Inte bara Snabba Cash i filmbranschen

Entreprenör Produktionsbolaget Tre Vänner har lyckats föra in smart affärstänk i en kreativ verksamhet. Det har inte bara lett till ett solidare bolag utan också gett ökade möjligheter för grundarna att ägna sig åt det de verkligen älskar.

trevänner
Foto: Daniel Roos
Jonas Fors
Foto: Daniel Roos
Jonas Fors

Företaget som ligger bakom tv-serien Svensson Svensson, den populära ICA-reklamen och inte minst filmen Snabba Cash går bra nu. Mycket bra. Svensson Svensson i teaterform har sålts till flera europeiska länder och publiksuccén Snabba Cash har exporterats till Hollywood samtidigt som två uppföljare är på gång här hemma.

I flera av Tre Vänners största produktioner är det faktiskt företagare som står i rampljuset. ICA-reklamen bjuder förstås på en handlare i huvudrollen, men även i till exempel långfilmerna Sju miljonärer och Snabba Cash spelar företagare, och inte minst företagsamhet, en viktig roll.

Filmerna visar ofta upp något mer osympatiska företagarporträtt än ICA-Stig. Förutom rena gangsters så finns i Snabba Cash till exempel en bankir som inte tvekar inför att liera sig med den undre världen, så länge det gynnar honom själv.

– Att företagare ofta får vara skurkar handlar främst om en förenkling av verkligheten, säger Jonas Fors, som sedan tre år tillbaka är företagets vd.

– Men det är ofta klipparföretagarna som är skurkarna. Det måste vara lite opersonligt för att det ska fungera på film. Och jag tror att vi kommer att se mer av miljöbovar eller till exempel de som kopierar mediciner framöver.

Även när det handlar om en kreativ bransch som film och tv krävs det förstås att man går med vinst för att kunna fortsätta investera i nya projekt. Det man gör måste helt enkelt vara lönsamt, något som kan vara lättare sagt än gjort i en bransch som förutom lust och skapande också bygger mycket på tycke och smak.

– Att vara så kallad ”kreatör” och samtidigt marknadsmedveten är inget motsatsförhållande. Tvärtom. Ska man nå en specifik målgrupp idag måste såklart produkten vara svinbra men man måste också ha en väldigt kreativ idé om hur man ska nå ut.

Det säger Tomas Tivemark som tillsammans med Johan Kindblom och Michael Hjorth bildade Tre Vänner för femton år sedan. Då var de tre manusförfattare som förstod att de tillsammans kunde skapa något som gav dem alla mycket mer kontroll över produktionerna de skrev manus till.

I början var Tre Vänner ett renodlat manusbolag, men efter något år fick de i uppdrag att skriva manus för en reklamfilmsserie om Telia och tog då för första gången även på sig rollen som produktionsbolag. Den första tv-serien producerad av Tre Vänner blev Cleo med Suzanne Reuter i huvudrollen.

– Som enskilda manusförfattare kan man sällan påverka slutresultatet. Så vi bildade Tre Vänner för att skaffa oss mer kontroll, vi fick möjlighet att själva välja regissör, producent och andra nyckelpersoner till projekten för att säkerställa kvalitén, säger Tomas Tivemark.

Jonas Fors är förutom vd också en av delägarna. Han jobbade tidigare inom musikbranschen men har även hunnit med att starta och driva flera företag.

– Kreatörer och entreprenörer har många likheter, båda vill utveckla och hela tiden ta nästa steg. Men problemet inom filmindustrin är att många bara lever på produktionsmarginalen. Tre Vänner insåg det ganska tidigt, säger han och fortsätter:

– Det här bolaget tänkte tidigare lite för mycket på att ”nu gör vi film för pengarna” och inte på hur vi ska kreera pengar. Du måste ha en lönsamhet på minst 8–12 procent för att kunna återinvestera. Annars går du omkull.

– När Jonas Fors och den femte delägaren Mikael Lövgren kom in i företaget kom de också med ett större affärstänk. Då, 2007, gick företaget back. I år omsätter de 100 miljoner kronor och nästa år ser det ut att bli 150 miljoner. Förutom att nya personer med andra kompetenser kommit in i företaget så har de också tagit bort mycket av hierarkierna och plattat till organisationen.

– Vi har lämnat det traditionella produktionsbolaget bakom oss och jobbar idag mest med frilansar. Vi har även ändrat i produktionsflödet och tar nu hjälp av marknaden tidigare och lyssnar på vad de vill. Det gör att det inte bara är vi själva som riskerar pengarna, säger Jonas Fors.

Numera bygger de sina produktioner på att alla i produktionskedjan delar riskerna, inte bara produktionsbolaget själva. Problemet är att ingen vill dela kostnaden för det första stadiet, själva utvecklingen av idén, eftersom 50 procent av idéerna de jobbar med försvinner. Jonas Fors beräknar att de under en utvecklingstid på tre år har cirka 18 månader på sig att misslyckas. Sedan är det ”point of no return”, mycket på grund av de stora pengar som satsas i projekten.

– Vi äger inte så många rättigheter själva som man gör inom till exempel inom musik- eller bokbranschen. Det beror helt enkelt på storleken på kostnaderna som är inblandade.

Bio och tv är företagets huvudfokus men de satsar även på fler områden. Populära tv-serien Svensson Svensson utvecklades till exempel till en teaterproduktion som gick för utsålda hus, och kriminalromanen Det fördolda, som skrivits av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt, har redan sålts till en mängd länder. Den nyutvecklade förlagsdelen har också tagit rejäl fart. Just nu beräknar Jonas Fors att den delen av företaget står för 50 procent av intäkterna men bara 10 procent av kostnaderna. En lönsam affär alltså.

– Produktionerna ser annorlunda ut idag. Det handlar inte längre bara om en film. Det blir ofta en film plus en tv-serie, en bok eller något annat.

Ses det som fint eller fult att tjäna pengar på populärkultur?

– Skådespelare ”får” ju tjäna riktigt stora pengar. Och synen på oss som producenter tror jag är som på vilka andra företagare som helst, säger Jonas Fors.

Att filmen Snabba Cash sålts till Hollywood, där den ska amerikaniseras med tonårsidolen Zac Efron i huvudrollen, har nog inte undgått många filmintresserade. När det gäller produktioner som denna, där Tre Vänner har rättigheterna, så görs affärerna upp via agent eller förlag. I just den här affären har tajmingen också spelat stor roll.

– Vi har hela tiden haft tankar på att sälja rättigheter utomlands. Och där måste vi tacka några konkurrenter till oss, för Milleniumfilmerna och andra har verkligen öppnat dörrarna för oss utomlands, säger Jonas Fors.

Men någon risk att Tre Vänner slutar berika moderlandets kulturflora för att endast prioritera en större och därmed mer lönsam marknad finns inte i dagsläget.

– Vi tar oss dit projekten finns men har inga planer på att öppna kontor på andra ställen, säger Jonas Fors.

– Men jag ser definitivt att vi ingår i ett större sammanhang och ägnar oss åt fler internationella produktioner framöver, säger Tomas Tivemark.

Trots framgångarna har inte grundtanken hos företagarna själva förändrats – de vill göra det de gillar samtidigt som de har kul ihop.

– Eftersom vi gjort det i snart 15 år får man väl säga att det går bra. Vi har kastat oss mellan skräckfilm, komedi, thriller och animerat med drivkraften att ha kul och nå en stor publik oavsett det om det rör sig om Svensson Svensson, ICA-reklamen eller Snabba Cash, säger Tomas Tivemark.

Tre Vänner som blev fem

Företag: Tre Vänner

Ägare: Tomas Tivemark, Johan Kindblom, Michael Hjorth, Jonas Fors och Mikael Lövgren (Lövgren & Partners AB)

Vd: Jonas Fors

Startår: 1995

Ort: Stockholm, Trollhättan och diverse produktionskontor där de för närvarande spelar in.

Anställda: 20 fast anställda

Verksamhet: Film, tv, reklam, teater, böcker och förlagsverksamhet.

Omsättning: Ca 100 miljoner kronor

Långfilmer producerade av Tre Vänner: 7 miljonärer, Snabba Cash, Steget efter, Pyramiden, Det okända, Ett öga rött, Kid Svensk, Mannen som log.

Tre Vänners företagarhjälte på film: Forrest Gump.

SJ