”Granska din idé med andras ögon”

69

Snilleblixtarna, del ett En idé, hur mycket du än brinner för den, kan bara utvecklas till en innovation om någon faktiskt är villig att betala för den eller använda den. Det säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser. Hon uppmanar därför alla idésprutor att noggrant analysera sin egen idé.

Eva Swede
Foto: Foto: Christina Bodelsdotter
Eva Swede sitter i styrelsen för Svenska Uppfinnareföreningen och driver det egna konsultbolaget Fri och Stark, som sysslar med rådgivning, föreläsningar och utbildning inom innovationsutveckling och entreprenörskap.

Du har fått en snilleblixt. Hädan efter kommer du alltid ha varma och torra handdukar i badrummet på morgonen. Full av entusiasm sätter du igång med att utveckla en prototyp. Kanske kommer du till och med att bli miljonär på din smarta handdukstork?

Men vänta nu, det finns redan en liknande produkt på marknaden. Din snilleblixt var kanske inte så unik trots allt.

– För att en idé verkligen ska bli en innovation krävs att den är unik på något sätt. Har den en bättre funktion, ett lägre pris eller ett nytt distributionssätt? Det gäller att analysera sin idé som om den är någon annans, med andras ögon, säger Eva Swede, expert på affärs- och innovationsprocesser.  

Eva Swede sitter i styrelsen för Svenska Uppfinnareföreningen och driver det egna konsultbolaget Fri och Stark, som sysslar med rådgivning, föreläsningar och utbildning inom innovationsutveckling och entreprenörskap.

Hon framhåller att det fösta som en idéspruta bör göra är att noga granska den egna idén, att göra en marknadsanalys. Den första granskningen behöver inte vara så djuplodande men ge en överskikt.

– Googla. Vilka produkter och tjänster finns redan som liknar din? Vad kostar de? Vad är det som gör din lösning unik? Kan du hitta en egen nisch? Frågor som dessa måste besvaras om det ska vara värt att gå vidare med idén, säger Eva Swede.

Även de tilltänkta kunderna behöver analyseras. En idé kan vara hur bra som helst men det måste finnas någon som är villig att betala för den, understryker Eva Swede.

– Gör en beskrivning av din ideala kund. Hur stor är målgruppen, hur köpstark är dem som ingår, vad är viktigt för kunderna; pris, funktion eller design?

Målgruppen har också betydelse för hur snabbt du bör komma ut på marknaden med din produkt eller tjänst.

– Är det en bred konsumentprodukt är ofta snabbheten viktig. Det företag som lanserar först har ofta ett övertag när det gäller att ta marknadsandelar. Men om det är en produkt som vänder sig till andra företag är kanske kvaliteten och funktionen viktigast, säger Eva Swede.

Hon framhåller också att den tekniska lösningen är avgörande. Är produkten så unik att den behöver skyddas med ett patent eller någon annan typ av skydd? För att avgöra det krävs även här det analys av befintliga patent hos Patent- och registreringsverket, PRV.

– Man kan få hjälp av PRV att söka i deras databaser. Om det redan finns produkter med liknande teknisk lösning och funktion som din är får du överväga on det är någon idé att gå vidare. Det är väldigt dyrt att söka patent och det tar tid.

Om din produkt däremot verkar vara unik även efter noggrann granskning kan det vara värt att söka patent. Om du gör det är det viktigt att inte prata om den tekniska lösningen eller idén med andra personer, enligt Eva Swede.

– Se till att du skriver ett sekretessavtal med exempelvis innovationsrådgivare eller investerare. Läcker informationen om din tekniska lösning ut är det inte längre en nyhet och då riskerar du att inte få ett patent, förklarar hon.

Men om du redan har en kund kan det vara bättre att göra precis tvärtom och inte vara så hemlighetsfull utan tvärtom utveckla din innovation tillsammans med kunden.

– Det finns alltid en risk när uppfinnaren sitter hemma och utvecklar sin idé på egen hand att den inte blir färdig i tid, att andra hinner före, eller att lösningen inte funkar för kunden. Förr eller senare måste idén testas i praktiken och att jobba ihop med kunden kan dessutom sänka utvecklingskostnaden, säger Eva Swede.

Detta gäller även innovativa tjänster och sociala innovationer.

En annan sak att ha i åtanke redan tidigt i innovationsprocessen är själva varumärket. Är du en kändis kanske du har daghjälp i ditt eget namn, men få uppfinnare har lyckan att vara Zlatan eller Leila Lindholm.

– Varumärket och ditt professionella rykte betyder enormt mycket idag. Det räcker inte med att ha en bra idé, du måste kunna visualisera den också, framför allt på nätet och vid presentationer för intressenter. Det är viktigt att din produkt och varumärket signalerar samma värderingar, säger Eva Swede.

Expertens 14 tips: Så utvecklar du din idé till en innovation

Efterfrågan:

  1. Gör en marknadsanalys för att ta reda på hur stort behovet av din vara eller tjänst är. Vad vill dagens kunder egentligen ha och hur väl uppfyller din tjänst eller vara detta?
  2. Försök uppskatta hur många som är intresserade av att köpa din vara, hur ofta och till vilket pris.
  3. Börja med att googla och söka på nätet eller fråga vänner och bekanta som skulle kunna vara i målgruppen.
  4. Hur ser den totala marknaden ut och vad är den värd? Är din idé en produkt som kan exporteras till anda länder?
  5. Hur lojala är dagens kunder till olika leverantörer och varumärken? Varför är kunderna lojala eller inte så lojala?

Målgruppen:

  1. Lär känna dina kunder så att du förstår vad de har för behov och önskemål, vad de tänker och känner och hur de agerar.
  2. Arbeta fram en mall för hur din ”idealkund” ser ut och var dessa kunder finns. Ställ många frågor i din omgivning om vad som är viktigt när de idag köper motsvarande produkt eller tjänst som du vill erbjuda.
  3. Är dina kunder privatpersoner eller företag? Vem skickar du din faktura till?
  4. Om det är privatpersoner – vilken ålder har de, vilken inkomst har de, hur priskänsliga är de, i vilket geografiskt område befinner de sig?
  5. Om det är företag – vilka branscher och vilka företag är intressanta?
  6. Hur köper kunderna idag? Går de till en butik, handlar de på nätet eller på något annat sätt?
     

Konkurrenter:

  1. Ta reda på så mycket som möjligt om dina konkurrenter. Vilka är deras starka och svaga sidor, hur paketerar, presenterar, prissätter och säljer de sina produkter eller tjänster?
  2. Fakta om dina konkurrenters ekonomiska ställning, befattningshavare och liknande hittar du på nätet hos ”Alla bolag” och på de enskilda företagens hemsidor. Hur mycket omsätter konkurrenterna och går de med vinst? Hur lång tid tog det?
  3. Hur distribuerar och marknadsför de sina produkter och tjänster? Vad är konkurrenternas unika erbjudande?
Anna Dalqvist