E-handelns Zlatan

apotea
Entreprenören Anders Wall äger företagsparken i Morgongåva. Hans flexibla förhållningssätt har gett Apotea möjlighet att växa.

Entreprenör I den lilla orten Morgongåva utanför Uppsala med 1 400 invånare finns ett av landets största e-handelscentrum. Tiotusentals paket med böcker och mediciner lämnar ortens företagspark varje dag för leverans till kunder runt om i landet. Pär Svärdson är entreprenören bakom succéföretagen Adlibris och Apotea, som växer med rekordfart.

Apotea
I Apoteas lager finns över 9 000 apoteksvaror. Allt säljs via nätet.
Pär Svärdson har grundat e-handelsföretagen Adlibris och Apoeta. Förra året blev ha utsedd till Årets företagare.
Pär Svärdson har grundat e-handelsföretagen Adlibris och Apoeta. Förra året blev ha utsedd till Årets företagare.
Apotea
Varje morgon lämnar 12 lastbilar orten Morgongåva med 10 000 paket från Apotea. Succéentreprenören bakom är Pär Svärdson.

Pär Svärdson är anspråkslös i sin framtoning. Han kan nästan framstå som lite blyg. Det senaste året har han mottagit det ena priset efter det andra för sin företagargärning. Men han vill avdramatisera entreprenörskapet, tycker att det är dumt att vänta på den perfekta affärsidén.

– Det skulle vara som att säga att; ”jag ska börja spela fotboll bara jag blir lika bra som Zlatan.” Du måste jobba för att bli duktig på något. Du börjar arbeta med en idé, men när det väl blir ett företag är det få av idéerna som är desamma. Idén förändras i processen, säger Pär Svärdson.

Han sitter i lunchrummet i Apoteas lokaler i Morgongåva, en liten ort utanför Uppsala med 1 400 invånare. Just nu är det tomt runt borden. Medarbetarna som jobbar förmiddagsskiftet går med raska steg runt i den 5 000 kvadratmeter stora lagerlokalen och plockar ordrar, som ska skickas iväg till kunder runt om i landet. Över 9 000 apoteksvaror finns i sortimentet, inklusive receptbelagd medicin. Varje dag går tolv lastbilar med drygt 10 000 paket iväg från lagret i Morgongåva. Den stora industrilokalen är helt ny. Den stod klar för inflyttning för ett år sedan när Apotea vuxit ur sitt första lager. Nu börjar även den nya lokalen bli trång.

– För ett år sedan fyllde vi bara en tredjedel av huset. Flyttar man från 700 kvadratmeter till 5 000 tycker man ju att man tagit i, men nu är det fullt, säger Pär Svärdson, som verkar ganska nöjd med de bekymmer som följer av att Apotea växer snabbare än han kunnat förutspå.

Att Pär Svärdson skulle bli företagare var ingen högoddsare. Han växte upp i Västervik och fick tidigt lära sig att entreprenörskap var någonting fint. Redan som 14-åring startade han sitt första aktiebolag, ett företag som sysslade med aktieplaceringar. Affärsidén var inte särskilt lönsam men projektet var bra för att avdramatisera företagandet, menar Pär Svärdson, som senare läste till både civilingenjör och civilekonom. Efter att ha avlagt dubbla examina blev det jobb som it-konsult på managementbolaget Accenture. Där lärde Pär Svärdson känna Fabian Fischer och de två kollegorna började ganska snart fundera på att starta företag tillsammans.

– Vi gjorde en lista på 100 affärsidéer och alla 100 var lika dåliga, berättar Pär Svärdson.

Listan utvecklades och tillslut kom de fram till att de skulle starta en nätbokhandel. Även om det inte var uttalat så kom inspiration från Amazon, som startat i USA något år tidigare. Året var 1997 och det fanns inga nätbokhandlar i Sverige. Det fanns inte många produkter att beställa på nätet alls.

– Det fanns inga riktiga butiker med ordentligt utbud på nätet. Du kunde köpa t-shirts, säger Pär Svärdson.

Han och Fabian Fischer väckte liv i Pärs gamla aktiebolag och satte igång med att utveckla företaget på fritiden. Programmerings- och it-biten kunde de fixa själva, men de behövde en logistiklösning. Då kom den lilla orten Morgongåva in i bilden. Där fanns nämligen bokgrossisten Seelig, som tog på sig att skicka ut böckerna åt Svärdson och Fischer.

– Vi speglade i princip deras sortiment på internet. Men de hade ju inte alla böcker så efter några år började vi bygga vår egen logistikcentral i huset bredvid Seelig, säger Pär Svärdson.

Tursamt nog är det finansmannen och entreprenören Anders Wall som äger företagsparken i Morgongåva och han hyrde gärna ut en lokal till Adlibris. Lönsamheten var fortfarande låg och verksamheten sköttes av företagarduon Svärdson och Fischer samt delar av deras familjer. Att hyra en stor lokal hade de inte råd med. Helt okej, tyckte Anders Wall som lät dem hyra en mindre del av en industrilokal. Delen de betalade för markerades med tejp på golvet medan ytan runt omkring stod outnyttjad.

– När vi behövde mer plats ringde vi och sa ’nu behöver vi fem kvadratmeter till’. Sedan flyttade vi tejpen två meter. Det är oerhört få hyresvärdar som skulle köpa det, framhåller Pär Svärdson.

Om Anders Walls syfte var att ge Adlibris flexibilitet för att växa, så var det en smart taktik. Nätbokhandeln expanderade, anställde mer folk och affärerna tog fart på allvar. Efter några år behövde de hyra hela lokalen och efter ytterligare några år flyttade man vidare i Morgongåvas företagspark till ännu större lokaler.

I slutet av 2003 hörde Bonnier av sig. De ville köpa Adlibris och budet var svårt att stå emot.

– Vi blev ganska smickrade. Men vi borde nog inte ha sålt så tidigt. Det är ganska lätt att dras in i sådana processer och tänka att det kanske inte kommer någon mer som är intresserad.

Pär Svärdson och Fabian Fischer jobbade kvar på Adlibris i några år, men när de sålt sina sista aktier till Bonnier 2010 sade de upp sig båda två.

– Vi hade ingen plan, men att vara tjänstemän på Bonnier var inte riktigt vår grej. Har man väl fått smak på att jobba för sig själv är det svårt att gå tillbaka, säger Pär Svärdson.

Snart stötte de på Familjeapoteket, ett distansapotek med ett märkligt sortiment, som gick uselt.

– De omsatte 12 miljoner kronor och förlorade 19. De var dagar från konkurs när vi tog över verksamheten, berättar Pär Svärdson.

Pär Svärdson och Fabian Fischer investerade en del egna pengar för att kunna göra en nystart i bolaget, men någon köpeskilling var det knappast tal om. Att de skulle starta upp ett nytt e-handelsföretag var givet och att det blev apoteksverksamhet var ingen slump. Det statliga apoteksmonopolet var avvecklat sedan ett par år och marknaden för nätapotek fortfarande outforskad. Entreprenörsduon bestämde sig för att starta det första fullsorterade apoteket som bara fanns på nätet.

– Apoteksbranschen omsätter nästan noll procent på internet. Det var likadant med böcker när vi startade Adlibris och nu säljs 40 procent av alla böcker på nätet. Jag kan inte se någon anledning till att det skulle säljas mer böcker än medicin på nätet, snarare tvärtom, säger Pär Svärdson.

Att flytta från Morgongåva fanns det ingen anledning till. Det var bara att byta böcker mot mediciner, salvor och andra apoteksvaror. Det blev ett nytt fördelaktigt avtal med hyresvärden Anders Wall och ett telefonsamtal till Schenker. Att hämta upp några paket extra precis intill Adlibris var inga problem och så var verksamheten igång.

Fem år senare ligger Apotea fortfarande vägg i vägg med Adlibris i företagsparken, som blivit ett ett av landets största e-handelscentrum med tillskott som Babyland, Happy Yachting och Discshop. Pär Svärdson har, kanske inte oväntat, ett finger med i spelet i flera av bolagen.

Det är dags för lunchpaus och personalmatsalen fylls av hungriga medarbetare som verkar ha kul tillsammans. Sorlet stiger, kylskåpsdörrar öppnas och stängs, mikrovågsugnar går varma. Det äts, pratas och skrattas. Lastbilarna som hämtar upp bok- och apotekspaket fortsätter att med täta mellanrum svänga in i företagsparken på gator med namn som ”Adlibris väg” och ”Fischers väg”.

Förra året fördubblades Apoteas omsättning jämfört med året innan till 585 miljoner kronor. Personalstyrkan fördubblades den med, från 70 till 140 anställda. Målet är att göra om prestationen igen och nå miljardomsättning i år. Pär Svärdson verkar inte se några större hinder på vägen. Det som behövs är större lokal och fler medarbetare, vilket i och för sig inte är helt smärtfritt ordnat.

Personal till plock och orderhantering är relativt lätt att få tag i. Där krävs ingen speciell erfarenhet eller utbildning, utan snarare rätt attityd och fysik. Att springa fram och tillbaka och plocka ordrar en hel dag är krävande och därför är de flesta medarbetarna unga. De flesta av ungdomarna kommer från närliggande orter och Apotea har snabbt blivit en av bygdens viktigaste arbetsgivare.

Men farmaceuter är svårare att hitta och det har blivit ett tillväxthinder. Apotea har varit försiktiga med att marknadsföra att man också säljer receptbelagd medicin, av rädsla för en kundanstormning företaget inte kan hantera. I år planerar Pär Svärdson att anställa tio farmaceuter till.

– Men om någon kom med ett bra paketerbjudande och erbjöd oss att anställa 30 eller 50 farmaceuter, så skulle vi nog tacka ja, säger han.

Klockan är kvart över tolv och personalens lunchrast är över. Lunchrummet är tomt igen. 5 499 Apotea-paket har lämnat Morgongåva under dagen och innan natten tar vid kommer det att vara 10 000. Pär Svärdsons nätapotek går snabbare än tåget och hans framgångsrecept är enkelt.

– Om man bygger en e-handel där man själv vill handla gör man det bättre än om man bygger för någon annan. Om man frågar sig: ’om jag skulle köpa medicin på nätet, hur skulle jag vilja att den kom?’ Då blir det tydligt vad man ska göra, säger han och fortsätter:

– Av någon outgrundlig anledning går det bra om du har ett stort sortiment, levererar snabbt och säljer billigt. Men väldigt många e-handelsbutiker gör ju inte det! De har luckor i sortimentet, smygdyra priser och levererar långsamt.

Pär Svärdson är stolt över det han gör och drivs av att kunder, medarbetare och leverantörer tycker att han gör något bra. Det är viktigt att vara ett omtyckt företag, konstaterar han. Missnöjda kunder sprider sin kritik med rekordfart i sociala medier och det har man inte råd med, särskilt inte som e-handelsföretag. Strävan efter kundernas kärlek ger dessutom dubbel utdelning, konstaterar Pär Svärdson.

– Tänker man bara på att tjäna pengar blir det konstigt. Men om man vill göra något bra är sannolikheten väldigt mycket större att man också kommer att tjäna mycket pengar.

E-handelskungen i Morgongåva

Namn: Pär Svärdson
Ålder: 46 år
Familj: Fru och tre barn.
Bor: Lidingö
Utbildning: Civilekonom och civilingenjör.
Karriär: Jobbade som konsult på ett it- och managementkonsultbolag innan han startade nätbokhandeln Adlibris. Äger och driver numera nätapoteket Apotea och är inblandad i en rad andra e-handelsbolag. Entreprenör i själ och hjärta.
Utmärkelser: Korad till Årets Företagare 2015 av Företagarna, samma år utsedd till Årets mest företagsamma människa i Uppsala län (Svenskt Näringslivs pris).
På fritiden: Gillar att segla, har varit med och vunnit SM-guld i klassen Farr 30.

Minnesvära affärer

Första affär:
”Sålde kaniner i åttaårsåldern.”
Bästa affär:
”När vi startade Adlibris.”
Sämsta affär:
”Köper nog lite för många teknikprylar.”

Apotek på väg mot miljardvallen

Namn: Apotea.se
Startår: 2011
Verksamhet: Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Rådgivning via nätet och per telefon.
Ägare: Laulima (som ägs av Pär Svärdson, Fabian Fischer, Camilla Günesli, Anders Cserkuti, Sofia Modig och Pia Stolz, samtliga Adlibris-avhoppare), Sjätte AP-fonden samt medarbetarna på Apotea.
Vd: Pär Svärdson
Antal anställda: 140
Priser: Årets nätbutik 2014 och 2015 enligt Prisjakts användare, utsedd till årets e-handlare på Nordic eCommerce Award 2014 och 2015.
Omsättning: 580 miljoner kronor (2015).

Maja Cronstedt