Kristina Lindhe, grundare och vd för Lexington.

Kristina Lindhe, gundare och vd för det börsnoterade inrednings- och modeföretaget Lexington, var högstadielärare innan hon blev entreprenör. “Klarar du att hantera 30 tonåringar, klarar du det mesta”, säger hon.

NYHET Publicerad

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.

Kristina Lindhe, grundare och vd för Lexington.
Kristina Lindhe, gundare och vd för Lexington.

Det är ett högt tempo på det kreativa arbetet på Lexington. Företaget presenterar sex kollektioner varje år, fyra för inredning och två för mode. Kristina Lindhe är hjärnan bakom allt.

Kudde från Lexington.
Kläder från Lexington.

Lexington är en liten stad utanför Boston i USA. Det är också namnet på den svenska entreprenören Kristina Lindhes livsverk. Det var där borta i New England, i och omkring Boston, som den avslappnade, hemtrevliga och seglingsinspirerade stilen fanns. Kristina Lindhe plockade med sig stilen hem till Sverige, tillförde sin egen känsla för färg och form och började saluföra mode- och inredningsprodukter under namnet Lexington.

– Vi var tidigt ute med New England-stilen och vi har hållit oss till det genuina och rustika som den vilar på. Men sedan har vi tillfört nya vinklar, moderniteter, till den klassiska stilen. Utvecklingen får ju inte stanna av. Vi har använt något som redan fanns, som var traditionellt och fyllt det med mer innehåll. Det är en process som jag är stolt över, säger Kristina Lindhe.

Att hennes yrkesliv skulle komma att handla om design, färg och form var egentligen tidigt utstakat, även om karriären tog omvägen över lärarhögskolan och ett par år som högstadielärare. Det var ingen dålig erfarenhet i sig: ”Klarar du att hantera 30 tonåringar, klarar du det mesta”, enligt Kristina Lindhe.

Med i bagaget fanns också glädjen i att uttrycka sig konstnärligt och minnena och inspirationen från det möbelsnickeri som var inrymt i det hus i Nyköping, där hon växte upp.

Men det var upptäckten att det faktiskt finns människor som livnär sig på just färg, form, mode och design, som blev den verkliga aha-upplevelsen för Kristina Lindhe. Att omsätta idén i verkligheten var dock något helt annat. Hennes försök att starta kläd- och inredningsbutiker i seglingshamnarna på östkusten, likt de som finns i överflöd längs västkusten, fungerade inte. Sju veckors säsong räcker inte för att hålla liv i ett företag året runt, konstaterar hon.

Däremot blev företag nummer två mer av en språngbräda. Ullfiltarna, som var affärsidén i företaget Artic Wool Design, sålde bra både i Sverige och utomlands. Det hjälpte Kristina Lindhe att bygga upp kunskaperna kring import, export, sortiment och säsongsbaserade kollektioner. Och det var detta som lade grunden till succén med Lexington.  

– Jag skulle säga att min drivkraft är just blandningen av estetik och affär. Det är det har som gjort att det blivit något av Lexington, säger Kristina Lindhe.

Annons

Mode- och inredningsföretaget, som alltså hämtar mycket inspiration i stilen som växte fram i samband med det amerikanska frihetskriget från England, där ett viktigt slag utkämpades just i Lexington, finns nu på drygt 20 marknader runt om i världen. Företaget har 26 egna butiker, varav 16 ligger i Sverige, två i USA och övriga i en rad olika länder. Dessutom finns 900 återförsäljare världen över, bland annat flera stycken i Kina. I och med den globala framgången har det blivit allt viktigare att hålla ihop varumärket, enligt Kristina Lindhe.

– Det gäller att vara konsekvent och hålla fast vid det som Lexington står för. Samtidigt är det fantastiskt med alla de människor världen över som representerar vårt varumärke.

En stor del av det dagliga arbetet går alltså ut på att få alla medarbetare och återförsäljare att leva upp till Lexingtons värderingar och varumärke. Samtidigt ligger alla slutgiltiga beslut om design och kollektioner hos Kristina Lindhe.

– Vi presenterar sex kollektioner varje år: fyra för inredning och två för mode. Det är ovanligt många. Min övergripande uppgift är att ansvara för kollektionerna och det har jag gjort sedan starten. Jag visste från början att jag ville ha det ansvaret, att arbeta med designen och ta fram olika produkter, säger Kristina Lindhe.

– Kreativiteten är en stark drivkraft. Jag är ingen förvaltare utan vill hitta nytt. Det finns massor kvar att göra, tillägger hon.

Förvaltningen av företaget ligger därför bland annat på maken Tommy Lindhe, som är delägare och styrelseordförande i Lexington, och på en son, som är ansvarig för den brittiska marknaden. Samtidigt vill Kristina Lindhe inte riktigt kalla Lexington för ett familjeföretag.

– När Tommy steg in i bolaget var det en stor men nödvändig omställning. Det var 2003 och företaget hade kommit till ett vägskäl. Jag såg att min affärsidé och vision fungerade, jag hade åtta medarbetare och verksamheten började bli stor, helt enkelt.

Den strategiska frågan var om Lexington skulle hålla tillbaka eller fortsätta att växa och när Kristina väl bestämt sig för att satsa på tillväxt var Tommy precis den injektion som behövdes, framhåller hon.

– Men jag tror att det var ett större beslut för honom än för mig att gå in i företaget.

De kommande åren, fram till 2010, växte Lexington med två nya marknader per år och efter en viss stabilisering var det dags för nästa vägskäl: börsnotering.

– Att börsnoteras innebär nya möjligheter. Företaget kunde ta ytterligare ett steg uppåt och vi kände att vi var redo för det. Men visst var det med en skräckblandad förtjusning, särskilt som vi blev väldigt uppmärksammade i början.

Det var en uppmärksamhet som gränsade till en hajp och som resulterade i att Lexingtons aktiekurs drevs upp med 50 procent för att sedan dala tillbaka till utgångspriset. Det fick en del analytiker att kraxa olycksbådande om att festen var över och samtidigt gå ut med rekommendationer till aktieägarna om att göra sig av med aktierna.  

– Det är klart att det inte var roligt, men vi insåg också att det inte går att följa kursen dag för dag och oroa sig för vad det innebär för verksamheten. Vi har alltid haft en långsiktig målsättning och planerat för flera år framåt. Det gäller fortfarande.

Dagens framtidsscenario pekar bland annat på ett ökat inslag av e-handel, även om många av kunderna fortfarande vill ”klämma och känna” på produkterna innan köp. Flera försäljningskanaler är ändå under uppbyggnad, både e-handel i egen regi och i samarbete med några av de stora, etablerade e-handelsföretagen. Lägg därtill ett ökat antal återförsäljare och fler fysiska butiker.

Samtidigt finns en viss oro inför utvecklingen i det land som är upphovet till Lexington. Den nya administrationen i USA med president Donald Trump i spetsen har hotat med både höjda tullar och inskränkt frihandel.

– Jag är i USA flera gånger per år, varannan månad, och måste naturligtvis bevaka utvecklingen där. Samtidigt ligger merparten av vår produktion i andra länder, främst Portugal, säger Kristina Lindhe.

– I grund och botten ser jag positivt på framtiden för att jag vet vad vi ska göra. Det finns en trygghet i den förväntan det innebär, en framgångsfaktor faktiskt. Vi har en produktionscykel som löper på och håller igång vårt koncept efter de värderingar som Lexington står för. Vi gör inte om utan utvecklar det, fortsätter hon.

Kristina Lindhes egen roll i företaget, som i år firar 20 år, innebär att hon själv är en betydande del av varumärket, även om hon inte riktigt vill hålla med om det.

– Börsnoteringen är en del av arbetet med att utveckla företaget med ett långt framtidsperspektiv. Jag jobbar för att alla som arbetar här ska kunna bära varumärket vidare. Det ska inte vara knutet till mig. Jag drar dessutom en tydlig gräns mellan företagaren Kristina och privatpersonen Kristina. Jag vill absolut inte prata om Lexington när jag är på fest, säger hon.

Från katedern till börsen

Namn: Kristina Lindhe
Ålder: 58 år
Gör: Vd och grundare av Lexington
Familj: Man och tre barn
Utbildning: Lärarhögskolan
Utmärkelser: Mängder, bland annat Årets Gasell, Årets företagare, Årets kvinnliga stjärnskott, Ruter Dams förebildspris.
Fritid: ”Då vill jag egentligen göra så lite som möjligt. Ligga på soffan.”
Dold talang: ”Mina kanelbullar är sensationella”.
Det visste du inte om Kristina Lindhe: Hon fick Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj 2014.

Min bästa affär

”När vi startade Lexington”

Min sämsta affär
”Jag föredrar i och för sig att lära mig av det som gått bra, inte det som gått dåligt. Men visst, jag har nog haft lite bråttom i några fall.”

Plus och minus

Då var det tungt
”Vi är ett företag med tydliga säsonger och i vissa perioder med tillväxt blir det oerhört stora påfrestningar på likviditeten. Det är lika jobbigt varje gång. Ett annat sorts bekymmer är när det händer något med de människor vi arbetar med, vare sig det är medarbetare eller andra personer i nätverket. Det vänjer jag mig aldrig vid.”


Då var det lätt
”När jag ser att de idéer jag har växer och blir ännu bättre än vad min ursprungliga tanke var. Blir de sedan uppmärksammade och säljer bra, då är det lätt att vara företagare.”

Amerikansk livsstil på svenska

Namn: Lexington
Startat: 1997
Grundare: Kristina och Tommy Lindhe samt ytterligare tre personer som idag inte längre är kvar.
Omsättning: 278 miljoner kronor.
Anställda: cirka 130
Export: Ja, till ett 20-tal länder.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.