Carl-Gustaf Svensson, vd på Kronfönster.

Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster, vände sig i första hand till underleverantörer och investerare med branschkunskap i företagets crowdfundingkampanj.

NYHET Publicerad

Glasklar utmanare fick tusentals ambassadörer via crowdfunding

FINANSIERING På åtta dagar fick den småländska fönsterrebellen Kronfönster in 35 miljoner kronor i aktiebaserad crowdfunding. De 1 232 nya delägarna finns till största delen i byggbranschen. "Jag vill ha smarta pengar. Mina underleverantörer sitter på värdefull kunskap, samtidigt som jag vinner lojalitet i en bransch där de stora drakarna dominerar", säger Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster, i fabriken i Småland.

När Entreprenör får tag på Carl-Gustaf Svensson, vd för fönstertillverkaren Kronfönster, är det bara några dagar sedan företaget avslutade sin framgångsrika emission på den digitala plattformen Pepins. Med över 35 nya miljoner i kassan borde det finnas anledning att fira. Men det är inte hans stil, konstaterar Carl-Gustaf Svensson från sin bil, på väg ner till den nyförvärvade fabriken i Polen. Fabriken ska hjälpa honom att förverkliga den stora visionen om att gå från att sälja enbart PVC-fönster till att slå sig in på den stora marknaden för trä- och aluminiumfönster.

– Jag har svårt att slå mig till ro. På fredagskvällarna, när min fru ber mig att sluta jobba, brukar jag fantisera om hur vd-personerna på de stora fönsterdrakarna sitter på någon räkfrossa eller tar sig en whisky i tv-fåtöljen. Det får mig att jobba någon timme till, bara för att kunna njuta av att ligga steget före, säger han och skrattar.

Carl-Gustaf Svensson konstaterar att han vet allt om att vara underdog i byggbranschen; om att behöva kämpa för kunderna och att ständigt bli bortvald av underleverantörerna, trots lägre priser än de större fönstertillverkarna. Och ändå har det inget att göra med att Kronfönster är ett okänt företag eller att deras rykte är skamfilat. Tvärtom. I Småland känner de allra flesta till fönstertillverkaren, som på tio år gått från att husera i ett garage i Rottne till att bli ett gasellföretag med 100 anställda. Företaget har nu en omsättning på 71 miljoner kronor och fyra fabriker och är störst i Sverige på PVC-fönster.

– Vi blir bortvalda främst på grund av att byggbranschen är så otroligt traditionell och det är en svårrörlig bransch. Vi fyller tio år i år och tävlar mot 100-åriga fönsterdrakar. Det är en utmaning, säger han.

För att komma ikapp de stora fönsterfabrikanterna köpte Carl-Gustaf Svensson i våras en gigantisk nedlagd fabrikslokal i Polen, monsterfabriken som han själv säger, med en egen helikopterplatta och restaurang. När banken inte ville låna ut 25 miljoner kronor till investeringen stod han inför två val: ta in riskkapital eller crowdfunda. Eftersom han inte ville få in en ny storägare, med risk för att den personen skulle ha andra visioner för företaget än han själv, så var valet inte svårt.

– Jag är en lagspelare och genom aktiebaserad crowdfunding öppnas ju möjligheten att få in både kapital och lojala ambassadörer för företaget. Genom att bjuda in underleverantörer från branschen som delägare så vore det ju sjutton om de inte börjar vara lojala mot oss, säger han.

Kampanjens fokus var därför att få in delägare med branschkunskap och erfarenhet från byggsektorn. För att vara en intressant investerare skulle personen sitta på ett nätverk eller driva ett bolag i byggbranschen, arbeta med fastigheter eller ha värdefulla kunskaper om hur man tar marknadsandelar på marknader som domineras av storföretag.

Annons

Via den digitala plattformen Pepins fick Kronfönster hjälp att dra upp riktlinjerna för finansieringskampanjen. En kort informationsfilm om företagets tillväxtresa producerades, där Carl-Gustaf Svensson själv fick vara med och värdera bolaget. Han jämförde Kronfönster med andra e-handelsföretag inom byggbranschen, som sålts det senaste året, och diskuterade utifrån detta sig fram till ett bolagsvärde på 95 miljoner kronor.

Sociala medier brukar nämnas som en viktig beståndsdel i en lyckad crowdfundingkampanj, men Carl-Gustaf Svensson valde i stället att skicka personliga vykort till de byggföretagare som han ville ha som delägare. Samtidigt spred sig ryktet i branschen om att Kronfönster ville få in delägare med branschkunskap.

För att sprida aktieägandet och få många ambassadörer valde han att sälja 29 procent av bolaget.

Den 21 september påbörjade Kronfönster sin investeringsrunda där folk kunde teckna sig för aktier online. När emissionen stängdes åtta dagar senare hade bolaget fått in 1 232 nya delägare och 35,1 miljoner kronor i kapital. Intresset för att bli delägare i regionens superföretag var rekordstort.

– Folk har hört av sig och sagt att de inte hann teckna sig och nu står de i kö tills nästa runda. Jag tackade dessutom nej till fem miljoner kronor från en investerare, eftersom jag är stenhård med att delägarna inte bara får bidra med kapital. Det är idéerna och engagemanget i vår kommande tillväxtresa som jag är ute efter.

Några nackdelar med att plötsligt sitta med över tusen nya delägare, varav många redan är hans kunder eller är blivande kunder, kan han inte se.

– Jag har fått 1 232 engagerade ambassadörer på ett bräde som alla vill hjälpa Kronfönster vidare. Det känns oerhört spännande.

På det forum, som Carl-Gustaf Svensson har tillgång till på den digitala plattformen Pepins, tänker han kommunicera med delägarna.

– Där kommer jag att lägga allt från kvartalsrapporter till mer personliga avstämningar från mig. Sen hoppas jag naturligtvis att mina delägare ska höra av sig med idéer och synpunkter.

Carl-Gustaf Svenssons tre tips: Så fixar du finansiering genom aktier
  1. Ha tålamod och var ute i god tid. Att skriva ett memorandum eller prospekt är tidskrävande.
  2. Avsätt resurser för emissionsprocessen och investerarträffar. Det är lätt att man tappar farten i sin dagliga business.
  3. Var tydlig med varför ni vill ta in kapital och vad ni ska använda pengarna till.
Småländsk fönsterrebell

Namn: Kronfönster.
Vd och grundare: Carl-Gustaf Svensson.
Verksamhet: Tillverkar och säljer fönster utan mellanhänder via e-handel i hela Europa.
Anställda: 100 anställda.
Omsättning: 71 miljoner kronor.

Expertens 10 tips

Så lockar du nya delägare till ditt företag
Björn Eriksson, Digital marknadschef på Pepins

  1. Crowdfunding, eller folkfinansiering, är ett väldigt brett begrepp. Gör din hemläxa och ta reda på vilken typ som passar dig bäst: belöningsbaserad, lånebaserad eller aktiebaserad finansiering.
  2. Ha en tydlig plan för vad du ska göra med pengarna. Hur mycket kapital ska ditt bolag ta in och till vilken värdering?
  3. Se delägarna som partner och därmed en värdefull resurs. Gör en rimlig värdering av bolaget och erbjud professionella villkor. Ge samma erbjudande till investerarna som du hade gett din familj.
  4. Använd företagets eget nätverk. Många bolag har redan många kunder som i bästa fall är kunder just för att de gillar er produkt eller tjänst. Därför vill säkert många investera. Engagemanget företaget får på köpet är värt sin vikt i guld.
  5. Se det inte bara som en emission, utan även som en marknadsföringskampanj. Rikta dig mot potentiella kunder som nu får en chans att lära känna ditt företag och dina produkter.
  6. Gör en grym video och gör den underhållande. Det ökar chanserna för investering från den som tittar och även möjligheten att personen i fråga sprider videon vidare, vilket betyder gratis marknadsföring.
  7. Ge mervärde. Om bolaget gör konsumentprodukter, erbjud en gratis produkt vid ett visst investeringsbelopp.
  8. Förenkla, förenkla, förenkla. Se till att affärsmodellen och bolagspresentationen är barnsligt enkel att förstå. Att inte förstå sig på bolaget är enbart en barriär för en investerare.
  9. Framhäv personerna i företaget. När du når den breda massan så investerar de lika mycket i bolagets ekonomiska potential som personerna bakom. Se till att du som entreprenör framhävs.
  10. Tänk flera år framåt. Hur påverkar crowdfundingkampanjen företaget i framtiden? Vad händer om bolaget till exempel vill ta in mer pengar, göra ett strategiskt förvärv eller du vill sälja bolaget. Se till att ha professionella avtal på plats som gynnar alla parter, även på lång sikt.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Tillsynen av kör- och vilotider måste verklighetsanpassas"

DEBATT Det behövs ett mer verklighetsanpassat system för kör- och vilotidsregler, skriver Anna Grönlund på Transportföretagen. Och tack vare en aktuell dom i Kammarrätten kan det nu bli möjlighet, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Få företag redo för skilsmässan

HALLÅ DÄR Att företagsägare separerar kan vara ett av de större hoten mot svenska företag, enligt forskarna Kajsa Haag och Hanna Almlöf. "En skilsmässa kan få effekter som negativt påverkar inte bara ägaren och eventuella delägare, utan i förlängningen också anställda, leverantörer och kunder".
NYHET Publicerad:

Två lärare i bråk med Academedia - nu kan det bli rättssak

SKOLA Två Academedialärare betedde sig hotfullt mot sina kollegor och använde arbetstid åt att sprida politiska budskap. Nu vill en tidigare förbundsjurist på Lärarförbundet att fallet prövas i domstol eftersom han anser att Academedia bryter mot meddelarskyddet. Kommunikationsdirektör Paula Hammerskog menar att det inte handlar om meddelarskydd utan om att företaget måste ha en bra arbetsmiljö.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.
NYHET Publicerad:

Rune Andersson om exitskatten: ”För tankarna tillbaka till 1970-talet”

SKATT Regeringens förslag om en flyttskatt på kapital kommer att skada företagandet om den genomförs. Det konstaterades på ett seminarium som Stockholms Handelskammare arrangerade igår.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.