Köttbullar och potatismos

Regeringen vill inskränka avdragsrätten för representation

NYHET Publicerad

Ny (S)kattehöjning för företagen

DEBATT Regeringen vill kringskära företagens avdragsrätt för representation. Maria Plass (M) skriver att skattehöjningar och nya snårigheter inte gynnar företagandet, speciellt inte småföretagen.

För en socialdemokratiskt ledd regering som suktar efter frågor som kan få väljarna att dra sig till minnes forna tiders klasskamp måste företagens representation tett sig som alltför svår att avstå. I ett förslag som presenterades för en månad sedan avser regeringen nämligen att kraftigt inskränka avdragsrätten för representation. En luddigt definierad fika går enligt förslaget fortfarande för sig men en lunch tycks vara alltför extravagant.

För den oinvigde kan ett sådant här förslag tyckas vara ett steg i rätt riktning. Det är lätt att måla upp en bild av företagens representation som går ut på att rika företagsledare tillåter sig att äta gott på andras bekostnad. Den bilden har dock lite gemensamt med verkligheten. I själva verket är representation ett normalt inslag i nästan alla företags ordinarie verksamhet som kan jämföras med vilken annan driftskostnad som helst. Att kunna etablera och utveckla relationer med såväl nya som trogna kunder är ett livsviktigt inslag i alla företagares vardag. Tvärtemot den gängse bilden riskerar dessutom den aviserade inskränkningen att tydligast drabba de små företagen som har mindre möjligheter att ”paketera om” representationen som annan – ännu avdragsgill – verksamhet. Riktigt små företag kan dessutom sakna ändamålsenliga möteslokaler varför ett möte över en matbit på den lokala restaurangen blir det mest naturliga sättet att träffa kunderna.

De nya reglerna riskerar dessutom att specifikt drabba restaurang- och besöksnäringen. Detta är en bransch som utmärkt sig genom att vara en vanlig väg in på arbetsmarknaden för unga och utrikes födda. För de många verksamheter som redan har små marginaler kan även en liten minskning av kundunderlaget få stor betydelse.

Regelförändringarna förväntas öka skatteintäkterna med 640 miljoner kronor under det första året och därefter närmare en miljard årligen. I praktiken rör det sig alltså om ännu en skattehöjning på företagande. Från regeringspartiernas håll försöker man framhålla att förändringen egentligen är en regelförenkling. Och om man nu på allvar vill hävda att förändringen egentligen är en förenkling bör man vara ärlig med att det snarare rör sig om en förenkling för statskassan att dra in ytterligare pengar från företagen.

Frågan man ställer sig är vad som egentligen hände med den Stefan Löfven som påstod sig förstå näringslivets villkor. Väl på statsministerposten med makt över den förda politiken visar sig verkligheten vara en annan. Regeringen ger en blygsam näringslivssatsning med den ena handen och höjer skatterna för företagen med den andra. Vi moderater vänder oss emot en politik som resulterar i att det blir dyrare att starta och driva företag. Ska jobben bli fler och nya företag komma till måste vi istället jobba för ett bättre företagsklimat.

Maria Plass, (M), riksdagsledamot Bohuslän, ledamot i Finansutskottet

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.