NYHET Publicerad

De säljer vad deras hjärtan klappar för

ENTREPRENÖR Går det verkligen att driva en bokhandel när näthandlarna kapar åt sig allt större marknadsandelar? Mia Juhlin och Frida Lax har svaret: "Visst, det går alldeles utmärkt, men du måste göra det på ditt eget sätt.". För fyra år sedan öppnade de Bokskåpet i Göteborg - en barn- och ungdomsbokhandel utöver det vanliga.

Två kvinnor under skylt

Mia Juhlin och Frida Lax förverkligade sin dröm. För fyra år sedan slog de upp dörren till Bokskåpet – en barn- och ungdomsbokhandel som varje lördag också antar formen av ett barnkulturellt centrum.

Foto: ©Nicke Johansson

Redan från start var konkurrensen från näthandeln ett faktum.

– Självklart var vi medvetna om den, men vi såg den aldrig som ett problem. Det vi gör är något helt annat, säger de och förklarar att de vill att det ska vara en upplevelse att komma till deras bokhandel.

Runt den tanken har de byggt en affär som får kunderna att strömma till. Både för att få kunnig hjälp med att välja bok av två vars hjärtan verkligen klappar för barnboken, men också för att vara med om något roligt. Här är något spännande på gång i stort sett varje lördag.

Men för att ta det från början var beslutet att starta en bokhandel alls inte självklart. När Mia och Frida träffades arbetade de med barnböcker i varsin filial av bokhandelskedjan Wettergrens, numera en del av Bokia.

– Vi var kollegor på avstånd, men träffades förstås då och då i jobbet.

Båda var också med i Barnboksbildens vänner – en vänförening till Göteborgs konstmuseum – och det var på väg till ett av föreningens möten som de bestämde sig. I vänskapligt prat om barnböcker kastade de på skoj fram att de borde skaffa en barnbokhandel ihop.

– Först skrattade vi, men efter bara någon minut hejdade vi oss och sa ”nej, vi ska ta det här på allvar, vi ska nog göra det”.

Annons

Och så blev det. De kände att det fanns så mycket de ville utveckla och som det inte riktigt fanns plats för i de butiker där de arbetade.

– Vi ville inte bara sälja böcker utan också försöka göra barnboken levande i sagostunder, utställningar och annat, säger Mia.

Även om beslutet kom plötsligt, i ett inspirerat ögonblick, var det här inget de ville hasta fram. De tog god tid på sig och förberedde sig noga. En Starta Eget-utbildning var till exempel ett måste.

– Där lärde vi oss mycket och fick samtidigt träffa andra som var i samma situation som vi.

Här fick de sätta sig in i ekonomi och annat matnyttigt, men också skärskåda sina idéer och komma fram till vilka som kunde överföras till verkligheten.

– Det var en härlig process! Mer och mer föll på plats, berättar de och minns särskilt hur roligt det var när logotypen fann sin form.

– När vi plötsligt förstod att illustratören Kristina Digman var en gemensam favorit skrev vi till henne och frågade om hon kunde tänka sig att hjälpa oss. Vi vågade inte ens hoppas på det, så vi blev väldigt glada när hon ville. Nu är hon en vän till oss.

Barn sitter i en fotölj

I en varm och inbjudande atmosfär trivs alla gott.

Foto: ©Nicke Johansson

Ett halvår efter promenaden till Barnboksbildens vänner var de klara att sätta igång, men fortfarande återstod att hitta rätt lokal. Det visade sig bli en segsliten historia.

– Visst fanns det fina lokaler centralt, men där var hyrorna för höga för oss. Vi ville starta på en nivå som vi visste att vi kunde klara av, även om det skulle bli pannkaka av alltihop.

De letade i ett år innan de till slut bestämde sig för att tacka ja till en rätt sliten lokal med potential i stadsdelen Linné. Innan kontraktet undertecknades gjorde de en något okonventionell men effektiv marknadsundersökning.

– Vi satte oss på ett kafé mittemot och började räknade barnvagnar. När det på bara tio minuter hade passerat tio vagnar kände vi att vi vågade slå till.

En bra sak med att det tog lite tid att hitta lokal är att de verkligen hann lära känna varandra ordentligt.

– Under den här tiden blev vi som systrar.

De är övertygade om att det är en av orsakerna till att starten sedan gick så smidigt.

– Det är viktigt att man är på samma våglängd och prioriterar samma saker. Vill en jobba 24 timmar om dygnet och den andra någon dag då och då skulle det nog inte fungera i längden.

En inte alltför djärv gissning är att det nog jobbades mer än vad de hade tänkt sig innan portarna slogs upp för allra första gången. Om än med en stor portion av både glädje och stolthet.

Mia och Frida minns just den här perioden som en tid med tvära kast. I ena stunden hade de massor i huvudet och nya idéer poppade upp hela tiden. Så öppnade affären, kunderna kom – och plötsligt fanns inget mer att göra. Allt var färdigt.

– Vår första reaktion var: ”Jaha, vad gör vi nu då?” Vi fick en liten minikris där, men den gick snabbt över för vi hade ju faktiskt fortfarande massor att göra.

Handskriven lapp i en bok.

Små handskrivna lappar kan också ge hjälp. Mia och Frida har många egna favoriter, som de lyfter fram lite extra.

Foto: ©Nicke Johansson

Strategin har hela tiden varit att skapa en bokhandel som vill något mer än att bara sälja böcker.

– Vi ville bli ett barnkulturellt centrum i Västsverige.

En storståtlig målbild, som ändå kom att stämma väl överens med vad som sedan hände. Hit har både författare och illustratörer kommit för att berätta om sina böcker.

– Det finns många barnboksförfattare i västra Sverige och med deras besök la vi grunden till våra lördagsaktiviteter, säger de..

Men barnboksmakare från övriga Sverige har också varit varmt välkomna. Stockholmaren Per Gustavsson, författaren och illustratören bakom ”Så gör prinsessor”, är till exempel en trogen gäst.

– Han har varit här nästan varje gång vi har haft födelsedagskalas. Snart är dags igen, hoppas att han kommer då också…

Att själva få träffa och prata med de som gör böckerna är förstås både roligt och inspirerande för de båda, men viktigast av allt är ändå att kunna erbjuda barn och föräldrar de här mötena.

– Det är klart att vi måste sälja böcker också. Det är ju en bokhandel och inget bibliotek, men att få arbeta så här med att försöka levandegöra böcker är underbart, säger de och berättar att de för första gången just haft besök av en utländsk illustratör. Och det var inte vilken illustratör som helst. Katalin Szegedi från Ungern har blivit prisbelönad flera gånger om för sina illustrationer.

– Hon gör fantastiska bilder, säger Mia och Frida och letar fram sagan om Rapunzel i hyllan, en bok som Katalin Szegedi just har illustrerat.

– Vi är väldigt stolta över att hon hade en stor vernissage här hos oss när hon kom till Göteborg, säger de.

Barnteckningar

På väggarna samsas barnteckningar med bilder av illustratören Kristina Digman, som även gjort Bokskåpets logotyp. – Vi blev så fantastiskt glada när hon ville hjälpa oss med den, säger Mia och Frida.

Foto: ©Nicke Johansson

Ingen av dem har ångrat att de bytte en fast månadslön mot den egna företagarens osäkra tillvaro.

– Nej, absolut inte. Vi blir inte rika på det här, men vi får det att gå runt.

De är helt överens om att den glädje det finns i att driva en egen bokhandel mer än väl kompenserar att de riktigt stora inkomsterna uteblir.

– Det är en fantastisk känsla att få bestämma allt själv. Från omslagspapper till utbudet i affären. Faller vi för en bok kan vi ta in häftiga mängder av något som förlaget ser som en smal titel. Det är väldigt roligt att kunna jobba så och härligt att få sälja det som vi våra hjärtan klappar lite extra för.

– Men, tillägger de, självklart håller vi hela tiden ögonen på vad som finns på marknaden och tar in sådant som vi tror att våra kunder gillar. Kundtänket finns absolut med i det vi beställer, men vi kanske inte köper in mängder av Disneys nya film.

De vet också av egen erfarenhet hur viktigt det är att inte begränsa, utan att barn och ungdomar får välja mellan både högt och lågt när läslusten kommer.

– Hur många Kitty-böcker läste vi inte själva?

Näthandeln, som vuxit rejält sedan de startade, är fortfarande inget problem.

– Vi kan inte hålla så låga priser som på nätet, men vi ger våra kunder något annat, förklarar de.

Många som kommer till affären vill ha tips och goda råd om vilka böcker de ska sätta i händerna på sina barn och barnbarn.

Om en del av dem sedan går hem och gör en beställning på nätet vet de förstås inget om.

– Däremot hör vi många kunder säga ”jag vet att den här boken kostar så här på nätet, men vi vill hellre stödja er”, berättar de och är glada för att de har så lojala kunder.

– Det känns helt fantastiskt!

Bokskåpet11

Varje lördag händer något roligt i butiken. Författare och illustratörer bjuds in för att berätta om sina böcker och sagostunder och utställningar varvas med dockteater, roligt pyssel och annat som barn i olika åldrar tycker är spännande. Just den här lördagen är det de allra minstas tur. Affären är full med folk, men i det inre rummet struntar man just nu i det. Här är det full koncentration på förskolläraren Ulrica Wärnlunds rim och ramsor.

Foto: ©Nicke Johansson

På frågan om de skulle rekommendera någon annan att starta en bokhandel på den rätt tuffa marknad som är i dag svarar de därför:

– Absolut!

– Fast inte här i Göteborg, skojar Frida.

Själva hade de en bra grund att stå på när de drog igång sitt projekt.

– Vi gav oss inte in i något vi inte kände till. Vi kunde marknaden, hade kontakterna och visste hur det fungerade.

Det var självklart en stor trygghet i deras start, men de skulle ändå inte avråda någon från att ta det här steget med mindre kunskap än vad de hade.

– Det handlar mycket om att hamna rätt och hitta rätt förutsättningar. Och oavsett vad man drömmer om – bokhandel eller något annat – så våga åtminstone att prova. Kolla in marknaden och se om det finns plats även för din idé.

Själva drabbades de inte av några obehagliga överraskningar, kanske tack vare ett gediget förarbete.

– Budgeten höll redan första året. Kostnaderna blev kanske lite högre än vad vi hade räknat med, men det uppvägdes av intäkterna.

Men precis allt går förstås inte att täcka in i handlingsplaner. Ibland kommer livet emellan.

– Vi hade inte räknat med att jag skulle bli gravid och mammaledig mitt i alltihop, säger Mia.

– Fast vi hade pratat om att det skulle kunna hända, flikar Frida in och menar att sådant får man hitta en lösning på.

Det gjorde de också med hjälp av en praktikant, som förstod vad de ville åstadkomma och kunde hjälpa dem en bit på vägen.

– Annars hade det nog varit svårare.

Efter fyra år med Bokskåpet lyser Frida och Mia fortfarande av glädje när de pratar om sin bokhandel, om hur det blev och vilka drömmar som fortfarande finns kvar att realisera.

– Vår plan för Bokskåpet visade sig hålla bra. Det är få idéer som vi inte har förverkligat. Och det är slående hur mycket som blev som vi drömde om.

Men fortfarande finns saker kvar att göra. Ett litet sagokafé kanske också kan få plats här.

– Men vi tvingar inte fram något. När det känns rätt, då kör vi. Så har vi jobbat fram våra idéer hela tiden, säger de och konstaterar att det bästa med att driva Bokskåpet är den frihet och glädje det ger.

– Varje gång jag låser upp dörren till vår affär blir jag fortfarande alldeles lycklig, säger Frida.

TEXT: Lena Eliasson
FOTO: Nicke Johansson

Mias och Fridas råd till dem som vill lyckas med "det omöjliga"
  1. Våga ta steget, men gör en ordentlig marknadsundersökning först.
  2. Låt det ta sin tid, stressa inte fram något.
  3. Gå en Starta Eget-utbildning. Att formulera affärsplan, mål och strategier är viktigt. I en sådan utbildning blir det av. På köpet kan du få tips och idéer från både utbildare och de övriga deltagarna.


Två bokälskare

Namn: Mia Juhlin

Ålder: 40

Bakgrund: Utbildad lärare, arbetat i bokhandel och varit säljare på bokförlag.

Favoritförfattare: Gillade L M Montgomerys ”Anne på Grönkulla” och Laura Ingalls ”Lilla huset på prärien” som barn. Nu är favoritförfattaren Åsa Lind.
– Hon skriver böcker som passar alla, från 5 till 100 år!



Namn: Frida Lax

Ålder: 35 år

Bakgrund: Studerat kulturvetenskap med inriktning på litteratur, arbetat i bokhandel och i förskola.

Favoritförfattare: Maria Gripe. Som barn: Astrid Lindgren.
– Maria Gripe tycker jag fortfarande mycket om och bland de nu aktiva är Åsa Lind även min favorit.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.