Johan Ljungquist och Mikael Olenmark, grundare av Scandinavian Aquasystem och varumärket Gårdsfisk.
Foto: Anders Kristensson

Johan Ljungquist och Mikael Olenmark i den nybyggda uppfödningshallen. Här står fyra bassänger med fiskar i olika tillväxtstadier.

NYHET Publicerad

Fiskodling på land ny och växande näring

ENTREPRENÖRER På en gammal nedlagd gård i norra Skåne har marinbiologen Johan Ljungquist och vattenresursingenjören Mikael Olenmark byggt upp ett nytt fiskuppfödningskoncept. Där föder de upp välsmakande och snabbväxande tropiska fiskar som heter Rödstrimma och Clarias. Gårdsfiskarna konkurrerar nu med den odlade laxen i butiker i Skåne.

Johan Ljungquist och Mikael Olenmark, grundare av Scandinavian Aquasystem och varumärket Gårdsfisk.
Foto: Anders Kristensson

Marinbiologen Johan Ljungquist och vattenresursingenjören Mikael Olenmark har tagit fram ett nytt koncepet för fiskodling på en gård Tollarp i nordöstra Skåne.

Johan Ljungquist och Mikael Olenmark, grundare av Scandinavian Aquasystem och varumärket Gårdsfisk.

Varje dag kontrolleras vattenkvalitén för att fiskarnas miljö ska vara optimal. Mikael inne i yngelrummet där labbet ligger.

Foto: Anders Kristensson
Rödstrimma är en tropisk fisk som lämpar sig väl för uppfödning.

Rödstrimma är en tropisk fisk som lämpar sig väl för uppfödning. Den är både motståndskraftig och snabbväxande.

Foto: Anders Kristensson
Tidningsannons för Rödstrimma.

Utmaningen nu är marknadsföringen för att skapa efterfrågan på tropiska fiskar. I en dagstidningsannons berättar ICA Maxi att Johan och Mikael kommer till butiken för att smörsteka rödstrimma för provsmakning.

Drygt hälften av all fisk som konsumeras idag är odlad. Men fiskodlingar till havs har stor miljöpåverkan och problem med sjukdomar som sprids bland fiskarna. Fodret tillverkas av småfisk och det bidrar till utfiskningen av världshaven. Nackdelarna är alltså många.

Samtidigt är vattenbruk den snabbaste växande livsmedelsnischen i världen, även om Sverige har hamnat på efterkälken. Fiskodling på land har snabbt blivit en expansiv bransch. Ska vi människor kunna äta lika mycket fisk i framtiden behövs odlingar på land eftersom fisken i haven annars kommer att ta slut.

– Det är därför vi vill bidra med något nytt som också är hållbart, säger entreprenörerna Johan Ljungquist och Mikael Olenmark.

De träffades under studietiden vid Lunds universitet, där de startade ett projekt vid sidan av studierna tillsammans med fyra andra studenter. Det var ett företag som skulle bedriva fiskodling och grönsaksodling i urban miljö. Men när det var dags att När de att sjösätta företaget rann det ut i sanden. Johan och Mikael kunde dock inte släppa visionen om hållbart vattenbruk. Det skulle dock dröja ytterligare några år innan de var redo att förverkliga idén.  

– Lärdomarna från projektet tog vi med oss. Vi insåg bland annat vikten av att hålla stenhård ordning på alla papper och att den ekonomiska kalkylen vi hade gjort var allt för optimistisk. Dessutom insåg vi att den urbana utgångspunkten inte fungerade. Den naturliga platsen för en fiskuppfödning är på en gård på landet, säger Mikael.

Genom att placera fiskodlingen på landet hittade Johan och Mikael en enkel lösning på hur avfallet, det vill säga fiskavföringen från odlingen skulle tas om hand. Istället för att bidra till att övergöda havet, som konventionell fiskuppfödning gör, återför man avfallet till åkrarna i form av högvärdigt gödsel.

– Gårdens infrastruktur med urinbrunn, vatten och byggnader passar bra till fiskodling och dessutom är fastighetspriset ett helt annat här i Tollarp jämfört med i städerna, säger Johan.

Annons

Fiskodlingen är konstruerad som ett slutet system där 95 procent av vattnet återcirkuleras med hjälp av filter. Avfallet som fastnar i filtrena går ut i en damm och blir till högvärdigt gödsel.

– Det är ett kretsloppsloppstänk i vår anläggning och därför fungerar fiskuppfödning som ett perfekt komplement för jordbrukare som även har användning för gödseln. Miljöpåverkan blir minimal, förklarar Johan.

Och nu när entreprenörsduons egen anläggning fungerar som den ska är det snart dags för nästa fas i affärsidén; att sälja ett helt fiskuppfödningskoncept på licens till lantbrukare, som ett sorts franchisekoncept.

Det har gått i en rasande fart sedan Johan och Mikael startade företaget Scandinavian Aquasystem 2013. Finansieringen kommer från flera håll. Landsbygdsprogrammet, som stöder verksamhet som skapar förutsättningar för en levande landsbygd, har gett ett stöd på 1,5 miljoner kronor. Miljövårdsfonden, som region Skåne förvaltar, gav 260 000 kronor och Innovationskontor Syd bidrog med 300 000 kronor. En checkkredit på banken löste det som fattades upp till de 2,3 miljoner som krävdes för att dra igång.

Gården köptes in och under det första året byggde duon själva om ladan, bytte tak, isolerade och installerade hela systemet av fiskbassänger, filter, pumpar och rör.

– Grundtanken var ”keep it simple and stupid”, säger Mikael.

– Ju mer teknik man blandar in desto större risk för fel. Det viktiga är att hålla fokus på fiskarna och se till att de mår bra, tillägger Johan.

Inne i den ombyggda ladan är det nu helt annorlunda jämfört med vanliga lador. De gamla djurbåsen har bytts ut mot tio bassänger med plats för 15 000 fiskar. Det kristallklara vattnet håller 28 grader, vilket gör att fiskarna växer fort. Värmen är näst intill tropisk.

När foderautomaterna sprider ut pellets i bassängerna börjar vattnet koka. Födan består till 90 procent av växter och tio procent är restavfall från fiskindustrin. De båda fisksorterna som Johan och Mikael föder upp är både energieffektiva och mycket motståndskraftiga. Det blir ett kilo fisk på 1,1 kilo foder och inga mediciner behövs preventivt.

– Mikael är en riktig tekniknörd. Det är han som konstruerat allt från foderautomater till smarta cirkulationslösningar för att göra anläggningen så enkel som möjligt, berättar Johan.

Bassängerna är fulla av vita rödstrimmiga tilapior och clarias och av svarta afrikanska ålmalar. Fiskar i olika tillväxtstadier simmar runt i bassängerna.

– Vi gav tilapian namnet Rödstrimma för att särskilja vår fisk från annan tilapia, som föds upp i Asien under tveksamma förhållanden, säger Mikael.

Budgeten de hade till förfogande tvingade dem att hitta billigt material både till renoveringen av ladan och till fiskuppfödningsanläggningen.

– Vi har blivit riktigt bra på att hitta konkurslager och begagnade prylar, säger Mikael.

Johan förhandlar ner priset på allt. Lyckas han inte förhandla ner priset på en offert med minst 25 procent blir det ingen beställning. Duon vet att många vattenbruks projekt har stupat på målsnöret, när pengarna plötsligt tagit slut. Johan visste därför att varje prisförhandling måste vinnas.

De behövde även ha kontroll över utgifterna för att månadsvis kunna redovisa sina utlägg till Jordbruksverket för att bidraget på 1,5 miljoner kronor skulle betalas ut.  

– Vi gjorde en likviditetsplan varje vecka för att veta vad vi mäktade med att investera i för tillfället, berättar Mikael.  

Under sommaren har de installerat en ny uppfödningsanläggning i en ny stor fiskhall på 600 kvadratmeter. Det är en förfinad och uppdaterad version av pilotanläggningen. När allt är klart ska fisk odlas i 16 bassänger i hallen. Produktionen kommer på sikt att tredubblas och ligga på 60- 80 ton fisk per år. Hallen har högt i tak och här finns också plats för kommande filéning och paketering.

För att finansiera bygget tog de lån på gården, som Johan och Mikael driver som ett separat bolag. Samtidigt som bygget satte igång anställdes även en driftansvarig för den dagliga skötseln av anläggningen.

– Vi behövde frigöra tid för att kunna lägga mer kraft på marknadsföring och på att leta efter investerare, berättar Mikael.

I juni köpte Almi invest en liten del av Scandinavian Aquasystem och den fortsatta finansieringen är nu säkrad för ytterligare ett år.

Uppmärksamheten och nyfikenheten på fiskuppfödningen i Tollarp har varit stor. Rödstrimmorna och Clariasfiskarna, i de varma bassängerna, har beundrats av både inhemska och utländska studiebesök och Johan och Mikael har fått ett flertal stipendier och priser för sitt arbete, bland annat Stordalens regionpris Eat Award.

Nästa steg i Johan och Mikaels affärsplan är att sälja fiskuppfödningsanläggningar på licens till olika lantbrukare. Idén är att leverera hela anläggningar, förmedla kunskapen som krävs och ställa upp med support. Tillståndsansökningar och marknadsföring kommer också att vara en del av konceptet.

Varje vecka hör en eller ett par lantbrukare av sig och frågar om hur licenssystemet kommer att fungera.

– Intresset är väldigt stort. Lönsamheten för lantbrukare är idag mycket dålig och vi vill ge landsbygden en chans att leva. Men innan vi sjösätter licenssystemet måste vi skapa större efterfrågan på vår fisk, säger Johan.

Den stora utmaningen just nu är därför att marknadsföra och sälja fisken. Varje vecka står de och smörsteker rödstrimma i butik och bjuder kunderna på smakbitar.

– Sakta men säkert ökar efterfrågan, säger Johan.

Idag säljer tolv butiker i Skåne den tropiska fisken under varumärket Gårdsfisk, som entreprenörsduon grundade förra året. Ett par restauranger har även Rödstrimma på menyn.

För att nya matvanor ska skapas måste deras fisk ligga i butik varje vecka. Det viktiga är att alltid kunna leverera fisk till affärerna.

Under hösten startade Johan och Mikael även en fiskodlarskola på Facebook för att berätta om fiskens positiva sidor. Recept ska också ingå.

Framgången hänger alltså på att Johan och Mikael kan få oss vanliga konsumenter att börja smörsteka Rödstrimma. Lyckas duon kan deras koncept för fiskodling på land bli ett lyft både för landsbygden och miljön. 

Anders Kristensson

Fiskuppfödning i lada

Namn: Scandinavian Aquasystem
Startår: 2013
Grundare: Johan Ljungquist och Mikael Olenmark
Verksamhet: Affärsidén är ett integrerat jord- och vattenbruk med uppfödning av fiskar. Pilotanläggningen producerar 15- 20 ton fisk per år. På sikt ska produktionen tredubblas till 60- 80 ton per år.
Ägare: Johan Ljungquist och Mikael Olenmark samt Almi invest som köpte en mindre del av bolaget 2016.
Omsättning: 2 miljoner kronor 2014
Utmärkelser: Mikael och Johan har fått ett flertal utmärkelser och stipendier, bland annat Stordalens regionpris Eat Award.

Minnesvärda affärer

Vår första affär…
Johan: "Sålde sniglar och grodyngel som 4-åring."
Mikael: "Sålde kvällsposten."
 

Vår bästa affär…
Johan: "Mitt nuvarande hus."
Mikael: "Lägenhetsaffär och att starta företaget".
 

Vår sämsta affär…
Johan: "Varje bilaffär".
Mikael: "Aktieaffärer".

Fiskfakta
  • Rödstrimman eller Niltalipian är en tropisk fisk som lever i Nilen och är världens näst mest odlade fisk. Den har ett fast vitt kött som passar både till sushi och till grillen. Johan och Mikael har gett fisken namnet Rödstrimma.
  • Clarias eller Afrikansk ålmal är också en tropisk fisk rik på omega 3. Liksom Rödstrimman är den motståndskraftig mot sjukdomar. Mycket god grillad eller rökt.
    Uppfödningstiden är ca 6–8 månader för båda.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.