NYHET Publicerad

Kemikalieskatt missar målet grovt

DEBATT Regeringens föreslagna kemikalieskatt missgynnar svenska företag som försätts i ett kostnadsunderläge gentemot sina utländska konkurrerar. Svenska regeringar har en trist vana vid att ”bjuda” på sådana självmål. Och detta alldeles oavsett vilka grupperingar som styr från Rosenbad, skriver Patrik Edström.

Patrik Edström

Patrik Edström

När man skall bedöma regeringens förslag bör man kika på utredningen SOU 2015:30, som i och för sig är välskriven, men som ändå missar målet grovt. Trots författarnas, utredaren Vilhelm Anderssons och sekreterarna Jenny von Bahr och Mats Alrikssons konstaterande att utländska e-handlare kommer att öka på den svenska marknaden, viftar de raskt bort detta problem.

Fram emot slutet av de 300 sidorna framgår att de beräknar att utländska e-handlare kommer att öka sin marknadsandel från 6 procent till 6,4 procent. Jag kan inte i farten se hur de kommit fram till denna slutsats, men låt oss tills vidare anta att det kan vara korrekt.

Då kommer mina två principiella invändningar:'1. Varför har man valt att utgå från den färdiga varans vikt snarare än att kräva en deklaration från tillverkaren av hur mycket brom, fosfor och klorföreningar som ingår i varje vara? Det är förhållandevis enkelt för tillverkaren att leverera den siffran. Javisst kommer man att knorra på respektive företags exportavdelning, men det låter sig göras.

2. Om det är så viktigt att man är beredd att offra svenska arbetstillfällen; varför ställs då inte samma krav på utländska e-handlare? Kontrollen blir svår, men det är snarast en praktisk tullfråga som man har visat sig klara av när det gäller andra produkter.

I slutet av utredningen föreslår författarna att man kan använda samma beskattningsmodell på leksaker, kosmetika, möbler och byggmaterial. Punkterna ovan blir ändå viktigare att beakta om man utvidgar förslaget till att även punkt-beskatta dessa varugrupper. Är en vara farligare för en svensk konsument om den säljs av en svensk handlare från en punkt i Sverige? Det är den första frågan man ska ställa sig.

Den andra frågan är om skatten ska införas för att skydda svenska konsumenter eller för att fylla statskassan. Om det är det förra så är det att föredra att utgångspunkten är mängden aktivsubstans. Om man, som utredaren föreslår, räknar på totalvikten så misstänker jag att syftet snarare är fiskalt än att förbättra miljön. Annars bör man komplettera utredningen med ett förslag på hur skatten skall fasas ut den dag som man har ställt om till miljövänliga alternativ. Erfarenheten visar nämligen att inkomsterna från en införd skatt inte så lätt låter sig fasas ut när skatten har spelat ut sin roll.

Patrik Edström

Tidigare VP Marketing på Omya Global Distribution med en omsättning på cirka fem miljarder kronor, VD på Azelis Danmark med kemikaliedistribution i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island, samt varit medlem av FECC:s säkerhetskommité när Reach (EU 1907/2006) infördes.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.