Anneli Tisell sitter på en soffa tillsammans med två jättestora mjukisfigurer från Babblarna.
Foto: Klara Leo
NYHET Publicerad

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideos, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.

Anneli Tisell står vid sitt skrivbord och i förgrunden finns små Babblarna-figurer.
Foto: Klara Leo

Anneli Tisell har drivit Hatten förlag sedan 2002 och hon tycker att fler borde våga ta steget att starta eget. "Om det går så försök att starta utan att vara beroende av så mycket kapital. Annars hamnar du lätt i händerna på andras viljor och tappar lite av friheten."

Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo. Säger namnen dig ingenting har du troligtvis inte småbarn. För de flesta svenska småbarnsföräldrar har vid det här laget hört talas om Babblarna – antingen under en föräldragruppsträff eller när de fipplat med mobilen efter de trallvänliga karaktärerna för att deras gråtande bebis inte kan somna eller har ont i magen.

Allt började när Anneli Tisell fick sin son Nisse, som föddes med Downs syndrom. Specialpedagogiken som logopederna föreslog för att hjälpa Nisse att komma igång med talet var ändamålsenlig men trist.

Anneli Tisell kom då i kontakt med ”Karlstadmodellen”, skapad av professor Iréne Johansson, som enkelt beskrivet går ut på att språkträna strukturerat med tecken som stöd.

– Det är en fantastisk pedagogik, men den kändes ganska otillgänglig. Det var mycket teori att plöja igenom och bland annat ska man sy egna dockor och skapa eget material. Detta valde dock Nisse bort till förmån för sina bilar eller dinosaurier, berättar Anneli Tisell, som jobbat med formgivning och marknadsföring och drivit olika företag sedan 90-talet. 

Med sina grafiska formgivarglasögon såg hon en möjlighet att paketera om en del av modellen så att hennes son, och kanske även andra barn, enklare skulle ryckas med och lära sig att kommunicera. 

Entreprenörsådran har hon med sig hemifrån. 

– Morfar drev eget och mamma hade egen resebyrå i många år. Jag har sett på nära håll hur fantastiskt det är att vara entreprenör. Du får göra exakt det du vill, du svarar inte till någon annan och du har frihet att jobba på det sätt som passar dig, säger Anneli Tisell, och tillägger:

Annons

– Men jag har ju såklart också upplevt baksidorna – allt arbete jag faktiskt lägger ner. 

Att kavla upp ärmarna har hon dock aldrig varit rädd för. Samtidigt som maken drev företag och hon själv var föräldraledig med tredje barnet startade hon enskild firma. Hon utvecklade tecken-dataspelet Teckenhatten, som genom tecken och gester stimulerar barns kommunikation. Det blev också startskottet till figurerna Babblarna och företaget Hatten förlag.

Anneli Tisell beskriver sig själv som ”sjukt positiv”, och de orden kanske bäst beskriver hela hennes verksamhet, där humor och lekfullhet är hennes främsta verktyg för framgång. 

– I min värld kan man inte göra pedagogik om inte barnet tycker att det är kul, lockas och roas av materialet. Barnen har hela tiden varit min utgångspunkt, inte föräldrarna.

Hon hade en tydlig målbild ända från början. Babblarna skulle inte enbart finnas i de specialpedagogiska hyllorna i leksaksaffären, utan på alla hyllor.

– Jag ville göra pedagogiken tillgänglig genom leksaker och böcker så att alla föräldrar kan få tillgång till verktyg som främjar deras barns språkutveckling. Det handlar om spel och lekar där barnen lär sig turtagning och där man aktiverar barnet att svara, gissa och fylla i. Tankemässigt kommer alla idéer från Karlstadmodellen och så fort jag har utvecklat något nytt så har Iréne Johansson deltagit i processen, säger Anneli Tisell.

Hennes förmåga att nätverka och stödja rätt typ av samarbeten bidrog till att förskolor runtom i landet började använda sig av Babblarna i sin pedagogiska verksamhet 2008 till barn med särskilda behov men även till övriga barngrupper. Samma år kom de första fyra Babblarna-böckerna tillsammans med plastfigurer, ett dataspel och en musikvideo. 

Men det stora lyftet kom med Youtube. Musikvideon med Babblarna, som följts åt av fler videor, är den som har gjort Babblarna kända bland småbarnsföräldrar runtom i Sverige och i övriga Skandinavien. 

– Videon gjordes inte för att vara pedagogisk utan för att fånga barns uppmärksamhet. Vi la ut klippet på Youtube år 2010 och jag satte det på loop när jag kom till kontoret för att videon skulle få fler tittare. Då förstod jag ju inte alls den potentialen, men ett år senare hade vi en miljon tittare och sedan har det bara tickat på. 

Barnen verkar onekligen vara begeistrade av Babblarna-filmerna, som i dag har 84 miljoner visningar. Youtubekanalen har smått otroliga 140 miljoner visningar och ifjol såldes 150 000 Babblarna-böcker och musikalbumet har sålt platina.

Hatten förlag har i dag 300 titlar och har översatt flera av böckerna till andra språk och Babblarnas egna musikalbum har spelats in på engelska och tyska, som också fått Youtubekanaler på respektive språk.

– Vi har egentligen inte gjort någon marknadsföring, utan det har varit en otrolig spridning mun-till-mun. Ringer man till Vårdguiden för att ens bebis skriker brukar ett av deras tips vara: Har ni testat med Babblarna? 

Men enbart Youtube hade inte kunnat åstadkomma Babblarnas framgång, enligt Anneli Tisell. Förklaringen är snarare att så många har förstått att det finns en pedagogisk grund i materialet och att det fått ett sådant starkt fäste i förskolorna, menar hon.

– Trots all medgång har vi blivit påminda om hur svårt det är att driva ett lönsamt företag när man fortfarande har en liten volym. Har man en webbutik behövs vissa kvantiteter för att det ska vara inkomstbringande. En riktigt stor uppgång fick vi för ett år sedan när vi inledde licenssamarbeten och Babblarnas produkter började säljas även i fysiska butiker.

Under de 15 åren som Anneli Tisell har drivit Hatten förlag har Babblarna varit hennes liv. Oftast för att hon har velat – men ibland också för att hon måste. 

Men trots tidvis tunn plånbok och hårt slit både som chef, entreprenör, textförfattare och marknadsförare finns inget tvivel om att Anneli Tisell älskar att driva sitt företag. 

– Det hade varit lätt att tappa gnistan om kemin i arbetsgruppen inte hade fungerat, men vi är som en familj. Det bästa är dock såklart alla tack-mejl som jag har fått från lyckliga föräldrar som berättar att Babblarna äntligen har fått deras barn att börja prata. Det är ju en fantastisk känsla att vara en del i något så stort.

Det är först på senare år som Anneli Tisell har börjat gå ner i arbetstid, jobbat vanliga kontorstider och hållit helgerna rena.

– Jag har varit ganska dålig på att delegera. Under fjolåret började fyra nya anställda och de har tagit tag i saker själva och det är nog det som krävs för att jag ska släppa taget.

Nyligen fyllde Anneli Tisells son Nisse 20 år och planerar nu för att flytta hemifrån om ett år eller två. Om fem år tror hon att Hatten förlag har fler varumärken och att Babblarna har slagit igenom i fler länder. Nisse är dock ganska obrydd om i vilka länder Babblarna slår igenom, han sjunger glatt med till alla Babblarna-låtar oavsett.

– För Nisse finns inga gränser för vad som är coolt eller inte. Han kan alla låttexterna utantill och är ofta medkompositör när jag sitter och kommer på texter till låtar i bilen, skrattar hon.  

Tina Harr

Påhittig förlagsdirektör

Namn : Anneli Tisell
Ålder: 53 år
Bor: På Lidingö utanför Stockholm
Familj: Man, tre barn och hund
Pris: Tilldelades år 2016 UPP-priset för att ”med uthålligt entreprenörskap ha utvecklat nya möjligheter till lustfyllt lärande för en hel generation barn med Downs syndrom och deras familjer.”
Kuriosa: Gör rösten till den röda Babblarna-figuren Bobbo. Äger tillsammans med sin man en stor hattsamling och dricker hiskeliga mängder kaffe.

Min första affär…

”Det var när jag ställde ut mitt cd-spel Teckenhatten på en mässa för kognitiva hjälpmedel 2002. Jag hade bränt skivan hemma på datorn och sålde faktiskt några hundra exemplar.”

Min bästa affär…
”Samarbetet med Teddykompaniet i Båstad AB, en distributör för mjukdjur, för att de tog Babblarna ut i handeln.”

Min sämsta affär…
”Det måste vara när jag hyrde en stor monter på Bokmässan 2008 och planerade en jättesatsning och lansering av Babblarna. Jag kommer ihåg hur föräldrar klev in i montern, tittade och såg att det handlade om tecken och backade ut. Tecken var stämplat som något som deras barn inte behövde. Jag sålde 32 böcker totalt. Det var bara att packa ihop alla böcker och åka hem igen.”

Hattigt företag

Namn: Hatten Education AB
Startår: 2002
Ägare: Anneli Tisell
Visningar: De fyra klippen på Babblarna som finns på Youtube hade 84 miljoner visningar i februari 2017. Själva kanalen har 140 miljoner visningar och 130 000 prenumeranter.
Antal anställa: 8
Omsättning: Drygt 10,4 miljoner kronor och en vinst på 628 000 kronor 2015, omsättningen ökade till omkring 17 miljoner kronor under 2016.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”