NYHET Publicerad

Vårdexport en vinstaffär – om Sverige reformeras

Sverige har alla chanser att bli en champion på vårdexport. Men det kräver en hel del reformer, skriver Nima Sanandaji.

eb731817-c69f-496f-9608-4eb52e184617-image

I början av 2000-talet grundade den indiska hjärtkirurgen Devi Shetty specialistsjukhuset Narayana Health utanför Bangalore. Motivationen var enkel: pressa ned priset för hjärtoperationer så att vanliga indier fick möjlighet att få behandling. Vägen dit var lika enkel: utnyttja hög volym och specialisering för att skapa en välfungerande verksamhet. Vården organiseras ofta genom att varje sjukhus försöker erbjuda alla vanligt förekommande behandlingar. Devi Shetty valde den motsatta logiken, där en stor grupp specialistläkare samlas och utför samma ingrepp om och om igen. Resultatet blev en fenomenal succé. Narayana Health lyckades inte bara minska kostnaden avsevärt, utan dessutom uppnå en så hög kvalitet att till och med västerländska patienter började flockas dit.

Idag erbjuder Narayana Health en rad olika behandlingar, inom alltifrån hjärtkirurgi till ögonoperationer och cancerbehandling. Företaget, som vunnit många internationella priser, satsar på en marknad som vi sällan hör talas om i Sverige – den globala marknaden för vårdexport. Hundratusentals patienter söker sig till Indien för att få vård. Den redan omfattande exporten förväntas fördubblas under kommande fem år. Mexiko, Thailand, USA och Singapore lockar till sig ännu fler patienter än Indien. Motiven till att resa utomlands för att få vård varierar. I Thailand erbjuds till exempel billig vård liksom möjligheten att få återhämta sig i bekväma rum med personlig service och tillgång till soliga trädgårdar. I Singapore finns sjukhus som påminner om lyxhotell, där världsledande behandlingar erbjuds till högt pris.

Man skulle kunna tro att också Sverige lyckas attrahera många internationella vårdbesökare. Trots allt är många av de behandlingar som erbjuds här världsledande. Dessutom har politiker på båda sidor blockgränserna länge haft ambitionen att exportera svensk välfärd. Men även när vi räknar med besökare från andra EU-länder som får vård i Sverige rör det sig om försvinnande små summor. Anledningen är att den stela byråkratin i vården, och den skeptiska inställningen mot entreprenörer, stängt ute Sveriges motsvarigheter till Devi Shetty.

Faktum med att hela Västeuropa ligger långt efter när det kommer till vårdexport. Våra grannar i Central- och Östeuropa, som är lite mera öppna för nytänkande, har kommit längre. I Kroatien levereras drygt 5 procent av vården till utländska besökare. Om Sverige kunde nå upp till samma nivå skulle exportintäkter på ytterligare 18 miljarder kronor kunna flöda in till landet. Det är inga små summor, framförallt inte om vi tänker på att marknaden för vårdexport är ny och snabbt växande. Men det finns ännu viktigare anledningar till att bana väg för svensk vårdexport: det öppnar upp möjligheten för utländska besökare att ta del av de världsledande behandlingar som erbjuds i Sverige, och skapar dessutom möjligheten för svensk specialistvård att bli ännu bättre. En vinstaffär både för Sverige och omvärlden med andra ord. För att nå dit krävs dock att politikerna vågar reformera byråkratiska hinder.

Entreprenörskap, i dess sanna bemärkelse, måste kunna få genomslag i vården.


Nima Sanandaji, Vd för den nystartade tankesmedjan European Centre for Entrepreneurship and Policy Reform (ecepr.org), som han startat tillsammans med Gabriel Heller Sahlgren.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.