Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

Suzanne Parenius
Foto: Magnus Skoglof

Debatt Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.

Nu blir jag sådär vansinnigt upprörd igen. Är det verkligen seriöst av offentlig sektor, det vill säga stat, kommun och landsting, att driva prishets i en offentlig upphandling? Det är det som har skett i en anbudsförfrågan från ett statligt bolag rörande hotell- och konferenstjänster.

Besöksnäringen är den bransch som växer mest och därmed också den bransch som utan någon konkurrens bidrar med flest antal nya jobb. Vi anställer flest ungdomar, nyanlända och personer som står längst från arbetsmarknaden, förutom alla andra med specialkompetens som vi har skriande behov av.

Besöksnäringen bidrar till över 100 miljarder i exportintäkter, mer än dubbelt så mycket som personbilsindustrin. Utländska besökare i Sverige omsätter drygt 13 miljoner kronor – varje timme! Och vi som bor i Sverige reser och upplever allt mer inom landet och omsätter 19 miljoner varje timme på hotell, restauranger, resor och shopping!

Det är sköna intäkter till staten och kommunerna i form av sociala avgifter, skatter och moms.

Branschen växer så det knakar. Och vi skulle gärna anställa ännu fler om vi bara hade råd.

Ett hotell utan receptionist och städ, en restaurang utan kockar och servering, en skidanläggning utan liftskötare som stöttar dig och dina små och en camping utan någon som är behjälplig med det praktiska vore trist.

I vår verksamhet behövs personal, det är vår allra största tillgång och våra gästers garanti för god service och gott värdskap. Självklart ska våra medarbetare ha vettiga löner och vi vill gärna anställa fler så att vi som driver företag eller har jobb idag kan unna oss avlastning. Inom Visita är vi idag över 5 000 företag, de flesta små familjeföretag med få anställda. Och vi jobbar hårt!

Det är dyrt att anställa idag. Lönerna går i snitt upp med tre procent stadigt varje år, trots att inflationen är betydligt lägre. Dessutom dubblerades arbetsgivaravgiften för ungdomar 2016 vilket slår direkt mot lönsamheten och möjligheten att anställa.

Och så kom det ett mejl där vi uppmanas att lämna anbud till ett statligt företag för en hotell- och konferenstjänst. Några av dem som lämnar anbud kommer att väljas ut för att medverka i en elektronisk auktion. Målet med upphandlingen är att minska de direkta kostnaderna för hotelltjänster genom att styra till de som erbjuder bästa totalekonomin. Kvaliteten, medarbetarnas villkor, företagets likviditet och så vidare är inte viktigt. Bara kostnaden.

Stat, kommun och landsting – den verksamhet som är helt avhängig skatteintäkt – har mage att sätta ekonomiska mål där man utsätter branschen för priskrigsföring! Inför öppen ridå!

Underbart! En uppmaning redan från start att dra ner brallorna en bra bit för att sedan klä av dig helt naken och stå där med rumpan bar!

Nej, nu måste staten ta sitt ansvar. Jag uppmanar de som granskar anbuden att även kolla på senaste balans- och resultaträkningen innan man accepterar ett anbud. Dessutom borde offentlig verksamhet försäkra sig om att företaget de upphandlar ifrån har kollektivavtal och är medlem i Visita. Det kostar lite extra, men det ger också en garanti att företaget är seriöst, att vi försäkrar våra medarbetare och tar ansvar för våra gäster. För det är skillnad på ställe och ställe.

Anbudsmetoden skapar osund konkurrens och sätter press på oss att sälja oss alldeles för billigt för att inte stå utan tilldelning av den statliga kakan.

Sunda bolag levererar svarta siffror på sista raden. Och bidrar förutom med moms, skatt och sociala avgifter, med intäkter till staten genom vinstskatt – det borde väga betydligt tyngre än ett oseriöst anbud.

Så sluta upp med fånerier att pressa oss i en auktion till ”lägst pris vinner”. Se istället till att ha ordning på era möten, ha en bra och genomarbetad agenda, se till att alla är på banan och sätt strategiska mål innan ni bestämmer er för att ha ett möte över huvud taget.

Och sen väljer ni hotell och mötesanläggningar som har kollektivavtal, som gör rätt för sig och som har råd att anställa medarbetare som finns på plats och ser till att ni får gjort det ni kom till oss för att göra.

Det garanterar jag er är lönsamt i längden!

Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens och ledamot i Visita Västras styrelse