NYHET Publicerad

Forskaren som uppfann havredrycken

ENTREPRENÖR Kemiprofessorn Rickard Öste är bra på att göra business av sina innovationer. På 90-talet tog han fram en havredryck för människor som inte tål mjölk. I dag utmanar hans företag Oatly stora delar av mjölkindustrin. Men vägen dit har varit krokig.

Kemiprofessorn Rickard Öste har uppfunnit havredrycken och grundat företaget Oatly.
Foto: OLA TORKELSSON

Idag arbetar Rickard Öste främst med att planera och leda forskningsprojekt. Han har inte jobbat i labbet på 20 år.

Kemiprofessorn Rickard Öste har uppfunnit havredrycken och grundat företaget Oatly.

Kemiprofessorn Rickard Öste har uppfunnit havredrycken och grundat företaget Oatly.

Foto: OLA TORKELSSON

Radion stod på och forskaren Rickard Öste lyssnade med ena örat. Det var ett program om andra världskriget och bombningarna av de tyska städerna Dresden och Hamburg. För att inte bli upptäckta och beskjutna flög de brittiska och amerikanska bombplanen på nätterna. Motgreppet från tyskarna var att skjuta lysgranater som gjorde att de kunde se och skjuta mot bombplanen. Granaterna, som resulterade i kraftiga magnesiumsmällar, gjorde att piloterna tappade mörkerseendet i tio minuter. Men de allierade piloterna hade upptäckt att om de drack blåbärssoppa innan flygningen så återfick de sitt mörkerseende mycket snabbare.

Här någonstans började Rickard Öste lyssna med båda öronen. Han hade fått en affärsidé.

– Det var en lustig detalj, men den väckte min uppfinnarhjärna. Jag tänkte att det borde gå att ta fram en ”truckdriverdrink” som minskar risken för bil- och lastbilsförare, som ofta kör på natten, att bli bländade av mötande trafik.

Rickard Öste tog kontakt med ögonläkare och specialistforskare inom området och gjorde upp en affärsplan för hur de skulle genomföra tester och söka kapital. Men hur projektgruppen än sökte efter pengar fick de aldrig tag på någon finansiär.

– Vi fick inte ens startpengar så vi tvingades lägga ned. Det var synd för jag tror fortfarande på idén, säger han.

Men Rickard Öste lät sig inte nedslås. Han hade varit med om bakslag förut. Det här var bara en i raden av lovande uppfinningar som inte lett till något genombrott; ibland på grund av bristande intresse från konsumenter, ibland på grund av ovilliga och otåliga investerare.

– Allting tar längre tid än man tror. Det vet alla även om vissa investerare och riskkapitalister ibland låtsas som att det inte är sant. Men jag har alltid varit envis, på gränsen till naiv, så jag har alltid haft attityden att jag förr eller senare kommer att knäcka något sensationellt, säger han.

Annons

På 60-talet var Rickard Öste doktorand på Kemicentrum vid Lunds universitet. Han var elev till professor Arne Dahlqvist, mannen som 1963 upptäckte varför en del människor inte tål mjölk. Följden blev att även Rickard Öste intresserade sig för upptäckter kring laktosintolerans, som var ett okänt tillstånd för de allra flesta på den tiden. Tillsammans kartlade de människors attityder till komjölk.

– Vissa kan inte dricka mjölk eftersom de inte kan bryta ned mjölksockret. Men det finns också många människor som inte kan dricka mjölk på grund av religiösa omständigheter eller avoga attityder till mjölkdrickande. Min gamle professor brukade säga att det står till och med i bibeln att man inte blir vuxen förrän man har slutat dricka mjölk.

Rickard Öste insåg att marknaden var enorm för den som lyckades ta fram ett fullgott alternativ till komjölk, men just då hade han ingen lösning på problemet.

Tanken om en laktosfri mjölk låg dock latent i bakhuvudet under decennier och idén väcktes åter till liv under ett samtal med en spannmålshandlare i slutet av 80-talet. Spannmålshandlaren hade ett problem. Han hade ett stort överskott av havre som han inte visste vad han skulle göra av.

”Tänk om det går att göra mjölk av havren”, var det första som slog Rickard Öste. Han satte genast igång med researchen. Efter otaliga labbexperiment visade det sig att havren var överlägsen andra råvaror för att tillverka mjölk.

– Än i dag minns jag vad jag tänkte när jag smakade den ljusgrå drycken som vi fick fram i labbet på Kemicentrum. Jag blev fullkomligt överraskad, aldrig hade jag trott att drycken skulle smaka så bra. Det var ett Eureka-moment, säger han.

Havremjölken uppfyllde alla kriterier som krävs av en produkt som ska utmana komjölken. Den hade en låg smakprofil, till skillnad från till exempel sojamjölken där det är svårt att bli av med den karaktäristiska bönsmaken. Dessutom hade den en intressant sammansättning av protein, fett och kolhydrater, framhåller Rickard Öste.

– Ser man till människors näringsbehov var den till och med bättre än komjölken, som innehåller relativt höga proteinhalter. Mejeribranschen pratar ständigt om hur överlägsen komjölken är ur näringssynpunkt, men det är en överdrift som inte har stöd i forskningen. För några ören kan man berika havremjölken till samma nivå av näringsämnen som komjölken har om man nu skulle vilja göra det, säger han.

Upprymd av sin upptäckt kontaktade Rickard Öste Arla för att försöka sälja in sin nypatenterade havredryck. Han lyckades få marknadschefen för Arla att flyga ned till Skåne för att smaka på havredrycken. Men där tog det stopp. Marknadschefen ratade drycken och sade att den aldrig skulle gå att sälja.

– Jag blev ordentligt nedstämd, men kunde inte riktigt släppa taget om produkten. Jag bestämde mig för att försöka lite till och kontaktade en mängd olika företag.

Det gav resultat. Till slut nappade hälsokostföretaget Friggs. De ville göra en bantningssoppa med havremjölken som bas. Rickard Öste och hans forskarkollegor på Kemicentrum vid Lunds universitet gjorde en forskningsstudie åt företaget och enligt konstens alla regler publicerade de också resultaten i en vetenskaplig tidskrift. Sedan tyckte Friggs att universitetet skulle anordna en pressträff där forskarna skulle få berätta lite om resultaten. Sagt och gjort. Lunds universitet kallade till en presskonferens.

– Soppan fick fullständigt häpnadsväckande publicitet. Vi hade ingen aning om att det skulle bli sådan uppmärksamhet. Flera tidningar hade hela löpsedlar och våra försökspersoner fick vittna sida upp och sida ned om hur bra bantningssoppan hade varit för dem, säger han.

Bantningssoppan, som knappt hade kommit upp på butikshyllorna, sålde slut i ett nafs. Problemet var bara att det inte fanns fler soppor att fylla på med, produktionen hängde inte med. Rickard Öste försökte förgäves att skynda på processen, men det dröjde fem veckor innan de nya produkterna nådde butikerna. Då var det försent, mirakelsoppan var borta ur folks medvetande.

– Men jag lärde mig två saker. Dels hur viktigt det är att ha produkterna ute i tid. Dels vilket kraftigt verktyg PR är, framför allt när ett universitet står som avsändare, säger han.

Även om soppan blev en ekonomisk flopp gick Rickard Öste och hans forskarkollegor stärkta och upplysta ur erfarenheten. De hade fått nytt hopp om havredrycken och bildade företaget Ceba Foods (senare Oatly) som en avknoppning till Lunds universitet.

Inte långt senare fick den brittiska hälsokostbranschen upp ögonen för havremjölken och Oatly bestämde sig för att lansera drycken i England under namnet ”Oat Milk”. Det gav ringar på vattnet och Ica blev intresserade av det laktosfria alternativet, som var det enda på marknaden. Butiksjätten tog in havremjölken och sålde den under sitt eget varumärke, Solhavre.

– I vanliga fall vill man inte att sin produkt säljs under någon annans varumärke, men framställningen av vår produkt var patenterad så Ica kunde inte shoppa runt och pressa priser som de annars brukar göra, säger han.

Intäktsströmmarna från Ica gjorde att forskarna fick pengar till att utveckla fler havremjölksprodukter och kunde tänka större. Under 2001 tog de fram produkter som glass, pannkaksmet och matlagningsgrädde som lanserades i Oatlys eget namn på dagligvarumarknader i Sverige, Finland och England och på hälsokostmarknader i andra länder. Framgångarna lockade flera investerare och under 2006 kunde Oatly slå upp portarna till sin första egna fabrik i Landskrona. Nu gick det fort och företaget ökade kraftigt i omsättning varje år.

– Alla bakslag hade lärt oss vad som var viktigt för att få produkter och innovationer att lyfta. Alla led i processen måste fungera, från finansiering till PR till distribution. Annars spelar det ingen roll hur fantastisk produkten är, säger Rickard Öste.

Idag omsätter Oatly, som ägs av Rickard Öste, hans bror och en forskarkollega, 200 miljoner kronor om året och sysselsätter omkring 50 personer. Dessutom har företaget en rad lojala och solida investerare.

Enligt Rickard Öste är hans främsta styrka att han står med ena benet i den akademiska världen och med det andra i verkligheten. Han kan umgås med forskarna på deras villkor samtidigt som han kan göra business av sina innovationer. Men det händer att vissa i forskarvärlden blir provocerade av hans kommersiella tänk. Det förstår han inte.

– Vad är meningen med att vara forskare om ens upptäckter aldrig kommer någon till gagn? Fler forskare borde fundera över hur deras forskning skulle kunna tillämpas i näringslivet, säger han.

Framtiden för Rickard Öste och Oatly ser ljus ut. Oatly har ett flertal intressanta projekt på gång, bland annat i Kina där Rickard Öste tillsammans med svenska och kinesiska forskare har gjort studier på kinesiska skolbarn som visar att havremjölk berikad på mineraler och vitaminer är minst lika nyttig som komjölk. I skrivande stund ligger företaget på de kinesiska hälsomyndigheterna för att få tillstånd att leverera havredrycken till kinesiska skolor.

– Det finns många barn i Kina. Ett tillstånd skulle vara värt miljarder, säger Rickard Öste.

Affärsinriktad uppfinnare

Namn: Rickard Öste
Bakgrund: Professor i kemi vid Lunds universitet. Jobbar fortfarande någon dag i veckan på universitetet.
Gör: Arbetar främst med att planera och leda forskningsprojekt. Han har inte jobbat i labbet på 20 år.
Motto: ”100 knack, 10 snack, 1 tjack”
Innovationer/forskningsprojekt: laktosfria mjölkprodukter gjorda på havre, bantningssoppa, kolesterolsänkande öl, dryck för att inte bli bländad av mötande trafik, brödvolymmätare, instrument för att avgöra kvalitet på havre och så vidare.

Min första affär:
”Jag sålde en brödvolymmätare som jag hade uppfunnit. Den gav inga pengar men kom ut på marknaden.”

Min bästa affär:
”Oatly. Företaget växer hela tiden och har enorm internationell potential.”

Min sämsta affär:
”Bantningssoppa med vår havremjölk som bas. Det var dyrt att komma igång och produkten blev en ekonomisk flopp.”

Stark utmanare till mejeribranschen

Företag: Oatly, grundades 2001 av Rickard Öste och några forskarkollegor. Men bolaget startades egentligen redan 1994 och hette då bolaget CEBA. Idag äger Rickard Öste, hans bror och ytterligare en till företaget.
Bransch: Livsmedel.
Produkter: Tillverkar och säljer flytande laktosfria havreprodukter som substitut till komjölk. Måltidsdryck, pannkaksmet, matlagningsgrädde, glass är några av företagets produkter
Omsättning: 200 miljoner kronor
Anställda: Ett 50-tal
Oatly-koncernen: Oatly (huvudverksamhet), Aventure (forskning och kvalificerad produktutveckling), CEBA, Lundagrion, Crop Tailor, GlucaNova, DoubleGood, Aventure Holding, Lument. Flera av dotterbolagen har skapats för att slippa byråkrati och höga kostnader för patent.

Rickard Öste bästa tips för till andra entreprenörer:
  • Se problem som möjligheter
  • Innovationen/produkten måste motsvaras av ett verkligt behov
  • Ordna med finansiering innan expansion
  • Var beredd att kämpa länge innan ett genombrott
  • Ta in kompetens utifrån
  • Rådfråga de som är allra bäst inom sina områden
  • Se till att ha patent på dina innovationer
  • Utnyttja PR som ett verktyg, det är viktigt vem som är avsändare
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.