NYHET Publicerad

"Jag är en svensk i en norsk kropp"

ENTREPRENÖRER "Sverige är det bästa landet att investera i. Svenska politiker borde bli Sveriges nästa stora exportvara". Norrmannen Petter Stordalen är bra på att dra oneliners och på att bygga hotell. Tidningen Entreprenör har träffat mannen som sålt jordgubbar, pantat burkar, slagits mot kärnkraften och som har en närmast ikonisk rockstjärnestatus i norskt affärsliv. Och han älskar att betala skatt.

Norske hotellkungen Petter Stordalen inviger nyöppnade Clarion Hotel Post i Göteborg.

Norske hotellkungen Petter Stordalen inviger nyöppnade Clarion Hotel Post i Göteborg.

Petter Stordalen är upprymd.

Nej, det låter för enkelt: Petter Stordalen är så uppfylld av glädje att han måste sätta sig ner på scenen mitt under presskonferensen. Han har för länge sedan slutat läsa från sitt manus, prydligt uppställt på en iPad och pratar nu fritt ur hjärtat om det fantastiska att få inviga det senaste hotellet i den egna och allt större hotellkedjan. Och Clarion Hotel Post är något särskilt, inrymt som det är i det tidigare huvudpostkontoret i Göteborg.

– Vi har investerat 1,4 miljarder kronor i renovering och tillbyggnad och redan nu finns bokningar värda 120 miljoner kronor. Innan ens hotellet öppnat!

Rösten stockar sig och det gigantiska pressuppbådet undrar om direktören där framme har börjat gråta.

Stora känslor, stora utspel och stora affärer – det finns inte mycket kring Petter Stordalen som är lagom, trots att han anser sig vara svensk till sinnet.

Det är lite svårt att få ihop bilden av honom: I ena ögonblicket erkänner han utan omsvep att han är rik, väldigt rik, och att han vill att det ska synas. Är det någonting som han är riktigt bra på så är det att ordna fester. Ett exempel det egna bröllopet med Gunhild Melhus för ett par år sedan, då han hyrde lyxhotellet La Mamounia i Marrakech, flög ner 250 gäster och anlitade rocksångaren Bob Geldof som vigselförrättare. Det hela lär ha kostat mer än vad det svenska kronprinsessbröllopet gick lös på.

I nästa ögonblick är det samhällsansvar och viljan att betala skatt som uppfyller honom.

Annons

– Jag vill göra världen bättre. Vad är det annars för idé att driva företag och betala skatt. Jag är inte sosse, men samtidigt är vi alla lite sossar. Vi tycker att alla ska med. Det är skatterna och den svenska modellen som gjort Sverige till världens bästa samhälle. Och om inte vårt företag betalar skatt, hur ska då samhället ha råd med de vägar och järnvägar som gör att människor kan resa till våra hotell? säger han retoriskt.

Göran Johansson, Göteborgs starke man och tidigare kommunstyrelsens ordförande, har kallat honom en ”god kapitalist”.

Själv är Petter Stordalen övertygad om att kvartalskapitalismen är av ondo, att ”Wall Street går åt helvete” och att han själv strävar efter och tror på en ny, äkta och bärkraftig kapitalism.

– Vi måste ha en ökad förståelse för det samhällsansvar som vi företagare har och den förståelsen börjar med respekten för skatt. Om vi lägger företagen utomlands är det då bara de anställda som ska betala skatt?

Även om den ”mänskliga kapitalismen” är något som Petter Stordalen lagts sig till med på senare år, så har känslan för de goda affärerna funnits med sedan barndomen i Porsgrunn, ett stycke söder om Oslo. Där var pappa Knut livsmedelshandlare och den unge Petter lärde sig snart vad som bygger ett gott affärsmannaskap: Envishet och kreativitet.

Bland de anekdoter, för att inte säga vandringssägner, som numera omger honom finns den om jordgubbsaffärerna. Jordgubbarna höll inte tillräckligt hög klass tyckte Petter och ville ha andra. Men han blev tillrättavisad av pappa med uppmaningen att sälja de jordgubbar han hade, för några andra fanns inte att sälja.

– Jag blev en jävel på att sälja jordgubbar, korades till Norges bästa försäljare när jag var tolv år.

För att nu inte tala om pantflaskorna: Som alla unga samlade Petter flaskor, pantade dem i sin pappas affär och fick en 50-öring. Så fick han av sin far en första klassens insiderinformation: Panten ska höjas till en krona. Omedelbart började Petter att köpa in pantbara flaskor från sina kompisar, betalade 60-70 öre och kunde sedan panta ett berg av pantflaskor med god avans.

¬– Jag är ju tredje generationen handlare, säljet finns i mitt dna.

Sedan gick det av bara farten. Utbildning bland annat på Norsk Kjöpmansinstitut, och Norges Marknadsföringshöyskole banade väg till jobbet som landets yngsta centrumledare på handelsplatsen City Syd utanför Trondheim. Fem år senare och 29 år gammal var han delägare i Steen & Ström, det fastighetsbolag som ägde City Syd och en rad andra köpcentrum i Norge och Sverige. Det var i princip ett drömjobb och en rekordtidig kröning av karriären.

– Man jag kom ihop mig med ledningen och fick sparken. Det var fantastiskt det bästa som hänt mig!

Resten är, som det brukar heta, historia.

Stormvinden Stordalen drog in i hotellvärlden, övertygad om att i den konservativa branschen måste det gå att tänka och göra nytt.

– Alla hotelldirektörer i Norge var 60 år och hade mörkblå kostym och sa att” hotell, nej det förlorar man bara pengar på”.

Men det gjorde inte Stordalen. Efter att ha gått ”all in” med lånade pengar, via företaget Home Invest som han själv kontrollerar, har han successivt lagt sig till med 170 hotell fördelade på de sex hotellkedjorna Clarion Hotels, Clarion Collection, Nordic Hotels and Resorts, Comfort Hotels, Quality Hotels och Quality Resorts.

– Jag hade ångrat mig om jag inte satsat för fullt. Vad är det värsta som kan hända? Jo, att jag förlorar allt, säger mannen, som trots allt hatar motgångar och som emellanåt använt nog så hårda nypor för att komma till den position där han är idag.

– Vi gjorde ett hostile takeover när vi köpte Choice. Det var nödvändigt och vi blev bötfällda av börsen i Oslo. Men eftersom vi erkände direkt att vi gjort fel, halverades böterna. Men jag gör om det igen om jag måste, säger Petter Stordalen.

I klammeri med rättvisan har han för övrigt varit tidigare – för den goda sakens skull. År 2002 deltog han i demonstrationer mot den engelska upparbetningsanläggningen för kärnkraft i Sellafield. Poliserna som bevakade demonstrationen var uppenbarligen kluvna till sin uppgift och efter en palaver kring en stor banderoll, släpptes Petter.

– Då kom en av poliserna fram och tog i hand och tackade mig. Han tyckte att det var bra att vi gjorde det här för hans barns framtid.

Den tanken har Petter Stordalen burit med sig sedan dess och intensifierar nu företagets miljöarbete, bland annat inspirerad av en tid på Colombia University och studier tillsammans med framstående miljöforskare. Tio procent av företagets resultat efter skatt ska gå till det miljö- och samhällsansvar som han anser att näringslivet har. Och sin vana trogen hamnar han i rampljuset när han ifrågasätter andra företagsledares ljumma inställning till miljöfrågor.

– Okey, säg att miljölarmen är fel, varför ska vi ändå inte skydda vår miljö? Om det å andra sidan är helt rätt och vi är på väg mot en miljökatastrof men inte gör åt det, hur ska jag då, om jag inte agerar nu, någonsin kunna se mina barn i ögonen i framtiden?

– Dessutom, våra hotell får inga kunder i framtiden om vi har sängar tillverkade av trä från regnskogarna i Brasilien.

Petter Stordalen säger sig ha en förståelse för hur innovationer skapas och att våga satsa när inga andra gör det.

– Jag tror inte på flax, jag tror på oflax, säger han och gör ett försök att tona ner sin egen roll, menar att det viktiga är att omge sig med rätt medarbetare.

– Jag gillar hotell men jag kan egentligen inget om dem, säger han och pekar på Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels. Han däremot vet allt så jag säger åt honom ”gör det magiskt”.

Torgeir Silseth är inte helt med på beskrivningen av sin egen roll:

– Petter är den kreativa kraften, han tar riskerna och pekar med hela handen, säger han.

Det där med pekandet med hela handen är inte så långt från sanningen, det går Petter Stordalen med på. Också viljan att vara med överallt ”i alla olika ting”.

– Men jag vet också mina begränsningar. I Malmö har vi ett helt nytt lågprishotell, som Ryanair ungefär. Hotelldirektören där är 24 år. Det skulle aldrig fungera om jag som är 49 år lägger mig i det.

Tillbaka till presskonferensen och rösten som inte riktigt bar. Nej, det var inte tårar. Däremot en alldeles ärlig glädje över att få vara med om att inviga ännu ett hotell, se förväntan hos alla de som med engagemang och hårt arbete skapat det som ärevördiga Times i London redan utnämnts till ett av världens hetaste hotell.

Det är fest, hela livet är en fest och fest är Petter Stordalens bästa gren.

– Affärer är inte bara miniräknare, det är känslor. Min pappa gav mig ett råd: ”Vad du än gör, gör det så bra som möjligt och var stolt över det”. Jag vill visa att jag är stolt över det jag gör och det som alla mina medarbetare gör, för det ger värdighet.

Kapitalistisk evangelist

Namn: Petter Stordalen
Född: den 29 november 1962
Bor: i Oslo och Kristiansand och på hotell, så ofta som möjligt. ”Jag älskar hotell”.
Familj: Frun Gunhild och tre barn från ett tidigare äktenskap. ”Varje jul reser vi bort, hela familjen, mamma, min tidigare fru och hennes nya man och olika vänner.”
Utbildning: Först gick han på Norsk Kjöpmansinstitut, Norges Varehöyskole och Norges Marknadsföringshöyskole men framför allt lärde han sig affärer hos pappa lanthandlaren.
Miljöengagemang: Detta har visat sig bland annat i handgripliga demonstrationer mot den engelska upparbetningsanläggningen Sellafield och en kampanj mot avfallsdumpning i Oslofjorden.
Karriär: Den tog rejäl fart när han, tack vare sin frispråkighet, fick sparken från kanonjobbet på Sten & Ström i Norge. ”Det absolut bästa som hänt mig.”

Ett växande hotellimperium
  • Petter Stordalens finansiella bas är företaget Home Invest som i sin tur äger bland annat hotellkedjan Nordic Choice Hotels och därmed 170 hotell i sex länder.
  • Omsättningen tangerar 8 miljarder kronor och koncernen har över 9 000 anställda.
  • De senaste tillskotten är Clarion Post i Göteborg, Quality Hotel Arlanda Airport, Clarion Hotel & Congress i Malmö och det kommande Clarion Hotel Solna Arena.
  • Både Home Invest och Choice Hotels var tidigare noterade på börsen i Oslo men Petter Stordalen har köpt ut båda eftersom det gör det lättare att arbeta långsiktigt, ta samhällsansvar och slippa fokusera på kvartalskapitalism.
Nyöppnat Göteborgshotell juvelen i kronan

Det senaste tillskottet i Petter Stordalens hotellkedja är Clarion Hotel Post i Göteborg. Det är det anrika huvudpostkontoret i Göteborg, en imponerande tegelkoloss granne med centralstationen som nu, efter att ha stått tomt i tiotalet år, förvandlats till ett förstaklasshotell: 500 rum, en konferenslokal som rymmer upp till 1 000 personer, tre restauranger och barer och fylld av modern konst från svenska, norska, spanska och österrikiska konstnärer. Lägg därtill en inredning som blandar ett urval av stilar och en investering på 1,4 miljarder kronor och resultatet blir precis vad Petter Stordalen säger:

– Clarion Hotel Post är något utöver det vanliga och ett nytt landmärke i Göteborg.

Hotellet har vuxit fram i nära samarbete, för att inte säga symbios, med politikerna i Göteborg:

”Ljuset ska skina på Posten igen” meddelade Göran Johansson, tidigare kommunstyrelsens ordförande och den nuvarande, Anneli Hulthén behövde enligt Petter Stordalen bara tio sekunder på sig för att ge grönt ljus till omvandlingen.

– Han är ju den kapitalist som är bra. Han är glad, han är trevlig, han ser möjligheter, utbrast den (s)-märkte Göran Johansson i en intervju i SVT Västnytt.

Med en sådan juvel i kronan krävdes en stjärnbeströdd invigning. 2 000 gäster inomhus och en rockkonsert ute på Drottningtorget för alla andra med artister som Timbuktu, Tove Styrke och Fibes, Oh Fibes!

Och Petter Stordalen själv sänktes ner på den stora utomhusscenen i en gigantisk discokula, energiskt spelande trummor och vrålande:

– Göteborg är det käraste jag har…!

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.