Johannes Cullberg, grundare av Paradiset, bollar med grönsaker i butiken i Sickla.

Hållbarhetstänket är grunden i Johannes Cullbergs affärsidé. Frukt och grönsaker som börjar mjukna blir till smoothier, som sedan säljs i butiken.

NYHET Publicerad

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.

Delikatessdisken i Paradisets butik i Sickla.

Paradiset är mer än en mataffär. Där kan du även äta en bit mat, dricka kaffe och äta bullar från bageriet. I Sickla kan du även ta en hantverksbryggd öl.

Johannes Cullberg, grundare och vd för Paradiset, med en kronärtskocka i händerna.
Johannes Cullberg har tatuerat Paradisets logotype på sin arm.

Sedan ett år tillbaka pryder Paradisets logga grundaren Johannes Cullbergs arm. Då blev Paradiset en matvarukedja med tre butiker i Stockholmsområdet.

37 minuter var rekordet. Efter åratal av stormatshandlingar med barnen började Johannes Cullberg ta tiden varje gång han klev in i sin lokala matbutik.

– En dag så brast allting. Handlaren hade flyttat runt allt i butiken. Nu skulle jag behöva göra om hela min rundtur. Jag orkade inte längre och började fundera på hur jag skulle kunna göra något bra av det som jag bara såg som ett onödigt ont. Det ska vara kul med mat och det ska vara kul att handla, säger Johannes Cullberg.

Han hade blivit trött på röriga matbutiker och på dåliga produkter. Idén att skapa en matbutik med ett schyst sortiment och en inspirerande miljö började ta form. Men reaktionerna från omgivningen var splittrade. Vännerna var stöttande och peppande, men experter inom dagligvaruhandeln var skeptiska. De påpekade att det är så gott som omöjligt att bryta dagligvaruhandelns oligopol.

Dagligvarumarknaden har under decennier styrts av ett fåtal aktörer som Ica, Coop, Axfood, Bergendahls Food och Livsmedelshandlarna. De senaste åren har dock konkurrensen ökat genom inbrytningar från utländska matkedjor som exempelvis Lidl Sverige. Just Lidl var det företag som Johannes Cullberg jobbade för i början av 2000-talet i Tyskland, Holland och Norge. Under flera år var han med och ledde den tyska matvarukedjans expansion i Norge.

Enligt honom var det tuffa men lärorika år som gav honom mycket erfarenhet på kort tid. Några av lärdomarna var dock inte av det bästa slaget.

– På min tredje dag blev jag utskälld för första gången, utan anledning. På Lidl fanns en företagskultur där fokus låg på vinst och makt. När jag hade avancerat uppåt i chefsleden så blev det bättre, men jag kände mig ändå inte nöjd med mitt jobb, säger Johannes Cullberg som på detta sätt lärde sig hur han inte vill vara som chef.

En bakfull lördagsmorgon år 2005 fick han nog. Kvällen innan hade Johannes varit på en fest i Stockholm. På festen hade han frågat en bekant varför denne inte tjänade så mycket pengar.

Annons

– Jag fick en sådan ångest när jag vaknade och insåg att jag hade blivit en sådan person som jag verkligen avskyr. Då brast det för mig och jag kände att jag var tvungen att lämna hela den företagskultur, som blivit en alldeles för stor del av mitt liv.

Sagt och gjort. Johannes Cullberg sade upp sig och började arbeta som regionchef på Feelgood, ett företag som arbetar med företagshälsa. Efter tre månader hade han avancerat till operativ chef och efter ett år tog Johannes Cullberg över som koncernchef. Då var företaget på nedgång, men efter ett år av hårt arbete vände han verksamheten och levererade det bästa resultatet i företagets historia.

Därefter jobbade han en kort tid på Falck Aktiv Arbetsmedicin innan han startade sitt första företag ProActive Health, som utmanade den traditionella företagshälsovården med digitala hälsotjänster. Johannes Cullberg upptäckte att han stortrivdes som entreprenör, även om det var svårt och utmanande. Planen var att fortsätta inom hälsobranschen, men idén om en matbutik med schysta matvaror fanns fortfarande i bakhuvudet.

2014 var det dags. Johannes Cullberg startade matvaruföretaget Paradiset. Han gick in med allt kapital som familjen kunde uppbåda och började samtidigt att leta efter investerare. Tio investerare hoppade på och 2015 öppnade den första Paradisetbutiken på Södermalm, då Skandinaviens största butik med naturliga och ekologiska produkter. 2016 öppnade ytterligare en butik i city och i år öppnades den tredje butiken i Sickla utanför Stockholm. Sedan starten har Johannes byggt upp ett starkt team och i dag leds företaget av honom själv och av Henrik Strinning, som har en bakgrund som försäljningschef på Coop.

– Det är ett av mina bästa beslut att få med Henrik på tåget. Det är guld värt att ha ett team där man kompletterar varandra. Jag har mina bra sidor; jag är driven, jag är en säljare och jag tänker på den stora bilden, men Henrik har ett öga för detaljer och dämpar mig när jag vill gå för fort framåt, säger Johannes Cullberg.

Det som utmärker alla Paradisetbutiker är att kunderna kan handla ekologisk, närproducerad mat utan artificiella färgämnen, smakförstärkare, sötningsmedel och aromer. I butikerna finns även restauranger eller foodcourts, delikatessdiskar och bageri. I Sicklabutiken kan man även köpa kaffe som gjorts på bönor som rostas direkt i butiken och njuta av en färsk, hantverksbryggd öl.

– Tanken är att Paradiset ska vara ett ställe som man inte vill lämna. Det ska vara en upplevelse att komma till oss. Här kan du sköta mathandlingen, äta något gott, ta en öl eller en kaffe. Dessutom genomsyrar hållbarhetstänket hela verksamheten. De frukter och grönsaker som börjar mjukna tar vi och gör schysta smoothier av, förklarar Johannes Cullberg.

Ordet Paradiset har länge använts för att beskriva Edens trädgård, människans första hem, i den kristna tron. Enligt bibeln var trädgården en verklig plats där de första människorna levde utan död och sjukdom. För Johannes Cullberg passar definitionen av det bibliska paradiset utmärkt för matvarukedjan.

– I paradiset är Sankte Per gatekeeper och han ser till att det inte kommer in något skräp, vilket det inte heller gör hos oss.

Även Paradisets logga, som är ett äpple, för tankarna till just Edens trädgård. Den pryder Johannes arm sedan ett år tillbaka.

– Jag bestämde mig när jag skrev på det första hyreskontraktet att jag skulle tatuera mig när Paradiset blev en kedja. Det blev verklighet när vi öppnade vår tredje butik. Då visste jag att det inte finns någon återvändo.

Under våren har Johannes och hans styrelse träffat ett flertal investerare, bland annat från Norge och England. Han berättar att han ofta får förfrågningar om att ta in produkter från företag som till exempel Coca Cola och Redbull i sortimentet. Men det kommer aldrig att ske.

– Många investerare säger att omsättningen skulle öka med 10–15 procent om vi tog in exempelvis Coca Cola, men det är helt orimligt. Jag tänker inte samarbeta med företag som gör så mycket skit. Det är läskigt hur många livsmedelsföretag som gör produkter som egentligen hör hemma i tvättstugan. Vi måste behålla vår integritet, säger Johannes Cullberg.

Att vara en så kallad ”underdog” innebär både fördelar och nackdelar. Dessutom ser han just nu inte några riktiga konkurrenter i Paradisets ekologiska nisch.

– Vi kämpar mot jättarna och vår största konkurrent är såklart Ica. Målet är att även jättarna ska bli bättre i sitt tänkande kring sortimentet.  

Under de senaste åren har även e-handeln ökat. Ökningen märks även inom livsmedelsbranschen. Med nya konkurrenter som Mathem.se och Mat.se som flåsar i nacken har arbetet med att starta upp en e-handel snabbats på.

– Det är ett självklart steg för oss. Just nu letar vi efter aktörer som vi kan samarbeta med. Verksamheten är uppbyggd så att vi kommer att kunna erbjuda hemkörning av våra varor i framtiden. Det är snarare en fråga om när än om.

Drömmen för Johannes Cullberg är att kunna hjälpa andra entreprenörer att möjliggöra sina drömmar. Dessutom har han ett flertal andra affärsidéer som bara väntar på att förverkligas.

– Många tror att vi entreprenörer är tävlingsmänniskor och det är sant. Men vi tävlar bara mot oss själva och mot giganter som agerar på vår marknad.

Med varumärket under huden

Namn: Johannes Cullberg
Ålder: 43 år
Bor: Norr Mälarstrand, Stockholm.
Familj: Fru och tre små barn.
Gör: Vd och grundare för matkedjan Paradiset
Motto: ”Hellre skakigt i dag än vetenskapligt imorgon”
Förebild: Elon Musk, grundare av bland annat Tesla Motors
Utmärkelser: Blev utnämnd till Stockholms mest företagsamma människa 2016 av Svenskt Näringsliv. Paradiset har vunnit Årets Butikskoncept 2017 på Retail Awards, Bästa ekobutik 2016 Ekogalan, Bästa Hyresgästkoncept 2016 av Nordic Council of Shopping Centers och Årets Hjärta 2016 på Fast Food Awards.

Min första affär:

”När jag köpte och sålde begagnade datorer på Gula sidorna 1984-1985.”

Min bästa affär:
”Att starta Paradiset.”

Min sämsta affär:
”Sålde aktier alldeles för billigt i Proactive Health när jag startade det företaget.”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.