NYHET Publicerad

"Jag är en svensk i en norsk kropp"

ENTREPRENÖRER "Sverige är det bästa landet att investera i. Svenska politiker borde bli Sveriges nästa stora exportvara". Norrmannen Petter Stordalen är bra på att dra oneliners och på att bygga hotell. Tidningen Entreprenör har träffat mannen som sålt jordgubbar, pantat burkar, slagits mot kärnkraften och som har en närmast ikonisk rockstjärnestatus i norskt affärsliv. Och han älskar att betala skatt.

Norske hotellkungen Petter Stordalen inviger nyöppnade Clarion Hotel Post i Göteborg.

Norske hotellkungen Petter Stordalen inviger nyöppnade Clarion Hotel Post i Göteborg.

Petter Stordalen är upprymd.

Nej, det låter för enkelt: Petter Stordalen är så uppfylld av glädje att han måste sätta sig ner på scenen mitt under presskonferensen. Han har för länge sedan slutat läsa från sitt manus, prydligt uppställt på en iPad och pratar nu fritt ur hjärtat om det fantastiska att få inviga det senaste hotellet i den egna och allt större hotellkedjan. Och Clarion Hotel Post är något särskilt, inrymt som det är i det tidigare huvudpostkontoret i Göteborg.

– Vi har investerat 1,4 miljarder kronor i renovering och tillbyggnad och redan nu finns bokningar värda 120 miljoner kronor. Innan ens hotellet öppnat!

Rösten stockar sig och det gigantiska pressuppbådet undrar om direktören där framme har börjat gråta.

Stora känslor, stora utspel och stora affärer – det finns inte mycket kring Petter Stordalen som är lagom, trots att han anser sig vara svensk till sinnet.

Det är lite svårt att få ihop bilden av honom: I ena ögonblicket erkänner han utan omsvep att han är rik, väldigt rik, och att han vill att det ska synas. Är det någonting som han är riktigt bra på så är det att ordna fester. Ett exempel det egna bröllopet med Gunhild Melhus för ett par år sedan, då han hyrde lyxhotellet La Mamounia i Marrakech, flög ner 250 gäster och anlitade rocksångaren Bob Geldof som vigselförrättare. Det hela lär ha kostat mer än vad det svenska kronprinsessbröllopet gick lös på.

I nästa ögonblick är det samhällsansvar och viljan att betala skatt som uppfyller honom.

– Jag vill göra världen bättre. Vad är det annars för idé att driva företag och betala skatt. Jag är inte sosse, men samtidigt är vi alla lite sossar. Vi tycker att alla ska med. Det är skatterna och den svenska modellen som gjort Sverige till världens bästa samhälle. Och om inte vårt företag betalar skatt, hur ska då samhället ha råd med de vägar och järnvägar som gör att människor kan resa till våra hotell? säger han retoriskt.

Göran Johansson, Göteborgs starke man och tidigare kommunstyrelsens ordförande, har kallat honom en ”god kapitalist”.

Själv är Petter Stordalen övertygad om att kvartalskapitalismen är av ondo, att ”Wall Street går åt helvete” och att han själv strävar efter och tror på en ny, äkta och bärkraftig kapitalism.

– Vi måste ha en ökad förståelse för det samhällsansvar som vi företagare har och den förståelsen börjar med respekten för skatt. Om vi lägger företagen utomlands är det då bara de anställda som ska betala skatt?

Även om den ”mänskliga kapitalismen” är något som Petter Stordalen lagts sig till med på senare år, så har känslan för de goda affärerna funnits med sedan barndomen i Porsgrunn, ett stycke söder om Oslo. Där var pappa Knut livsmedelshandlare och den unge Petter lärde sig snart vad som bygger ett gott affärsmannaskap: Envishet och kreativitet.

Bland de anekdoter, för att inte säga vandringssägner, som numera omger honom finns den om jordgubbsaffärerna. Jordgubbarna höll inte tillräckligt hög klass tyckte Petter och ville ha andra. Men han blev tillrättavisad av pappa med uppmaningen att sälja de jordgubbar han hade, för några andra fanns inte att sälja.

– Jag blev en jävel på att sälja jordgubbar, korades till Norges bästa försäljare när jag var tolv år.

För att nu inte tala om pantflaskorna: Som alla unga samlade Petter flaskor, pantade dem i sin pappas affär och fick en 50-öring. Så fick han av sin far en första klassens insiderinformation: Panten ska höjas till en krona. Omedelbart började Petter att köpa in pantbara flaskor från sina kompisar, betalade 60-70 öre och kunde sedan panta ett berg av pantflaskor med god avans.

¬– Jag är ju tredje generationen handlare, säljet finns i mitt dna.

Sedan gick det av bara farten. Utbildning bland annat på Norsk Kjöpmansinstitut, och Norges Marknadsföringshöyskole banade väg till jobbet som landets yngsta centrumledare på handelsplatsen City Syd utanför Trondheim. Fem år senare och 29 år gammal var han delägare i Steen & Ström, det fastighetsbolag som ägde City Syd och en rad andra köpcentrum i Norge och Sverige. Det var i princip ett drömjobb och en rekordtidig kröning av karriären.

– Man jag kom ihop mig med ledningen och fick sparken. Det var fantastiskt det bästa som hänt mig!

Resten är, som det brukar heta, historia.

Stormvinden Stordalen drog in i hotellvärlden, övertygad om att i den konservativa branschen måste det gå att tänka och göra nytt.

– Alla hotelldirektörer i Norge var 60 år och hade mörkblå kostym och sa att” hotell, nej det förlorar man bara pengar på”.

Men det gjorde inte Stordalen. Efter att ha gått ”all in” med lånade pengar, via företaget Home Invest som han själv kontrollerar, har han successivt lagt sig till med 170 hotell fördelade på de sex hotellkedjorna Clarion Hotels, Clarion Collection, Nordic Hotels and Resorts, Comfort Hotels, Quality Hotels och Quality Resorts.

– Jag hade ångrat mig om jag inte satsat för fullt. Vad är det värsta som kan hända? Jo, att jag förlorar allt, säger mannen, som trots allt hatar motgångar och som emellanåt använt nog så hårda nypor för att komma till den position där han är idag.

– Vi gjorde ett hostile takeover när vi köpte Choice. Det var nödvändigt och vi blev bötfällda av börsen i Oslo. Men eftersom vi erkände direkt att vi gjort fel, halverades böterna. Men jag gör om det igen om jag måste, säger Petter Stordalen.

I klammeri med rättvisan har han för övrigt varit tidigare – för den goda sakens skull. År 2002 deltog han i demonstrationer mot den engelska upparbetningsanläggningen för kärnkraft i Sellafield. Poliserna som bevakade demonstrationen var uppenbarligen kluvna till sin uppgift och efter en palaver kring en stor banderoll, släpptes Petter.

– Då kom en av poliserna fram och tog i hand och tackade mig. Han tyckte att det var bra att vi gjorde det här för hans barns framtid.

Den tanken har Petter Stordalen burit med sig sedan dess och intensifierar nu företagets miljöarbete, bland annat inspirerad av en tid på Colombia University och studier tillsammans med framstående miljöforskare. Tio procent av företagets resultat efter skatt ska gå till det miljö- och samhällsansvar som han anser att näringslivet har. Och sin vana trogen hamnar han i rampljuset när han ifrågasätter andra företagsledares ljumma inställning till miljöfrågor.

– Okey, säg att miljölarmen är fel, varför ska vi ändå inte skydda vår miljö? Om det å andra sidan är helt rätt och vi är på väg mot en miljökatastrof men inte gör åt det, hur ska jag då, om jag inte agerar nu, någonsin kunna se mina barn i ögonen i framtiden?

– Dessutom, våra hotell får inga kunder i framtiden om vi har sängar tillverkade av trä från regnskogarna i Brasilien.

Petter Stordalen säger sig ha en förståelse för hur innovationer skapas och att våga satsa när inga andra gör det.

– Jag tror inte på flax, jag tror på oflax, säger han och gör ett försök att tona ner sin egen roll, menar att det viktiga är att omge sig med rätt medarbetare.

– Jag gillar hotell men jag kan egentligen inget om dem, säger han och pekar på Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels. Han däremot vet allt så jag säger åt honom ”gör det magiskt”.

Torgeir Silseth är inte helt med på beskrivningen av sin egen roll:

– Petter är den kreativa kraften, han tar riskerna och pekar med hela handen, säger han.

Det där med pekandet med hela handen är inte så långt från sanningen, det går Petter Stordalen med på. Också viljan att vara med överallt ”i alla olika ting”.

– Men jag vet också mina begränsningar. I Malmö har vi ett helt nytt lågprishotell, som Ryanair ungefär. Hotelldirektören där är 24 år. Det skulle aldrig fungera om jag som är 49 år lägger mig i det.

Tillbaka till presskonferensen och rösten som inte riktigt bar. Nej, det var inte tårar. Däremot en alldeles ärlig glädje över att få vara med om att inviga ännu ett hotell, se förväntan hos alla de som med engagemang och hårt arbete skapat det som ärevördiga Times i London redan utnämnts till ett av världens hetaste hotell.

Det är fest, hela livet är en fest och fest är Petter Stordalens bästa gren.

– Affärer är inte bara miniräknare, det är känslor. Min pappa gav mig ett råd: ”Vad du än gör, gör det så bra som möjligt och var stolt över det”. Jag vill visa att jag är stolt över det jag gör och det som alla mina medarbetare gör, för det ger värdighet.

Kapitalistisk evangelist

Namn: Petter Stordalen
Född: den 29 november 1962
Bor: i Oslo och Kristiansand och på hotell, så ofta som möjligt. ”Jag älskar hotell”.
Familj: Frun Gunhild och tre barn från ett tidigare äktenskap. ”Varje jul reser vi bort, hela familjen, mamma, min tidigare fru och hennes nya man och olika vänner.”
Utbildning: Först gick han på Norsk Kjöpmansinstitut, Norges Varehöyskole och Norges Marknadsföringshöyskole men framför allt lärde han sig affärer hos pappa lanthandlaren.
Miljöengagemang: Detta har visat sig bland annat i handgripliga demonstrationer mot den engelska upparbetningsanläggningen Sellafield och en kampanj mot avfallsdumpning i Oslofjorden.
Karriär: Den tog rejäl fart när han, tack vare sin frispråkighet, fick sparken från kanonjobbet på Sten & Ström i Norge. ”Det absolut bästa som hänt mig.”

Ett växande hotellimperium
  • Petter Stordalens finansiella bas är företaget Home Invest som i sin tur äger bland annat hotellkedjan Nordic Choice Hotels och därmed 170 hotell i sex länder.
  • Omsättningen tangerar 8 miljarder kronor och koncernen har över 9 000 anställda.
  • De senaste tillskotten är Clarion Post i Göteborg, Quality Hotel Arlanda Airport, Clarion Hotel & Congress i Malmö och det kommande Clarion Hotel Solna Arena.
  • Både Home Invest och Choice Hotels var tidigare noterade på börsen i Oslo men Petter Stordalen har köpt ut båda eftersom det gör det lättare att arbeta långsiktigt, ta samhällsansvar och slippa fokusera på kvartalskapitalism.
Nyöppnat Göteborgshotell juvelen i kronan

Det senaste tillskottet i Petter Stordalens hotellkedja är Clarion Hotel Post i Göteborg. Det är det anrika huvudpostkontoret i Göteborg, en imponerande tegelkoloss granne med centralstationen som nu, efter att ha stått tomt i tiotalet år, förvandlats till ett förstaklasshotell: 500 rum, en konferenslokal som rymmer upp till 1 000 personer, tre restauranger och barer och fylld av modern konst från svenska, norska, spanska och österrikiska konstnärer. Lägg därtill en inredning som blandar ett urval av stilar och en investering på 1,4 miljarder kronor och resultatet blir precis vad Petter Stordalen säger:

– Clarion Hotel Post är något utöver det vanliga och ett nytt landmärke i Göteborg.

Hotellet har vuxit fram i nära samarbete, för att inte säga symbios, med politikerna i Göteborg:

”Ljuset ska skina på Posten igen” meddelade Göran Johansson, tidigare kommunstyrelsens ordförande och den nuvarande, Anneli Hulthén behövde enligt Petter Stordalen bara tio sekunder på sig för att ge grönt ljus till omvandlingen.

– Han är ju den kapitalist som är bra. Han är glad, han är trevlig, han ser möjligheter, utbrast den (s)-märkte Göran Johansson i en intervju i SVT Västnytt.

Med en sådan juvel i kronan krävdes en stjärnbeströdd invigning. 2 000 gäster inomhus och en rockkonsert ute på Drottningtorget för alla andra med artister som Timbuktu, Tove Styrke och Fibes, Oh Fibes!

Och Petter Stordalen själv sänktes ner på den stora utomhusscenen i en gigantisk discokula, energiskt spelande trummor och vrålande:

– Göteborg är det käraste jag har…!

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.