Johan Ljungquist och Mikael Olenmark, grundare av Scandinavian Aquasystem och varumärket Gårdsfisk.
Foto: Anders Kristensson

Johan Ljungquist och Mikael Olenmark i den nybyggda uppfödningshallen. Här står fyra bassänger med fiskar i olika tillväxtstadier.

NYHET Publicerad

Fiskodling på land ny och växande näring

ENTREPRENÖRER På en gammal nedlagd gård i norra Skåne har marinbiologen Johan Ljungquist och vattenresursingenjören Mikael Olenmark byggt upp ett nytt fiskuppfödningskoncept. Där föder de upp välsmakande och snabbväxande tropiska fiskar som heter Rödstrimma och Clarias. Gårdsfiskarna konkurrerar nu med den odlade laxen i butiker i Skåne.

Johan Ljungquist och Mikael Olenmark, grundare av Scandinavian Aquasystem och varumärket Gårdsfisk.
Foto: Anders Kristensson

Marinbiologen Johan Ljungquist och vattenresursingenjören Mikael Olenmark har tagit fram ett nytt koncepet för fiskodling på en gård Tollarp i nordöstra Skåne.

Johan Ljungquist och Mikael Olenmark, grundare av Scandinavian Aquasystem och varumärket Gårdsfisk.

Varje dag kontrolleras vattenkvalitén för att fiskarnas miljö ska vara optimal. Mikael inne i yngelrummet där labbet ligger.

Foto: Anders Kristensson
Rödstrimma är en tropisk fisk som lämpar sig väl för uppfödning.

Rödstrimma är en tropisk fisk som lämpar sig väl för uppfödning. Den är både motståndskraftig och snabbväxande.

Foto: Anders Kristensson
Tidningsannons för Rödstrimma.

Utmaningen nu är marknadsföringen för att skapa efterfrågan på tropiska fiskar. I en dagstidningsannons berättar ICA Maxi att Johan och Mikael kommer till butiken för att smörsteka rödstrimma för provsmakning.

Drygt hälften av all fisk som konsumeras idag är odlad. Men fiskodlingar till havs har stor miljöpåverkan och problem med sjukdomar som sprids bland fiskarna. Fodret tillverkas av småfisk och det bidrar till utfiskningen av världshaven. Nackdelarna är alltså många.

Samtidigt är vattenbruk den snabbaste växande livsmedelsnischen i världen, även om Sverige har hamnat på efterkälken. Fiskodling på land har snabbt blivit en expansiv bransch. Ska vi människor kunna äta lika mycket fisk i framtiden behövs odlingar på land eftersom fisken i haven annars kommer att ta slut.

– Det är därför vi vill bidra med något nytt som också är hållbart, säger entreprenörerna Johan Ljungquist och Mikael Olenmark.

De träffades under studietiden vid Lunds universitet, där de startade ett projekt vid sidan av studierna tillsammans med fyra andra studenter. Det var ett företag som skulle bedriva fiskodling och grönsaksodling i urban miljö. Men när det var dags att När de att sjösätta företaget rann det ut i sanden. Johan och Mikael kunde dock inte släppa visionen om hållbart vattenbruk. Det skulle dock dröja ytterligare några år innan de var redo att förverkliga idén.  

– Lärdomarna från projektet tog vi med oss. Vi insåg bland annat vikten av att hålla stenhård ordning på alla papper och att den ekonomiska kalkylen vi hade gjort var allt för optimistisk. Dessutom insåg vi att den urbana utgångspunkten inte fungerade. Den naturliga platsen för en fiskuppfödning är på en gård på landet, säger Mikael.

Genom att placera fiskodlingen på landet hittade Johan och Mikael en enkel lösning på hur avfallet, det vill säga fiskavföringen från odlingen skulle tas om hand. Istället för att bidra till att övergöda havet, som konventionell fiskuppfödning gör, återför man avfallet till åkrarna i form av högvärdigt gödsel.

– Gårdens infrastruktur med urinbrunn, vatten och byggnader passar bra till fiskodling och dessutom är fastighetspriset ett helt annat här i Tollarp jämfört med i städerna, säger Johan.

Fiskodlingen är konstruerad som ett slutet system där 95 procent av vattnet återcirkuleras med hjälp av filter. Avfallet som fastnar i filtrena går ut i en damm och blir till högvärdigt gödsel.

– Det är ett kretsloppsloppstänk i vår anläggning och därför fungerar fiskuppfödning som ett perfekt komplement för jordbrukare som även har användning för gödseln. Miljöpåverkan blir minimal, förklarar Johan.

Och nu när entreprenörsduons egen anläggning fungerar som den ska är det snart dags för nästa fas i affärsidén; att sälja ett helt fiskuppfödningskoncept på licens till lantbrukare, som ett sorts franchisekoncept.

Det har gått i en rasande fart sedan Johan och Mikael startade företaget Scandinavian Aquasystem 2013. Finansieringen kommer från flera håll. Landsbygdsprogrammet, som stöder verksamhet som skapar förutsättningar för en levande landsbygd, har gett ett stöd på 1,5 miljoner kronor. Miljövårdsfonden, som region Skåne förvaltar, gav 260 000 kronor och Innovationskontor Syd bidrog med 300 000 kronor. En checkkredit på banken löste det som fattades upp till de 2,3 miljoner som krävdes för att dra igång.

Gården köptes in och under det första året byggde duon själva om ladan, bytte tak, isolerade och installerade hela systemet av fiskbassänger, filter, pumpar och rör.

– Grundtanken var ”keep it simple and stupid”, säger Mikael.

– Ju mer teknik man blandar in desto större risk för fel. Det viktiga är att hålla fokus på fiskarna och se till att de mår bra, tillägger Johan.

Inne i den ombyggda ladan är det nu helt annorlunda jämfört med vanliga lador. De gamla djurbåsen har bytts ut mot tio bassänger med plats för 15 000 fiskar. Det kristallklara vattnet håller 28 grader, vilket gör att fiskarna växer fort. Värmen är näst intill tropisk.

När foderautomaterna sprider ut pellets i bassängerna börjar vattnet koka. Födan består till 90 procent av växter och tio procent är restavfall från fiskindustrin. De båda fisksorterna som Johan och Mikael föder upp är både energieffektiva och mycket motståndskraftiga. Det blir ett kilo fisk på 1,1 kilo foder och inga mediciner behövs preventivt.

– Mikael är en riktig tekniknörd. Det är han som konstruerat allt från foderautomater till smarta cirkulationslösningar för att göra anläggningen så enkel som möjligt, berättar Johan.

Bassängerna är fulla av vita rödstrimmiga tilapior och clarias och av svarta afrikanska ålmalar. Fiskar i olika tillväxtstadier simmar runt i bassängerna.

– Vi gav tilapian namnet Rödstrimma för att särskilja vår fisk från annan tilapia, som föds upp i Asien under tveksamma förhållanden, säger Mikael.

Budgeten de hade till förfogande tvingade dem att hitta billigt material både till renoveringen av ladan och till fiskuppfödningsanläggningen.

– Vi har blivit riktigt bra på att hitta konkurslager och begagnade prylar, säger Mikael.

Johan förhandlar ner priset på allt. Lyckas han inte förhandla ner priset på en offert med minst 25 procent blir det ingen beställning. Duon vet att många vattenbruks projekt har stupat på målsnöret, när pengarna plötsligt tagit slut. Johan visste därför att varje prisförhandling måste vinnas.

De behövde även ha kontroll över utgifterna för att månadsvis kunna redovisa sina utlägg till Jordbruksverket för att bidraget på 1,5 miljoner kronor skulle betalas ut.  

– Vi gjorde en likviditetsplan varje vecka för att veta vad vi mäktade med att investera i för tillfället, berättar Mikael.  

Under sommaren har de installerat en ny uppfödningsanläggning i en ny stor fiskhall på 600 kvadratmeter. Det är en förfinad och uppdaterad version av pilotanläggningen. När allt är klart ska fisk odlas i 16 bassänger i hallen. Produktionen kommer på sikt att tredubblas och ligga på 60- 80 ton fisk per år. Hallen har högt i tak och här finns också plats för kommande filéning och paketering.

För att finansiera bygget tog de lån på gården, som Johan och Mikael driver som ett separat bolag. Samtidigt som bygget satte igång anställdes även en driftansvarig för den dagliga skötseln av anläggningen.

– Vi behövde frigöra tid för att kunna lägga mer kraft på marknadsföring och på att leta efter investerare, berättar Mikael.

I juni köpte Almi invest en liten del av Scandinavian Aquasystem och den fortsatta finansieringen är nu säkrad för ytterligare ett år.

Uppmärksamheten och nyfikenheten på fiskuppfödningen i Tollarp har varit stor. Rödstrimmorna och Clariasfiskarna, i de varma bassängerna, har beundrats av både inhemska och utländska studiebesök och Johan och Mikael har fått ett flertal stipendier och priser för sitt arbete, bland annat Stordalens regionpris Eat Award.

Nästa steg i Johan och Mikaels affärsplan är att sälja fiskuppfödningsanläggningar på licens till olika lantbrukare. Idén är att leverera hela anläggningar, förmedla kunskapen som krävs och ställa upp med support. Tillståndsansökningar och marknadsföring kommer också att vara en del av konceptet.

Varje vecka hör en eller ett par lantbrukare av sig och frågar om hur licenssystemet kommer att fungera.

– Intresset är väldigt stort. Lönsamheten för lantbrukare är idag mycket dålig och vi vill ge landsbygden en chans att leva. Men innan vi sjösätter licenssystemet måste vi skapa större efterfrågan på vår fisk, säger Johan.

Den stora utmaningen just nu är därför att marknadsföra och sälja fisken. Varje vecka står de och smörsteker rödstrimma i butik och bjuder kunderna på smakbitar.

– Sakta men säkert ökar efterfrågan, säger Johan.

Idag säljer tolv butiker i Skåne den tropiska fisken under varumärket Gårdsfisk, som entreprenörsduon grundade förra året. Ett par restauranger har även Rödstrimma på menyn.

För att nya matvanor ska skapas måste deras fisk ligga i butik varje vecka. Det viktiga är att alltid kunna leverera fisk till affärerna.

Under hösten startade Johan och Mikael även en fiskodlarskola på Facebook för att berätta om fiskens positiva sidor. Recept ska också ingå.

Framgången hänger alltså på att Johan och Mikael kan få oss vanliga konsumenter att börja smörsteka Rödstrimma. Lyckas duon kan deras koncept för fiskodling på land bli ett lyft både för landsbygden och miljön. 

Anders Kristensson

Fiskuppfödning i lada

Namn: Scandinavian Aquasystem
Startår: 2013
Grundare: Johan Ljungquist och Mikael Olenmark
Verksamhet: Affärsidén är ett integrerat jord- och vattenbruk med uppfödning av fiskar. Pilotanläggningen producerar 15- 20 ton fisk per år. På sikt ska produktionen tredubblas till 60- 80 ton per år.
Ägare: Johan Ljungquist och Mikael Olenmark samt Almi invest som köpte en mindre del av bolaget 2016.
Omsättning: 2 miljoner kronor 2014
Utmärkelser: Mikael och Johan har fått ett flertal utmärkelser och stipendier, bland annat Stordalens regionpris Eat Award.

Minnesvärda affärer

Vår första affär…
Johan: "Sålde sniglar och grodyngel som 4-åring."
Mikael: "Sålde kvällsposten."
 

Vår bästa affär…
Johan: "Mitt nuvarande hus."
Mikael: "Lägenhetsaffär och att starta företaget".
 

Vår sämsta affär…
Johan: "Varje bilaffär".
Mikael: "Aktieaffärer".

Fiskfakta
  • Rödstrimman eller Niltalipian är en tropisk fisk som lever i Nilen och är världens näst mest odlade fisk. Den har ett fast vitt kött som passar både till sushi och till grillen. Johan och Mikael har gett fisken namnet Rödstrimma.
  • Clarias eller Afrikansk ålmal är också en tropisk fisk rik på omega 3. Liksom Rödstrimman är den motståndskraftig mot sjukdomar. Mycket god grillad eller rökt.
    Uppfödningstiden är ca 6–8 månader för båda.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.