It-samordnaren som blev skönhetsdrottning

Lina Ivarsson
Lina Ivarsson diskuterar en order med Camilla Gustavsson, som arbetar på Palinas huvudkontor i Örebro.
292

Entreprenör Lina Ivarsson ville bli kosmetolog, men det var inget riktigt jobb tyckte hennes pappa. Därför blev det it-branschen, men efter två förlorade jobb, vald hon ändå att följa sitt hjärta. Idag är skönhetsföretaget Palina en växande stjärna i branschen.

Lina Ivarsson, vd för Palina.
Det blir många timmar framför datorn vissa veckor, men lika ofta åker Lina Ivarsson runt med företagsbileni landet för att träffa kunder.
Palinas grundare och vd Lina Ivarsson.
"Jag skulle absolut göra om samma resa igen, jag ångrar ingenting," säger Lina Ivarsson, grundare och vd för hudvårdsföretaget Palina.

Det är tisdag morgon i början av oktober. Det är den enda dagen och tiden som Lina Ivarsson kan träffas, resterande tid är hon ute och reser runt om i landet.

– Jag var på Västkusten i söndags, Stockholm i går, jag ska till Malmö i morgon och till Uppsala på torsdag, berättar hon.

Så ser vissa av veckor ut för Palinas grundare och vd Lina Ivarsson. Andra veckor är det event på hemmaplan, kontorsjobb eller besök på fabriker i både Sverige och utomlands.

– Mitt mål är att växa och att om fem år omsätta 100 miljoner kronor. Eftersom Palina är ett litet företag och jag har valt att inte ta in investerare, så blir det mycket jobb för mig och mina medarbetare.

Vi backar bandet och försöker oss på en snabb resumé av Linas yrkesliv. Vid 15 års ålder ville hon bli kosmetolog, men det var inget riktigt yrke, enligt hennes pappa. Därför utbildade hon sig inom it och hann vara med om först it-kraschen vid millenieskiftet och sedan kraschen i resebranschen, på grund av terrorattackerna i USA 2001.

– Inom loppet av tre-fyra år förlorade jag jobbet två gånger inom två skilda branscher. Då valde jag att satsa på min egen dröm, säger Lina Ivarsson.

2002 öppnade hon sin första sminkbutik på gågatan i Örebro och från dagen är hon egen företagare.

– Det var då jag insåg att det inte fanns några sminkprodukter på marknaden med bra ingredienser. Jag ville ha hudvänlig makeup med bra egenskaper. Det drev mig till att utveckla det jag själv saknade.

Arbetet med att bygga upp det egna varumärket Palina började 2007 och tre år senare fanns första den kollektionen ute för försäljning.

– Det började med en lansering på min egen skönhetssalong och 2012 bildade vi agentur och vände oss till skönhetssalonger över hela landet, säger Lina Ivarsson.

Det har varit tuffa år och resan med den egna sminkkollektionen har varit hårdare än hon kunnat föreställa sig. Allt har tagit mycket mer tid och kostat mer än vad hon anat.

– Men jag har aldrig haft lust att hoppa av. Det går upp och ner men enda vägen är ju framåt. Jag har min vilja, min idé och min kompetens, även om jag inte visste vilken enorma apparat det skulle vara att bygga upp Palina.

I dag finns inte bara 98 sminkprodukter i kollektionen, under förra året lanserades även Palina Skin Philosophy, en hudvårdskollektion där Lina tagit fram varenda produkt utifrån sina höga krav på ingredienser och egenskaper.

– Nu ska hudvården ut på marknaden. Det är mitt fokus till 100 procent. Visst är lättare nu i och med att många redan känner till Palina, men jag i stort sett börjat om från början i och med den här lanseringen, säger Lina Ivarsson.

För tre år sedan blev hon mamma till Molly, hennes andra bebis som hon själv beskriver det.

– Att räcka till och hinna vara både en bra företagare, en bra mamma och en bra fru kan ibland kännas tufft. Jag vet att många kvinnor i min sits får ta mycket skit, men jag är inte mottaglig. Jag vet att jag gör mitt allra bästa, förklarar Lina Ivarsson.

– Jag har många medsystrar i en här branschen med liknande livsstil. Det var mer ”lilla gumman” i början, men sådana människor har jag valt bort. Det sporrar mig istället och är nästan lite komiskt. Jag är en person med skinn på näsan, fortsätter hon.

Att fortsätta att göra det du brinner för är Lina Ivarsson tips till andra entreprenörer.

– Håll fast vid det som driver dig, det är nyckeln för att orka. Att vara företagare är att prova sig fram, att acceptera att det är en del av vardagen. Att somna och vakna med problem är din livsstil. Jag hinner inte med allt jag vill, men jag är lika full av entusiasm som när jag öppnade min första sminkbutik. Jag är på en resa.

Örebros skönhetsdrottning

Namn: Lina Ivarsson
Titel:
Grundare, vd och produktutvecklare
Ålder: Blir 42 år i december
Bor: Örebro
Familj: Maken Mattias och dottern Molly tre år
Fritid: Familj och vänner, spinning och promenader
Förebilder: Carolina Gynning, Alexander Pärleros och Petter Stordalen

Växande makeup-varumärke

Namn: Palina AB
Placeringsort:
Huvudkontoret i Örebro, filial i Stockholm och 130 stycken återförsäljare
Verksamma inom: Skönhetsbranschen
Grundades: 2002
Antal anställda: 9
Omsättning: 9,7 miljoner kronor
Kändisar som använder Palina: Åsa Vesterlund, Agneta Sjödin och Sarah Dawn Finer är några exempel

ME