Hon lär ledare att tala

Entreprenör Genom att lära ut teaterns metoder gör Lena Ahlström företagsledare till bättre talare. I tio år har hon drivit Ledarstudion och vill nu expandera till andra sidan Atlanten.
- Jag älskar synergier, när olika världar möts och något nytt uppstår, säger hon.

Lena Ahlström, grundare och vd på Ledarstudion.
Foto: SÃREN ANDERSSON

Enligt komikern Jerry Seinfeld är folks största skräck är att tala offentligt. På andra plats kommer döden.

Många känner nog igen sig i Seinfelds beskrivning. Du ska hålla ett tal, ett föredrag eller en presentation. Tystnad uppstår, all uppmärksamhet riktas mot dig, blicken flackar och handsvettningarna tilltar. För de flesta företagsledare är offentligt tal en del av vardagen, men kan trots det vara förknippat med obehag.

– Säger du ja till ett chefsjobb så säger du ja till offentligheten, vare sig du vill det eller inte. Du är alltid synlig och då måste man kunna kommunicera, säger Lena Ahlström.

Hon vet vad hon talar om.

I en studio vid Odenplan i centrala Stockholm sitter en brokig skara i en ring. De kommer från olika företag i Stockholmsområdet och har vigt förmiddagen åt en prova-på-dag i en av Ledarstudions tre studior. Under några intensiva timmar hoppas de förstå hur de kan utveckla sina sätt att tala på och framträda offentligt.

En och en får deltagarna gå upp på scenen vid ena kortsidan och presentera sig själva inför gruppen. Efter feedback från grundaren Lena Ahlström och Sophie Tolstoy Regen, utbildad skådespelare och handledare i röst- och scenframställning, får de sedan göra om presentationen på olika sätt.

– Kom ihåg att när ni talar så är texten tio procent, rösten trettio procent och kroppen hela sextio procent. Var noga med hur ni rör er, framförandet börjar redan när ni reser er upp ur stolen och går mot scenen, säger Lena Ahlström.

Under övningens första timme instruerar Lena deltagarna med tydliga gester och rör sig med självförtroende genom rummet. Så har det inte alltid varit. Ångesten över att tala inför folk präglade hela hennes uppväxt.

– Jag var väldigt blyg och vågade aldrig hålla föredrag inför klassen. Som ung spelade jag orgel, men när jag skulle spela i skolan fick jag panik och sa att pedalen inte fungerade.

Vid matbordet hemma pratade hon fort och otydligt och fick till slut hjälp av en talpedagog för att hantera sin röst på rätt sätt.

Att Ledarstudion har teatern som utgångspunkt är ingen slump. Efter studenten arbetade Lena som påklädare på Stadsteatern och det var vid scenkanten som hon lärde sig att älska teatern. Inte minst kände hon igen sig själv i flera av skådespelarna.

– Under mina år på teatern skapade jag många livslånga vänskaper. Jag fascinerades av hur personer som i vanliga fall var blyga hade vissa övningar för att våga kliva ut på scenen och gå in i en roll.

Samtidigt hade hon affärstänkandet i sitt DNA och, visade det sig snart, en talang för att utveckla både företag och ledare. Hon utbildade sig till civilekonom och gjorde kometkarriär i affärsvärlden, först som ledarutvecklare på SAS i tretton år och sedan vidare till vice vd på FöreningsSparbanken, nu Swedbank.

Och det var just på en SAS-konferens som slumpen höll sig framme och idén till Ledarstudion föddes.

Lena skulle tala i Köpenhamn inför en grupp bestående av 40 SAS-höjdare, sina egna chefer och kollegor. Hon hade tilldelats en timme efter lunch och hade i flera veckor varit nervös inför föredraget. Lokalen var fullsatt. När hon väl hade börjat tala märkte hon att flera av åhörarna tittade bort och kändes oengagerade. Stressen tilltog och pulsen ökade.

– Efter tio minuter fick jag en blackout och insåg att jag inte kom ihåg vad jag hade sagt. Det blev knäpptyst, jag tittade ut på åhörarna och sa ”ursäkta, jag vet inte vad jag har sagt, får jag ta om det från början?”. Då vaknade publiken till liv, folk var engagerade och många kom fram efteråt ställde frågor och ville anmäla sig till mina program, säger hon.

Likt en skådespelare hade hon vunnit publikens förtroende och lyckats förmedla en känsla. Om än ofrivilligt.

Idén till Ledarstudion hade kläckts. Affärsidén är enkel: att utifrån skådespelares arbetssätt utbilda ledare till att bli bättre på att kommunicera sitt budskap.

– Jag älskar synergier, när olika världar möts och något nytt uppstår, säger Lena Ahlström.

Men innan satsningen kunde dra igång ville Lena hitta kompetens på teaterområdet. Då kom hon att tänka på Krister Henriksson, skådespelare på Stadsteatern när Lena var påklädare, senare vän och granne på landet. Henriksson, bland annat känd från Wallanderfilmerna och vid tidpunkten professor vid Teaterhögskolan, vore perfekt som handledare i den nya verksamheten, tänkte hon.

Likt många skådespelare hävdade Krister att han inte kände till företagsvärlden. ”Men det gör jag”, kontrade Lena.

Efter flera års tjat sa Krister Henriksson till slut ja och 2002 kunde Lena sätta ihop en grupp av företagsledare som de bägge ledde under nio dagar. Verksamheten var igång.

– Föreningen av våra respektive kompetenser är hela poängen med detta arbete, sammanfattar Lena satsningen.

Under de gångna tio åren har en uppsjö rikskända skådespelare, som Reine Brynolfsson, Pernilla August, Björn Kjellman och Jonas Karlsson knutits till Ledarstudion.

Förutom att finslipa samspelet i handledningen mellan ledarutvecklaren, retorikkonsulten eller skådespelaren och deltagaren, har Lena successivt utvecklat företagets filosofi. Ledarskap är att sälja, övertyga och lösa problem. För att göra det handlar det inte bara om vad man säger, utan även hur.

– Det vanligaste misstaget är att man pratar för fort och oartikulerat. Många pratar i ett enda flöde utan pauser och lyssnar inte. Det viktigaste är att man ser till att det man säger landar hos publiken.

Men det räcker inte med att tala tydligt. För att verkligen nå ut måste talaren ha tillgång till sina känslor. En skådespelare spelar en roll, men utgår från sina egna känslor av sorg, glädje och besvikelse. Ledarstudion försöker få ledare att tänka i liknande banor.

– Reine Brynolfsson berättade för mig att när han spelade en föreställning av ”Fanny och Alexander” häromkvällen så ville han instinktivt ställa sig mycket närmare sin medspelare än vad han hade gjort under tidigare föreställningar. Den dagen, med de känslor som han kände just då, var det viktigt för honom. Då hände något med scenen.

– Man måste förankra det man ska säga i sig själv. Allt för många företagsledare är inte medvetna om det och gömmer sig bakom en Power Point-presentation. Power Point kan vara bra för att visa symboler, men den får inte ta över.

I ”Studio tre” börjar dagens övningar lida mot sitt slut. Svettiga deltagare småsnackar och byter visitkort innan det är dags att återvända till arbetsplatserna. Flera funderar på att anmäla sig till studions utbildningar, ett omfattande program som är specifikt inriktat på det aktuella företagets verklighet. Lena ler varmt och tar var och en i hand innan de skiljs åt.

Hon kan blicka tillbaka på tio framgångsrika år. Ledarstudion omsatte 12 miljoner förra året och Lena har aldrig tagit lån eller gått med förlust.

Men det finns det många mål kvar att uppnå. Först och främst vill hon dubblera verksamheten både när det gäller omsättning och anställda, och samtidigt bygga ut lokalerna i Vasastan, det börjar onekligen bli lite trångt.

Därefter hägrar en större expansion. Förra hösten höll hon i en utbildning för chefer på Nasdaq-börsen i New York och på Ericsson i San Francisco. Det gav blodad tand och nu vill Lena utveckla verksamheten på andra sidan Atlanten.

– Jag har certifierat en skådespelare i USA och förhoppningsvis blir det något av det. I USA har man mycket ”public speaking”, man lär sig att skriva texter och prata, men man har få handledare som kan ge personlig och adekvat feedback på hur det framförs. Så vi behövs där också.

Lenas bästa tips för ett bra tal:
  • Texten. Mena det du säger, hitta din egen vilja i allt du säger. Var konkret och måla upp bilder, använd gärna metaforer.
  • Rösten. Andas ut innan du ska börja prata. Gör en gäspning och andas djupt för dig själv.
  • Kroppen. Om du är nervös och har hög puls, så ska du röra på kroppen. Jogga på platsen, då går pulsen ned.
  • Känsla. Hitta din genuina känsla, lämna dig själv ifred och lita på att känslan då kommer fram.

Favorittalare:
”Barack Obama. Han är sig själv och har alltid väldigt välskrivna tal. Han känns öppen i sig själv och har förmågan att lyssna på andra och skapa kontakt.”

Skräckexempel:
”Många idrottsmän knarrar mycket på rösten. Då tröttnar man på att lyssna. Samma sak med meteorologer på tv som ofta knarrar i slutet av meningarna när luften håller på att ta slut.”

Påkläderskan som blev talarkonsult

Namn: Lena Ahlström
Ålder:
50+
Bor: Stockholm
Gör: Vd och grundare av Ledarstudion
Familj: Två döttrar, 21 och 24 år.
Bakgrund: Civilekonom, kommunikationskonsult, påklädare på Stockholms Stadsteater, ledarutvecklare på SAS, vice vd på FöreningsSparbanken.
Fritid: Film, litteratur, golf, träna med personlig tränare och umgås med vänner.

Gör ledare till talare

Företag: Ledarstudion
Verksamhet: Utbildar företagsledare i att tala inför folk och bli bättre på att kommunicera.
Grundat: 2002
Anställda: 14 (plus ett tjugotal skådespelare för enskilda projekt)
Omsättning: 12 miljoner (2011)

Jakob Stenberg