Kunskapslyft för entreprenörskap

Debatt Inställningen till entreprenörskap och innovation blir mer och mer positiv: Människor i alla åldrar pratar om att starta företag. De satsningar som görs på entreprenörskap i utbildningssektorn på alla nivåer, tillsammans med att medierna oftare uppmärksammar entreprenörer och mindre företag, har på olika sätt bidragit till den utvecklingen.

0654148e-a6f1-4a20-aac1-3f0ddd29ecdc-image

Införandet av entreprenörskap/entreprenöriellt lärande i grundskolan, Ung Företagsamhets popularitet på gymnasiet samt program, kurser och utbildningar på universitet och högskolor är viktiga komponenter. Även verksamheter som Snilleblixtarna, Venture Cup, Drivhuset och inkubatorer som verkar inom utbildningsområdet bidrar till utvecklingen.

Men för att Sverige ska nå sin fulla potential som entreprenörskaps- och innovationsnation måste vi sätta de här satsningarna, som jag ser som utbildning för och i entreprenörskap, i sitt sammanhang.

Det handlar om att det i samhället i stort måste finnas en grundläggande förståelse för den betydelse som entreprenörskap, innovation och småföretagande har för en långsiktigt hållbar tillväxt. Med en sådan förståelse kan vi få ett klimat där vi verkligen uppskattar de människor som startar, driver och bygger företag.

För att öka förståelsen för betydelsen av entreprenörskap gäller det att skapa och nå ut med kunskap om vad små, nya och växande företag bidrar med till samhällsutvecklingen, när det gäller exempelvis sysselsättning och tillväxt. Det är även viktigt att förstå samspelet mellan stora och små företag, mellan olika regioner och mellan olika branschlogiker. Vi behöver också inse hur viktigt det är med ett dynamiskt näringsliv – företag kommer och företag går. Även branscher kommer och går. Misslyckanden måste ses som en del i en läroprocess, inte som ett slutresultat som ska innebära ett stigma för resten av livet.

De senaste 10–15 åren har det kommit en hel del ny forskning och annan systematisk kunskap kring dessa frågor. Så kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretagande finns det att ta av. Nästa steg är att se till att kunskapen kommer in i utbildningsplaner, från grundskolan och uppåt. Vi behöver bygga en kunskapsgrund i hela samhället kring varför detta är viktigt, och skolan är ett bra ställe att börja.

De andra kunskapslyft som har diskuterats och lagts fram på senare tid behöver kompletteras med ytterligare ett – i folkbildningens anda. Ett kunskapslyft som ökar den grundläggande förståelsen för betydelsen av entreprenörskap, innovationer och småföretagande. Då kan de som startar företag bemötas med den uppskattning de förtjänar – och inspireras att satsa vidare. Annars finns det risk att de frön som sprids i olika satsningar faller direkt på hälleberget.

Magnus Aronsson
Vd, ESBRI magnus@esbri.se – På ESBRI (Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning) försöker vi dra vårt strå till stacken till ökade förståelse genom att på olika sätt arbeta med att göra forskningsbaserad mer tillgänglig (www.esbri.se).