Andra Farhad, grundare och vd på Börshajen.
NYHET Publicerad

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.

Andra Farhad, grundare och vd för Börshajen.

Andra Farhads mål är att skapa en ekonomisk revolution genom att hjälpa människor att förvalta sitt sparkapital.

Andra Farhad är uppväxt i invandrartäta Fittja utanför Stockholm. Föräldrarna kommer från Irak och så länge hon kan minnas har de jobbat dygnet runt. Ändå hade familjen alltid ont om pengar.

– Vi kunde aldrig göra det som andra gjorde. Jag förstod tidigt att brist på pengar skapar problem, säger hon.

I skolan hade Andra Farhad bottenbetyg. Det berodde på att hon under många år var utsatt för mobbning av sina klasskamrater, men också på grund av hennes adhd-diagnos. Men det förstod aldrig lärarna. De trodde bara att hon var oengagerad. Ingenstans fick hon lugn och ro och periodvis hade hon till och med dödsångest.

– I skolan var det tufft och när jag kom hem var det fortfarande tufft. Vad var meningen med livet om jag aldrig mådde bra?

En gång när föräldrarna än en gång grälade om pengar rann det över för Andra Farhad. Hon satte sig vid datorn och googlade på ”hur blir jag rik?”.

– Jag var frustrerad och orkade inte med alla konflikter längre. Eftersom jag insåg att pengar var lösningen på alla problem ville jag bara bli rik. Men jag visste inte hur.

Googlingen ledde henne till en aktietråd på sajten Flashback där det stod att aktier var bästa sättet att bli rik. Även om hon inte förstod vad aktier var så insåg hon att här fanns det pengar att tjäna.  

Annons

– Först fattade jag ingenting. Det var som ett nytt språk. Men jag bestämde mig för att inte sumpa chansen om nu det här var verktyget för att förändra mitt liv. Makten låg i mina händer.

Hon lånade böcker på biblioteket och läste allt hon kom över om hur börsen fungerar och som 16-åring köpte hon sina första aktier i ett stålbolag för jul- och födelsedagspengar som hon sparat. Värdet på de 20 000 kronorna steg med 30 procent på fyra månader.

– Det går inte att beskriva den känslan! Vilket adrenalinrus! Jag kände mig som en miljonär – så mäktigt.

Nu sex år senare inser hon att det bara var nybörjartur. Även om hon sedan dess varit framgångsrik med sin aktiehandel, så har hon också förlorat stora belopp vid flera tillfällen.

– Jag har gått in i många väggar men jag har samtidigt lärt mig mycket. Det som gjorde att jag inte gav upp var den där första stora vinsten. Då såg jag att faktiskt går.

Under flera år fortsatte hon att handla med aktier vid sidan om andra jobb.

I februari förra året gick Andra Farhad med i en investerarchatt på nätet med över 100 andra aktiehandlare. Hon var den enda aktiva kvinnan. Andra Farhad ställde frågor till de andra aktieinvesterarna om hur de resonerade i olika situationer och om deras strategier. Men de låtsades som att hon inte fanns.

– De fortsatte att svara varandra men det var som att ingen såg mina frågor. Jag fick inga svar. Otroligt frustrerande, säger hon.

Hon upptäckte att de flesta av de andra aktiehandlarna hade Instagramkonton och för att få deras uppmärksamhet öppnade hon ett eget konto, Börshajen, och började följa dem.

– Jag valde namnet för att låta lite machovass på min grej och få deras respekt. Ganska snabbt kom frågan på chatten ”Vem är han den där Börshajen?”. Alla trodde att jag var en man.

Hon lade upp egna analyser och förklarade sina strategier, och snart började diskussionerna på chatten handla om hennes inlägg på Instagram.

– Plötsligt förstod jag att de ignorerat mig för att jag var tjej. De tyckte uppenbarligen att jag var bra, men ville inte ge mig uppmärksamhet som tjej.

Ryktet om Börshajens analyser spred sig och efter drygt en månad hade hon 6 000 följare på kontor. Många som hörde av sig var nybörjare som ville börja handla med aktier och när Andra Farhad märkte det stora intresset bestämde hon sig för att prova att hålla en aktiekurs.  

Hon fick ihop drygt 50 vänner och bekanta i Fittja med omnejd som hon höll kurs för. Och när sedan deras vänner hörde av sig och frågade efter nästa kurs förstod hon att det här var något att satsa på.

I somras sa hon upp sig från jobbet som mediesäljare och i oktober startade hon Börshajen AB. Två månader senare gick en investerare in som delägare och sedan dess har Andra Farhad anställt tre personer och ytterligare tre är på väg in.

Börshajen erbjuder kostnadsfria utbildningar för privatpersoner. Verksamheten finansieras genom annonsering och sponsring från företag, som vill nå en målgrupp som är intresserad av finansiella tjänster och investeringar. I en tredje del av verksamheten arrangerar Börshajen föreläsningar inom entreprenörskap och investeringar för både privatpersoner och företag.

– Målet är inte att bygga ett imperium utan att skapa en ekonomisk revolution på kapitalmarknaden. Det är det jag brinner för. Jag vill vara den som lär andra att bli börshajar.

Det ekonomiska skyddsnät som finns i Sverige idag kommer inte att finnas i framtiden. Den svenska populationen växer och lever längre så Andra Farhads generation får inte lika stor pension som dagens pensionärer. Därför är det extra viktigt att sätta sparkapitalet i arbete tidigt.

Just nu jobbar Andra Farhad med att hitta ett bra sätt att följa upp de som gått en utbildning.

– Vi vill inte bara släppa dem. Tanken är att bygga upp en digital plattform där vi kan fortsätta med utbildningarna, analysera trafiken och se hur det går för varje användare.

Det är viktigt att företagare är medvetna om sina styrkor och svagheter, framhåller Andra Farhad. Själv försöker hon se till att ha människor omkring sig som kan hjälpa till med det hon tycker är svårt. Att driva eget företag känns helt rätt, konstaterar hon.

– Jag skulle aldrig kunna göra något annat. Vissa personer ska bara inte vara anställda. För mig är det samma känsla som jag hade när jag gick i skolan – att jag inte får vara mig själv.

Det är inget fel på att vara anställd, påpekar hon, men med alla de idéer hon har är det svårt att kunna förverkliga dem som anställd.

– Vissa föds som entreprenörer. För mig ger det frihet. Att kunna styra och göra saker som jag vill men också en möjlighet att skapa något eget och se det växa.

Hennes adhd gör att hon har många idéer och gillar att göra saker snabbt.

– Även om jag tänker igenom saker noga så tänker jag inte särskilt länge. Fördelen med min adhd är energin som gör att jag orkar jobba mycket, men också min kreativitet.

För Andra Farhad är företagandet även ett sätt att bli framgångsrik utan att behöva plugga. Det har bara varit en tidsfråga innan hon skulle starta en verksamhet kring en egen idé.

– Aktierna var länge bara en hobby för mig. Men jag funderade tidigt på hur jag skulle komma på nästa ”million dollar idea” – nästa Facebook.

Föräldrarna är fortfarande skeptiska till hennes yrkesval och vill att hon ska vidareutbilda sig men det kommer inte att hända, förklarar hon. Skolan har aldrig varit hennes grej.

– Det skulle krävas ett mirakel för att få mig tillbaka till skolbänken. Jag har aldrig passat in och känt mig bekväm. Det skolan gjorde var att väcka revanschlust.

De kämpiga uppväxtåren lade grunden för idén med Börshajen. Många av de Andra Farhad möter under sina kurser och föreläsningar har det tufft och känner igen sig i det hon berättar.

– Jag vill visa att det går att ta sig därifrån. Börsen hjälpte mig att bygga upp det jag brinner för. Kan jag bara hjälpa en enda människa att göra den resan jag gjort så har mitt liv fått en mening.

Men hon anser inte att det är tur som ligger bakom framgångarna. Hon håller med MMA-fightern Conor McGregor som säger att ”ingen föds med talang – det handlar bara om hårt jobb.”

– Jag älskar honom! Det finns ingen ”talang”, det handlar om att vara besatt av det man gör och att jobba hårt. Det är inte tur. Med tanke på hur mycket jag jobbat vore det förvånande om jag inte var där jag är idag.

Före sommaren flyttar Börshajen sitt kontor från det lite ruffiga Slakthusområdet bakom Globen till en av de glassiga skraporna vid Hötorget, och planen är att Börshajen i slutet av året ska ha 20 anställda.

Även om hon känner att hon nu äntligen har fått revansch så är hon inte nöjd. Börshajen är bara början på något större. Nästa steg för Andra Farhad är att expandera internationellt.

– Jag vill så mycket och har alltid siktat högt. När folk säger till mig att jag kommit långt känns det inte alls så för mig. Jag har bara börjat.

Vad gör du om tio år?

– Tar över världen.

Ekonomisk revolutionär

Namn: Andra Farhad
Ålder: 24 år
Bor: Fittja, söder om Stockholm
Gör: Driver utbildningsföretaget Börshajen, som håller kurser och föreläsningar om aktiehandel.
Förebild: "Jag har ingen förebild utan försöker plocka med mig det bästa från alla jag möter i
min egen verktygslåda"
Motto: ”Du är ditt eget hinder”

Från Fittja till city

Namn: Börshajen AB
Startår: 2016
Verksamhet: En kostnadsfri utbildningsplattform med fokus på sparande och investeringar.
Ägare: Andra Farhad och Frontoffice (som nu håller på att köpas ut).
Antal anställda: Fem

Andra Farhads aktieaffärer

Första affär:
”SSAB, ett bolag inom stålindustrin”

Bästa affär:

”Fingerprint”

Sämsta affär:
”Oljecertifikat, som tappade 60 procent”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.