NYHET Publicerad

Hon håller familjeföretaget i luften

ENTREPRENÖR Sara Grinde är omgiven av helikoptrar och har varit så sedan barnsben. Fattas bara annat när morfar var den legendariske flygaren "Spökis" Andersson, som även grundade Jämtlandsflyg. Nu har tredje generationen, med Sara i spetsen, tagit över familjeföretaget. Det är dock ett företagande på gott och ont.

Jämtlandsflyg.
Sara Grinde, vd för Jämtlandsflyg.

Sara Grinde, vd för Jämtlandsflyg.

Sara Grinde flyger inte helikopter själv. Inte just nu i alla fall. Men det är antagligen bara en tidsfråga innan hon själv slutför utbildningen – ”jag har gjort sex av nio prov” – och får ett flygcertifikat. Konstigt vore det nog annars med tanke på att hon är tredje generation flygföretagare och idag vd för Jämtlandsflyg, som morfar och mormor startade 1954.

Det går inte att komma förbi släktförhållandena i det som ursprungligen hette Jämtlands Aero och som var morfar Gunnar Andersson livsverk. Han var mer känd som ”Spökis” Andersson (se ruta här intill), en erfaren flygare som såg möjligheterna i att kombinera fjällturism med ambulansflygningar, fjällräddning och taxiflyg. I starten hade företaget enbart flygplan från flottan, de flesta sjöflygplan för att kunna landa på sjöar uppe i den väglösa fjällvärlden. När ”Spökis” sedan köpte de första helikoptrarna utvidgades verksamheten. Samebyarna behövde hjälp att driva ihop renhjordar och hitta försvunna djur, skogsnäringen såg möjligheten till snabba inventeringar av olika bestånd och kraftbolagen kunde nu enkelt sköta inspektioner av kraftledningar. En helikopter tar sig lätt upp och ner på de mest svårtillgängliga platser och har möjlighet att gå nära uppdraget på ett helt annat sätt än ett flygplan. Successivt försvann flygplanen och sedan 1995 är Jämtlandsflyg uteslutande ett helikopterföretag.

Men med helikoptrarna ökade också riskerna i arbetet. Gunnar ”Spökis” Andersson kolliderade med en kraftledning och omkom i december 1974. Samma öde drabbade hans son, Kent ”lill-Spökis” Andersson och det var med knappa marginaler som Sara Grindes egen bror Jonas överlevde en olycka.

– Morfar Spökis startade och hela familjen tog över när han omkom. Min mamma och pappa fortsatte sedan från början av 1980-talet och pappa är fortfarande kvar samtidigt som jag och min bror, som är helikopterpilot hos oss, nu är med och driver företaget. Dessutom har flera i familjen varit med och drivit företaget under årens lopp, berättar Sara Grinde, sedan 2007 vd för Jämtlandsflyg och tredje generationen i familjeföretaget.

– Det klart att jag ibland funderar på om det är värt riskerna, men å andra sidan är det mesta farligt och vi har bara mindre marginaler än företag i andra branscher, säger hon.

Hon framhåller dock att olyckor är förfärliga och att säkerheten går före allt.

– Det värsta som kan hända är att en arbetskamrat förolyckas. Svaret är att vi ständigt strävar efter att minimera farorna. Flygsäkerheten går före allt, även ekonomin i företaget, säger Sara Grinde.

Annons

Att hon skulle gå vidare i släktens fotspår var dock inte någon självklarhet. Länge räckte det med att vara extrajobbare och semesteravlösare medan de egna livsplanerna formulerades.

– Å andra sidan visste jag att jag ville bli företagare. De flesta i omgivningen sa det rent ut: ”du ska bli företagare”.

Processen aktualiserades ytterligare när Saras mamma Siw blev sjuk och det behövdes någon som kunde driva verksamheten vidare från hangaren strax utanför centrala Östersund, vid randen av Storsjön. Möjligen var det oplanerat, lite hastigt på och tämligen oförberett, men att handgripligen ge sig i kast med verkligheten är också en bra skola.

– Det var fem år sedan och jag är fortfarande kvar och lärde mig mycket av att vara mitt i smeten, säger Sara Grinde.

Granbarkborren är ett gissel för skogsägarna i Jämtland. Den fem millimeter stora skalbaggen lever och förökar sig under barken på granar och har samtidigt en förmåga att orsaka stora skador på träden. Att en gran är angripen märks på att barr och grenar i toppen tappar sin gröna färg och får en rödbrunlila nyans. Skadorna är i princip omöjligt att upptäcka från marken men syns mycket bra från luften. Samma sak med den förödelse som stormen Dagmar orsakade i slutet av samma år och som också innebar mycket flygande för att kartlägga skadorna.

– Vi flög mycket inspektionsflygningar under 2011 för att se vad borren och stormen åstadkommit. Det gav oss ett av våra bästa år någonsin som jag tror att det dröjer innan vi får uppleva det igen. Men jag är också själv skogsägare och vet att skadorna kostar stora summor för alla dem som råkar illa ut, det ska vi inte heller glömma.

Djur och natur fortsätter dock att vara hörnpelarna i verksamheten. De många samebyarna i mellersta Norrland tar hjälp av helikoptrarna när det gäller att driva samman renhjordarna, spana efter djur som kommit på avvägar och hålla uppsikt över djurbeståndet. Det går snabbt och är betydligt mer kostnadseffektivt än att göra samma jobb på marken med snöskoter eller motorcykel.

– Men renarna är rätt vana vid ljudet från helikoptrarna så för att de ska flytta sig använder vi sirener som sitter monterade och det får dem att röra på sig lite bättre.

Varje år spårar piloterna, tillsammans med forskare på marken, bland annat björn, varg, lodjur och älg. Djur som när de sövts blir vägda, mätta och försedda med sändare för att i forskningssyfte kunna inventeras och kartläggas.

– Viltmärkningen har blivit en av våra specialiteter, bland annat tack vare att vi är fjällbaserade och har lång erfarenhet av att spåra djur från luften.

Över huvud taget är det helikoptrarnas förmåga att ta sig fram överallt som bygger variationen av uppdrag och därmed håller det cirka 14 personer stora familjeföretaget igång.

– Skogsinventering och inspektioner av elledningar låter sig nästan inte göras från marken. Samma sak med att lyfta maskiner och materiel på plats vid olika byggen, vare sig det är nya fjällvägar eller ny linbana till skidbackarna i Åre – det är mycket mer kostnadseffektivt att ta det luftvägen. Helikoptern är ett mycket användbart verktyg som kan användas till betydligt mer än som transportmedel från A till B.

Idag finns ett 25-tal svenska helikopterföretag, tämligen jämnt utspridda över Sverige. Några av dem arbetar uteslutande med ambulansflygningar och ytterligare några är flygskolor. Av de övriga tillhör Jämtlandsflyg de större och har en tydlig profil både vad gäller uppdrag och geografisk hemvist.

– Vi hör hemma i Mellansverige, från gränsen till Norge och ut till Sundsvall och så en bit norrut. Det lönar sig inte att jaga uppdrag längre bort än så eftersom transportsträckorna blir för långa. Hellre då att förfina och utveckla det som byggts upp sedan morfar startade.

– Jag trivs med att vara chef och ansvarig för det operativa, få saker att hända och händer saker gör det hela tiden i ett så litet företag som vårt. Å andra sidan är jag stolt över att vi är ett företag som sysselsätter 14 personer och med det engagemang som de ger tillbaka. Det uppväger en och annan sömnlös nätt när kraven jag har på mig själv inte vill försvinna.

Tillbaka till det där ännu inte färdiga certifikatet. Sara Grinde vacklar fortfarande kring frågan om en vd i ett flygföretag också måste flyga själv.

– Ett faktum är ju att vi varit kvinnor i ledningen i alla tre generationer, min mormor, min mamma och jag men ingen av oss har flugit själva. Men just det faktumet har å andra sidan gjort att människor kommer ihåg oss, vi sticker ut lite grand i jämförelse med de andra helikopterföretagen.

– Jag vet att jag kan bli en bra pilot, som min bror, det finns nog i generna. Så man ska aldrig säga aldrig, jag hade ju inte tänkt gå in i familjeföretaget heller. Det händer alltid sånt som vi inte planerat i livet. Dessutom finns det ju så mycket roligt man kan göra med en helikopter!

Vd med fötterna på jorden

Namn: Sara Grinde
Ålder: 33 år
Gör: Vd på Jämtlandsflyg. Är för tillfället föräldraledig.
Familj: Man och barn.
Bor: Östersund
Fritid: Resor, matlagning, skidåkning och numera även husrenovering.

Företag med rotation

Namn: Jämtlandsflyg
Startår: 1954
Ägare: familjen Grinde
Verksamhet: helikopterflygningar
Antal anställda: 14
Omsättning: 27 miljoner kronor

Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

”Gymnasieministern drar förhastade slutsatser om glädjebetyg”

VINSTER I VÄLFÄRDEN Gymnasieminister Anna Ekström anklagar friskolorna för glädjebetyg – hänvisar till rapport som saknar analys.
NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.