Carl-Gustaf Svensson, vd på Kronfönster.

Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster, vände sig i första hand till underleverantörer och investerare med branschkunskap i företagets crowdfundingkampanj.

NYHET Publicerad

Glasklar utmanare fick tusentals ambassadörer via crowdfunding

FINANSIERING På åtta dagar fick den småländska fönsterrebellen Kronfönster in 35 miljoner kronor i aktiebaserad crowdfunding. De 1 232 nya delägarna finns till största delen i byggbranschen. "Jag vill ha smarta pengar. Mina underleverantörer sitter på värdefull kunskap, samtidigt som jag vinner lojalitet i en bransch där de stora drakarna dominerar", säger Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster, i fabriken i Småland.

När Entreprenör får tag på Carl-Gustaf Svensson, vd för fönstertillverkaren Kronfönster, är det bara några dagar sedan företaget avslutade sin framgångsrika emission på den digitala plattformen Pepins. Med över 35 nya miljoner i kassan borde det finnas anledning att fira. Men det är inte hans stil, konstaterar Carl-Gustaf Svensson från sin bil, på väg ner till den nyförvärvade fabriken i Polen. Fabriken ska hjälpa honom att förverkliga den stora visionen om att gå från att sälja enbart PVC-fönster till att slå sig in på den stora marknaden för trä- och aluminiumfönster.

– Jag har svårt att slå mig till ro. På fredagskvällarna, när min fru ber mig att sluta jobba, brukar jag fantisera om hur vd-personerna på de stora fönsterdrakarna sitter på någon räkfrossa eller tar sig en whisky i tv-fåtöljen. Det får mig att jobba någon timme till, bara för att kunna njuta av att ligga steget före, säger han och skrattar.

Carl-Gustaf Svensson konstaterar att han vet allt om att vara underdog i byggbranschen; om att behöva kämpa för kunderna och att ständigt bli bortvald av underleverantörerna, trots lägre priser än de större fönstertillverkarna. Och ändå har det inget att göra med att Kronfönster är ett okänt företag eller att deras rykte är skamfilat. Tvärtom. I Småland känner de allra flesta till fönstertillverkaren, som på tio år gått från att husera i ett garage i Rottne till att bli ett gasellföretag med 100 anställda. Företaget har nu en omsättning på 71 miljoner kronor och fyra fabriker och är störst i Sverige på PVC-fönster.

– Vi blir bortvalda främst på grund av att byggbranschen är så otroligt traditionell och det är en svårrörlig bransch. Vi fyller tio år i år och tävlar mot 100-åriga fönsterdrakar. Det är en utmaning, säger han.

För att komma ikapp de stora fönsterfabrikanterna köpte Carl-Gustaf Svensson i våras en gigantisk nedlagd fabrikslokal i Polen, monsterfabriken som han själv säger, med en egen helikopterplatta och restaurang. När banken inte ville låna ut 25 miljoner kronor till investeringen stod han inför två val: ta in riskkapital eller crowdfunda. Eftersom han inte ville få in en ny storägare, med risk för att den personen skulle ha andra visioner för företaget än han själv, så var valet inte svårt.

– Jag är en lagspelare och genom aktiebaserad crowdfunding öppnas ju möjligheten att få in både kapital och lojala ambassadörer för företaget. Genom att bjuda in underleverantörer från branschen som delägare så vore det ju sjutton om de inte börjar vara lojala mot oss, säger han.

Kampanjens fokus var därför att få in delägare med branschkunskap och erfarenhet från byggsektorn. För att vara en intressant investerare skulle personen sitta på ett nätverk eller driva ett bolag i byggbranschen, arbeta med fastigheter eller ha värdefulla kunskaper om hur man tar marknadsandelar på marknader som domineras av storföretag.

Annons

Via den digitala plattformen Pepins fick Kronfönster hjälp att dra upp riktlinjerna för finansieringskampanjen. En kort informationsfilm om företagets tillväxtresa producerades, där Carl-Gustaf Svensson själv fick vara med och värdera bolaget. Han jämförde Kronfönster med andra e-handelsföretag inom byggbranschen, som sålts det senaste året, och diskuterade utifrån detta sig fram till ett bolagsvärde på 95 miljoner kronor.

Sociala medier brukar nämnas som en viktig beståndsdel i en lyckad crowdfundingkampanj, men Carl-Gustaf Svensson valde i stället att skicka personliga vykort till de byggföretagare som han ville ha som delägare. Samtidigt spred sig ryktet i branschen om att Kronfönster ville få in delägare med branschkunskap.

För att sprida aktieägandet och få många ambassadörer valde han att sälja 29 procent av bolaget.

Den 21 september påbörjade Kronfönster sin investeringsrunda där folk kunde teckna sig för aktier online. När emissionen stängdes åtta dagar senare hade bolaget fått in 1 232 nya delägare och 35,1 miljoner kronor i kapital. Intresset för att bli delägare i regionens superföretag var rekordstort.

– Folk har hört av sig och sagt att de inte hann teckna sig och nu står de i kö tills nästa runda. Jag tackade dessutom nej till fem miljoner kronor från en investerare, eftersom jag är stenhård med att delägarna inte bara får bidra med kapital. Det är idéerna och engagemanget i vår kommande tillväxtresa som jag är ute efter.

Några nackdelar med att plötsligt sitta med över tusen nya delägare, varav många redan är hans kunder eller är blivande kunder, kan han inte se.

– Jag har fått 1 232 engagerade ambassadörer på ett bräde som alla vill hjälpa Kronfönster vidare. Det känns oerhört spännande.

På det forum, som Carl-Gustaf Svensson har tillgång till på den digitala plattformen Pepins, tänker han kommunicera med delägarna.

– Där kommer jag att lägga allt från kvartalsrapporter till mer personliga avstämningar från mig. Sen hoppas jag naturligtvis att mina delägare ska höra av sig med idéer och synpunkter.

Carl-Gustaf Svenssons tre tips: Så fixar du finansiering genom aktier
  1. Ha tålamod och var ute i god tid. Att skriva ett memorandum eller prospekt är tidskrävande.
  2. Avsätt resurser för emissionsprocessen och investerarträffar. Det är lätt att man tappar farten i sin dagliga business.
  3. Var tydlig med varför ni vill ta in kapital och vad ni ska använda pengarna till.
Småländsk fönsterrebell

Namn: Kronfönster.
Vd och grundare: Carl-Gustaf Svensson.
Verksamhet: Tillverkar och säljer fönster utan mellanhänder via e-handel i hela Europa.
Anställda: 100 anställda.
Omsättning: 71 miljoner kronor.

Expertens 10 tips

Så lockar du nya delägare till ditt företag
Björn Eriksson, Digital marknadschef på Pepins

  1. Crowdfunding, eller folkfinansiering, är ett väldigt brett begrepp. Gör din hemläxa och ta reda på vilken typ som passar dig bäst: belöningsbaserad, lånebaserad eller aktiebaserad finansiering.
  2. Ha en tydlig plan för vad du ska göra med pengarna. Hur mycket kapital ska ditt bolag ta in och till vilken värdering?
  3. Se delägarna som partner och därmed en värdefull resurs. Gör en rimlig värdering av bolaget och erbjud professionella villkor. Ge samma erbjudande till investerarna som du hade gett din familj.
  4. Använd företagets eget nätverk. Många bolag har redan många kunder som i bästa fall är kunder just för att de gillar er produkt eller tjänst. Därför vill säkert många investera. Engagemanget företaget får på köpet är värt sin vikt i guld.
  5. Se det inte bara som en emission, utan även som en marknadsföringskampanj. Rikta dig mot potentiella kunder som nu får en chans att lära känna ditt företag och dina produkter.
  6. Gör en grym video och gör den underhållande. Det ökar chanserna för investering från den som tittar och även möjligheten att personen i fråga sprider videon vidare, vilket betyder gratis marknadsföring.
  7. Ge mervärde. Om bolaget gör konsumentprodukter, erbjud en gratis produkt vid ett visst investeringsbelopp.
  8. Förenkla, förenkla, förenkla. Se till att affärsmodellen och bolagspresentationen är barnsligt enkel att förstå. Att inte förstå sig på bolaget är enbart en barriär för en investerare.
  9. Framhäv personerna i företaget. När du når den breda massan så investerar de lika mycket i bolagets ekonomiska potential som personerna bakom. Se till att du som entreprenör framhävs.
  10. Tänk flera år framåt. Hur påverkar crowdfundingkampanjen företaget i framtiden? Vad händer om bolaget till exempel vill ta in mer pengar, göra ett strategiskt förvärv eller du vill sälja bolaget. Se till att ha professionella avtal på plats som gynnar alla parter, även på lång sikt.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.