Suzanne Parenius
Foto: Magnus Skoglof
NYHET Publicerad

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.

Nu blir jag sådär vansinnigt upprörd igen. Är det verkligen seriöst av offentlig sektor, det vill säga stat, kommun och landsting, att driva prishets i en offentlig upphandling? Det är det som har skett i en anbudsförfrågan från ett statligt bolag rörande hotell- och konferenstjänster.

Besöksnäringen är den bransch som växer mest och därmed också den bransch som utan någon konkurrens bidrar med flest antal nya jobb. Vi anställer flest ungdomar, nyanlända och personer som står längst från arbetsmarknaden, förutom alla andra med specialkompetens som vi har skriande behov av.

Besöksnäringen bidrar till över 100 miljarder i exportintäkter, mer än dubbelt så mycket som personbilsindustrin. Utländska besökare i Sverige omsätter drygt 13 miljoner kronor – varje timme! Och vi som bor i Sverige reser och upplever allt mer inom landet och omsätter 19 miljoner varje timme på hotell, restauranger, resor och shopping!

Det är sköna intäkter till staten och kommunerna i form av sociala avgifter, skatter och moms.

Branschen växer så det knakar. Och vi skulle gärna anställa ännu fler om vi bara hade råd.

Ett hotell utan receptionist och städ, en restaurang utan kockar och servering, en skidanläggning utan liftskötare som stöttar dig och dina små och en camping utan någon som är behjälplig med det praktiska vore trist.

I vår verksamhet behövs personal, det är vår allra största tillgång och våra gästers garanti för god service och gott värdskap. Självklart ska våra medarbetare ha vettiga löner och vi vill gärna anställa fler så att vi som driver företag eller har jobb idag kan unna oss avlastning. Inom Visita är vi idag över 5 000 företag, de flesta små familjeföretag med få anställda. Och vi jobbar hårt!

Annons

Det är dyrt att anställa idag. Lönerna går i snitt upp med tre procent stadigt varje år, trots att inflationen är betydligt lägre. Dessutom dubblerades arbetsgivaravgiften för ungdomar 2016 vilket slår direkt mot lönsamheten och möjligheten att anställa.

Och så kom det ett mejl där vi uppmanas att lämna anbud till ett statligt företag för en hotell- och konferenstjänst. Några av dem som lämnar anbud kommer att väljas ut för att medverka i en elektronisk auktion. Målet med upphandlingen är att minska de direkta kostnaderna för hotelltjänster genom att styra till de som erbjuder bästa totalekonomin. Kvaliteten, medarbetarnas villkor, företagets likviditet och så vidare är inte viktigt. Bara kostnaden.

Stat, kommun och landsting – den verksamhet som är helt avhängig skatteintäkt – har mage att sätta ekonomiska mål där man utsätter branschen för priskrigsföring! Inför öppen ridå!

Underbart! En uppmaning redan från start att dra ner brallorna en bra bit för att sedan klä av dig helt naken och stå där med rumpan bar!

Nej, nu måste staten ta sitt ansvar. Jag uppmanar de som granskar anbuden att även kolla på senaste balans- och resultaträkningen innan man accepterar ett anbud. Dessutom borde offentlig verksamhet försäkra sig om att företaget de upphandlar ifrån har kollektivavtal och är medlem i Visita. Det kostar lite extra, men det ger också en garanti att företaget är seriöst, att vi försäkrar våra medarbetare och tar ansvar för våra gäster. För det är skillnad på ställe och ställe.

Anbudsmetoden skapar osund konkurrens och sätter press på oss att sälja oss alldeles för billigt för att inte stå utan tilldelning av den statliga kakan.

Sunda bolag levererar svarta siffror på sista raden. Och bidrar förutom med moms, skatt och sociala avgifter, med intäkter till staten genom vinstskatt – det borde väga betydligt tyngre än ett oseriöst anbud.

Så sluta upp med fånerier att pressa oss i en auktion till ”lägst pris vinner”. Se istället till att ha ordning på era möten, ha en bra och genomarbetad agenda, se till att alla är på banan och sätt strategiska mål innan ni bestämmer er för att ha ett möte över huvud taget.

Och sen väljer ni hotell och mötesanläggningar som har kollektivavtal, som gör rätt för sig och som har råd att anställa medarbetare som finns på plats och ser till att ni får gjort det ni kom till oss för att göra.

Det garanterar jag er är lönsamt i längden!

Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens och ledamot i Visita Västras styrelse

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.