Richard Hertvig, vd för Alvestagalss, i fabriken där glassen tillverkas.

Richard Hertvig, vd på uppstickaren Alvestaglass, är inte längre ensam om att marknadsföra företagets produkter. Genom att ta in 900 nya aktieägare har han även fått 900 nya ambassadörer, som talar sig varma för Alvestaglass. På sikt hoppas Hertvig att det ska öka försäljningen.

NYHET Publicerad

Delägarkraft dubblerade Alvestaglass omsättning

FINANSIERING 900 aktieägare och tio miljoner kronor i kassan. Det blev resultatet av Alvestaglass aktiebaserade crowdfundingkampanj. Vd Richard Hertvig välkomnar bolagets nya ambassadörer, som redan gett skjuts åt varumärket i butikernas glasskylar. ”Omsättningen per kund har ökat den senaste tiden, något jag kopplar till den uppmärksamhet vi fått genom vår kampanj”, säger han.

Richard Hertvig, vd för Alvestaglass.

"Aktiebaserad crowdfunding är ett utmärkt finansieringsalternativ för medelstora tillväxtföretag som vill kunna gå sin egen väg och samtidigt få stöttning via aktieägarn", säger Richard Hertvig, vd för Alvestaglass.

Att gå från noll till 900 delägare på ett ögonblick skulle nog ge många ägare till entreprenörsstyrda bolag en förhöjd stressnivå. Men inte Richard Hertvig, vd för Alvestaglass. Han pratar i stället entusiastiskt om den aktiebaserade crowdfundingrunda som bolaget nyligen genomfört och som tillfört fler aktieägare än han vågat hoppas på. Att öppna upp för vem som helst att bli delägare i bolaget var ett marknadsstrategiskt beslut.

– Vi var inte i skriande behov av kapital. Finansieringskampanjen var i första hand en strategi för att knyta till oss många engagerade delägare, ett slags ambassadörer. Dessa kan berätta vår historia och tala varmt och positivt om Alvestaglass och i förlängningen öka vår försäljning, förklarar Richard Hertvig.

Det är knappt sju månader sedan han drog i gång kampanjen för Alvestaglass på den nystartade digitala plattformen Pepins, som bedriver handel med andelar i olika företag. Inför finansieringsrundan fick de hjälp av Pepins med att skriva ett prospekt till intresserade köpare och att producera en säljande film om Alvestaglass. De fick även tillgång till Pepins investerarnätverk, där information om bolaget spreds.

– Knepigast var nog att sätta ett värde på bolaget och göra en så verklighetstrogen analys som möjligt av vår utvecklingspotential på fem år. Tillsammans med Pepins diskuterade vi oss fram till ett bolagsvärde som innebar ett pris per aktie på 50 kronor.

Intresset visade sig vara stort. Efter tre veckors försäljning var investeringskvoten fylld och 900 aktieägare hade gått in i bolaget med tio miljoner kronor. Att så många valde att investera i Alvestaglass förklarar Richard Hertvig med bolagets snabba tillväxt och att de är en uppstickare på glassmarknaden.

Företaget har gjort sig känt för sin framfart i glassbranschen sedan starten 2008 då Richard Hertvig, efter avslutad utbildning på Handelshögskolan, blev glassfabrikör tillsammans med glassmästaren Dan Isaksson.

Richard Hertvig beskriver företaget som ett innovativt glassbolag, som utöver sitt bassortiment vågat sticka ut och satsa på både laktosfri och sockerfri glass samt proteinglass. Fyra år i rad har bolaget utsetts till gasellföretag av Dagens Industri. Tillväxten har i genomsnitt legat på 27 procent per år med en vinstmarginal på mellan fem och åtta procent. I dag ligger omsättningen på nästan 60 miljoner kronor.

Annons

– Eftersom vi växt organiskt har all vinst investerats i företaget. Under några år tog vi inte ens ut lön. Trots att vi inte haft råd med marknadsföring har vi lyckats ta oss in i frysdiskarna i dagligvaruhandeln. För att kunna växa ytterligare måste vi bli mer igenkänningsbara ute i butikerna och vi valde därför att satsa på aktiebaserad crowdfunding, säger Richard Hertvig.

– Tar du in ett riskkapitalbolag eller en affärsängel är risken stor att deras fokus och strategier skiljer sig markant från dina egna. Aktiebaserad crowdfunding är ett utmärkt finansieringsalternativ för medelstora tillväxtföretag som vill kunna gå sin egen väg och samtidigt få stöttning via aktieägarna. Dessa fungerar som utmärkta ambassadörer för varumärket, fortsätter han.

Dessa argument har gjort att aktiebaserad crowdfunding seglat upp som en populär investeringsform för etablerade tillväxtföretag, som är redo att ta ett ytterligare steg i sitt bolagsbygge. Och precis som för Richard Hertvig är det den så kallade delägarkraften som tillväxtbolagen vill åt; engagemanget och viljan att stärka det varumärke man just investerat i aktier i.

– Säg att en och var av våra 900 delägare pratar gott om oss till minst 20 personer. Då har vi kommit en bra bit på väg att sprida ordet om våra produkter.

Försäljningssiffrorna för Alvestaglass från oktober 2016, med en dubblad omsättning, ger en hint om att resonemanget verkligen fungerar. Richard Hertvig är lite tagen på sängen över det stora gensvaret. Den senaste tiden har säljare kommit tillbaka till kontoret och berättat om hur kunder kommer fram ute i butikerna och ger dem en klapp på axeln och stolta berättar att de äger en del av bolaget.

– Vi har inte gjort några varumärkesmätningar, men om man tittar på omsättningen per butik det senaste halvåret, så har den ökat rejält. Min magkänsla säger att varumärket fått sig en rejäl skjuts av uppmärksamhet kring kampanjen.

Han kan inte se något negativt med att plötsligt få in 900 delägare i bolaget. Eftersom privatägda aktiebolag inte får sälja sina aktier i öppna rundor har de via Pepins fått hjälp att upprätta ett publikt holdingbolag som ägs av aktieägarna. Det är där som även en framtida handel med aktierna kommer att ske. Holdingbolaget är i sin tur delägare i Alvestaglass.

– Holdingbolaget räknas som en ägare, vilket underlättar administrationen för oss. Via Pepins har vi tillgång till ett forum där vi kan kommunicera med alla våra delägare i holdingbolaget. Ett perfekt ställe för oss att ställa frågor och få idéer. Det är ju engagemanget vi är ute efter, säger Richard Hertvig.

När Finansinspektionen, FI, kartlade crowdfundingsektorn, vid aktie- och lånebaserad gräsrotsfinansiering i Sverige 2015, varnade FI för att investerarna kan hamna i ett informationsunderläge gentemot bolaget de investerar i. Det är en oro som Richard Hertvig tycker är obefogad i Alvestaglass fall.

– Jag känner ett oerhört ansvar för de här privatpersonerna som valt att stötta Alvestaglass. När vi värderade företaget var vi till exempel oerhört noga med att hamna på rätt värde för att våra investerare inte skulle känna sig lurade i efterhand. Vi genomförde nyligen en ny runda där aktieägarna kunde sälja sina andelar och då ökade aktievärdet med 30 procent, oerhört roligt.

Så här i efterhand önskar Richard Hertvig att företaget varit tydligare med att berätta om finansieringsrundan för sina egna kunder, handlarna. Med ett aktieinnehav följer en lojalitet till varumärket som han inte riktigt förstod kraften i tidigare.

– Jag kan ju se nu att en livsmedelshandlare, eller en liten gymägare som säljer vår proteinglass, blir mer angelägna om att produkterna ska sälja om de köpt aktier i Alvestaglass.

De tio miljoner kronor som företaget fått in ska delvis läggas på marknadsföring, delvis på en exportsatsning. En marknadschef har precis anställts och en expansion i Norden har påbörjats. Nyligen etablerade sig Alvestaglass i Finland och Danmark och Norge står på tur.

– Vi ska dessutom ge oss in på marknaden för stycksaker där det finns stora möjligheter. Vi har satt ett strategiskt mål om att omsätta 150 miljoner kronor år 2019 och då ta steget in på börsen, säger Richard Hertvig.

– Men vem vet, om tre år kanske crowdfundingplattformarna är så utvecklade att de handlar med aktier i ett större format. Då kan det absolut vara ett alternativ.

Richard Hertvigs fyra tips: Så mobiliserar du styrkan i delägarkraften
  1. Lägg upp en plan inför finansieringskampanjen. Bestäm vilka ni vill ha som delägare och lägg upp en plan för hur ni ska nå dem.
  2. Fokusera på att få in en viss procent ägare som sitter på kunskap som kan utveckla bolaget eller är en potentiell kund. Det ökar möjligheterna att få till en hävstångseffekt ut på marknaden.
  3. Värdera inte bolaget för lågt.
  4. Ta chansen att även sälja en del av dina egna aktier för att få till en exit som kan ge dig tillbaka de pengar du inte kunnat ta ut under uppbyggnadsfasen.
Glass i stora lass

Namn: Alvestaglass.
Startår: 2008.
Grundare: Richard Hertvig och Dan Isaksson, glassmästare.
Vd: Richard Hertvig.
Verksamhet: Livsmedelsframställning.
Anställda: 22 personer.
Omsättning: 57 miljoner kronor.

Folkfinansiering en växande trend

Gräsrotsfinansiering eller folkfinansiering utgör en mycket liten del av finansmarknaden globalt sett, men den växer snabbt. 2014 uppgick den till drygt 16 miljarder dollar, det vill säga 150 miljarder kronor. Det var en ökning med 167 procent jämfört med 2013. 2016 förväntas omsättningen mer än fördubblas och uppgå till drygt 34 miljarder dollar eller 319 miljarder kronor. De flesta crowdfundingtjänsterna finns i Nordamerika, Asien och Europa.
I Sverige utgör gräsrotsfinansieringen en mycket liten del av finansmarknaden. Hur omfattande crowdfundingsektorn är i dag är dock oklart eftersom det inte finns någon samlad statistik på området. Men Finansinspektionen, FI, konstaterar i rapporten ”Crowdfunding in Sweden – an overview” att tillväxten fortfarande är hög. FI konstaterar också att bolag som crowdfundar i större utsträckning än tidigare vänder sig till allmänheten och konsumenter och inte till erfarna riskkapitalister och affärsänglar.

Källa: Finansinspektionen

Olika typer av crowdfunding

Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering eller folkfinansiering, blev snabbt det nya modeordet på den svenska startupscenen i mitten av 2011. Men att skaffa kapital via allmänheten är egentligen ett gammalt, beprövat sätt att hitta finansiering. Det nya är de tekniska plattformarna för crowdfunding, som på ett effektivt sätt förmedlar kapital och krediter och kopplar samman kapitalsökande bolag och entreprenörer med investerare.

Aktiebaserad folkfinansiering: Startade 2011 i England. Företag, med några år på nacken och som är onoterade, vänder sig till ett stort antal finansiärer och erbjuda delägarskap genom aktier. Företaget får in pengar, kan växa och investerarna får ta del av bolagets värdestegring. Pepins, Crowdcube och Funded by me är exempel på svenska aktörer.
Lånebaserad folkfinansiering: Riktar sig till befintliga företag som behöver få in pengar. Företaget vänder sig till allmänheten för att ansöka om lån. Långivarna får buda om att erbjuda den lägsta räntan. Låntagare och långivare kommer i direkt kontakt med varandra, utan mellanhänder i form av banker. Plattformar som sysslar med detta är bland andra Kiva, Lending Circle och svenska Toborrow och Funded by me.
Belöningsbaserad folkfinansiering: Handlar om förskottsköp. Någon kanske har en idé om en vara men inte pengar till att producera produkten. Entreprenören kan då vända sig till allmänheten och sälja produkten i förväg. När tillräckligt mycket pengar har kommit in kan entreprenören producera och leverera. Här skänker investerarna pengar, respektive ersätts med ett tidigt exemplar av produkten. Amerikanska Kickstarter är stora inom detta segment.
Donationsbaserad folkfinansiering: Företag eller privatpersoner vänder sig till folket för bidrag och gåvor till en idé. Ofta kan det handla om välgörenhetsprojekt och insamlingar. Här finns det numera en hel rad aktörer, bland annat Indiegogo.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Västerås och Skellefteå i kamp om Europas största batterifabrik

FÖRETAGSKLIMAT 3 000 jobb och möjligheten att vara en del i utvecklingen av en mer klimatsmart värld. Det är det som står på spel när Västerås och Skellefteå tar kampen om var batteritillverkaren Northvolts fabrik ska ligga. ”Den kommer att bli Europas största”, säger vd:n Peter Carlsson.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Svensk tonic gyllene framgångssaga

NYKLÄCKT De första flaskorna exploderade. Men på bara ett år har studenterna Viktor Eriksson och Gustaf Ytanders tonic gjort succé hos privatpersoner och på välrenommerade barer över hela landet.
NYHET Publicerad:

Här står dörren öppen för nyanlända

I PRAKTIKEN För bröderna Kreshnik och Fatos Mulaj har rekryteringen av nyanlända skapat en unik företagsmiljö där anställning baseras på prestation och inte referenser. ”Det skulle vara fantastiskt om fler företag vågade ta in nyanlända”, säger Kreshnik Mulaj.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.