Carl-Gustaf Svensson, vd på Kronfönster.

Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster, vände sig i första hand till underleverantörer och investerare med branschkunskap i företagets crowdfundingkampanj.

NYHET Publicerad

Glasklar utmanare fick tusentals ambassadörer via crowdfunding

FINANSIERING På åtta dagar fick den småländska fönsterrebellen Kronfönster in 35 miljoner kronor i aktiebaserad crowdfunding. De 1 232 nya delägarna finns till största delen i byggbranschen. "Jag vill ha smarta pengar. Mina underleverantörer sitter på värdefull kunskap, samtidigt som jag vinner lojalitet i en bransch där de stora drakarna dominerar", säger Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster, i fabriken i Småland.

När Entreprenör får tag på Carl-Gustaf Svensson, vd för fönstertillverkaren Kronfönster, är det bara några dagar sedan företaget avslutade sin framgångsrika emission på den digitala plattformen Pepins. Med över 35 nya miljoner i kassan borde det finnas anledning att fira. Men det är inte hans stil, konstaterar Carl-Gustaf Svensson från sin bil, på väg ner till den nyförvärvade fabriken i Polen. Fabriken ska hjälpa honom att förverkliga den stora visionen om att gå från att sälja enbart PVC-fönster till att slå sig in på den stora marknaden för trä- och aluminiumfönster.

– Jag har svårt att slå mig till ro. På fredagskvällarna, när min fru ber mig att sluta jobba, brukar jag fantisera om hur vd-personerna på de stora fönsterdrakarna sitter på någon räkfrossa eller tar sig en whisky i tv-fåtöljen. Det får mig att jobba någon timme till, bara för att kunna njuta av att ligga steget före, säger han och skrattar.

Carl-Gustaf Svensson konstaterar att han vet allt om att vara underdog i byggbranschen; om att behöva kämpa för kunderna och att ständigt bli bortvald av underleverantörerna, trots lägre priser än de större fönstertillverkarna. Och ändå har det inget att göra med att Kronfönster är ett okänt företag eller att deras rykte är skamfilat. Tvärtom. I Småland känner de allra flesta till fönstertillverkaren, som på tio år gått från att husera i ett garage i Rottne till att bli ett gasellföretag med 100 anställda. Företaget har nu en omsättning på 71 miljoner kronor och fyra fabriker och är störst i Sverige på PVC-fönster.

– Vi blir bortvalda främst på grund av att byggbranschen är så otroligt traditionell och det är en svårrörlig bransch. Vi fyller tio år i år och tävlar mot 100-åriga fönsterdrakar. Det är en utmaning, säger han.

För att komma ikapp de stora fönsterfabrikanterna köpte Carl-Gustaf Svensson i våras en gigantisk nedlagd fabrikslokal i Polen, monsterfabriken som han själv säger, med en egen helikopterplatta och restaurang. När banken inte ville låna ut 25 miljoner kronor till investeringen stod han inför två val: ta in riskkapital eller crowdfunda. Eftersom han inte ville få in en ny storägare, med risk för att den personen skulle ha andra visioner för företaget än han själv, så var valet inte svårt.

– Jag är en lagspelare och genom aktiebaserad crowdfunding öppnas ju möjligheten att få in både kapital och lojala ambassadörer för företaget. Genom att bjuda in underleverantörer från branschen som delägare så vore det ju sjutton om de inte börjar vara lojala mot oss, säger han.

Kampanjens fokus var därför att få in delägare med branschkunskap och erfarenhet från byggsektorn. För att vara en intressant investerare skulle personen sitta på ett nätverk eller driva ett bolag i byggbranschen, arbeta med fastigheter eller ha värdefulla kunskaper om hur man tar marknadsandelar på marknader som domineras av storföretag.

Annons

Via den digitala plattformen Pepins fick Kronfönster hjälp att dra upp riktlinjerna för finansieringskampanjen. En kort informationsfilm om företagets tillväxtresa producerades, där Carl-Gustaf Svensson själv fick vara med och värdera bolaget. Han jämförde Kronfönster med andra e-handelsföretag inom byggbranschen, som sålts det senaste året, och diskuterade utifrån detta sig fram till ett bolagsvärde på 95 miljoner kronor.

Sociala medier brukar nämnas som en viktig beståndsdel i en lyckad crowdfundingkampanj, men Carl-Gustaf Svensson valde i stället att skicka personliga vykort till de byggföretagare som han ville ha som delägare. Samtidigt spred sig ryktet i branschen om att Kronfönster ville få in delägare med branschkunskap.

För att sprida aktieägandet och få många ambassadörer valde han att sälja 29 procent av bolaget.

Den 21 september påbörjade Kronfönster sin investeringsrunda där folk kunde teckna sig för aktier online. När emissionen stängdes åtta dagar senare hade bolaget fått in 1 232 nya delägare och 35,1 miljoner kronor i kapital. Intresset för att bli delägare i regionens superföretag var rekordstort.

– Folk har hört av sig och sagt att de inte hann teckna sig och nu står de i kö tills nästa runda. Jag tackade dessutom nej till fem miljoner kronor från en investerare, eftersom jag är stenhård med att delägarna inte bara får bidra med kapital. Det är idéerna och engagemanget i vår kommande tillväxtresa som jag är ute efter.

Några nackdelar med att plötsligt sitta med över tusen nya delägare, varav många redan är hans kunder eller är blivande kunder, kan han inte se.

– Jag har fått 1 232 engagerade ambassadörer på ett bräde som alla vill hjälpa Kronfönster vidare. Det känns oerhört spännande.

På det forum, som Carl-Gustaf Svensson har tillgång till på den digitala plattformen Pepins, tänker han kommunicera med delägarna.

– Där kommer jag att lägga allt från kvartalsrapporter till mer personliga avstämningar från mig. Sen hoppas jag naturligtvis att mina delägare ska höra av sig med idéer och synpunkter.

Carl-Gustaf Svenssons tre tips: Så fixar du finansiering genom aktier
  1. Ha tålamod och var ute i god tid. Att skriva ett memorandum eller prospekt är tidskrävande.
  2. Avsätt resurser för emissionsprocessen och investerarträffar. Det är lätt att man tappar farten i sin dagliga business.
  3. Var tydlig med varför ni vill ta in kapital och vad ni ska använda pengarna till.
Småländsk fönsterrebell

Namn: Kronfönster.
Vd och grundare: Carl-Gustaf Svensson.
Verksamhet: Tillverkar och säljer fönster utan mellanhänder via e-handel i hela Europa.
Anställda: 100 anställda.
Omsättning: 71 miljoner kronor.

Expertens 10 tips

Så lockar du nya delägare till ditt företag
Björn Eriksson, Digital marknadschef på Pepins

  1. Crowdfunding, eller folkfinansiering, är ett väldigt brett begrepp. Gör din hemläxa och ta reda på vilken typ som passar dig bäst: belöningsbaserad, lånebaserad eller aktiebaserad finansiering.
  2. Ha en tydlig plan för vad du ska göra med pengarna. Hur mycket kapital ska ditt bolag ta in och till vilken värdering?
  3. Se delägarna som partner och därmed en värdefull resurs. Gör en rimlig värdering av bolaget och erbjud professionella villkor. Ge samma erbjudande till investerarna som du hade gett din familj.
  4. Använd företagets eget nätverk. Många bolag har redan många kunder som i bästa fall är kunder just för att de gillar er produkt eller tjänst. Därför vill säkert många investera. Engagemanget företaget får på köpet är värt sin vikt i guld.
  5. Se det inte bara som en emission, utan även som en marknadsföringskampanj. Rikta dig mot potentiella kunder som nu får en chans att lära känna ditt företag och dina produkter.
  6. Gör en grym video och gör den underhållande. Det ökar chanserna för investering från den som tittar och även möjligheten att personen i fråga sprider videon vidare, vilket betyder gratis marknadsföring.
  7. Ge mervärde. Om bolaget gör konsumentprodukter, erbjud en gratis produkt vid ett visst investeringsbelopp.
  8. Förenkla, förenkla, förenkla. Se till att affärsmodellen och bolagspresentationen är barnsligt enkel att förstå. Att inte förstå sig på bolaget är enbart en barriär för en investerare.
  9. Framhäv personerna i företaget. När du når den breda massan så investerar de lika mycket i bolagets ekonomiska potential som personerna bakom. Se till att du som entreprenör framhävs.
  10. Tänk flera år framåt. Hur påverkar crowdfundingkampanjen företaget i framtiden? Vad händer om bolaget till exempel vill ta in mer pengar, göra ett strategiskt förvärv eller du vill sälja bolaget. Se till att ha professionella avtal på plats som gynnar alla parter, även på lång sikt.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.