Johannes Cullberg, grundare av Paradiset, bollar med grönsaker i butiken i Sickla.

Hållbarhetstänket är grunden i Johannes Cullbergs affärsidé. Frukt och grönsaker som börjar mjukna blir till smoothier, som sedan säljs i butiken.

NYHET Publicerad

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.

Delikatessdisken i Paradisets butik i Sickla.

Paradiset är mer än en mataffär. Där kan du även äta en bit mat, dricka kaffe och äta bullar från bageriet. I Sickla kan du även ta en hantverksbryggd öl.

Johannes Cullberg, grundare och vd för Paradiset, med en kronärtskocka i händerna.
Johannes Cullberg har tatuerat Paradisets logotype på sin arm.

Sedan ett år tillbaka pryder Paradisets logga grundaren Johannes Cullbergs arm. Då blev Paradiset en matvarukedja med tre butiker i Stockholmsområdet.

37 minuter var rekordet. Efter åratal av stormatshandlingar med barnen började Johannes Cullberg ta tiden varje gång han klev in i sin lokala matbutik.

– En dag så brast allting. Handlaren hade flyttat runt allt i butiken. Nu skulle jag behöva göra om hela min rundtur. Jag orkade inte längre och började fundera på hur jag skulle kunna göra något bra av det som jag bara såg som ett onödigt ont. Det ska vara kul med mat och det ska vara kul att handla, säger Johannes Cullberg.

Han hade blivit trött på röriga matbutiker och på dåliga produkter. Idén att skapa en matbutik med ett schyst sortiment och en inspirerande miljö började ta form. Men reaktionerna från omgivningen var splittrade. Vännerna var stöttande och peppande, men experter inom dagligvaruhandeln var skeptiska. De påpekade att det är så gott som omöjligt att bryta dagligvaruhandelns oligopol.

Dagligvarumarknaden har under decennier styrts av ett fåtal aktörer som Ica, Coop, Axfood, Bergendahls Food och Livsmedelshandlarna. De senaste åren har dock konkurrensen ökat genom inbrytningar från utländska matkedjor som exempelvis Lidl Sverige. Just Lidl var det företag som Johannes Cullberg jobbade för i början av 2000-talet i Tyskland, Holland och Norge. Under flera år var han med och ledde den tyska matvarukedjans expansion i Norge.

Enligt honom var det tuffa men lärorika år som gav honom mycket erfarenhet på kort tid. Några av lärdomarna var dock inte av det bästa slaget.

– På min tredje dag blev jag utskälld för första gången, utan anledning. På Lidl fanns en företagskultur där fokus låg på vinst och makt. När jag hade avancerat uppåt i chefsleden så blev det bättre, men jag kände mig ändå inte nöjd med mitt jobb, säger Johannes Cullberg som på detta sätt lärde sig hur han inte vill vara som chef.

En bakfull lördagsmorgon år 2005 fick han nog. Kvällen innan hade Johannes varit på en fest i Stockholm. På festen hade han frågat en bekant varför denne inte tjänade så mycket pengar.

Annons

– Jag fick en sådan ångest när jag vaknade och insåg att jag hade blivit en sådan person som jag verkligen avskyr. Då brast det för mig och jag kände att jag var tvungen att lämna hela den företagskultur, som blivit en alldeles för stor del av mitt liv.

Sagt och gjort. Johannes Cullberg sade upp sig och började arbeta som regionchef på Feelgood, ett företag som arbetar med företagshälsa. Efter tre månader hade han avancerat till operativ chef och efter ett år tog Johannes Cullberg över som koncernchef. Då var företaget på nedgång, men efter ett år av hårt arbete vände han verksamheten och levererade det bästa resultatet i företagets historia.

Därefter jobbade han en kort tid på Falck Aktiv Arbetsmedicin innan han startade sitt första företag ProActive Health, som utmanade den traditionella företagshälsovården med digitala hälsotjänster. Johannes Cullberg upptäckte att han stortrivdes som entreprenör, även om det var svårt och utmanande. Planen var att fortsätta inom hälsobranschen, men idén om en matbutik med schysta matvaror fanns fortfarande i bakhuvudet.

2014 var det dags. Johannes Cullberg startade matvaruföretaget Paradiset. Han gick in med allt kapital som familjen kunde uppbåda och började samtidigt att leta efter investerare. Tio investerare hoppade på och 2015 öppnade den första Paradisetbutiken på Södermalm, då Skandinaviens största butik med naturliga och ekologiska produkter. 2016 öppnade ytterligare en butik i city och i år öppnades den tredje butiken i Sickla utanför Stockholm. Sedan starten har Johannes byggt upp ett starkt team och i dag leds företaget av honom själv och av Henrik Strinning, som har en bakgrund som försäljningschef på Coop.

– Det är ett av mina bästa beslut att få med Henrik på tåget. Det är guld värt att ha ett team där man kompletterar varandra. Jag har mina bra sidor; jag är driven, jag är en säljare och jag tänker på den stora bilden, men Henrik har ett öga för detaljer och dämpar mig när jag vill gå för fort framåt, säger Johannes Cullberg.

Det som utmärker alla Paradisetbutiker är att kunderna kan handla ekologisk, närproducerad mat utan artificiella färgämnen, smakförstärkare, sötningsmedel och aromer. I butikerna finns även restauranger eller foodcourts, delikatessdiskar och bageri. I Sicklabutiken kan man även köpa kaffe som gjorts på bönor som rostas direkt i butiken och njuta av en färsk, hantverksbryggd öl.

– Tanken är att Paradiset ska vara ett ställe som man inte vill lämna. Det ska vara en upplevelse att komma till oss. Här kan du sköta mathandlingen, äta något gott, ta en öl eller en kaffe. Dessutom genomsyrar hållbarhetstänket hela verksamheten. De frukter och grönsaker som börjar mjukna tar vi och gör schysta smoothier av, förklarar Johannes Cullberg.

Ordet Paradiset har länge använts för att beskriva Edens trädgård, människans första hem, i den kristna tron. Enligt bibeln var trädgården en verklig plats där de första människorna levde utan död och sjukdom. För Johannes Cullberg passar definitionen av det bibliska paradiset utmärkt för matvarukedjan.

– I paradiset är Sankte Per gatekeeper och han ser till att det inte kommer in något skräp, vilket det inte heller gör hos oss.

Även Paradisets logga, som är ett äpple, för tankarna till just Edens trädgård. Den pryder Johannes arm sedan ett år tillbaka.

– Jag bestämde mig när jag skrev på det första hyreskontraktet att jag skulle tatuera mig när Paradiset blev en kedja. Det blev verklighet när vi öppnade vår tredje butik. Då visste jag att det inte finns någon återvändo.

Under våren har Johannes och hans styrelse träffat ett flertal investerare, bland annat från Norge och England. Han berättar att han ofta får förfrågningar om att ta in produkter från företag som till exempel Coca Cola och Redbull i sortimentet. Men det kommer aldrig att ske.

– Många investerare säger att omsättningen skulle öka med 10–15 procent om vi tog in exempelvis Coca Cola, men det är helt orimligt. Jag tänker inte samarbeta med företag som gör så mycket skit. Det är läskigt hur många livsmedelsföretag som gör produkter som egentligen hör hemma i tvättstugan. Vi måste behålla vår integritet, säger Johannes Cullberg.

Att vara en så kallad ”underdog” innebär både fördelar och nackdelar. Dessutom ser han just nu inte några riktiga konkurrenter i Paradisets ekologiska nisch.

– Vi kämpar mot jättarna och vår största konkurrent är såklart Ica. Målet är att även jättarna ska bli bättre i sitt tänkande kring sortimentet.  

Under de senaste åren har även e-handeln ökat. Ökningen märks även inom livsmedelsbranschen. Med nya konkurrenter som Mathem.se och Mat.se som flåsar i nacken har arbetet med att starta upp en e-handel snabbats på.

– Det är ett självklart steg för oss. Just nu letar vi efter aktörer som vi kan samarbeta med. Verksamheten är uppbyggd så att vi kommer att kunna erbjuda hemkörning av våra varor i framtiden. Det är snarare en fråga om när än om.

Drömmen för Johannes Cullberg är att kunna hjälpa andra entreprenörer att möjliggöra sina drömmar. Dessutom har han ett flertal andra affärsidéer som bara väntar på att förverkligas.

– Många tror att vi entreprenörer är tävlingsmänniskor och det är sant. Men vi tävlar bara mot oss själva och mot giganter som agerar på vår marknad.

Med varumärket under huden

Namn: Johannes Cullberg
Ålder: 43 år
Bor: Norr Mälarstrand, Stockholm.
Familj: Fru och tre små barn.
Gör: Vd och grundare för matkedjan Paradiset
Motto: ”Hellre skakigt i dag än vetenskapligt imorgon”
Förebild: Elon Musk, grundare av bland annat Tesla Motors
Utmärkelser: Blev utnämnd till Stockholms mest företagsamma människa 2016 av Svenskt Näringsliv. Paradiset har vunnit Årets Butikskoncept 2017 på Retail Awards, Bästa ekobutik 2016 Ekogalan, Bästa Hyresgästkoncept 2016 av Nordic Council of Shopping Centers och Årets Hjärta 2016 på Fast Food Awards.

Min första affär:

”När jag köpte och sålde begagnade datorer på Gula sidorna 1984-1985.”

Min bästa affär:
”Att starta Paradiset.”

Min sämsta affär:
”Sålde aktier alldeles för billigt i Proactive Health när jag startade det företaget.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.