Richard Hertvig, vd för Alvestagalss, i fabriken där glassen tillverkas.

Richard Hertvig, vd på uppstickaren Alvestaglass, är inte längre ensam om att marknadsföra företagets produkter. Genom att ta in 900 nya aktieägare har han även fått 900 nya ambassadörer, som talar sig varma för Alvestaglass. På sikt hoppas Hertvig att det ska öka försäljningen.

NYHET Publicerad

Delägarkraft dubblerade Alvestaglass omsättning

FINANSIERING 900 aktieägare och tio miljoner kronor i kassan. Det blev resultatet av Alvestaglass aktiebaserade crowdfundingkampanj. Vd Richard Hertvig välkomnar bolagets nya ambassadörer, som redan gett skjuts åt varumärket i butikernas glasskylar. ”Omsättningen per kund har ökat den senaste tiden, något jag kopplar till den uppmärksamhet vi fått genom vår kampanj”, säger han.

Richard Hertvig, vd för Alvestaglass.

"Aktiebaserad crowdfunding är ett utmärkt finansieringsalternativ för medelstora tillväxtföretag som vill kunna gå sin egen väg och samtidigt få stöttning via aktieägarn", säger Richard Hertvig, vd för Alvestaglass.

Att gå från noll till 900 delägare på ett ögonblick skulle nog ge många ägare till entreprenörsstyrda bolag en förhöjd stressnivå. Men inte Richard Hertvig, vd för Alvestaglass. Han pratar i stället entusiastiskt om den aktiebaserade crowdfundingrunda som bolaget nyligen genomfört och som tillfört fler aktieägare än han vågat hoppas på. Att öppna upp för vem som helst att bli delägare i bolaget var ett marknadsstrategiskt beslut.

– Vi var inte i skriande behov av kapital. Finansieringskampanjen var i första hand en strategi för att knyta till oss många engagerade delägare, ett slags ambassadörer. Dessa kan berätta vår historia och tala varmt och positivt om Alvestaglass och i förlängningen öka vår försäljning, förklarar Richard Hertvig.

Det är knappt sju månader sedan han drog i gång kampanjen för Alvestaglass på den nystartade digitala plattformen Pepins, som bedriver handel med andelar i olika företag. Inför finansieringsrundan fick de hjälp av Pepins med att skriva ett prospekt till intresserade köpare och att producera en säljande film om Alvestaglass. De fick även tillgång till Pepins investerarnätverk, där information om bolaget spreds.

– Knepigast var nog att sätta ett värde på bolaget och göra en så verklighetstrogen analys som möjligt av vår utvecklingspotential på fem år. Tillsammans med Pepins diskuterade vi oss fram till ett bolagsvärde som innebar ett pris per aktie på 50 kronor.

Intresset visade sig vara stort. Efter tre veckors försäljning var investeringskvoten fylld och 900 aktieägare hade gått in i bolaget med tio miljoner kronor. Att så många valde att investera i Alvestaglass förklarar Richard Hertvig med bolagets snabba tillväxt och att de är en uppstickare på glassmarknaden.

Företaget har gjort sig känt för sin framfart i glassbranschen sedan starten 2008 då Richard Hertvig, efter avslutad utbildning på Handelshögskolan, blev glassfabrikör tillsammans med glassmästaren Dan Isaksson.

Richard Hertvig beskriver företaget som ett innovativt glassbolag, som utöver sitt bassortiment vågat sticka ut och satsa på både laktosfri och sockerfri glass samt proteinglass. Fyra år i rad har bolaget utsetts till gasellföretag av Dagens Industri. Tillväxten har i genomsnitt legat på 27 procent per år med en vinstmarginal på mellan fem och åtta procent. I dag ligger omsättningen på nästan 60 miljoner kronor.

– Eftersom vi växt organiskt har all vinst investerats i företaget. Under några år tog vi inte ens ut lön. Trots att vi inte haft råd med marknadsföring har vi lyckats ta oss in i frysdiskarna i dagligvaruhandeln. För att kunna växa ytterligare måste vi bli mer igenkänningsbara ute i butikerna och vi valde därför att satsa på aktiebaserad crowdfunding, säger Richard Hertvig.

– Tar du in ett riskkapitalbolag eller en affärsängel är risken stor att deras fokus och strategier skiljer sig markant från dina egna. Aktiebaserad crowdfunding är ett utmärkt finansieringsalternativ för medelstora tillväxtföretag som vill kunna gå sin egen väg och samtidigt få stöttning via aktieägarna. Dessa fungerar som utmärkta ambassadörer för varumärket, fortsätter han.

Dessa argument har gjort att aktiebaserad crowdfunding seglat upp som en populär investeringsform för etablerade tillväxtföretag, som är redo att ta ett ytterligare steg i sitt bolagsbygge. Och precis som för Richard Hertvig är det den så kallade delägarkraften som tillväxtbolagen vill åt; engagemanget och viljan att stärka det varumärke man just investerat i aktier i.

– Säg att en och var av våra 900 delägare pratar gott om oss till minst 20 personer. Då har vi kommit en bra bit på väg att sprida ordet om våra produkter.

Försäljningssiffrorna för Alvestaglass från oktober 2016, med en dubblad omsättning, ger en hint om att resonemanget verkligen fungerar. Richard Hertvig är lite tagen på sängen över det stora gensvaret. Den senaste tiden har säljare kommit tillbaka till kontoret och berättat om hur kunder kommer fram ute i butikerna och ger dem en klapp på axeln och stolta berättar att de äger en del av bolaget.

– Vi har inte gjort några varumärkesmätningar, men om man tittar på omsättningen per butik det senaste halvåret, så har den ökat rejält. Min magkänsla säger att varumärket fått sig en rejäl skjuts av uppmärksamhet kring kampanjen.

Han kan inte se något negativt med att plötsligt få in 900 delägare i bolaget. Eftersom privatägda aktiebolag inte får sälja sina aktier i öppna rundor har de via Pepins fått hjälp att upprätta ett publikt holdingbolag som ägs av aktieägarna. Det är där som även en framtida handel med aktierna kommer att ske. Holdingbolaget är i sin tur delägare i Alvestaglass.

– Holdingbolaget räknas som en ägare, vilket underlättar administrationen för oss. Via Pepins har vi tillgång till ett forum där vi kan kommunicera med alla våra delägare i holdingbolaget. Ett perfekt ställe för oss att ställa frågor och få idéer. Det är ju engagemanget vi är ute efter, säger Richard Hertvig.

När Finansinspektionen, FI, kartlade crowdfundingsektorn, vid aktie- och lånebaserad gräsrotsfinansiering i Sverige 2015, varnade FI för att investerarna kan hamna i ett informationsunderläge gentemot bolaget de investerar i. Det är en oro som Richard Hertvig tycker är obefogad i Alvestaglass fall.

– Jag känner ett oerhört ansvar för de här privatpersonerna som valt att stötta Alvestaglass. När vi värderade företaget var vi till exempel oerhört noga med att hamna på rätt värde för att våra investerare inte skulle känna sig lurade i efterhand. Vi genomförde nyligen en ny runda där aktieägarna kunde sälja sina andelar och då ökade aktievärdet med 30 procent, oerhört roligt.

Så här i efterhand önskar Richard Hertvig att företaget varit tydligare med att berätta om finansieringsrundan för sina egna kunder, handlarna. Med ett aktieinnehav följer en lojalitet till varumärket som han inte riktigt förstod kraften i tidigare.

– Jag kan ju se nu att en livsmedelshandlare, eller en liten gymägare som säljer vår proteinglass, blir mer angelägna om att produkterna ska sälja om de köpt aktier i Alvestaglass.

De tio miljoner kronor som företaget fått in ska delvis läggas på marknadsföring, delvis på en exportsatsning. En marknadschef har precis anställts och en expansion i Norden har påbörjats. Nyligen etablerade sig Alvestaglass i Finland och Danmark och Norge står på tur.

– Vi ska dessutom ge oss in på marknaden för stycksaker där det finns stora möjligheter. Vi har satt ett strategiskt mål om att omsätta 150 miljoner kronor år 2019 och då ta steget in på börsen, säger Richard Hertvig.

– Men vem vet, om tre år kanske crowdfundingplattformarna är så utvecklade att de handlar med aktier i ett större format. Då kan det absolut vara ett alternativ.

Richard Hertvigs fyra tips: Så mobiliserar du styrkan i delägarkraften
  1. Lägg upp en plan inför finansieringskampanjen. Bestäm vilka ni vill ha som delägare och lägg upp en plan för hur ni ska nå dem.
  2. Fokusera på att få in en viss procent ägare som sitter på kunskap som kan utveckla bolaget eller är en potentiell kund. Det ökar möjligheterna att få till en hävstångseffekt ut på marknaden.
  3. Värdera inte bolaget för lågt.
  4. Ta chansen att även sälja en del av dina egna aktier för att få till en exit som kan ge dig tillbaka de pengar du inte kunnat ta ut under uppbyggnadsfasen.
Glass i stora lass

Namn: Alvestaglass.
Startår: 2008.
Grundare: Richard Hertvig och Dan Isaksson, glassmästare.
Vd: Richard Hertvig.
Verksamhet: Livsmedelsframställning.
Anställda: 22 personer.
Omsättning: 57 miljoner kronor.

Folkfinansiering en växande trend

Gräsrotsfinansiering eller folkfinansiering utgör en mycket liten del av finansmarknaden globalt sett, men den växer snabbt. 2014 uppgick den till drygt 16 miljarder dollar, det vill säga 150 miljarder kronor. Det var en ökning med 167 procent jämfört med 2013. 2016 förväntas omsättningen mer än fördubblas och uppgå till drygt 34 miljarder dollar eller 319 miljarder kronor. De flesta crowdfundingtjänsterna finns i Nordamerika, Asien och Europa.
I Sverige utgör gräsrotsfinansieringen en mycket liten del av finansmarknaden. Hur omfattande crowdfundingsektorn är i dag är dock oklart eftersom det inte finns någon samlad statistik på området. Men Finansinspektionen, FI, konstaterar i rapporten ”Crowdfunding in Sweden – an overview” att tillväxten fortfarande är hög. FI konstaterar också att bolag som crowdfundar i större utsträckning än tidigare vänder sig till allmänheten och konsumenter och inte till erfarna riskkapitalister och affärsänglar.

Källa: Finansinspektionen

Olika typer av crowdfunding

Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering eller folkfinansiering, blev snabbt det nya modeordet på den svenska startupscenen i mitten av 2011. Men att skaffa kapital via allmänheten är egentligen ett gammalt, beprövat sätt att hitta finansiering. Det nya är de tekniska plattformarna för crowdfunding, som på ett effektivt sätt förmedlar kapital och krediter och kopplar samman kapitalsökande bolag och entreprenörer med investerare.

Aktiebaserad folkfinansiering: Startade 2011 i England. Företag, med några år på nacken och som är onoterade, vänder sig till ett stort antal finansiärer och erbjuda delägarskap genom aktier. Företaget får in pengar, kan växa och investerarna får ta del av bolagets värdestegring. Pepins, Crowdcube och Funded by me är exempel på svenska aktörer.
Lånebaserad folkfinansiering: Riktar sig till befintliga företag som behöver få in pengar. Företaget vänder sig till allmänheten för att ansöka om lån. Långivarna får buda om att erbjuda den lägsta räntan. Låntagare och långivare kommer i direkt kontakt med varandra, utan mellanhänder i form av banker. Plattformar som sysslar med detta är bland andra Kiva, Lending Circle och svenska Toborrow och Funded by me.
Belöningsbaserad folkfinansiering: Handlar om förskottsköp. Någon kanske har en idé om en vara men inte pengar till att producera produkten. Entreprenören kan då vända sig till allmänheten och sälja produkten i förväg. När tillräckligt mycket pengar har kommit in kan entreprenören producera och leverera. Här skänker investerarna pengar, respektive ersätts med ett tidigt exemplar av produkten. Amerikanska Kickstarter är stora inom detta segment.
Donationsbaserad folkfinansiering: Företag eller privatpersoner vänder sig till folket för bidrag och gåvor till en idé. Ofta kan det handla om välgörenhetsprojekt och insamlingar. Här finns det numera en hel rad aktörer, bland annat Indiegogo.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.