NYHET Publicerad

Kemikalieskatt missar målet grovt

DEBATT Regeringens föreslagna kemikalieskatt missgynnar svenska företag som försätts i ett kostnadsunderläge gentemot sina utländska konkurrerar. Svenska regeringar har en trist vana vid att ”bjuda” på sådana självmål. Och detta alldeles oavsett vilka grupperingar som styr från Rosenbad, skriver Patrik Edström.

Patrik Edström

Patrik Edström

När man skall bedöma regeringens förslag bör man kika på utredningen SOU 2015:30, som i och för sig är välskriven, men som ändå missar målet grovt. Trots författarnas, utredaren Vilhelm Anderssons och sekreterarna Jenny von Bahr och Mats Alrikssons konstaterande att utländska e-handlare kommer att öka på den svenska marknaden, viftar de raskt bort detta problem.

Fram emot slutet av de 300 sidorna framgår att de beräknar att utländska e-handlare kommer att öka sin marknadsandel från 6 procent till 6,4 procent. Jag kan inte i farten se hur de kommit fram till denna slutsats, men låt oss tills vidare anta att det kan vara korrekt.

Då kommer mina två principiella invändningar:'1. Varför har man valt att utgå från den färdiga varans vikt snarare än att kräva en deklaration från tillverkaren av hur mycket brom, fosfor och klorföreningar som ingår i varje vara? Det är förhållandevis enkelt för tillverkaren att leverera den siffran. Javisst kommer man att knorra på respektive företags exportavdelning, men det låter sig göras.

2. Om det är så viktigt att man är beredd att offra svenska arbetstillfällen; varför ställs då inte samma krav på utländska e-handlare? Kontrollen blir svår, men det är snarast en praktisk tullfråga som man har visat sig klara av när det gäller andra produkter.

I slutet av utredningen föreslår författarna att man kan använda samma beskattningsmodell på leksaker, kosmetika, möbler och byggmaterial. Punkterna ovan blir ändå viktigare att beakta om man utvidgar förslaget till att även punkt-beskatta dessa varugrupper. Är en vara farligare för en svensk konsument om den säljs av en svensk handlare från en punkt i Sverige? Det är den första frågan man ska ställa sig.

Den andra frågan är om skatten ska införas för att skydda svenska konsumenter eller för att fylla statskassan. Om det är det förra så är det att föredra att utgångspunkten är mängden aktivsubstans. Om man, som utredaren föreslår, räknar på totalvikten så misstänker jag att syftet snarare är fiskalt än att förbättra miljön. Annars bör man komplettera utredningen med ett förslag på hur skatten skall fasas ut den dag som man har ställt om till miljövänliga alternativ. Erfarenheten visar nämligen att inkomsterna från en införd skatt inte så lätt låter sig fasas ut när skatten har spelat ut sin roll.

Patrik Edström

Annons

Tidigare VP Marketing på Omya Global Distribution med en omsättning på cirka fem miljarder kronor, VD på Azelis Danmark med kemikaliedistribution i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island, samt varit medlem av FECC:s säkerhetskommité när Reach (EU 1907/2006) infördes.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.