Utrikesfödda lärs företagande = win-win

debatt Hur kan vi på ett bättre sätt ta tillvara på utrikesföddas perspektiv, och vilka verktyg behöver den entreprenör som är ny i ett land? I media presenteras få konkreta förslag på hur det kan förbättras.

Mohamed Ben Abdelhamid
Foto: Jennie Olsson
Artikelförfattaren Mohamed Ben Abdelhamid är delprojektledare för utrikesföddas företagande i One Stop Future Shop. Han har doktorerat i finansiering, har flerårig erfarenhet inom företagsrådgivning och internationell affärsutveckling.

Det är i krockar mellan olikheter som nya möjligheter skapas och innovationer utvecklas – nya perspektiv leder till nya idéer. Mångfald är ur det perspektivet av stor betydelse för att hantera stora utmaningar oavsett om de handlar om ekonomisk tillväxt, ekologisk hållbarhet eller ett växande utanförskap.

Vi vet genom flera studier att utlandsfödda i högre grad än svenskfödda vill starta eget. Detta är en drivkraft som konkret kan tas tillvara. Detta kan göras genom att stödja nyanlända och utrikesfödda i att bygga affärsmodeller som är baserade på deras affärskulturer, dra nytta av deras utländska kontakter och nätverk, ta tillvara deras perspektiv – faktorer som också spelar stor roll för utrikeshandeln. Inom ramen för EU-projektet One Stop Future Shop i Göteborg kommer vi bland annat köra ett snabbspår som vi kallar för Start-up FastTrack där vi stödjer utrikesfödda i att starta eget i Sverige.

Det är ett kortare program som ger deltagare verktyg för att använda sina erfarenheter, styrkor och resurser till att starta eget. När människor startar eget skapar de sig dessutom ett jobb helt själva. Start-up FastTrack sker i oktober och intresset för detta snabbspår är stort – fler initiativ som detta behövs.

Entreprenörskapsstimulering med syftet att starta småföretag anses också vara en nyckelfaktor för den ekonomiska utvecklingen och värdeskapande i Sverige. Enligt Statistiska Centralbyrån ökar antalet småföretag med export till tillväxtmarknader årligen, till exempel med över 1 500 företag mellan 2013 och 2014. Under förra året omsatte svenska småföretagares export till tillväxtmarknader i Sverige 23,2 miljarder kronor, och svenska företag handlar med drygt 200 länder. Samtidigt visar siffror från Tillväxtverket att en ökning i mångfald i arbetskraft bidrar till ökad export. Mångfald har, sett ur detta perspektiv, en handelshöjande effekt.

Trots att integration debatteras flitigt i media presenteras få konkreta förslag på hur den kan förbättras. Snabbspår riktat till målgruppen nyanlända och utrikesfödda är ett sätt att skapa win-win – för handeln och för individen.

Mohamed Ben Abdelhamid, delprojektledare för utrikesföddas företagande i One Stop Future Shop.