Hon vill höja hemtjänstens status

I välfärden När de äldre stannar hemma längre ställs nya och tuffare krav på hemtjänsten men Lillemor Wiklund, grundare av Södermalms Hemtjänst, anser att samhället inte har hängt med i förändringen. En av hennes främsta drivkrafter att höja kompetensen och statusen för de som arbetar i branschen.

Lillemor_Wiklund_03 webb
Foto: SÃREN ANDERSSON
Lillemor_Wiklund_04 webb
Foto: SÃREN ANDERSSON

Lillemor Wiklund jobbade inom hemtjänsten redan under 60- och 70-talet. Och när hon efter tjugo år i andra branscher kom tillbaka, slogs hon av hur lite attityderna förändrats. Trots att arbetsuppgifterna var helt annorlunda och mycket mer avancerade var synen på yrket oförändrad.

En stark drivkraft för henne i jobbet är att höja hemtjänstens status för personalens skull, men även för att locka fler till yrket. Alla vet att vi inom en snar framtid har många fler äldre, att allt färre söker sig till vårdyrket och att hemtjänsten inte precis har högsta prioritet för dem som söker jobb.

– Hur kommer det sig att statusen är densamma som på 70-talet? Det är absurt att man inte vill se att hemtjänsten har förändrats radikalt och att det ställs otroliga krav på de som arbetar där. De sliter och gör ett dunderjobb och för mig är det oerhört viktigt att ge dem erkännande.

Bakgrunden till de höjda kraven är att de äldre nu utlovas att få stanna kvar så länge det går i det egna hemmet, och att där har rätt till kvalificerad vård och omsorg.

Var mot privatiseringar
Lillemor Wiklund är idag verksamhetschef och en av Södermalms Hemtjänsts tre grundare, men när privatiseringen av hemtjänsten tog fart i mitten av 2000-talet var hon först emot den.

Idén att starta eget fick hon och två andra hemtjänstchefer när de tröttnat på att aldrig få behålla något av överskottet i sin verksamhet trots att de alltid höll budget. Det gick i stället till att täcka upp för andra chefer som aldrig klarade sin budget.

– Rent ideologiskt var jag emot att privatisera. Men till slut såg vi inte längre möjligheten inom den kommunala verksamheten att kunna göra ett bra jobb och utveckla hemtjänsten utifrån de behov som fanns. Enda alternativet för oss var att starta privat verksamhet.

Sedan dess har hon svängt om och inser att det finns stora fördelar med att driva eget. Friheten, självständigheten och de korta beslutsvägarna är det som lockat Lillemor mest.

– Jag är ingen förvaltare. Att få att utveckla verksamheten utifrån vår långa erfarenhet är det som har varit roligt!

Att tjäna pengar för att fortsätta att utveckla företaget har också varit viktigt, konstaterar hon. Vinsten har till största delen använts till att utbilda personalen och se till att de har verktygen de behöver.

– Kvalitet kostar pengar. Det är tack vare vinsten som vi har kunnat satsat så på vår personal. Därmed har vi skapat en verksamhet som gör att vi med högburet huvud kan säga att vi klarar att ta hand om väldigt sjuka människor.

Glädjen första året
Hon berättar entusiastiskt om den stora glädjen de första åren när de kunde konstatera att företaget gjort en liten vinst.

– Vi bjöd våra medarbetare på ett anständigt julbord och vi gav dem bra arbetskläder, det hade vi aldrig kunnat tidigare. Det är småsaker men det betyder så mycket. De två första åren kände vi att ”Wow, det här är underbart. Nu kan vi äntligen göra ett riktigt bra jobb”.

Som ett led i att höja kompetensen inom yrket startade Södermalms Hemtjänst för fyra år sedan en egen internutbildning som i nu omfattar 12 kurser om bland annat hur man lagar god och näringsriktig mat, jämställdhet och vård av demenssjuka. Alla 250 anställda har gått utbildningen och ryktet har spritt sig till andra distrikt och därför har Södermalms Hemtjänst har börjat ge kurser även externt. Välutbildad personal har betytt otroligt mycket för verksamheten, konstaterar Lillemor.

– Att vi visar att vi utvecklar hemtjänsten på olika fronter hela tiden gör att vi får nöjda kunder, och nya kunder. Och att personalen trivs och utvecklas gör att de stannar vilket också är positivt för alla parter.

Fortfarande anses undersköterskeutbildningen vara bästa bakgrunden för att jobba inom hemtjänsten, men Lillemor Wiklund håller inte med. Hon menar att den fokuserar för ensidigt på äldreboenden och sjukhus, som har tillgång till betydligt mer resurser än hemtjänsten. Där finns tekniska hjälpmedel och plats för sjukhussängar och liftar. Och där finns sjuksköterskor, arbetsterapeuter och sjukgymnaster.

– Att sköta om sjuka människor i hemmet kräver en helt annan kompetens och ett annat angreppssätt, och här släpar sjuksköterskeutbildningen efter, säger hon.

Sålde verksamheten
I april 2010 fick Lillemor och hennes kolleger ett besked om att Stockholms kommun beslutat sig för att dra ner på biståndet till de äldres hemtjänst vilket gjorde att Södermalms Hemtjänst fick snävare ramar att jobba efter. För att klara ekonomin tvingades de anställda göra jobbet hos pensionärerna på mycket kortare tid och tillslut kände Lillemor Wiklund att det inte gick att driva verksamheten med bibehållen kvalitet. I våras såldes därför företaget till Aleris, men i det dagliga arbetet märks ingen större skillnad, konstaterar Lillemor Wiklund. Hon tycker att det känns bra och redan märks synergieffekter av samgåendet. Samtidigt känner hon en viss sorg över att behöva sälja sin skapelse.

– Hade kommunen inte dragit ner hade vi fortsatt. Det här var trots allt ett sätt att klara situationen utan att behöva dra ner på kvaliteten eller äventyra personalens trygghet.

Lillemor Wiklund fortsätter gärna att arbeta på konsultbasis inom Södermalms Hemtjänst efter övergångsperiodens slut. Hon har redan jobbat heltid många år efter att hon själv uppnådde pensionsåldern, och hennes starka engagemang finns kvar.

– Utvecklingsarbetet inom det här området egentligen borde ha startat för länge sedan. Det kommer bara att växa och eftersom fler vill bo kvar hemma byggs det inte fler äldreboenden och gruppboenden. Därför är det viktigt att vi tar tag i det nu.

 

Lillemor Wiklund

Lillemor Wiklund

Ålder: 74 år

Gör: Verksamhetschef och en av grundarna till Södermalms Hemtjänst

Bor: I Stockholm

Familj: En vuxen son

På fritiden: Min fritid är mycket mitt jobb. Har fortfarande mycket kontakt med gamla kolleger.

Personligt motto: "Det finns ingen omöjlig situation"

Företaget: Södermalms Hemtjänst

Grundat år: 2008

Anställda: 250

Omsättning 2011: 98 miljoner kr

Verksamhet i: Stockholm

Karin Myrén