Carl-Gustaf Svensson, vd på Kronfönster.

Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster, vände sig i första hand till underleverantörer och investerare med branschkunskap i företagets crowdfundingkampanj.

NYHET Publicerad

Glasklar utmanare fick tusentals ambassadörer via crowdfunding

FINANSIERING På åtta dagar fick den småländska fönsterrebellen Kronfönster in 35 miljoner kronor i aktiebaserad crowdfunding. De 1 232 nya delägarna finns till största delen i byggbranschen. "Jag vill ha smarta pengar. Mina underleverantörer sitter på värdefull kunskap, samtidigt som jag vinner lojalitet i en bransch där de stora drakarna dominerar", säger Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster, i fabriken i Småland.

När Entreprenör får tag på Carl-Gustaf Svensson, vd för fönstertillverkaren Kronfönster, är det bara några dagar sedan företaget avslutade sin framgångsrika emission på den digitala plattformen Pepins. Med över 35 nya miljoner i kassan borde det finnas anledning att fira. Men det är inte hans stil, konstaterar Carl-Gustaf Svensson från sin bil, på väg ner till den nyförvärvade fabriken i Polen. Fabriken ska hjälpa honom att förverkliga den stora visionen om att gå från att sälja enbart PVC-fönster till att slå sig in på den stora marknaden för trä- och aluminiumfönster.

– Jag har svårt att slå mig till ro. På fredagskvällarna, när min fru ber mig att sluta jobba, brukar jag fantisera om hur vd-personerna på de stora fönsterdrakarna sitter på någon räkfrossa eller tar sig en whisky i tv-fåtöljen. Det får mig att jobba någon timme till, bara för att kunna njuta av att ligga steget före, säger han och skrattar.

Carl-Gustaf Svensson konstaterar att han vet allt om att vara underdog i byggbranschen; om att behöva kämpa för kunderna och att ständigt bli bortvald av underleverantörerna, trots lägre priser än de större fönstertillverkarna. Och ändå har det inget att göra med att Kronfönster är ett okänt företag eller att deras rykte är skamfilat. Tvärtom. I Småland känner de allra flesta till fönstertillverkaren, som på tio år gått från att husera i ett garage i Rottne till att bli ett gasellföretag med 100 anställda. Företaget har nu en omsättning på 71 miljoner kronor och fyra fabriker och är störst i Sverige på PVC-fönster.

– Vi blir bortvalda främst på grund av att byggbranschen är så otroligt traditionell och det är en svårrörlig bransch. Vi fyller tio år i år och tävlar mot 100-åriga fönsterdrakar. Det är en utmaning, säger han.

För att komma ikapp de stora fönsterfabrikanterna köpte Carl-Gustaf Svensson i våras en gigantisk nedlagd fabrikslokal i Polen, monsterfabriken som han själv säger, med en egen helikopterplatta och restaurang. När banken inte ville låna ut 25 miljoner kronor till investeringen stod han inför två val: ta in riskkapital eller crowdfunda. Eftersom han inte ville få in en ny storägare, med risk för att den personen skulle ha andra visioner för företaget än han själv, så var valet inte svårt.

– Jag är en lagspelare och genom aktiebaserad crowdfunding öppnas ju möjligheten att få in både kapital och lojala ambassadörer för företaget. Genom att bjuda in underleverantörer från branschen som delägare så vore det ju sjutton om de inte börjar vara lojala mot oss, säger han.

Kampanjens fokus var därför att få in delägare med branschkunskap och erfarenhet från byggsektorn. För att vara en intressant investerare skulle personen sitta på ett nätverk eller driva ett bolag i byggbranschen, arbeta med fastigheter eller ha värdefulla kunskaper om hur man tar marknadsandelar på marknader som domineras av storföretag.

Annons

Via den digitala plattformen Pepins fick Kronfönster hjälp att dra upp riktlinjerna för finansieringskampanjen. En kort informationsfilm om företagets tillväxtresa producerades, där Carl-Gustaf Svensson själv fick vara med och värdera bolaget. Han jämförde Kronfönster med andra e-handelsföretag inom byggbranschen, som sålts det senaste året, och diskuterade utifrån detta sig fram till ett bolagsvärde på 95 miljoner kronor.

Sociala medier brukar nämnas som en viktig beståndsdel i en lyckad crowdfundingkampanj, men Carl-Gustaf Svensson valde i stället att skicka personliga vykort till de byggföretagare som han ville ha som delägare. Samtidigt spred sig ryktet i branschen om att Kronfönster ville få in delägare med branschkunskap.

För att sprida aktieägandet och få många ambassadörer valde han att sälja 29 procent av bolaget.

Den 21 september påbörjade Kronfönster sin investeringsrunda där folk kunde teckna sig för aktier online. När emissionen stängdes åtta dagar senare hade bolaget fått in 1 232 nya delägare och 35,1 miljoner kronor i kapital. Intresset för att bli delägare i regionens superföretag var rekordstort.

– Folk har hört av sig och sagt att de inte hann teckna sig och nu står de i kö tills nästa runda. Jag tackade dessutom nej till fem miljoner kronor från en investerare, eftersom jag är stenhård med att delägarna inte bara får bidra med kapital. Det är idéerna och engagemanget i vår kommande tillväxtresa som jag är ute efter.

Några nackdelar med att plötsligt sitta med över tusen nya delägare, varav många redan är hans kunder eller är blivande kunder, kan han inte se.

– Jag har fått 1 232 engagerade ambassadörer på ett bräde som alla vill hjälpa Kronfönster vidare. Det känns oerhört spännande.

På det forum, som Carl-Gustaf Svensson har tillgång till på den digitala plattformen Pepins, tänker han kommunicera med delägarna.

– Där kommer jag att lägga allt från kvartalsrapporter till mer personliga avstämningar från mig. Sen hoppas jag naturligtvis att mina delägare ska höra av sig med idéer och synpunkter.

Carl-Gustaf Svenssons tre tips: Så fixar du finansiering genom aktier
  1. Ha tålamod och var ute i god tid. Att skriva ett memorandum eller prospekt är tidskrävande.
  2. Avsätt resurser för emissionsprocessen och investerarträffar. Det är lätt att man tappar farten i sin dagliga business.
  3. Var tydlig med varför ni vill ta in kapital och vad ni ska använda pengarna till.
Småländsk fönsterrebell

Namn: Kronfönster.
Vd och grundare: Carl-Gustaf Svensson.
Verksamhet: Tillverkar och säljer fönster utan mellanhänder via e-handel i hela Europa.
Anställda: 100 anställda.
Omsättning: 71 miljoner kronor.

Expertens 10 tips

Så lockar du nya delägare till ditt företag
Björn Eriksson, Digital marknadschef på Pepins

  1. Crowdfunding, eller folkfinansiering, är ett väldigt brett begrepp. Gör din hemläxa och ta reda på vilken typ som passar dig bäst: belöningsbaserad, lånebaserad eller aktiebaserad finansiering.
  2. Ha en tydlig plan för vad du ska göra med pengarna. Hur mycket kapital ska ditt bolag ta in och till vilken värdering?
  3. Se delägarna som partner och därmed en värdefull resurs. Gör en rimlig värdering av bolaget och erbjud professionella villkor. Ge samma erbjudande till investerarna som du hade gett din familj.
  4. Använd företagets eget nätverk. Många bolag har redan många kunder som i bästa fall är kunder just för att de gillar er produkt eller tjänst. Därför vill säkert många investera. Engagemanget företaget får på köpet är värt sin vikt i guld.
  5. Se det inte bara som en emission, utan även som en marknadsföringskampanj. Rikta dig mot potentiella kunder som nu får en chans att lära känna ditt företag och dina produkter.
  6. Gör en grym video och gör den underhållande. Det ökar chanserna för investering från den som tittar och även möjligheten att personen i fråga sprider videon vidare, vilket betyder gratis marknadsföring.
  7. Ge mervärde. Om bolaget gör konsumentprodukter, erbjud en gratis produkt vid ett visst investeringsbelopp.
  8. Förenkla, förenkla, förenkla. Se till att affärsmodellen och bolagspresentationen är barnsligt enkel att förstå. Att inte förstå sig på bolaget är enbart en barriär för en investerare.
  9. Framhäv personerna i företaget. När du når den breda massan så investerar de lika mycket i bolagets ekonomiska potential som personerna bakom. Se till att du som entreprenör framhävs.
  10. Tänk flera år framåt. Hur påverkar crowdfundingkampanjen företaget i framtiden? Vad händer om bolaget till exempel vill ta in mer pengar, göra ett strategiskt förvärv eller du vill sälja bolaget. Se till att ha professionella avtal på plats som gynnar alla parter, även på lång sikt.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.