Mehrdad Mahdjoubi, grundare och vd för Orbital Systems.
Foto: Ola Torkelsson

27-åringen Mehrdad Mahdjoubi, har vunnit åtskilliga innovations- och entreprenörskapsutmärkelser och lyckats locka en rad högprofilerade riskkapitalister att investera i bolaget Orbital Systems, som tillverkar en klimatsmart dusch.

NYHET Publicerad

Investerarna flockas kring klimatsmart dusch

SNILLEBLIXTARNA, DEL FYRA Mehrdad Mahdjoubis företag Orbital Systems har tagit in 80 miljoner kronor i riskkapital sedan starten 2012. Anledningen är hans innovativa, högteknologiska dusch som minskar vattenförbrukningen med upp till 90 procent. Investerarnas hjärtan vann Mehrdad Mahdjoubi med hjälp av en tydlig affärsidé och ett starkt team. Den fjärde delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur du skaffar kapital.

Mehrdad Mahdjoubi på sitt kontor med utsikt över hamnen i Malmö.
Foto: Ola Torkelsson

Orbital Systems har växt till ett medlestort bolag med 50 ansällda och huvudkontor i Malmö. Men omsättningen är ännu blygsam.

Mehrdad Mahdjoubi, grundare och vd för Orbital Systems, som tillverkar en högteknologisk dusch som renar och återanvänder vatten.

Mehrdad Mahdjoubi är industridesignern från Lund som lyckats få bland andra Niklas Zennström på kroken. Sammanlagt har han fått 80 miljoner kronor i riskkapital.

Foto: Ola Torkelsson
Orbital Systems duschsystem minskar vattenförbrukningen med upp till 90 procent.

Orbital Systems duschsystem minskar vattenförbrukningen med upp till 90 procent.

Foto: Ola Torkelsson

För fyra år sedan grundade industridesignern Mehrdad Mahdjoubi Orbital Systems. Företaget utvecklar världens mest avancerade och effektiva duschsystem. Systemet sparar 90 procent vatten och 80 procent energi jämfört med en vanlig dusch. Dessutom är duschvattnet i systemet renare än vanligt varmvatten.

27-åringen Mehrdad Mahdjoubi, har vunnit åtskilliga innovations- och entreprenörskapsutmärkelser och lyckats locka en rad högprofilerade riskkapitalister att investera i bolaget.

– För mig handlar det inte nödvändigtvis om att jaga enskilda investerare. Nyckeln är att skapa en bra affärsidé med så stort värde som möjligt. Då kommer investerarna att söka upp dig. Så har det varit i vårt fall. Vi har fokuserat på att ta fram en riktigt stark teknologi och sedan patentera den, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Orbital Systems duschsystem samlar upp vattnet när någon duschar, renar det med hjälp av ett partikelfilter och pumpar tillbaka vattnet till duschmunstycket. Dessutom registreras hur många liter vatten och hur mycket energi som sparas digitalt. Affärsidén är alltså, snarare än att sälja duschar, att erbjuda tjänsten ”att spara vatten”. Detta är särskilt attraktivt i länder med dålig tillgång till färskvatten. Kunderna är i första hand hotell, fastighetsägare och byggföretag som köper många system till ett och samma objekt, till exempel en hotellanläggning.  

– Istället för att kunden betalar för att installera 100 duschenheter i sitt hotell kan kunden betala genom en andel av den vattenbesparing som uppstår. Det innebär en minimal investeringskostnad och när kunden spar vatten så får vi betalt för det, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Företaget har ännu inte påbörjat storskalig produktion, men ingår i flera internationella samarbeten och duscharna finns installerade bland annat på hotell i Danmark, Dubai, USA och Singapore.  

Mehrdad Mahdjoubi fick idén under studieåren vid Lunds tekniska högskola. 2012 samarbetade skolan med Johnson Space Center i Houston Texas och examensuppgiften var hitta lösningar för att överleva en resa fram och tillbaka till mars. Mehrdad Mahdjoubi valde att fokusera på vattenrening. Men han såg inte bara potential för rymdresor, utan tänkte att tekniken kunde fungera lika bra på jorden.

Annons

Av allt vatten på jorden är över 97 procent saltvatten. Det är enormt energi- och resurskrävande att omvandla saltvatten till att bli brukbart för människor, påpekar Mehrdad Mahdjoubi. Av de tre procent som är kvar är mer än två procent bundet i is i syd- och nordpolen.

– Det är alltså mindre än en procent av allt vatten som är rationellt för oss att använda i våra vardagliga liv. Tittar man på hur vi använder oss av vatten idag ser man att det är alarmerande, givet att vi lever längre och blir fler.

– Jag blev övertygad om att det finns ett bra mycket bättre sätt att använda jordens resurser på. Det är dessutom en mycket mer tacksam uppgift än en resa till mars. Det är många fler som har nytta av ett vattenreningssystem på jorden, framhåller han.

Mehrdad Mahdjoubi valde att applicera sin teknik från examensarbetet i ett duschsystem eftersom duschen står en stor del av ett hushålls vattenförbrukning. I genomsnitt går åt 200 liter vatten per dygn per människa i Sverige, varav 75 liter går till att duscha. Att kunna minska åtgången är grunden för Orbital Systems.

– Duschen står för den absolut största delen av vattenförbrukning i ett hem. Dessutom duschar de allra flesta i uppvärmt vatten, så det finns direkta energikostnader relaterat till det.

I starten av företaget började Mehrdad Mahdjoubi med att bygga upp ett team som kunde skapa en rad innovationer för vattenrening. Dessa patenterades snabbt. Sedan gällde det att omvandla idéerna till en fungerande prototyp att visa upp. Och det var i den fasen det var viktigt att få in kapital, påpekar Mehrdad Mahdjoubi.

– Kapital är en av de viktigaste komponenterna för att kunna bygga något mer än enbart ett koncept, säger han.

Det första steget i processen, att bygga en prototyp, finansierades med en kombination av egna pengar och verifierings- och förstudiemedel från Vinnova. En första installation med två duschar gjordes i Ribergsborgs kallbadhus i Malmö. På två månader sparade duschsystemet 100 000 liter vatten.

Mehrdad var nu redo att ta företaget till nästa nivå. 2013 ställde han upp i tävlingen Green Mentorship Award, som arrangeras av Skype-grundaren Niklas Zennström.

– Vår styrka är att vi kan formulera nyttan med produkten och företagets vision på ett skarpt och tydligt sätt. På så sätt kan alla, oavsett om man är användare, kund eller investerare omfamna idén eller visionen.

Mehrdad Mahdjoubi knep förstapris i tävlingen, vilket innebar att han fick Skype-grundaren och affärsängeln Niklas Zennström som mentor under ett år. I priset fanns inga garantier för investeringar, men Zennström blev snabbt intresserad av vattenreningssystemet och han gick in med kapital.

Orbital Systems fortsatte att växa. Mycket kraft lades på att rekrytera internationell toppkompetens till kontoret i Malmö, en bedrift som Mehrdad Mahdjoubi är extra stolt över. Den vattenrenande duschen rönte även internationell uppmärksamhet och omnämndes bland annat på CNN. Flera investerare började flockas och Orbital Systems fick tacka nej till flera frierier.

– Har man som entreprenör möjlighet ska man inte ta in pengar bara för att. På samma sätt ska man inte heller ta in kapital enbart för att höja företagets värdering. Jag är övertygad om att ett par procents värdering hit eller dit inte avgör i slutändan om ditt bolag blir framgångsrikt eller inte.

Mehrdad Mahdjoubi pekar på att det allra viktigaste för honom är att han och hans investerare har samma grundvision: Att kunna använda vatten på ett mer hållbart sätt och på så sätt spara på jordens resurser.

– Det gäller att hålla uppsikt så att inte investerarna lägger för mycket fokus på vissa villkor eller procentsatser, säger han.

Han liknar det vid att rekrytera personer till sitt team, där han vill att diskussionen innan rekryteringen främst ska handla om det man ska bygga tillsammans snarare än villkor och antal semesterdagar.

– Jag har hellre en trygg och bra relation med ett fåtal investerare än hantera en massa olika investerare som alla har olika agendor.

Hittills har Orbital Systems fått in 80 miljoner kronor i riskkapital. Bland de större investerarna finns, utöver Niklas Zennström, även Oriflame-familjen af Jochnick, det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture och entreprenören Peter Enberg, tidigare vd och huvudägare i Kung Markatta.

Mehrdad Mahdjoubis tips till andra uppfinnare är att fokusera på att skapa ett så bra marknadserbjudande för investerare som möjligt.

– Det är det allra viktigaste. Sedan skiljer det sig såklart mellan branscher. Är det mindre högteknologiska branscher kan innovtören komma till marknaden snabbare. Han eller hon behöver nödvändigtvis inte ha någon omsättning men man måste ha ett tydligt och bra marknadserbjudande och kunna presentera det för investerare på ett pedagogiskt sätt.

Han påpekar också att ur investerarens perspektiv är det viktigaste inte enbart att du har en häftig och revolutionerande app eller produkt, utan i marknadserbjudandet ingår även människorna som ska bygga företaget. Det vill säga: det är viktigt att visa upp att grundarna och teamet håller måttet.

– Så jobba aktivt med att bygga ett trovärdigt team som står bakom visionen, säger Mehrdad Mahdjoubi.
Obrital Systems växer snabbt. På fyra år har man gått från noll till över femtio anställda. Förra året omsatte Orbital Systems tre miljoner kronor och gjorde en förlust på 18 miljoner kronor, något som det finns utrymme för tack vare investeringarna i bolaget. Under kommande år finns stora expansionsplaner. Mehrdad Mahdjoubi vill inte avslöja vad de handlar om i detalj.

– Vi har tidigare varit hämmade av vår produktionskapacitet, i och med hög efterfrågan. Det vi gör just nu är att lansera en ny plattform under nästa år som kommer att ha en helt annan tillverkningskapacitet. Man kan säga att industrialiseringen börjar på riktigt.

– Vi kommer att växa på alla fronter.  

Hyllad miljöinnovatör

Namn: Mehrdad Mahdjoubi
Ålder: 27 år
Gör: vd och grundare, Orbital Systems
Bakgrund: Industridesigner från Lunds tekniska högskola
Uppfinningar: System för vattenrening i duschen som sparar 90 procent vatten och 80 procent energi.
Utmärkelser: 2016 års vinnare i tävlingen The Anders Wall Entrepreneur of the Year Award. Utsågs till 2015 års vassaste unga entreprenör av DiY, Dagens industris affärsmagasin för unga. 2014 års pristagare av världens största uppfinnarpris, Skapa-priset. 2013 års vinnare i Niklas Zennströms tävling Green Mentorship Award.

Spar vatten och energi

Namn: Orbital Systems
Startår: 2012
Verksamhet: Tillverkar en högteknologisk dusch som renar och återanvänder vatten.
Grundare: Mehrdad Mahdjoubi
Antal anställda :50
Omsättning: 3 miljoner kronor 2015

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.