Fredrik Torehammar varnar för att Sverige missar exportchans genom Reepaluutredningen
Foto: Pressbilder
NYHET Publicerad

Handelskammaren: Reepalus förslag innebär att Sverige riskerar missa exportchans

DEBATT Sverige håller på att hamna utanför när det gäller export av utbildning, skriver Fredrik Torehammar från Stockholms handelskammare. Orsaken är bland annat Reepaluutredningen, med förslag om begränsningar för välfärdssektorn.

Den pågående processen kring Reepaluutredningen och de föreslagna begränsningarna av den svenska välfärdssektorn är destruktiv för branschens utveckling. Men förutom riskerna på hemmaplan finns en ytterligare, ofta förbisedd, aspekt av hur begränsningar av välfärdsföretagande även skulle hindra framväxten av mer svensk export. Svenska utbildningsföretag är redan ute i världen och säljer in sina tjänster, men får dubbla signaler av politikerna.  

Det finns några goda exempel på export av svensk utbildning och dess underutnyttjade potential. Kunskapsskolan är till exempel etablerad i Indien, Norge och Saudiarabien. Behandlingen från den svenska regeringen är dock, minst sagt, ambivalent. Å ena sidan bjuder regeringen med företag som Kunskapsskolan på delegationsresor som ska främja export, å andra sidan kritiseras företaget på hemmaplan för att de bedriver sin verksamhet och exporterar.

Stockholms Handelskammare publicerar i veckan en ny rapport om internationaliseringen av utbildning. Den visar tydligt hur utbildning och undervisning är en växande bransch globalt. Respekterade utbildningsinstitutioner öppnar filialer och utökar sin verksamhet till gagn för fler studenter och elever över hela världen. Antalet internationella högskole- och universitetsfilialer i världen har tredubblats på femton år. I Australien, som precis som Sverige har omfattande exportintäkter från gruvor och tung industri, är utbildning landets tredje största exportgren med över en halv miljon betalande studenter.

Vår rapport visar hur Sverige håller på att hamna utanför denna utveckling. Detta trots att vi har goda förutsättningar för att exportera utbildningstjänster. Svenska elevers resultat i internationella mätningar har haft en viss negativ trend, men det finns fortfarande en mängd områden där Sverige har ett försprång. Förskolepedagogik, vuxenutbildning och kulturskolor är några områden där Sverige håller hög internationell klass och intresset från utlandet att lära av oss på dessa områden är stort. Sverige har även en lång tradition av distansutbildningar, ända sedan Hermods Korrespondens dagar. I dag finns många utbildningstjänster online, och företag som Hyper Island tar traditionen vidare. Det skapar förutsättningar för export.  

Tyvärr saknar Sverige idag etablering av en större utländsk utbildningsaktör, vilket skulle främja vår högre utbildning. Flera försök har gjorts från utländska högskolor och intresserade värdkommuner, men alla har fallit på grund av byråkrati och krångel med sådant som examensrätt och studiemedel. Problemet med bristande internationalisering är inte bara utebliven handel - ett minst lika stort problem är att kvaliteten i svensk utbildning och forskning hotas om den inte vässas av internationell konkurrens.

Utbildningsbranschen måste i högre grad ses som en möjlig exportsektor av svenska utlandsmyndigheter och prioriteras högre i deras främjandearbete. Men det akuta och största hotet på hemmamarknaden för de svenska utbildningsföretagen är risken att Välfärdsutredningens förslag blir verklighet. Capio hade inte varit ett stort svenskt vårdföretag med verksamhet i flera europeiska länder utan en fungerande hemmamarknad. Att låta välfärdsföretagen få långsiktiga spelregler i Sverige är helt grundläggande för kvaliteten i svensk utbildning och för svensk export.

Fredrik Torehammar, näringspolitisk expert, Stockholms Handelskammare

Annons
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.