NYHET Publicerad

Handlarparet som räddar landsbygdsbutiker

ENTREPRENÖRER Tawfik Ghosheh från Israel och hustrun Hanaa från Palestina gör något som nästan inga andra vågar. De räddar livsmedelsaffärer på den svenska landsbygden. I orter som Sölvesborg, Timmernabben, Kungsäter, Fågelfors, Mariannelund och Silverdalen har de slagit upp portarna sedan de stora dagligvarujättarna gett upp.

Hanaa och Tawfik Ghosheh plockar upp varor

Hanaa lämnade Palestina för Sverige när hon blev kär i Tawfik, som är israel. Han kom dock snart efter och nu driver de flera livsmedelsbutiker i södra Sverige.

Tawfik Ghosheh

Tawfik var handlare redan innan han flyttade till Sverige. I Israel drev han flera olika företag.

Hanaa Ghosheh

När Hanaa kom till Sverige lärde hon sig snabbt svenska genom att låna lättlästa böcker på biblioteket. Idag sköter hon butikskedjans administration.

Tawfik Ghosheh är född till entreprenör. Redan på 1970-talet, som 12-åring hemma i Israel, började han arbeta på ett glasmästeri och vid 17 hade han startat eget företag och drev en bensinmack.

En vårdag år 2000 reste Tawik Ghosheh över gränsen in på palestinskt område för att göra matinköp till sina affärer. Vi den tidpunkten ägde han sju livsmedelsbutiker utanför Jerusalem.

På Västbanken stannade han och frågade en kvinna om vägen. Kvinnan var Hanaa och de blev förälskade. Men eftersom han var israel och hon palestinska var deras kärlek förbjuden. Situationen mellan deras hemländer var mer spänd än någonsin. Hanaa tilläts inte bo i Israel med Tawfik och så kom det sig att hon flydde till Sverige och att Tawfik följde efter.

I Blekinge fick de flera barn och bildade familj.

Snart började de tillsammans bygga upp en egen liten kedja av mataffärer även i Sverige.

På Doktor Sternsgatan i Sölvesborg låg den första affären som Hanaa och Tawfik tog över.

– Märkvärdigt nog gick det bra direkt för oss, säger Hanaa.

Annons

– Vi lyckades fördubbla omsättningen på en månad, fyller Tawfik i.

Hanaa hade inga erfarenheter av att driva mataffärer. Men hon lärde sig svenska snabbt tack vare bokserien Lättläst, som hon lånade på biblioteket. Tawfik hade det lite värre med språket.

– Första tiden när vi drev affären i Sölvesborg kunde jag bara säga ”hej”, ”hur mår du?” och ”hejdå”. Jag vet inte vad kunderna tänkte, skrattar Tawfik.

Men med sin fingertoppskänsla för affärer, sin enorma arbetskapacitet och sitt svårslagna sifferminne kompenserade Tawfik för sina språkliga brister.

Snart bestämde sig Hanaa och Tawfik för att ta över Tempobutiker även i Kristianstad och Tving utanför Karlskrona. Sedan blev de ägare även till ortsbutikerna i Holmsjö, Broakulla, Halltorp,Timmernabben, Kungsäter och Avesta. Och därefter i Fågelfors, Mariannelund och Silverdalen.

På många av dessa platser har livsmedelsjättar som Coop och ICA sedan länge ansett det omöjligt att driva livsmedelsaffärer.

Men inte Hanaa och Tawfik.

– Varje affär är en utmaning. Det gäller att se till att den i alla fall inte går med förlust, säger Tawfik.

– Men det är en härlig känsla att få fart på en butik, att se när kunderna strömmar till, fyller Hanaa i.

Samtidigt vet båda två vid det här laget, kanske mer än några andra, att det sannerligen inte är lätt att få lönsamhet i småbutiker i svenska glesbygden. Ibland har det varit omöjligt även för dem.

Tawfik anser att det största hindret är det svenska systemet med grossister.  

– I Israel och USA och de länder jag har erfarenhet ifrån måste grossisten komma och kyssa handlarens hand och be om att få leverera varor till handlaren. Men i Sverige är det precis tvärtom. Här måste handlaren kyssa grossistens hand och be om att få handla av grossisten, säger Tawfik.

Och grossisterna ställer en mängd krav för att över huvud taget leverera varor, enligt Tawfik.

– Livsmedelsgrossisterna i Sverige säger att handlaren måste ha en omsättning på exempelvis tio miljoner kronor för att få handla av dem. Dessutom måste man handla för minst fem miljoner kronor varje år. Varför då?, ifrågasätter Tawfik.

– Om du är liten handlare i Sverige betyder du ingenting, då vill inte grossisterna handla med dig. Det har tvingat många mindre butiker på svenska småorter att stänga. Det är så synd, fortsätter han.

Tawfiks stora dröm sedan flera år tillbaka är att starta ett eget grossistföretag.

– Jag skulle vara lätt att ha att göra med. Alla butiker skulle få handla från mig oavsett om de hade en miljon eller 50 miljoner i omsättning. Jag skulle inte försätta handlarna i svårigheter bara för att jag vill ta ut upp emot 30 procent i vinst, utan jag skulle nöja mig med 15 procent.

Tawfik älskar att arbeta.

– En del tycker om att resa världen runt, att bada eller äta och dricka gott. Jag tycker om att jobba och att se när affärerna utvecklas. Jag har ju anställda i alla affärer men ibland sätter jag mig i kassan och jag tycker om känslan att plocka varor, säger han.

Vanligtvis har matbutikerna cirka 2 500 produkter. Alla butikernas priser, både in- och utpriser, har Tawfik i huvudet. Han funderar varje dag på hur man kan forma hyllorna, frys- och kyldiskarna och varorna på smartaste sätt. Mycket resande blir det också mellan butikerna och handlarparets hem.

– I början när jag har startat en butik så arbetar jag där minst två dagar i veckan och beställer alla varorna själv. Det är viktigt att beställa rätt för annars kan det gå med minus direkt.

Numera går Tawfiks resor även exempelvis till Rävlanda, Bottnaryd och till Järpås utanför Lidköping, där Hanaa och Tawfik förutom en livsmedelsaffär även tagit över en bensinmack. Flera av sina tidigare affärer har de sålt vidare. Vid flera tillfällen har deras tidigare anställda tagit över.

– Vi har alltid sett till att butikerna lever kvar i samhällena även efter att vi har sålt dem, berättar Tawfik.

Han tycker att alla samhällen borde ha en livsmedelsaffär.

– Jag känner starkt med de äldre som bor på orter utan någon mataffär. De ska kunna ha en affär att gå och handla i och inte behöva resa långt för att köpa sin mat, säger Tawfik.

– Det måste finnas affärer även på små orter i Sverige. Det är viktigt för att samhällena ska överleva, säger Hanaa.

Hon ansvarar ifrån deras hem i småländska Silverdalen och numera även för pappersarbete, räkenskaper och administration, i familjens butikskedja.

Hon och Tawfik har under de senaste tio åren räddat så många nedläggningshotade butiker att de själva tappat räkningen.

– Jag tror att vi har haft 16 butiker i Sverige och de allra flesta är på mindre orter. Vi äger fortfarande fastigheterna eller inventarierna till ungefär 12-13 av dem, säger Tawfik.

Så vad är då hemligheten?

– Vi kollar alltid på omsättning innan vi köper en butik, och hur många som bor på orten så att vi vet hur många artiklar vi måste ha. Man kan inte beställa likadant varje vecka för folks köpvanor ser till exempel olika ut beroende på om de nyss fått lön eller inte, säger Tawfik.

Fredrik Loberg

Rättelse: Tidigare uppgavs felaktigt att handlarparet Ghosheh driver lanthandel i Nävragöl. Det är fel. De som driver Handlarn Nävraboden i Nävragöl är Susanne, Anders och Nils-Erik Karlsson och det har de gjort det i snart 25 år.

Landsbygdsräddarna

Namn: Tawfik och Hanaa Ghosheh
Gör: Butiksentreprenörer i glesbygden.
Ålder: 49 respektive 40 år.
Bor: I Silverdalen i Småland
Antal butiker de startat i Sverige: 16 (sedan år 2004).

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATT Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

"En attack mot skolor som drivs av människor"

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”