Carl-Gustaf Svensson, vd på Kronfönster.

Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster, vände sig i första hand till underleverantörer och investerare med branschkunskap i företagets crowdfundingkampanj.

NYHET Publicerad

Glasklar utmanare fick tusentals ambassadörer via crowdfunding

FINANSIERING På åtta dagar fick den småländska fönsterrebellen Kronfönster in 35 miljoner kronor i aktiebaserad crowdfunding. De 1 232 nya delägarna finns till största delen i byggbranschen. "Jag vill ha smarta pengar. Mina underleverantörer sitter på värdefull kunskap, samtidigt som jag vinner lojalitet i en bransch där de stora drakarna dominerar", säger Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster.

Robert Nilsson, maskinoperatör, och Carl-Gustaf Svensson, vd Kronfönster, i fabriken i Småland.

När Entreprenör får tag på Carl-Gustaf Svensson, vd för fönstertillverkaren Kronfönster, är det bara några dagar sedan företaget avslutade sin framgångsrika emission på den digitala plattformen Pepins. Med över 35 nya miljoner i kassan borde det finnas anledning att fira. Men det är inte hans stil, konstaterar Carl-Gustaf Svensson från sin bil, på väg ner till den nyförvärvade fabriken i Polen. Fabriken ska hjälpa honom att förverkliga den stora visionen om att gå från att sälja enbart PVC-fönster till att slå sig in på den stora marknaden för trä- och aluminiumfönster.

– Jag har svårt att slå mig till ro. På fredagskvällarna, när min fru ber mig att sluta jobba, brukar jag fantisera om hur vd-personerna på de stora fönsterdrakarna sitter på någon räkfrossa eller tar sig en whisky i tv-fåtöljen. Det får mig att jobba någon timme till, bara för att kunna njuta av att ligga steget före, säger han och skrattar.

Carl-Gustaf Svensson konstaterar att han vet allt om att vara underdog i byggbranschen; om att behöva kämpa för kunderna och att ständigt bli bortvald av underleverantörerna, trots lägre priser än de större fönstertillverkarna. Och ändå har det inget att göra med att Kronfönster är ett okänt företag eller att deras rykte är skamfilat. Tvärtom. I Småland känner de allra flesta till fönstertillverkaren, som på tio år gått från att husera i ett garage i Rottne till att bli ett gasellföretag med 100 anställda. Företaget har nu en omsättning på 71 miljoner kronor och fyra fabriker och är störst i Sverige på PVC-fönster.

– Vi blir bortvalda främst på grund av att byggbranschen är så otroligt traditionell och det är en svårrörlig bransch. Vi fyller tio år i år och tävlar mot 100-åriga fönsterdrakar. Det är en utmaning, säger han.

För att komma ikapp de stora fönsterfabrikanterna köpte Carl-Gustaf Svensson i våras en gigantisk nedlagd fabrikslokal i Polen, monsterfabriken som han själv säger, med en egen helikopterplatta och restaurang. När banken inte ville låna ut 25 miljoner kronor till investeringen stod han inför två val: ta in riskkapital eller crowdfunda. Eftersom han inte ville få in en ny storägare, med risk för att den personen skulle ha andra visioner för företaget än han själv, så var valet inte svårt.

– Jag är en lagspelare och genom aktiebaserad crowdfunding öppnas ju möjligheten att få in både kapital och lojala ambassadörer för företaget. Genom att bjuda in underleverantörer från branschen som delägare så vore det ju sjutton om de inte börjar vara lojala mot oss, säger han.

Kampanjens fokus var därför att få in delägare med branschkunskap och erfarenhet från byggsektorn. För att vara en intressant investerare skulle personen sitta på ett nätverk eller driva ett bolag i byggbranschen, arbeta med fastigheter eller ha värdefulla kunskaper om hur man tar marknadsandelar på marknader som domineras av storföretag.

Via den digitala plattformen Pepins fick Kronfönster hjälp att dra upp riktlinjerna för finansieringskampanjen. En kort informationsfilm om företagets tillväxtresa producerades, där Carl-Gustaf Svensson själv fick vara med och värdera bolaget. Han jämförde Kronfönster med andra e-handelsföretag inom byggbranschen, som sålts det senaste året, och diskuterade utifrån detta sig fram till ett bolagsvärde på 95 miljoner kronor.

Sociala medier brukar nämnas som en viktig beståndsdel i en lyckad crowdfundingkampanj, men Carl-Gustaf Svensson valde i stället att skicka personliga vykort till de byggföretagare som han ville ha som delägare. Samtidigt spred sig ryktet i branschen om att Kronfönster ville få in delägare med branschkunskap.

För att sprida aktieägandet och få många ambassadörer valde han att sälja 29 procent av bolaget.

Den 21 september påbörjade Kronfönster sin investeringsrunda där folk kunde teckna sig för aktier online. När emissionen stängdes åtta dagar senare hade bolaget fått in 1 232 nya delägare och 35,1 miljoner kronor i kapital. Intresset för att bli delägare i regionens superföretag var rekordstort.

– Folk har hört av sig och sagt att de inte hann teckna sig och nu står de i kö tills nästa runda. Jag tackade dessutom nej till fem miljoner kronor från en investerare, eftersom jag är stenhård med att delägarna inte bara får bidra med kapital. Det är idéerna och engagemanget i vår kommande tillväxtresa som jag är ute efter.

Några nackdelar med att plötsligt sitta med över tusen nya delägare, varav många redan är hans kunder eller är blivande kunder, kan han inte se.

– Jag har fått 1 232 engagerade ambassadörer på ett bräde som alla vill hjälpa Kronfönster vidare. Det känns oerhört spännande.

På det forum, som Carl-Gustaf Svensson har tillgång till på den digitala plattformen Pepins, tänker han kommunicera med delägarna.

– Där kommer jag att lägga allt från kvartalsrapporter till mer personliga avstämningar från mig. Sen hoppas jag naturligtvis att mina delägare ska höra av sig med idéer och synpunkter.

Carl-Gustaf Svenssons tre tips: Så fixar du finansiering genom aktier
  1. Ha tålamod och var ute i god tid. Att skriva ett memorandum eller prospekt är tidskrävande.
  2. Avsätt resurser för emissionsprocessen och investerarträffar. Det är lätt att man tappar farten i sin dagliga business.
  3. Var tydlig med varför ni vill ta in kapital och vad ni ska använda pengarna till.
Småländsk fönsterrebell

Namn: Kronfönster.
Vd och grundare: Carl-Gustaf Svensson.
Verksamhet: Tillverkar och säljer fönster utan mellanhänder via e-handel i hela Europa.
Anställda: 100 anställda.
Omsättning: 71 miljoner kronor.

Expertens 10 tips

Så lockar du nya delägare till ditt företag
Björn Eriksson, Digital marknadschef på Pepins

  1. Crowdfunding, eller folkfinansiering, är ett väldigt brett begrepp. Gör din hemläxa och ta reda på vilken typ som passar dig bäst: belöningsbaserad, lånebaserad eller aktiebaserad finansiering.
  2. Ha en tydlig plan för vad du ska göra med pengarna. Hur mycket kapital ska ditt bolag ta in och till vilken värdering?
  3. Se delägarna som partner och därmed en värdefull resurs. Gör en rimlig värdering av bolaget och erbjud professionella villkor. Ge samma erbjudande till investerarna som du hade gett din familj.
  4. Använd företagets eget nätverk. Många bolag har redan många kunder som i bästa fall är kunder just för att de gillar er produkt eller tjänst. Därför vill säkert många investera. Engagemanget företaget får på köpet är värt sin vikt i guld.
  5. Se det inte bara som en emission, utan även som en marknadsföringskampanj. Rikta dig mot potentiella kunder som nu får en chans att lära känna ditt företag och dina produkter.
  6. Gör en grym video och gör den underhållande. Det ökar chanserna för investering från den som tittar och även möjligheten att personen i fråga sprider videon vidare, vilket betyder gratis marknadsföring.
  7. Ge mervärde. Om bolaget gör konsumentprodukter, erbjud en gratis produkt vid ett visst investeringsbelopp.
  8. Förenkla, förenkla, förenkla. Se till att affärsmodellen och bolagspresentationen är barnsligt enkel att förstå. Att inte förstå sig på bolaget är enbart en barriär för en investerare.
  9. Framhäv personerna i företaget. När du når den breda massan så investerar de lika mycket i bolagets ekonomiska potential som personerna bakom. Se till att du som entreprenör framhävs.
  10. Tänk flera år framåt. Hur påverkar crowdfundingkampanjen företaget i framtiden? Vad händer om bolaget till exempel vill ta in mer pengar, göra ett strategiskt förvärv eller du vill sälja bolaget. Se till att ha professionella avtal på plats som gynnar alla parter, även på lång sikt.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.