Amir Sajadi tar fighten för billigare djurvård

Entreprenör Låga priser, fullservice och centralt läge har gett nystartade Cityveterinären stor uppmärksamhet. Men alla har inte varit glada över satsningen.
- Irritationen är stor. Men eftersom jag inte är veterinär, utan driver företag, så struntar jag i det, säger Amir Sajadi.

Kattungar får vaccination på Cityveterinären i Malmö.
Foto: Ola Torkelsson
Amir Sajadi Cityveterinären
Amir Sajadi är 28-åringen som retat upp en hel bransch.

I slutet av maj damp det ner ett mejl i inkorgen: ”Vi är tre unga entreprenörer under 30 år som har bestämt oss för att starta en veterinärklinik i centrala Malmö”. Trots att kliniken skulle öppna först kommande onsdag andades mejlet av ungdomlig optimism och framtidstro. Målet var att etablera sig på en omogen marknad och kunna erbjuda vård till alla djur.

Ett halvår senare sitter grundaren i SVT:s Debatt och tvingas försvara den snabba framgången. Han verkar njuta av situationen.

Amir Sajadi tar emot på sitt kontor i centrala Stockholm. Han är klädd i kostym, utan slips, och pratar fort och engagerat, med bisatser som aldrig vill ta slut.

Att engagera sig mot orättvisor och samtidigt tjäna pengar har aldrig varit en motsättning för Amir. Redan i ungdomen organiserade han sig politiskt för att hjälpa svaga grupper i samhället samtidigt som han sprang runt och sålde jultidningar, arrangerade lotterier i klassen och drog igång nya projekt. Projekt som efter hand blev mer och mer avancerade och till slut mynnade ut i Cityveterinären.

För en tid sedan berättade en vän till Amir att han inte hade råd att gå till veterinären med sin hund. Försäkringen täckte en del, men inte allt, och hussen visste inte vad han skulle ta sig till. I Amirs hjärna tändes en glödlampa: här fanns det stor potential att både göra en samhällsinsats och samtidigt tjäna pengar.

– Men i början handlade det mest om pengar, måste jag erkänna. Jag såg en möjlighet att skapa något helt nytt och började undersöka marknaden, säger Amir Sajadi.

En annan vän, veterinärstudenten Morteza Ashgary, bekräftade problematiken och hävdade att det saknades en fungerande konkurrens i veterinärbranschen. Tillsammans började Amir och Morteza skissa på en klinik med fullservice i centrala Malmö. Här skulle djuren erbjudas samma vård som på ett djursjukhus, men till ett betydligt lägre pris.

Efter att idén hade kläckts gick allt fort och i somras slog portarna upp. Att det skedde i juni var ingen slump.

– Veterinärer har ofta stängt sommartid, vilket är helt obegripligt. Det är ju under ledigheten som man har tid att gå till veterinären. Vi hade öppet hela sommaren, både midsommarhelgen och alla andra helger, säger Amir.

Satsningen bar frukt och innan verksamheten ens hade startat var kliniken fullbokad de två första veckorna. Genom att etablera sig i centrala Malmö lyckades Cityveterinären nå både unga som saknar bil och äldre som inte kan ta sig till Djursjukhuset utanför centrum. Tack vare marknadsföringskampanjer, en Facebook-sida och flygbladsutdelning blev Cityveterinären snabbt en del av Malmöbornas medvetande. Förutom särskilda erbjudanden upptäckte kunderna också att det faktiskt uppstod en verklig prisskillnad.

– En operation som kostade 22 000 kronor hos alla andra gjorde vi för 14 000 kronor. Det är onekligen stor skillnad och vi rörde om rejält i grytan, säger Amir Sajadi.

Han beskriver veterinärbranschen som konservativ och monopolliknande, så etableringen gick inte obemärkt förbi.

I en bransch präglad av kollegialt tänkande och skepsis mot marknadsföring blev Amir Sajadi en måltavla. Strax efter öppnandet fick han ta emot samtal och långa mejl från veterinärer som förklarade att ”så här får man inte göra”.

– Irritationen var stor. Men eftersom jag inte är veterinär, utan företagare, så struntar jag i det. Många verkar bry sig mer om ryktet bland andra kollegor i branschen än kundens bästa, det finns en tradition av att inte visa hur bra man är, säger Amir.

Snart uppmärksammades Cityveterinären även i riksmedia. I SVT:s debattstudio i slutet av oktober fick Amir visserligen stöd av rapparen och hundägaren Dogge Doggelito, men mötte stark kritik från etablerade veterinärer som påstod att Cityveterinären genom sina låga priser urholkar kvalitén. Amir blir irriterad av påståendet.

– Varför skulle kvalitén bli sämre? Alla ska ha råd med djurvård, jag förstår inte vad de har sysslat med tidigare. Folk har varit tvungna att sälja sina möbler för att ha råd att ta hand om sina husdjur. Det är helt orimligt.

Nu väntar expansion av företaget. Amir Sajadi håller för fullt på med att hitta lämpliga lokaler till nästa klinik, som ska etableras i Stockholmsområdet.

– Den största utmaningen är att hitta erfarna veterinärer. I kliniken i Malmö var vi tvungna att anställa personer från Köpenhamn. Erfarenhet och trovärdighet är avgörande, man sätter en familjemedlems liv i våra händer. Då vill vi ha den bästa kompetensen som finns.

Ett turbulent halvår har gett Amir Sajadi blodad tand. I framtiden vill han ge sig på fler monopolliknande marknader och fortsätta bryta konventioner och oskrivna regler.

– Jag måste erkänna att det är kul att bråka, det är halva nöjet. Jag struntar fullkomligt i vad konkurrenter tycker om mig – det et är kunderna jag bryr mig om.

Rebellen i veterinärbranschen

Namn: Amir Sajadi
Ålder: 28
Bor: Stockholm
Familj: Fru, son på 5 månader, två bonusbarn, och en hamster
Gör: Grundare av Cityveterinären.
Förebild: ”Jag är skeptisk till att ha kända människor som förebilder. Vad har de gjort för mig? Men jag inspireras av handlingskraftiga människor som vågar bryta normer.”

Central uppstickare

Namn: Cityveterinären
Verksamhet: Veterinärklinik i centrala Malmö. En klinik är på gång i Stockholmsområdet.
Startade: 2011
Anställda: 5
Omsättning: 400 000 kronor i månaden

Affärer att minnas

Min första affär:
”När jag var tio år bestämde jag och några vänner att vi skulle starta en bank. På Skatteverket skrattade dem, gav oss en spargris och sa att vi var tvungna att vara 18 år och ha tillstånd från en myndighet. Jag startade en liten bank hemma istället.”

Min bästa affär:
”Cityveterinären, helt klart. Jag har aldrig stött på en marknad där jag har kunnat gå med vinst från dag ett.”

Min sämsta affär:
”För några år sen fick jag för mig att jag skulle sälja personliga barnböcker via en franchise. Jag köpte in en massa böcker, men det funkade inte och jag fick slänga de flesta. Jag ångrar det inte, det är viktigt att testa idéer, om man inte gör det kan man inte veta vad som funkar.”

Jakob Stenberg