Entreprenörer

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.

Kommentera

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.

Kommentera

Glasklar utmanare fick tusentals ambassadörer via crowdfunding

FINANSIERING På åtta dagar fick den småländska fönsterrebellen Kronfönster in 35 miljoner kronor i aktiebaserad crowdfunding. De 1 232 nya delägarna finns till största delen i byggbranschen. "Jag vill ha smarta pengar. Mina underleverantörer sitter på värdefull kunskap, samtidigt som jag vinner lojalitet i en bransch där de stora drakarna dominerar", säger Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster.

Kommentera

Delägarkraft dubblerade Alvestaglass omsättning

FINANSIERING 900 aktieägare och tio miljoner kronor i kassan. Det blev resultatet av Alvestaglass aktiebaserade crowdfundingkampanj. Vd Richard Hertvig välkomnar bolagets nya ambassadörer, som redan gett skjuts åt varumärket i butikernas glasskylar. ”Omsättningen per kund har ökat den senaste tiden, något jag kopplar till den uppmärksamhet vi fått genom vår kampanj”, säger han.

Kommentera

Slitstarka barnjeans fyller ett hål på marknaden

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Linda Sjölund tröttnade på att sönernas jeans ständigt gick sönder och bestämde sig för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Resultatet blev en egendesignad kollektion med förstärkta knän i ett patenterat tyg. Men det räcker inte att ta fram en fantastisk produkt om ingen vet att den finns. Del fem i Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om försäljning och marknadsföring.

Kommentera

Fiskodling på land ny och växande näring

ENTREPRENÖRER På en gammal nedlagd gård i norra Skåne har marinbiologen Johan Ljungquist och vattenresursingenjören Mikael Olenmark byggt upp ett nytt fiskuppfödningskoncept. Där föder de upp välsmakande och snabbväxande tropiska fiskar som heter Rödstrimma och Clarias. Gårdsfiskarna konkurrerar nu med den odlade laxen i butiker i Skåne.

Kommentera