Richard Hertvig, vd för Alvestagalss, i fabriken där glassen tillverkas.

Richard Hertvig, vd på uppstickaren Alvestaglass, är inte längre ensam om att marknadsföra företagets produkter. Genom att ta in 900 nya aktieägare har han även fått 900 nya ambassadörer, som talar sig varma för Alvestaglass. På sikt hoppas Hertvig att det ska öka försäljningen.

NYHET Publicerad

Delägarkraft dubblerade Alvestaglass omsättning

FINANSIERING 900 aktieägare och tio miljoner kronor i kassan. Det blev resultatet av Alvestaglass aktiebaserade crowdfundingkampanj. Vd Richard Hertvig välkomnar bolagets nya ambassadörer, som redan gett skjuts åt varumärket i butikernas glasskylar. ”Omsättningen per kund har ökat den senaste tiden, något jag kopplar till den uppmärksamhet vi fått genom vår kampanj”, säger han.

Richard Hertvig, vd för Alvestaglass.

"Aktiebaserad crowdfunding är ett utmärkt finansieringsalternativ för medelstora tillväxtföretag som vill kunna gå sin egen väg och samtidigt få stöttning via aktieägarn", säger Richard Hertvig, vd för Alvestaglass.

Att gå från noll till 900 delägare på ett ögonblick skulle nog ge många ägare till entreprenörsstyrda bolag en förhöjd stressnivå. Men inte Richard Hertvig, vd för Alvestaglass. Han pratar i stället entusiastiskt om den aktiebaserade crowdfundingrunda som bolaget nyligen genomfört och som tillfört fler aktieägare än han vågat hoppas på. Att öppna upp för vem som helst att bli delägare i bolaget var ett marknadsstrategiskt beslut.

– Vi var inte i skriande behov av kapital. Finansieringskampanjen var i första hand en strategi för att knyta till oss många engagerade delägare, ett slags ambassadörer. Dessa kan berätta vår historia och tala varmt och positivt om Alvestaglass och i förlängningen öka vår försäljning, förklarar Richard Hertvig.

Det är knappt sju månader sedan han drog i gång kampanjen för Alvestaglass på den nystartade digitala plattformen Pepins, som bedriver handel med andelar i olika företag. Inför finansieringsrundan fick de hjälp av Pepins med att skriva ett prospekt till intresserade köpare och att producera en säljande film om Alvestaglass. De fick även tillgång till Pepins investerarnätverk, där information om bolaget spreds.

– Knepigast var nog att sätta ett värde på bolaget och göra en så verklighetstrogen analys som möjligt av vår utvecklingspotential på fem år. Tillsammans med Pepins diskuterade vi oss fram till ett bolagsvärde som innebar ett pris per aktie på 50 kronor.

Intresset visade sig vara stort. Efter tre veckors försäljning var investeringskvoten fylld och 900 aktieägare hade gått in i bolaget med tio miljoner kronor. Att så många valde att investera i Alvestaglass förklarar Richard Hertvig med bolagets snabba tillväxt och att de är en uppstickare på glassmarknaden.

Företaget har gjort sig känt för sin framfart i glassbranschen sedan starten 2008 då Richard Hertvig, efter avslutad utbildning på Handelshögskolan, blev glassfabrikör tillsammans med glassmästaren Dan Isaksson.

Richard Hertvig beskriver företaget som ett innovativt glassbolag, som utöver sitt bassortiment vågat sticka ut och satsa på både laktosfri och sockerfri glass samt proteinglass. Fyra år i rad har bolaget utsetts till gasellföretag av Dagens Industri. Tillväxten har i genomsnitt legat på 27 procent per år med en vinstmarginal på mellan fem och åtta procent. I dag ligger omsättningen på nästan 60 miljoner kronor.

Annons

– Eftersom vi växt organiskt har all vinst investerats i företaget. Under några år tog vi inte ens ut lön. Trots att vi inte haft råd med marknadsföring har vi lyckats ta oss in i frysdiskarna i dagligvaruhandeln. För att kunna växa ytterligare måste vi bli mer igenkänningsbara ute i butikerna och vi valde därför att satsa på aktiebaserad crowdfunding, säger Richard Hertvig.

– Tar du in ett riskkapitalbolag eller en affärsängel är risken stor att deras fokus och strategier skiljer sig markant från dina egna. Aktiebaserad crowdfunding är ett utmärkt finansieringsalternativ för medelstora tillväxtföretag som vill kunna gå sin egen väg och samtidigt få stöttning via aktieägarna. Dessa fungerar som utmärkta ambassadörer för varumärket, fortsätter han.

Dessa argument har gjort att aktiebaserad crowdfunding seglat upp som en populär investeringsform för etablerade tillväxtföretag, som är redo att ta ett ytterligare steg i sitt bolagsbygge. Och precis som för Richard Hertvig är det den så kallade delägarkraften som tillväxtbolagen vill åt; engagemanget och viljan att stärka det varumärke man just investerat i aktier i.

– Säg att en och var av våra 900 delägare pratar gott om oss till minst 20 personer. Då har vi kommit en bra bit på väg att sprida ordet om våra produkter.

Försäljningssiffrorna för Alvestaglass från oktober 2016, med en dubblad omsättning, ger en hint om att resonemanget verkligen fungerar. Richard Hertvig är lite tagen på sängen över det stora gensvaret. Den senaste tiden har säljare kommit tillbaka till kontoret och berättat om hur kunder kommer fram ute i butikerna och ger dem en klapp på axeln och stolta berättar att de äger en del av bolaget.

– Vi har inte gjort några varumärkesmätningar, men om man tittar på omsättningen per butik det senaste halvåret, så har den ökat rejält. Min magkänsla säger att varumärket fått sig en rejäl skjuts av uppmärksamhet kring kampanjen.

Han kan inte se något negativt med att plötsligt få in 900 delägare i bolaget. Eftersom privatägda aktiebolag inte får sälja sina aktier i öppna rundor har de via Pepins fått hjälp att upprätta ett publikt holdingbolag som ägs av aktieägarna. Det är där som även en framtida handel med aktierna kommer att ske. Holdingbolaget är i sin tur delägare i Alvestaglass.

– Holdingbolaget räknas som en ägare, vilket underlättar administrationen för oss. Via Pepins har vi tillgång till ett forum där vi kan kommunicera med alla våra delägare i holdingbolaget. Ett perfekt ställe för oss att ställa frågor och få idéer. Det är ju engagemanget vi är ute efter, säger Richard Hertvig.

När Finansinspektionen, FI, kartlade crowdfundingsektorn, vid aktie- och lånebaserad gräsrotsfinansiering i Sverige 2015, varnade FI för att investerarna kan hamna i ett informationsunderläge gentemot bolaget de investerar i. Det är en oro som Richard Hertvig tycker är obefogad i Alvestaglass fall.

– Jag känner ett oerhört ansvar för de här privatpersonerna som valt att stötta Alvestaglass. När vi värderade företaget var vi till exempel oerhört noga med att hamna på rätt värde för att våra investerare inte skulle känna sig lurade i efterhand. Vi genomförde nyligen en ny runda där aktieägarna kunde sälja sina andelar och då ökade aktievärdet med 30 procent, oerhört roligt.

Så här i efterhand önskar Richard Hertvig att företaget varit tydligare med att berätta om finansieringsrundan för sina egna kunder, handlarna. Med ett aktieinnehav följer en lojalitet till varumärket som han inte riktigt förstod kraften i tidigare.

– Jag kan ju se nu att en livsmedelshandlare, eller en liten gymägare som säljer vår proteinglass, blir mer angelägna om att produkterna ska sälja om de köpt aktier i Alvestaglass.

De tio miljoner kronor som företaget fått in ska delvis läggas på marknadsföring, delvis på en exportsatsning. En marknadschef har precis anställts och en expansion i Norden har påbörjats. Nyligen etablerade sig Alvestaglass i Finland och Danmark och Norge står på tur.

– Vi ska dessutom ge oss in på marknaden för stycksaker där det finns stora möjligheter. Vi har satt ett strategiskt mål om att omsätta 150 miljoner kronor år 2019 och då ta steget in på börsen, säger Richard Hertvig.

– Men vem vet, om tre år kanske crowdfundingplattformarna är så utvecklade att de handlar med aktier i ett större format. Då kan det absolut vara ett alternativ.

Richard Hertvigs fyra tips: Så mobiliserar du styrkan i delägarkraften
  1. Lägg upp en plan inför finansieringskampanjen. Bestäm vilka ni vill ha som delägare och lägg upp en plan för hur ni ska nå dem.
  2. Fokusera på att få in en viss procent ägare som sitter på kunskap som kan utveckla bolaget eller är en potentiell kund. Det ökar möjligheterna att få till en hävstångseffekt ut på marknaden.
  3. Värdera inte bolaget för lågt.
  4. Ta chansen att även sälja en del av dina egna aktier för att få till en exit som kan ge dig tillbaka de pengar du inte kunnat ta ut under uppbyggnadsfasen.
Glass i stora lass

Namn: Alvestaglass.
Startår: 2008.
Grundare: Richard Hertvig och Dan Isaksson, glassmästare.
Vd: Richard Hertvig.
Verksamhet: Livsmedelsframställning.
Anställda: 22 personer.
Omsättning: 57 miljoner kronor.

Folkfinansiering en växande trend

Gräsrotsfinansiering eller folkfinansiering utgör en mycket liten del av finansmarknaden globalt sett, men den växer snabbt. 2014 uppgick den till drygt 16 miljarder dollar, det vill säga 150 miljarder kronor. Det var en ökning med 167 procent jämfört med 2013. 2016 förväntas omsättningen mer än fördubblas och uppgå till drygt 34 miljarder dollar eller 319 miljarder kronor. De flesta crowdfundingtjänsterna finns i Nordamerika, Asien och Europa.
I Sverige utgör gräsrotsfinansieringen en mycket liten del av finansmarknaden. Hur omfattande crowdfundingsektorn är i dag är dock oklart eftersom det inte finns någon samlad statistik på området. Men Finansinspektionen, FI, konstaterar i rapporten ”Crowdfunding in Sweden – an overview” att tillväxten fortfarande är hög. FI konstaterar också att bolag som crowdfundar i större utsträckning än tidigare vänder sig till allmänheten och konsumenter och inte till erfarna riskkapitalister och affärsänglar.

Källa: Finansinspektionen

Olika typer av crowdfunding

Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering eller folkfinansiering, blev snabbt det nya modeordet på den svenska startupscenen i mitten av 2011. Men att skaffa kapital via allmänheten är egentligen ett gammalt, beprövat sätt att hitta finansiering. Det nya är de tekniska plattformarna för crowdfunding, som på ett effektivt sätt förmedlar kapital och krediter och kopplar samman kapitalsökande bolag och entreprenörer med investerare.

Aktiebaserad folkfinansiering: Startade 2011 i England. Företag, med några år på nacken och som är onoterade, vänder sig till ett stort antal finansiärer och erbjuda delägarskap genom aktier. Företaget får in pengar, kan växa och investerarna får ta del av bolagets värdestegring. Pepins, Crowdcube och Funded by me är exempel på svenska aktörer.
Lånebaserad folkfinansiering: Riktar sig till befintliga företag som behöver få in pengar. Företaget vänder sig till allmänheten för att ansöka om lån. Långivarna får buda om att erbjuda den lägsta räntan. Låntagare och långivare kommer i direkt kontakt med varandra, utan mellanhänder i form av banker. Plattformar som sysslar med detta är bland andra Kiva, Lending Circle och svenska Toborrow och Funded by me.
Belöningsbaserad folkfinansiering: Handlar om förskottsköp. Någon kanske har en idé om en vara men inte pengar till att producera produkten. Entreprenören kan då vända sig till allmänheten och sälja produkten i förväg. När tillräckligt mycket pengar har kommit in kan entreprenören producera och leverera. Här skänker investerarna pengar, respektive ersätts med ett tidigt exemplar av produkten. Amerikanska Kickstarter är stora inom detta segment.
Donationsbaserad folkfinansiering: Företag eller privatpersoner vänder sig till folket för bidrag och gåvor till en idé. Ofta kan det handla om välgörenhetsprojekt och insamlingar. Här finns det numera en hel rad aktörer, bland annat Indiegogo.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Tummen upp för borgerlighetens antiskatte-allians

POLITIK Att Alliansen enats om att inte utesluta några metoder för att stoppa regeringens skattehöjningar är goda nyheter för Sveriges företagare. "Nu är det hög tid att lägga om kursen och istället låta bättre företagsklimat och stärkt konkurrenskraft bli ledstjärnor för skatternas utformning", säger Johan Fall, chef för skatteavdelning på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.