regeringen tycks tro är en mirakelkur mot alla former av hemskheter som ett företag kan ha för sig.

Det började 2007 med branscher som frisörer, restauranger, tvätterier. Det fortsatte sedan till byggbranschen, där kravet blev en elektronisk personalliggare, det vill säga där personer verksamma inom företaget ska skriva in och ut sig när de börjar respektive slutar jobba för dagen. Från halvårsskiftet gäller lagkraven nu även fordons- och däckverkstäder samt livsmedelsgrossister och företag som arbetar med kroppsvård.

Initialt införde politikerna och byråkraterna personalliggaren för att kunna få bort oseriösa företag som skattefuskar och betalar obeskattade, så kallade svarta löner, vilket kan ses som ett gott uppsåt.

Genom Skatteverkets tolkningar har det hela urartat, så att det istället handlar om en generell närvarokontroll som även omfattar hela företagarens familj – till och med barn i förskoleålder.

Inom byggsektorn finns ett id-kortsystem, ID06, som är inarbetat och fungerar bra inom sitt område. När id-kortsystemet ska bli större och göra så kallade ID06-ackrediteringar av personalliggare, så börjar allt bara bli riktigt fel. Nu ska byggsektorns id-kortsystem ID06 börja användas på bil- och däckverkstäderna. Varför förstår ingen. Ett bygge och en bilverkstad har inte mycket gemensamt.

Vi på P&K TimeApp AB arbetar med att utveckla administrativa, digitala verktyg åt företag och organisationer; stora som små, privat likväl som kommunala. Vi har generella affärssystem och en rad anpassade branschversioner. Vi erbjuder också en personalliggare och är stolta över att den är uppskattad som kostnadseffektiv och användarvänlig. Vi hade den också i en ID06-ackrediterad version, men dels blev det dyrt med de höga avgifterna, dels tyckte inte företagen om det administrativa arbete som det systemet medförde.

Nu när vi har ett gott perspektiv på hur näringslivet i allmänhet och våra kunder i synnerhet reagerar på kraven om personalliggare och dess konsekvenser för deras vardag, så säger vi: Slopa personalliggarna. Lägg ner, gör om och gör rätt!

Vi vill egentligen inte längre sälja vår personalliggare. Vi vill våra kunder och de svenska företagen väl och vi vill att de ska slippa onödigt krångel. Vad vill våra politiker och Skatteverket?

Lars Knapasjö, styrelseordförande
P&K TimeApp AB