NYHET Publicerad

”Granska din idé med andras ögon”

SNILLEBLIXTARNA, DEL ETT En idé, hur mycket du än brinner för den, kan bara utvecklas till en innovation om någon faktiskt är villig att betala för den eller använda den. Det säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser. Hon uppmanar därför alla idésprutor att noggrant analysera sin egen idé.

Eva Swede
Foto: Foto: Christina Bodelsdotter

Eva Swede sitter i styrelsen för Svenska Uppfinnareföreningen och driver det egna konsultbolaget Fri och Stark, som sysslar med rådgivning, föreläsningar och utbildning inom innovationsutveckling och entreprenörskap.

Du har fått en snilleblixt. Hädan efter kommer du alltid ha varma och torra handdukar i badrummet på morgonen. Full av entusiasm sätter du igång med att utveckla en prototyp. Kanske kommer du till och med att bli miljonär på din smarta handdukstork?

Men vänta nu, det finns redan en liknande produkt på marknaden. Din snilleblixt var kanske inte så unik trots allt.

– För att en idé verkligen ska bli en innovation krävs att den är unik på något sätt. Har den en bättre funktion, ett lägre pris eller ett nytt distributionssätt? Det gäller att analysera sin idé som om den är någon annans, med andras ögon, säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser.  

Eva Swede sitter i styrelsen för Svenska Uppfinnareföreningen och driver det egna konsultbolaget Fri och Stark, som sysslar med rådgivning, föreläsningar och utbildning inom innovationsutveckling och entreprenörskap.

Hon framhåller att det fösta som en idéspruta bör göra är att noga granska den egna idén, att göra en marknadsanalys. Den första granskningen behöver inte vara så djuplodande men ge en överskikt.

– Googla. Vilka produkter och tjänster finns redan som liknar din? Vad kostar de? Vad är det som gör din lösning unik? Kan du hitta en egen nisch? Frågor som dessa måste besvaras om det ska vara värt att gå vidare med idén, säger Eva Swede.

Även de tilltänkta kunderna behöver analyseras. En idé kan vara hur bra som helst men det måste finnas någon som är villig att betala för den, understryker Eva Swede.

Annons

– Gör en beskrivning av din ideala kund. Hur stor är målgruppen, hur köpstark är dem som ingår, vad är viktigt för kunderna; pris, funktion eller design?

Målgruppen har också betydelse för hur snabbt du bör komma ut på marknaden med din produkt eller tjänst.

– Är det en bred konsumentprodukt är ofta snabbheten viktig. Det företag som lanserar först har ofta ett övertag när det gäller att ta marknadsandelar. Men om det är en produkt som vänder sig till andra företag är kanske kvaliteten och funktionen viktigast, säger Eva Swede.

Hon framhåller också att den tekniska lösningen är avgörande. Är produkten så unik att den behöver skyddas med ett patent eller någon annan typ av skydd? För att avgöra det krävs även här det analys av befintliga patent hos Patent- och registreringsverket, PRV.

– Man kan få hjälp av PRV att söka i deras databaser. Om det redan finns produkter med liknande teknisk lösning och funktion som din är får du överväga on det är någon idé att gå vidare. Det är väldigt dyrt att söka patent och det tar tid.

Om din produkt däremot verkar vara unik även efter noggrann granskning kan det vara värt att söka patent. Om du gör det är det viktigt att inte prata om den tekniska lösningen eller idén med andra personer, enligt Eva Swede.

– Se till att du skriver ett sekretessavtal med exempelvis innovationsrådgivare eller investerare. Läcker informationen om din tekniska lösning ut är det inte längre en nyhet och då riskerar du att inte få ett patent, förklarar hon.

Men om du redan har en kund kan det vara bättre att göra precis tvärtom och inte vara så hemlighetsfull utan tvärtom utveckla din innovation tillsammans med kunden.

– Det finns alltid en risk när uppfinnaren sitter hemma och utvecklar sin idé på egen hand att den inte blir färdig i tid, att andra hinner före, eller att lösningen inte funkar för kunden. Förr eller senare måste idén testas i praktiken och att jobba ihop med kunden kan dessutom sänka utvecklingskostnaden, säger Eva Swede.

Detta gäller även innovativa tjänster och sociala innovationer.

En annan sak att ha i åtanke redan tidigt i innovationsprocessen är själva varumärket. Är du en kändis kanske du har daghjälp i ditt eget namn, men få uppfinnare har lyckan att vara Zlatan eller Leila Lindholm.

– Varumärket och ditt professionella rykte betyder enormt mycket idag. Det räcker inte med att ha en bra idé, du måste kunna visualisera den också, framför allt på nätet och vid presentationer för intressenter. Det är viktigt att din produkt och varumärket signalerar samma värderingar, säger Eva Swede.

Expertens 14 tips: Så utvecklar du din idé till en innovation

Efterfrågan:

  1. Gör en marknadsanalys för att ta reda på hur stort behovet av din vara eller tjänst är. Vad vill dagens kunder egentligen ha och hur väl uppfyller din tjänst eller vara detta?
  2. Försök uppskatta hur många som är intresserade av att köpa din vara, hur ofta och till vilket pris.
  3. Börja med att googla och söka på nätet eller fråga vänner och bekanta som skulle kunna vara i målgruppen.
  4. Hur ser den totala marknaden ut och vad är den värd? Är din idé en produkt som kan exporteras till anda länder?
  5. Hur lojala är dagens kunder till olika leverantörer och varumärken? Varför är kunderna lojala eller inte så lojala?

Målgruppen:

  1. Lär känna dina kunder så att du förstår vad de har för behov och önskemål, vad de tänker och känner och hur de agerar.
  2. Arbeta fram en mall för hur din ”idealkund” ser ut och var dessa kunder finns. Ställ många frågor i din omgivning om vad som är viktigt när de idag köper motsvarande produkt eller tjänst som du vill erbjuda.
  3. Är dina kunder privatpersoner eller företag? Vem skickar du din faktura till?
  4. Om det är privatpersoner – vilken ålder har de, vilken inkomst har de, hur priskänsliga är de, i vilket geografiskt område befinner de sig?
  5. Om det är företag – vilka branscher och vilka företag är intressanta?
  6. Hur köper kunderna idag? Går de till en butik, handlar de på nätet eller på något annat sätt?
     

Konkurrenter:

  1. Ta reda på så mycket som möjligt om dina konkurrenter. Vilka är deras starka och svaga sidor, hur paketerar, presenterar, prissätter och säljer de sina produkter eller tjänster?
  2. Fakta om dina konkurrenters ekonomiska ställning, befattningshavare och liknande hittar du på nätet hos ”Alla bolag” och på de enskilda företagens hemsidor. Hur mycket omsätter konkurrenterna och går de med vinst? Hur lång tid tog det?
  3. Hur distribuerar och marknadsför de sina produkter och tjänster? Vad är konkurrenternas unika erbjudande?
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”