Jonas Haqelqvist och Carl Eckerdal på IKEM
Foto: Pressbilder

Jonas Haqelqvist, vd, och Carl Eckerdal, chefekonom, på IKEM.

NYHET Publicerad

IKEM: Med lägre lönekostnader kan sju av tio anställa fler

DEBATT 70 procent av IKEM:s medlemmar skulle anställa fler om lönekostnaderna vore lägre. Vi vill vara med och lösa integrationsutmaningen och det kan vi med etableringsanställningarna, menar debattörerna.

För några dagar sedan undertecknade vi arbetsgivare en principöverenskommelse med facket om etableringsanställningar. Men kommer det verkligen leda till att fler nyanlända kommer i jobb? IKEM har frågat företagsledare inom kemi-, raffinaderi, läkemedel-, plast- och gummiindustrin om de skulle anställa fler om kostnaderna för en anställning var väsentligt lägre. Bilden är tydlig: 70 procent av företagen är intresserade av att anställa nya medarbetare om lönekostnaden är lägre.

IKEM är bransch- och arbetsgivarorganisation för företag inom kemi-, raffinaderi, läkemedel-, plast- och gummiindustrin. En av våra viktigaste uppgifter är att säkra företagens kompetensförsörjning. En förutsättning för detta är att matchningen mellan arbetsgivare och olika grupper på arbetsmarknaden fungerar. Vi tror att etableringsanställningar kan bli ett verktyg för att lösa matchningsproblematiken.

Enligt en färsk konjunkturenkät utvecklas försäljningen på exportmarknaderna positivt för våra medlemsföretag. Företagen planerar ökade investeringar i Sverige och många företag letar efter nya medarbetare, bland annat för att ersätta stora pensionsavgångar under de kommande åren. Samtidigt står tiotusentals nyanlända utan arbete. Det är matchningsproblematiken på den svenska arbetsmarknaden som ställer till det.

Lite förenklat handlar den om att genomsnittligt höga ingångslöner också kräver genomsnittligt hög produktivitet från arbetstagarna. Allt för att företagen ska kunna stå sig i den globala konkurrensen och inte bli omsprungna av industrier i låglöneländer.

Ett stort antal av de nyanlända har bristande kunskaps- och språkfärdigheter. Det gör att de har svårt att inledningsvis vara så produktiva som de svenska höga ingångslönerna förutsätter. Därför behövs nya anställningsformer så att vi kan få en bättre matchning mellan företag och arbetssökande.

Vår undersökning visar att företagen är beredda att anställa nyanlända personer - under rätt förutsättningar. 70 procent av företagen är intresserade av att anställa nya medarbetare om lönekostnaden är lägre. Genomsnittligt angav de en möjlig sysselsättningsexpansion på nästan tre procent, vilket indikerar en potential om totalt 1 500 nya arbetstillfällen.

Om man antar att våra företag är representativa för industrin som helhet eller för hela det privata näringslivet, så erbjuder etableringsanställningar en stor möjlighet för att få in nyanlända på den svenska arbetsmarknaden.

Annons

Industrin är sedan många år en integrationsmotor. Allt sedan industrialismens genombrott har industrin sysselsatt personer som har kommit till Sverige från andra länder. Historiska exempel är personer från Finland, Italien, Turkiet och Balkan. Personer som nu är väl integrerade i det svenska samhället.

Sverige står inför många utmaningar. Vi inom kemi-, raffinaderi, läkemedel-, plast- och gummiindustrin vill säkra konkurrenskraften för svensk industri och vi vill vara med och skapa ett samhälle med mindre utanförskap, där alla kan bidra med sina erfarenheter och kompetenser. Vi vill vara med och lösa integrationsutmaningen. Med etableringsanställningar kan vi erbjuda jobb i hela landet.

Jonas Hagelqvist, vd, IKEM

Carl Eckerdal, chefekonom, IKEM

Fakta om IKEM

IKEM är bransch- och arbetsgivarorganisation för företag inom kemi-, raffinaderi-, läkemedel, plast- och gummiindustrin.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.