NYHET Publicerad

Hon håller familjeföretaget i luften

ENTREPRENÖR Sara Grinde är omgiven av helikoptrar och har varit så sedan barnsben. Fattas bara annat när morfar var den legendariske flygaren "Spökis" Andersson, som även grundade Jämtlandsflyg. Nu har tredje generationen, med Sara i spetsen, tagit över familjeföretaget. Det är dock ett företagande på gott och ont.

Jämtlandsflyg.
Sara Grinde, vd för Jämtlandsflyg.

Sara Grinde, vd för Jämtlandsflyg.

Sara Grinde flyger inte helikopter själv. Inte just nu i alla fall. Men det är antagligen bara en tidsfråga innan hon själv slutför utbildningen – ”jag har gjort sex av nio prov” – och får ett flygcertifikat. Konstigt vore det nog annars med tanke på att hon är tredje generation flygföretagare och idag vd för Jämtlandsflyg, som morfar och mormor startade 1954.

Det går inte att komma förbi släktförhållandena i det som ursprungligen hette Jämtlands Aero och som var morfar Gunnar Andersson livsverk. Han var mer känd som ”Spökis” Andersson (se ruta här intill), en erfaren flygare som såg möjligheterna i att kombinera fjällturism med ambulansflygningar, fjällräddning och taxiflyg. I starten hade företaget enbart flygplan från flottan, de flesta sjöflygplan för att kunna landa på sjöar uppe i den väglösa fjällvärlden. När ”Spökis” sedan köpte de första helikoptrarna utvidgades verksamheten. Samebyarna behövde hjälp att driva ihop renhjordar och hitta försvunna djur, skogsnäringen såg möjligheten till snabba inventeringar av olika bestånd och kraftbolagen kunde nu enkelt sköta inspektioner av kraftledningar. En helikopter tar sig lätt upp och ner på de mest svårtillgängliga platser och har möjlighet att gå nära uppdraget på ett helt annat sätt än ett flygplan. Successivt försvann flygplanen och sedan 1995 är Jämtlandsflyg uteslutande ett helikopterföretag.

Men med helikoptrarna ökade också riskerna i arbetet. Gunnar ”Spökis” Andersson kolliderade med en kraftledning och omkom i december 1974. Samma öde drabbade hans son, Kent ”lill-Spökis” Andersson och det var med knappa marginaler som Sara Grindes egen bror Jonas överlevde en olycka.

– Morfar Spökis startade och hela familjen tog över när han omkom. Min mamma och pappa fortsatte sedan från början av 1980-talet och pappa är fortfarande kvar samtidigt som jag och min bror, som är helikopterpilot hos oss, nu är med och driver företaget. Dessutom har flera i familjen varit med och drivit företaget under årens lopp, berättar Sara Grinde, sedan 2007 vd för Jämtlandsflyg och tredje generationen i familjeföretaget.

– Det klart att jag ibland funderar på om det är värt riskerna, men å andra sidan är det mesta farligt och vi har bara mindre marginaler än företag i andra branscher, säger hon.

Hon framhåller dock att olyckor är förfärliga och att säkerheten går före allt.

– Det värsta som kan hända är att en arbetskamrat förolyckas. Svaret är att vi ständigt strävar efter att minimera farorna. Flygsäkerheten går före allt, även ekonomin i företaget, säger Sara Grinde.

Annons

Att hon skulle gå vidare i släktens fotspår var dock inte någon självklarhet. Länge räckte det med att vara extrajobbare och semesteravlösare medan de egna livsplanerna formulerades.

– Å andra sidan visste jag att jag ville bli företagare. De flesta i omgivningen sa det rent ut: ”du ska bli företagare”.

Processen aktualiserades ytterligare när Saras mamma Siw blev sjuk och det behövdes någon som kunde driva verksamheten vidare från hangaren strax utanför centrala Östersund, vid randen av Storsjön. Möjligen var det oplanerat, lite hastigt på och tämligen oförberett, men att handgripligen ge sig i kast med verkligheten är också en bra skola.

– Det var fem år sedan och jag är fortfarande kvar och lärde mig mycket av att vara mitt i smeten, säger Sara Grinde.

Granbarkborren är ett gissel för skogsägarna i Jämtland. Den fem millimeter stora skalbaggen lever och förökar sig under barken på granar och har samtidigt en förmåga att orsaka stora skador på träden. Att en gran är angripen märks på att barr och grenar i toppen tappar sin gröna färg och får en rödbrunlila nyans. Skadorna är i princip omöjligt att upptäcka från marken men syns mycket bra från luften. Samma sak med den förödelse som stormen Dagmar orsakade i slutet av samma år och som också innebar mycket flygande för att kartlägga skadorna.

– Vi flög mycket inspektionsflygningar under 2011 för att se vad borren och stormen åstadkommit. Det gav oss ett av våra bästa år någonsin som jag tror att det dröjer innan vi får uppleva det igen. Men jag är också själv skogsägare och vet att skadorna kostar stora summor för alla dem som råkar illa ut, det ska vi inte heller glömma.

Djur och natur fortsätter dock att vara hörnpelarna i verksamheten. De många samebyarna i mellersta Norrland tar hjälp av helikoptrarna när det gäller att driva samman renhjordarna, spana efter djur som kommit på avvägar och hålla uppsikt över djurbeståndet. Det går snabbt och är betydligt mer kostnadseffektivt än att göra samma jobb på marken med snöskoter eller motorcykel.

– Men renarna är rätt vana vid ljudet från helikoptrarna så för att de ska flytta sig använder vi sirener som sitter monterade och det får dem att röra på sig lite bättre.

Varje år spårar piloterna, tillsammans med forskare på marken, bland annat björn, varg, lodjur och älg. Djur som när de sövts blir vägda, mätta och försedda med sändare för att i forskningssyfte kunna inventeras och kartläggas.

– Viltmärkningen har blivit en av våra specialiteter, bland annat tack vare att vi är fjällbaserade och har lång erfarenhet av att spåra djur från luften.

Över huvud taget är det helikoptrarnas förmåga att ta sig fram överallt som bygger variationen av uppdrag och därmed håller det cirka 14 personer stora familjeföretaget igång.

– Skogsinventering och inspektioner av elledningar låter sig nästan inte göras från marken. Samma sak med att lyfta maskiner och materiel på plats vid olika byggen, vare sig det är nya fjällvägar eller ny linbana till skidbackarna i Åre – det är mycket mer kostnadseffektivt att ta det luftvägen. Helikoptern är ett mycket användbart verktyg som kan användas till betydligt mer än som transportmedel från A till B.

Idag finns ett 25-tal svenska helikopterföretag, tämligen jämnt utspridda över Sverige. Några av dem arbetar uteslutande med ambulansflygningar och ytterligare några är flygskolor. Av de övriga tillhör Jämtlandsflyg de större och har en tydlig profil både vad gäller uppdrag och geografisk hemvist.

– Vi hör hemma i Mellansverige, från gränsen till Norge och ut till Sundsvall och så en bit norrut. Det lönar sig inte att jaga uppdrag längre bort än så eftersom transportsträckorna blir för långa. Hellre då att förfina och utveckla det som byggts upp sedan morfar startade.

– Jag trivs med att vara chef och ansvarig för det operativa, få saker att hända och händer saker gör det hela tiden i ett så litet företag som vårt. Å andra sidan är jag stolt över att vi är ett företag som sysselsätter 14 personer och med det engagemang som de ger tillbaka. Det uppväger en och annan sömnlös nätt när kraven jag har på mig själv inte vill försvinna.

Tillbaka till det där ännu inte färdiga certifikatet. Sara Grinde vacklar fortfarande kring frågan om en vd i ett flygföretag också måste flyga själv.

– Ett faktum är ju att vi varit kvinnor i ledningen i alla tre generationer, min mormor, min mamma och jag men ingen av oss har flugit själva. Men just det faktumet har å andra sidan gjort att människor kommer ihåg oss, vi sticker ut lite grand i jämförelse med de andra helikopterföretagen.

– Jag vet att jag kan bli en bra pilot, som min bror, det finns nog i generna. Så man ska aldrig säga aldrig, jag hade ju inte tänkt gå in i familjeföretaget heller. Det händer alltid sånt som vi inte planerat i livet. Dessutom finns det ju så mycket roligt man kan göra med en helikopter!

Vd med fötterna på jorden

Namn: Sara Grinde
Ålder: 33 år
Gör: Vd på Jämtlandsflyg. Är för tillfället föräldraledig.
Familj: Man och barn.
Bor: Östersund
Fritid: Resor, matlagning, skidåkning och numera även husrenovering.

Företag med rotation

Namn: Jämtlandsflyg
Startår: 1954
Ägare: familjen Grinde
Verksamhet: helikopterflygningar
Antal anställda: 14
Omsättning: 27 miljoner kronor

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.