NYHET Publicerad

Kemikalieskatt missar målet grovt

DEBATT Regeringens föreslagna kemikalieskatt missgynnar svenska företag som försätts i ett kostnadsunderläge gentemot sina utländska konkurrerar. Svenska regeringar har en trist vana vid att ”bjuda” på sådana självmål. Och detta alldeles oavsett vilka grupperingar som styr från Rosenbad, skriver Patrik Edström.

Patrik Edström

Patrik Edström

När man skall bedöma regeringens förslag bör man kika på utredningen SOU 2015:30, som i och för sig är välskriven, men som ändå missar målet grovt. Trots författarnas, utredaren Vilhelm Anderssons och sekreterarna Jenny von Bahr och Mats Alrikssons konstaterande att utländska e-handlare kommer att öka på den svenska marknaden, viftar de raskt bort detta problem.

Fram emot slutet av de 300 sidorna framgår att de beräknar att utländska e-handlare kommer att öka sin marknadsandel från 6 procent till 6,4 procent. Jag kan inte i farten se hur de kommit fram till denna slutsats, men låt oss tills vidare anta att det kan vara korrekt.

Då kommer mina två principiella invändningar:'1. Varför har man valt att utgå från den färdiga varans vikt snarare än att kräva en deklaration från tillverkaren av hur mycket brom, fosfor och klorföreningar som ingår i varje vara? Det är förhållandevis enkelt för tillverkaren att leverera den siffran. Javisst kommer man att knorra på respektive företags exportavdelning, men det låter sig göras.

2. Om det är så viktigt att man är beredd att offra svenska arbetstillfällen; varför ställs då inte samma krav på utländska e-handlare? Kontrollen blir svår, men det är snarast en praktisk tullfråga som man har visat sig klara av när det gäller andra produkter.

I slutet av utredningen föreslår författarna att man kan använda samma beskattningsmodell på leksaker, kosmetika, möbler och byggmaterial. Punkterna ovan blir ändå viktigare att beakta om man utvidgar förslaget till att även punkt-beskatta dessa varugrupper. Är en vara farligare för en svensk konsument om den säljs av en svensk handlare från en punkt i Sverige? Det är den första frågan man ska ställa sig.

Den andra frågan är om skatten ska införas för att skydda svenska konsumenter eller för att fylla statskassan. Om det är det förra så är det att föredra att utgångspunkten är mängden aktivsubstans. Om man, som utredaren föreslår, räknar på totalvikten så misstänker jag att syftet snarare är fiskalt än att förbättra miljön. Annars bör man komplettera utredningen med ett förslag på hur skatten skall fasas ut den dag som man har ställt om till miljövänliga alternativ. Erfarenheten visar nämligen att inkomsterna från en införd skatt inte så lätt låter sig fasas ut när skatten har spelat ut sin roll.

Patrik Edström

Annons

Tidigare VP Marketing på Omya Global Distribution med en omsättning på cirka fem miljarder kronor, VD på Azelis Danmark med kemikaliedistribution i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island, samt varit medlem av FECC:s säkerhetskommité när Reach (EU 1907/2006) infördes.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.