Anneli Tisell sitter på en soffa tillsammans med två jättestora mjukisfigurer från Babblarna.
Foto: Klara Leo
NYHET Publicerad

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideos, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.

Anneli Tisell står vid sitt skrivbord och i förgrunden finns små Babblarna-figurer.
Foto: Klara Leo

Anneli Tisell har drivit Hatten förlag sedan 2002 och hon tycker att fler borde våga ta steget att starta eget. "Om det går så försök att starta utan att vara beroende av så mycket kapital. Annars hamnar du lätt i händerna på andras viljor och tappar lite av friheten."

Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo. Säger namnen dig ingenting har du troligtvis inte småbarn. För de flesta svenska småbarnsföräldrar har vid det här laget hört talas om Babblarna – antingen under en föräldragruppsträff eller när de fipplat med mobilen efter de trallvänliga karaktärerna för att deras gråtande bebis inte kan somna eller har ont i magen.

Allt började när Anneli Tisell fick sin son Nisse, som föddes med Downs syndrom. Specialpedagogiken som logopederna föreslog för att hjälpa Nisse att komma igång med talet var ändamålsenlig men trist.

Anneli Tisell kom då i kontakt med ”Karlstadmodellen”, skapad av professor Iréne Johansson, som enkelt beskrivet går ut på att språkträna strukturerat med tecken som stöd.

– Det är en fantastisk pedagogik, men den kändes ganska otillgänglig. Det var mycket teori att plöja igenom och bland annat ska man sy egna dockor och skapa eget material. Detta valde dock Nisse bort till förmån för sina bilar eller dinosaurier, berättar Anneli Tisell, som jobbat med formgivning och marknadsföring och drivit olika företag sedan 90-talet. 

Med sina grafiska formgivarglasögon såg hon en möjlighet att paketera om en del av modellen så att hennes son, och kanske även andra barn, enklare skulle ryckas med och lära sig att kommunicera. 

Entreprenörsådran har hon med sig hemifrån. 

– Morfar drev eget och mamma hade egen resebyrå i många år. Jag har sett på nära håll hur fantastiskt det är att vara entreprenör. Du får göra exakt det du vill, du svarar inte till någon annan och du har frihet att jobba på det sätt som passar dig, säger Anneli Tisell, och tillägger:

Annons

– Men jag har ju såklart också upplevt baksidorna – allt arbete jag faktiskt lägger ner. 

Att kavla upp ärmarna har hon dock aldrig varit rädd för. Samtidigt som maken drev företag och hon själv var föräldraledig med tredje barnet startade hon enskild firma. Hon utvecklade tecken-dataspelet Teckenhatten, som genom tecken och gester stimulerar barns kommunikation. Det blev också startskottet till figurerna Babblarna och företaget Hatten förlag.

Anneli Tisell beskriver sig själv som ”sjukt positiv”, och de orden kanske bäst beskriver hela hennes verksamhet, där humor och lekfullhet är hennes främsta verktyg för framgång. 

– I min värld kan man inte göra pedagogik om inte barnet tycker att det är kul, lockas och roas av materialet. Barnen har hela tiden varit min utgångspunkt, inte föräldrarna.

Hon hade en tydlig målbild ända från början. Babblarna skulle inte enbart finnas i de specialpedagogiska hyllorna i leksaksaffären, utan på alla hyllor.

– Jag ville göra pedagogiken tillgänglig genom leksaker och böcker så att alla föräldrar kan få tillgång till verktyg som främjar deras barns språkutveckling. Det handlar om spel och lekar där barnen lär sig turtagning och där man aktiverar barnet att svara, gissa och fylla i. Tankemässigt kommer alla idéer från Karlstadmodellen och så fort jag har utvecklat något nytt så har Iréne Johansson deltagit i processen, säger Anneli Tisell.

Hennes förmåga att nätverka och stödja rätt typ av samarbeten bidrog till att förskolor runtom i landet började använda sig av Babblarna i sin pedagogiska verksamhet 2008 till barn med särskilda behov men även till övriga barngrupper. Samma år kom de första fyra Babblarna-böckerna tillsammans med plastfigurer, ett dataspel och en musikvideo. 

Men det stora lyftet kom med Youtube. Musikvideon med Babblarna, som följts åt av fler videor, är den som har gjort Babblarna kända bland småbarnsföräldrar runtom i Sverige och i övriga Skandinavien. 

– Videon gjordes inte för att vara pedagogisk utan för att fånga barns uppmärksamhet. Vi la ut klippet på Youtube år 2010 och jag satte det på loop när jag kom till kontoret för att videon skulle få fler tittare. Då förstod jag ju inte alls den potentialen, men ett år senare hade vi en miljon tittare och sedan har det bara tickat på. 

Barnen verkar onekligen vara begeistrade av Babblarna-filmerna, som i dag har 84 miljoner visningar. Youtubekanalen har smått otroliga 140 miljoner visningar och ifjol såldes 150 000 Babblarna-böcker och musikalbumet har sålt platina.

Hatten förlag har i dag 300 titlar och har översatt flera av böckerna till andra språk och Babblarnas egna musikalbum har spelats in på engelska och tyska, som också fått Youtubekanaler på respektive språk.

– Vi har egentligen inte gjort någon marknadsföring, utan det har varit en otrolig spridning mun-till-mun. Ringer man till Vårdguiden för att ens bebis skriker brukar ett av deras tips vara: Har ni testat med Babblarna? 

Men enbart Youtube hade inte kunnat åstadkomma Babblarnas framgång, enligt Anneli Tisell. Förklaringen är snarare att så många har förstått att det finns en pedagogisk grund i materialet och att det fått ett sådant starkt fäste i förskolorna, menar hon.

– Trots all medgång har vi blivit påminda om hur svårt det är att driva ett lönsamt företag när man fortfarande har en liten volym. Har man en webbutik behövs vissa kvantiteter för att det ska vara inkomstbringande. En riktigt stor uppgång fick vi för ett år sedan när vi inledde licenssamarbeten och Babblarnas produkter började säljas även i fysiska butiker.

Under de 15 åren som Anneli Tisell har drivit Hatten förlag har Babblarna varit hennes liv. Oftast för att hon har velat – men ibland också för att hon måste. 

Men trots tidvis tunn plånbok och hårt slit både som chef, entreprenör, textförfattare och marknadsförare finns inget tvivel om att Anneli Tisell älskar att driva sitt företag. 

– Det hade varit lätt att tappa gnistan om kemin i arbetsgruppen inte hade fungerat, men vi är som en familj. Det bästa är dock såklart alla tack-mejl som jag har fått från lyckliga föräldrar som berättar att Babblarna äntligen har fått deras barn att börja prata. Det är ju en fantastisk känsla att vara en del i något så stort.

Det är först på senare år som Anneli Tisell har börjat gå ner i arbetstid, jobbat vanliga kontorstider och hållit helgerna rena.

– Jag har varit ganska dålig på att delegera. Under fjolåret började fyra nya anställda och de har tagit tag i saker själva och det är nog det som krävs för att jag ska släppa taget.

Nyligen fyllde Anneli Tisells son Nisse 20 år och planerar nu för att flytta hemifrån om ett år eller två. Om fem år tror hon att Hatten förlag har fler varumärken och att Babblarna har slagit igenom i fler länder. Nisse är dock ganska obrydd om i vilka länder Babblarna slår igenom, han sjunger glatt med till alla Babblarna-låtar oavsett.

– För Nisse finns inga gränser för vad som är coolt eller inte. Han kan alla låttexterna utantill och är ofta medkompositör när jag sitter och kommer på texter till låtar i bilen, skrattar hon.  

Tina Harr

Påhittig förlagsdirektör

Namn : Anneli Tisell
Ålder: 53 år
Bor: På Lidingö utanför Stockholm
Familj: Man, tre barn och hund
Pris: Tilldelades år 2016 UPP-priset för att ”med uthålligt entreprenörskap ha utvecklat nya möjligheter till lustfyllt lärande för en hel generation barn med Downs syndrom och deras familjer.”
Kuriosa: Gör rösten till den röda Babblarna-figuren Bobbo. Äger tillsammans med sin man en stor hattsamling och dricker hiskeliga mängder kaffe.

Min första affär…

”Det var när jag ställde ut mitt cd-spel Teckenhatten på en mässa för kognitiva hjälpmedel 2002. Jag hade bränt skivan hemma på datorn och sålde faktiskt några hundra exemplar.”

Min bästa affär…
”Samarbetet med Teddykompaniet i Båstad AB, en distributör för mjukdjur, för att de tog Babblarna ut i handeln.”

Min sämsta affär…
”Det måste vara när jag hyrde en stor monter på Bokmässan 2008 och planerade en jättesatsning och lansering av Babblarna. Jag kommer ihåg hur föräldrar klev in i montern, tittade och såg att det handlade om tecken och backade ut. Tecken var stämplat som något som deras barn inte behövde. Jag sålde 32 böcker totalt. Det var bara att packa ihop alla böcker och åka hem igen.”

Hattigt företag

Namn: Hatten Education AB
Startår: 2002
Ägare: Anneli Tisell
Visningar: De fyra klippen på Babblarna som finns på Youtube hade 84 miljoner visningar i februari 2017. Själva kanalen har 140 miljoner visningar och 130 000 prenumeranter.
Antal anställa: 8
Omsättning: Drygt 10,4 miljoner kronor och en vinst på 628 000 kronor 2015, omsättningen ökade till omkring 17 miljoner kronor under 2016.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.