Mehrdad Mahdjoubi, grundare och vd för Orbital Systems.
Foto: Ola Torkelsson

27-åringen Mehrdad Mahdjoubi, har vunnit åtskilliga innovations- och entreprenörskapsutmärkelser och lyckats locka en rad högprofilerade riskkapitalister att investera i bolaget Orbital Systems, som tillverkar en klimatsmart dusch.

NYHET Publicerad

Investerarna flockas kring klimatsmart dusch

SNILLEBLIXTARNA, DEL FYRA Mehrdad Mahdjoubis företag Orbital Systems har tagit in 80 miljoner kronor i riskkapital sedan starten 2012. Anledningen är hans innovativa, högteknologiska dusch som minskar vattenförbrukningen med upp till 90 procent. Investerarnas hjärtan vann Mehrdad Mahdjoubi med hjälp av en tydlig affärsidé och ett starkt team. Den fjärde delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur du skaffar kapital.

Mehrdad Mahdjoubi på sitt kontor med utsikt över hamnen i Malmö.
Foto: Ola Torkelsson

Orbital Systems har växt till ett medlestort bolag med 50 ansällda och huvudkontor i Malmö. Men omsättningen är ännu blygsam.

Mehrdad Mahdjoubi, grundare och vd för Orbital Systems, som tillverkar en högteknologisk dusch som renar och återanvänder vatten.

Mehrdad Mahdjoubi är industridesignern från Lund som lyckats få bland andra Niklas Zennström på kroken. Sammanlagt har han fått 80 miljoner kronor i riskkapital.

Foto: Ola Torkelsson
Orbital Systems duschsystem minskar vattenförbrukningen med upp till 90 procent.

Orbital Systems duschsystem minskar vattenförbrukningen med upp till 90 procent.

Foto: Ola Torkelsson

För fyra år sedan grundade industridesignern Mehrdad Mahdjoubi Orbital Systems. Företaget utvecklar världens mest avancerade och effektiva duschsystem. Systemet sparar 90 procent vatten och 80 procent energi jämfört med en vanlig dusch. Dessutom är duschvattnet i systemet renare än vanligt varmvatten.

27-åringen Mehrdad Mahdjoubi, har vunnit åtskilliga innovations- och entreprenörskapsutmärkelser och lyckats locka en rad högprofilerade riskkapitalister att investera i bolaget.

– För mig handlar det inte nödvändigtvis om att jaga enskilda investerare. Nyckeln är att skapa en bra affärsidé med så stort värde som möjligt. Då kommer investerarna att söka upp dig. Så har det varit i vårt fall. Vi har fokuserat på att ta fram en riktigt stark teknologi och sedan patentera den, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Orbital Systems duschsystem samlar upp vattnet när någon duschar, renar det med hjälp av ett partikelfilter och pumpar tillbaka vattnet till duschmunstycket. Dessutom registreras hur många liter vatten och hur mycket energi som sparas digitalt. Affärsidén är alltså, snarare än att sälja duschar, att erbjuda tjänsten ”att spara vatten”. Detta är särskilt attraktivt i länder med dålig tillgång till färskvatten. Kunderna är i första hand hotell, fastighetsägare och byggföretag som köper många system till ett och samma objekt, till exempel en hotellanläggning.  

– Istället för att kunden betalar för att installera 100 duschenheter i sitt hotell kan kunden betala genom en andel av den vattenbesparing som uppstår. Det innebär en minimal investeringskostnad och när kunden spar vatten så får vi betalt för det, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Företaget har ännu inte påbörjat storskalig produktion, men ingår i flera internationella samarbeten och duscharna finns installerade bland annat på hotell i Danmark, Dubai, USA och Singapore.  

Mehrdad Mahdjoubi fick idén under studieåren vid Lunds tekniska högskola. 2012 samarbetade skolan med Johnson Space Center i Houston Texas och examensuppgiften var hitta lösningar för att överleva en resa fram och tillbaka till mars. Mehrdad Mahdjoubi valde att fokusera på vattenrening. Men han såg inte bara potential för rymdresor, utan tänkte att tekniken kunde fungera lika bra på jorden.

Annons

Av allt vatten på jorden är över 97 procent saltvatten. Det är enormt energi- och resurskrävande att omvandla saltvatten till att bli brukbart för människor, påpekar Mehrdad Mahdjoubi. Av de tre procent som är kvar är mer än två procent bundet i is i syd- och nordpolen.

– Det är alltså mindre än en procent av allt vatten som är rationellt för oss att använda i våra vardagliga liv. Tittar man på hur vi använder oss av vatten idag ser man att det är alarmerande, givet att vi lever längre och blir fler.

– Jag blev övertygad om att det finns ett bra mycket bättre sätt att använda jordens resurser på. Det är dessutom en mycket mer tacksam uppgift än en resa till mars. Det är många fler som har nytta av ett vattenreningssystem på jorden, framhåller han.

Mehrdad Mahdjoubi valde att applicera sin teknik från examensarbetet i ett duschsystem eftersom duschen står en stor del av ett hushålls vattenförbrukning. I genomsnitt går åt 200 liter vatten per dygn per människa i Sverige, varav 75 liter går till att duscha. Att kunna minska åtgången är grunden för Orbital Systems.

– Duschen står för den absolut största delen av vattenförbrukning i ett hem. Dessutom duschar de allra flesta i uppvärmt vatten, så det finns direkta energikostnader relaterat till det.

I starten av företaget började Mehrdad Mahdjoubi med att bygga upp ett team som kunde skapa en rad innovationer för vattenrening. Dessa patenterades snabbt. Sedan gällde det att omvandla idéerna till en fungerande prototyp att visa upp. Och det var i den fasen det var viktigt att få in kapital, påpekar Mehrdad Mahdjoubi.

– Kapital är en av de viktigaste komponenterna för att kunna bygga något mer än enbart ett koncept, säger han.

Det första steget i processen, att bygga en prototyp, finansierades med en kombination av egna pengar och verifierings- och förstudiemedel från Vinnova. En första installation med två duschar gjordes i Ribergsborgs kallbadhus i Malmö. På två månader sparade duschsystemet 100 000 liter vatten.

Mehrdad var nu redo att ta företaget till nästa nivå. 2013 ställde han upp i tävlingen Green Mentorship Award, som arrangeras av Skype-grundaren Niklas Zennström.

– Vår styrka är att vi kan formulera nyttan med produkten och företagets vision på ett skarpt och tydligt sätt. På så sätt kan alla, oavsett om man är användare, kund eller investerare omfamna idén eller visionen.

Mehrdad Mahdjoubi knep förstapris i tävlingen, vilket innebar att han fick Skype-grundaren och affärsängeln Niklas Zennström som mentor under ett år. I priset fanns inga garantier för investeringar, men Zennström blev snabbt intresserad av vattenreningssystemet och han gick in med kapital.

Orbital Systems fortsatte att växa. Mycket kraft lades på att rekrytera internationell toppkompetens till kontoret i Malmö, en bedrift som Mehrdad Mahdjoubi är extra stolt över. Den vattenrenande duschen rönte även internationell uppmärksamhet och omnämndes bland annat på CNN. Flera investerare började flockas och Orbital Systems fick tacka nej till flera frierier.

– Har man som entreprenör möjlighet ska man inte ta in pengar bara för att. På samma sätt ska man inte heller ta in kapital enbart för att höja företagets värdering. Jag är övertygad om att ett par procents värdering hit eller dit inte avgör i slutändan om ditt bolag blir framgångsrikt eller inte.

Mehrdad Mahdjoubi pekar på att det allra viktigaste för honom är att han och hans investerare har samma grundvision: Att kunna använda vatten på ett mer hållbart sätt och på så sätt spara på jordens resurser.

– Det gäller att hålla uppsikt så att inte investerarna lägger för mycket fokus på vissa villkor eller procentsatser, säger han.

Han liknar det vid att rekrytera personer till sitt team, där han vill att diskussionen innan rekryteringen främst ska handla om det man ska bygga tillsammans snarare än villkor och antal semesterdagar.

– Jag har hellre en trygg och bra relation med ett fåtal investerare än hantera en massa olika investerare som alla har olika agendor.

Hittills har Orbital Systems fått in 80 miljoner kronor i riskkapital. Bland de större investerarna finns, utöver Niklas Zennström, även Oriflame-familjen af Jochnick, det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture och entreprenören Peter Enberg, tidigare vd och huvudägare i Kung Markatta.

Mehrdad Mahdjoubis tips till andra uppfinnare är att fokusera på att skapa ett så bra marknadserbjudande för investerare som möjligt.

– Det är det allra viktigaste. Sedan skiljer det sig såklart mellan branscher. Är det mindre högteknologiska branscher kan innovtören komma till marknaden snabbare. Han eller hon behöver nödvändigtvis inte ha någon omsättning men man måste ha ett tydligt och bra marknadserbjudande och kunna presentera det för investerare på ett pedagogiskt sätt.

Han påpekar också att ur investerarens perspektiv är det viktigaste inte enbart att du har en häftig och revolutionerande app eller produkt, utan i marknadserbjudandet ingår även människorna som ska bygga företaget. Det vill säga: det är viktigt att visa upp att grundarna och teamet håller måttet.

– Så jobba aktivt med att bygga ett trovärdigt team som står bakom visionen, säger Mehrdad Mahdjoubi.
Obrital Systems växer snabbt. På fyra år har man gått från noll till över femtio anställda. Förra året omsatte Orbital Systems tre miljoner kronor och gjorde en förlust på 18 miljoner kronor, något som det finns utrymme för tack vare investeringarna i bolaget. Under kommande år finns stora expansionsplaner. Mehrdad Mahdjoubi vill inte avslöja vad de handlar om i detalj.

– Vi har tidigare varit hämmade av vår produktionskapacitet, i och med hög efterfrågan. Det vi gör just nu är att lansera en ny plattform under nästa år som kommer att ha en helt annan tillverkningskapacitet. Man kan säga att industrialiseringen börjar på riktigt.

– Vi kommer att växa på alla fronter.  

Hyllad miljöinnovatör

Namn: Mehrdad Mahdjoubi
Ålder: 27 år
Gör: vd och grundare, Orbital Systems
Bakgrund: Industridesigner från Lunds tekniska högskola
Uppfinningar: System för vattenrening i duschen som sparar 90 procent vatten och 80 procent energi.
Utmärkelser: 2016 års vinnare i tävlingen The Anders Wall Entrepreneur of the Year Award. Utsågs till 2015 års vassaste unga entreprenör av DiY, Dagens industris affärsmagasin för unga. 2014 års pristagare av världens största uppfinnarpris, Skapa-priset. 2013 års vinnare i Niklas Zennströms tävling Green Mentorship Award.

Spar vatten och energi

Namn: Orbital Systems
Startår: 2012
Verksamhet: Tillverkar en högteknologisk dusch som renar och återanvänder vatten.
Grundare: Mehrdad Mahdjoubi
Antal anställda :50
Omsättning: 3 miljoner kronor 2015

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.