Fabrikör och glassbilschaufför

LANDSTEDT-MORMORMAGDA-140221-024
Foto: Day fotografi.se
68

Entreprenör För många låter det som en dröm; att äga en egen glassfabrik. Men livet som glassfabrikör är inte så rosenskimrande som många tror. Det vet Angela Hafström, entreprenören bakom Mormor Magdas Därproducerade Glass. Hon tillbringar det mesta av sin tid i en risig, gammal glassbil.

LANDSTEDT-MORMORMAGDA-140221-056
Foto: Day fotografi.se
LANDSTEDT-MORMORMAGDA-140221-059
Foto: Day fotografi.se
LANDSTEDT-MORMORMAGDA-140221-014
Foto: Day fotografi.se
LANDSTEDT-MORMORMAGDA-140221-001
Foto: Day fotografi.se

Rosten flagnar och dörren går inte att låsa. Det var länge sedan Angela Hafströms begagnade glassbil såg sina bästa dagar. Tanken är att den ska målas om i rosa och turkost och strajpas med Mormor Magdas fina logga. Men det har hon inte haft råd med; ännu. Angela Hafstöms liv som glassfabrikör handlar till stor del om att hålla kostnaderna nere.  

– Min man brukar skoja om att varje gång som det skrivs en artikel om oss så får vi tio mail från människor som också vill starta en glassfabrik. De skulle bara veta hur glamoröst det egentligen är, säger Angela Hafström och parkerar glassbilen på en regnig parkeringsplats.

Hennes egen dröm om ett glassföretag började för drygt fyra år sedan. Då var Angela arbetslös och föräldraledig med sitt tredje barn, dottern Magdalena. Hon hade för länge sedan tröttnat på att söka jobb, främst som informatör eftersom det är det hon är utbildad till, och nu låg hon i soffan med bebisen på magen och funderade; ”vad är jag bra på?”.

– Varumärken! Jag kom fram till att jag nog skulle vara bra på att bygg ett varumärke. Därefter var det bara att hitta på en produkt som alla tycker om och gillar.  

Och valet föll alltså på glass eller närmare bestämt på ”Ben & Jerry´s”.

– Jag bestämde mig nästan ögonblickligen för att bli en svensk motsvarighet till det amerikanska glassmärket. Jag bokstavligen hoppade upp ur soffan och satte igång att skriva en affärsplan. (Det hade hon nämligen gått en kurs i.)

På kvällen när maken Micael kom hem hade Angela planen färdig; Mormor Magdas Därproducerade Glass skulle företaget heta, efter Angelas gammelmormor, och all glass skulle göras med äkta råvaror i halvlitersförpackningar.

– Micke, min man, trodde nog först att det var en fas som skulle gå över. Dagen innan hade jag planerat att börja plugga igen, men den här gången vara jag ihärdig och trodde på min idé, säger Angela.

Hon övertalade snabbt sin vän Katarina Wadsby att vara delaktig i projektet och tillsammans filade de på affärsplanen, letade lokal och fick råd av Nyföretagarcentrum och Almi. Alla var glatt positiva till idén men när tjejerna sökte finansiering på banken blev det blankt nej.

– Det slutade, som för många entreprenörer, med att vi fick låna på vårt eget hus. En halv miljon kronor i pant.

Samtidigt lärde det Angela att hålla i pengarna och att inte dra på sig för höga fasta kostander.

– Det är A och O i företagandet. Att hålla kostnaderna nere.

Efter mycket letande hittade Angela tillslut en lokal som de hade råd med i småländska Taberg, strax utanför Jönköping. Fabriken ligger alldeles vid Tabergs gruva, en turistattraktion med hotell, restaurang och några butiker. Samtidigt experimenterade de vilt hemma i Angelas kök. Tre små glassmaskiner var ständigt i gång med nya recept och smaker.

– Vi provade säkert 50-60 olika smaker innan vi bestämde oss för de sex-sju sorter som vi hade när vi öppnade, berättar Angela, som alltid haft ett stort intresse för matlagning men som aldrig tidigare tillverkat glass.

Så, efter drygt ett år av förberedelser, kom äntligen den stora dagen. Den 14 juli 2011 slog Mormor Magdas Därproducerade Glass upp portarna och succén var omedelbar.

– Jag hade räknat med att det skulle komma ungefär 200 personer men det kom 650 och kön ringlade lång runt hela huset. Vi öppnade klockan 12 och klockan 18 var all glass slut. Jag har aldrig sålt så mycket glass på en dag.

Den natten somnade Angelas och Micaels tre barn i kökssoffan i fabriken medan de nyblivna glassfabrikörerna tillverkade ny glass. De måste ju ha något att sälja dagen efter också.

Och så rullande det på resten av sommaren. Fabriken höll öppet för försäljning fyra dagar i veckan och resten av tiden gick åt till tillverkning.

– Vi gjorde glass för brinnande livet men det var knappt att vi hann med. Glassen tog slut hela tiden.

Men så tog sommarlovet slut, skolorna började och glassförsäljningen bara dog. Från en dag till en annan blev det tomt och tyst i den lilla glassfabriken i Taberg.

– Jag tänkte: ”Vad gör jag nu?”. ”Hur ska vi livnära oss?”.

Angela insåg att det bara fanns en sak att göra. Börja knacka dörr inom dagligvaruhandeln. Den första hon kontaktade var ICA-handlaren Karl Ehn, som driver en stor Maxi-butik i Jönköping.

– Han tyckte det var roligt med en lokalt producerad glass och han tog in Mormor Magdas i sitt sortiment. Det betydde väldigt mycket för oss och gjorde att vi kom in även i ett 10-tal andra matbutiker, säger Angela.

Samtidigt framhåller hon att konkurrensen om en plats i frysdisken är hård. Ett litet och relativt okänt varumärke får ofta en dålig placering och om försäljningen inte går bra tas produkterna bort omgående.

– Det är stentufft i dagligvaruhandeln. Först gäller det att ens komma in i butiken och sedan gäller det att snabbt få upp volymerna, säger Angela.

Idag har Mormor Magdas ungefär 40 återförsäljare i Småland, Stockholm, Mälardalen, Göteborg och Värmland. De flesta är traditionella matbutiker men en av de återförsäljare som säljer mest är restaurangen och saluhallen Urban Deli på Södermalm i Stockholm.

– Kunderna där uppskattar vårt koncept med bara naturliga råvaror och jag tror även att de gillar varumärket och designen på våra förpackningar.

Det växande antalet återförsäljare innebär dock en utmaning i sig för Angela. Glassen måste ju transporteras till kunderna och det kräver givetvis en frysbil. Där av de många timmarna som glassbilschaufför för Angela. Hon ägnar flera dagar varje vecka åt att köra runt till återförsäljarna, sälja glass och fylla på frysdiskarna.

– Glass är en bra och rolig produkt som folk gillar. Den är lätt att bygga varumärke kring men vad jag inte tänkte på när jag startade glassfabrik var logistiken och distributionen. Glass kan man ju inte bara slänga in i bakluckan och ge sig ut och sälja, förklarar Angela.

Den stora utmaningen inför framtiden är att få upp försäljningsvolymen och för det krävs mer kapital.

– Jag skulle gärna vilja att företaget växer, att jag kan anställa fler och investera i fler frysbilar, men då måste jag få in ytterligare finansiering. Det får gärna vara en driven entreprenör som kan tänka sig att köpa in sig i företaget, men var får man tag på en sådan? undrar Angela med en fundersam min.

Verksamheten går precis runt men Angela själv plockar inte ut någon lön, trots det hårda arbetet. Hon och familjen försörjer sig på makens lön.

– Jag behöver en finansiär som ser bortom siffrorna. Någon som tror på mig och varumärket och som ser tillväxtpotentialen, säger Angela, som 2012 utsågs till Årets företagare i Jönköping län.

I väntan på det stora lyftet jobbar hon dock på med oförminskad energi. I veckan lanserades den nya smaken ”Glada gubbar”, en jordgubbsglass som Angela hoppas ska bli en storsäljare jämte de tidigare succéerna ”Kakdeg” och ”Salta karamell”.

– Glada gubbar är verkligen en jättehärlig glass med underbar rosa färg. Den kommer att smaka underbart i vårsolen.

Så även om livet inte alltid är rosenskimrande för en glassfabrikör så finns det många goda stunder då det bokstavligen är det.

Med känsla för glass

Namn: Angela Hafström

Gör: Glassfabrikör

Ålder: 38

Familj: Micael 39, Christoffer 8, Elisabeth 6 och Magdalena 4.

Bor: Jönköping

Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap

Intressen: Laga mat och umgås med familj och vänner

Utmärkelser: Årets Nyföretagare i Jönköping, Hedersomnämnande som Årets Nyföretagare inom marknadsföring i Sverige. Månadens Jönköpingsbo.

Kuriosa: Angela har gett ut boken ”Angelas känsla för glass”, där hon delar med sig av historien om Mormor Magdas och sina bästa glassrecept.

Favoritglassmak: Kakdegsglass

 

Min första affär:

”Jag sålde jultidningar till min släkt”.

 

Min bästa affär:

”När jag träffade min man Micael, som senare gick med på att belåna vårt hus, så jag kunde följa mina drömmar”.

 

Min sämsta affär:

”En superläcker, rosa och dyr kulglassdisk som är alldeles för otymplig för att den ska få plats i glassfabriken. Den används inte och står bara i vägen”.

Glassigt smålandsföretag

Namn: Mormor Magdas Därproducerade Glass

Startår: 2011

Verksamhet: Glasstillverkning

Vd: Angela Hafström

Ägare/grundare: Angela och Micael Hafström

Antal ansällda: 3

Tillverkningskapacitet: cirka 130 000 halvlitersburkar per år.

Omsättning: 1,8 miljoner kronor.

Anna Dalqvist